Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Waterkaarten

Waterkaarten 14 aug 2023 17:52 #1502151

ik ben al jaren een tevreden gebruiker van de papieren kaarten van NV

www.nvcharts.nl/binnenwateren/nederland/
Laatst bewerkt: 14 aug 2023 17:52 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 14 aug 2023 18:48 #1502168

Hier op zijn verschillende antwoorden mogelijk en die gaan we als ZF ook allemaal geven. Persoonlijk houdt ik nog steeds van papieren waterkaarten om mijzelf te orienteren en voor het betreffende vaargebied gebruik ik de kaarten van de hydrografische dienst. Dat doe ik al een jaar of 45. Telefoons zijn leuk om te bellen, berichtjes te lezen en filmpjes door te sturen aan de familie. Met dat kleine schermpje krijg je niet echt een overzicht van de route die je vaart. Als je het op papier vooraf hebt gezien scheelt dat wel en als aanvulling werkt het wel. Aan boord heb ik naast de papieren kaarten zowel een plotter als een iPad met nog twee digitale kaarten en ik gebruik ze alle drie. De waterkaarten app is handig omdat het ook de benodige haven bruggen en sluizen info heeft. Wordt tegenwoordig goed bijgehouden bij veranderingen bij boeien et cetera, maar mist de dieptelijnen die zeker op stromend water handig zijn, zoals bij de vraag hoever kan ik aan de verkeerde kant van een lichtboei varen zonder aan de grond te lopen. Soms een paar meter maar soms ook meer dan honderd meter. Bij de ingang van het Veersemeer liggen best een paar interresante lichtboeien wat dat aangaat.
Dit jaar heb ik daarnaast de digitale kaarten van NV Charts in gebruik. Als je er voor zou kiezen om hun papieren versie te kopen krijg je hun digitale versie erbij. Aan de digitale kaarten zitten jaarabonnementen vast. Een papieren kaart kan, afhankelijk van het vaargebied, vaak langer mee. Op water als het Veerse Meer en de Grevelingen verandert er niet echt veel. Onhebbelijkheid van digitale kaarten is dat ze, als je uitzoomt, belangrijke details verbergen. Zo is er een deelnemer aan de Volvo Ocean race gestrand in de Indische Oceaan op een eilandje/riff dat de navigator en de wachtbemanning niet op hun plotterschermen hadden gezien.
Ik weet niet hoeveel kennis je al hebt van navigeren en alles wat erbij hoort, maar als beginnende zeiler met een kaart bij de hand in de kuip wijst dat zich min of meer vanzelf en als je eenmaal weet waar de boeien liggen van het hoofdvaarwater en de jachtbetonning kun je na een paar keer ook zonder kaart prima varen op water als het Veerse meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 14 aug 2023 19:44 #1502190

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Qua papieren kaarten zijn de kaarten van de 1800-serie het beste water te koop is. Voor Oosterschelde en Grevelingen de 1805.

Voor pakweg 4 tientjes per jaar heb je de Navionics-app van Uk-NL-BE.
Er is ook een versie van OpenCPN voor Android waarmee je de Zeeland-kaarten van RWS kunt gebruiken. OpenCPN voor Android is niet gratis. De RWS-kaarten zijn dat wel.
Laatst bewerkt: 14 aug 2023 19:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 14 aug 2023 20:57 #1502214

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
De enige kaarten die ik ooit heb gebruikt zijn die van de ANWB. Als die niet meer verkocht worden zou ik die van de 1800 serie kopen. Ik steun volledig het advies van Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 14 aug 2023 21:33 #1502219

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Herman Hartman schreef :
Onhebbelijkheid van digitale kaarten is dat ze, als je uitzoomt, belangrijke details verbergen. Zo is er een deelnemer aan de Volvo Ocean race gestrand in de Indische Oceaan op een eilandje/riff dat de navigator en de wachtbemanning niet op hun plotterschermen hadden gezien.
Dat geldt voor vectorkaarten, zoals Navionics, C-map. De digitale kaarten van NV Charts zijn, naar ik meen, altijd rasterkaarten (moet ze nog leren kennen, voor het eerst gedownload op mijn telefoon na aanschaf van de papieren NV kaarten voor Zeeland). Rasterkaarten zijn digitale kopieën van de papieren kaart: alles staat erop, hoe ver je ook in- of uitzoomt. Digitale kaarten van NV zijn er ook voor de plotter, maar die heeft TS niet, begrijp ik.

Ik koop geen kaarten van de 1800-serie meer sinds ze niet meer jaarlijks worden uitgegeven, hoewel ze prachtig zijn. Ik vind het wel makkelijk om ieder jaar te starten met een verse kaart. De NV-kaarten zijn ook makkelijk bij te werken (als je dat wil doen) met verbeterbladen die je kan uitprinten. Je krijgt er bericht over per e-mail als je je kaart registreert. Oké, genoeg reclame voor NV. Ik ben een fan.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 15 aug 2023 05:34 #1502238

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Doejong schreef :
Herman Hartman schreef :
Onhebbelijkheid van digitale kaarten is dat ze, als je uitzoomt, belangrijke details verbergen. ...
Dat geldt voor vectorkaarten, zoals Navionics, C-map. De digitale kaarten van NV Charts zijn, naar ik meen, altijd rasterkaarten ....
Een misvatting!! Net als bij papieren kaarten heb je elektronische kaarten in verschillende kaartschalen. En als je 'uitzoomt' dan ga je automatisch naar een kleinere schaal waarbij details (zoals een rif) wegvallen. Op een klein scherm heb je hier dus eerder last van dan op een groot scherm. Voor de beroepsvaart moet het scherm van een kaart dan ook minimaal een halve meter in het vierkant zijn. En dan kom jij met je telefoontje.
Dat je dus de juiste kaart moet gebruiken is duidelijk, maakt niet uit of je elektronisch of op papier vaart. Nadeel van elektronisch is wel dat je niet altijd gemakkelijk kan zien of er ook grotere schaal kaarten aanwezig zijn. Een overzichtje van de verschillende kaarten en kaartschalen voor vector en raster.



PS bij vectorkaarten kan je kaartprogrogramma wel 'besluiten' om bv details die minder dan 4 beeldpuntjes groot zijn maar weg te laten, maar dat is een instelling.

PS2 Voor TS zou ik aanraden om te beginnen met papier. Als dat papier is waarbij je ook elektronisch kan 'meekijken' is dat leuk.
Laatst bewerkt: 15 aug 2023 05:47 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 15 aug 2023 05:52 #1502240

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
TS hoeft zich naar mijn mening niet te laten verwarren door dit raster- vs vectorkaarten debat. Hoewel rooiedirk absoluut een punt heeft.

De kans dat je niet voldoende inzoomt en daardoor belangrijke details mist treedt in de praktijk bij kleinere tochtjes zoals TS die gaat maken eigenlijk niet op als je de instellingen van je navigatie app goed hebt staan en niet op een ultraklein schermpje kijkt.

Er zijn zeilers die op hun telefoon navigeren, maar dat is vaker ingegeven door financiën (die smartphone hebben ze al) dan bruikbaarheid. Vanwege de kosten nemen ze de flinke nadelen voor lief. Op een tablet heb je al veel meer overzicht (inclusief details zoals tonnen en diepte), vaak zelfs beter dan op een kleine kaartplotter. Papier is mooi maar met goede navigatie apps echt niet meer nodig veilig om op binnenwater te zeilen.

Wij werken o.a. met TZ iBoat, maar voor binnenwater zoals het Veerse Meer en Hollands Diep sluit ik me geheel bij de adviezen van Herman Hartman aan. Ga je op groter water met veel scheepvaart navigeren, dan heeft een navigatie app of kaartplotter met o.a. AIS weergave absoluut meerwaarde, maar dat is nu nog niet relevant voor TS.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 aug 2023 05:58 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 15 aug 2023 08:25 #1502252

Ik gebruik de ANWB waterkaarten en de Waterkaart Live (een account op telefoon en tablet)
Ik heb inmiddels een zonnepaneel op de boot, en kan mijn tablet/telefoon bijgeladen houden. Dat is met navigeren wel fijn. Inmiddels weet ik wel dat ik komend jaar nieuwe kaarten wil, het Heegermeer en de omgeving is anders beboeid, en zowel digitaal als analoog (kaart van 2021) waren niet bij....
Kleine investering, maar scheelt een hoop zoeken....
clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 15 aug 2023 09:14 #1502264

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
rooiedirk schreef :
Een misvatting!! Net als bij papieren kaarten heb je elektronische kaarten in verschillende kaartschalen. En als je 'uitzoomt' dan ga je automatisch naar een kleinere schaal waarbij details (zoals een rif) wegvallen.
Dank voor de rechtzetting. Ik ken alleen Navionics (vector) en nu NV (raster).
Op mijn telefoontje met de NV app gedraagt raster zich wel anders dan ik van vector gewend ben.
Verschil tussen uitgezoomd en ingezoomd:




Op de 2e kaart zijn alle details aanwezig en veranderen niet met in- en uitzoemen.
De grenzen tussen de verschillende rasterkaarten zijn duidelijk te zien.



Navigeren op een telefoon is niks (mijn zeer bescheiden mening). Papier en dan een plotter of tablet om te zien waar je bent wel.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 15 aug 2023 09:15 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 15 aug 2023 09:58 #1502271

boswachter schreef :
Ik gebruik de ANWB waterkaarten en de Waterkaart Live (een account op telefoon en tablet)
Ik heb inmiddels een zonnepaneel op de boot, en kan mijn tablet/telefoon bijgeladen houden. Dat is met navigeren wel fijn. Inmiddels weet ik wel dat ik komend jaar nieuwe kaarten wil, het Heegermeer en de omgeving is anders beboeid, en zowel digitaal als analoog (kaart van 2021) waren niet bij....
Kleine investering, maar scheelt een hoop zoeken....

Als je zo nodig op een telefoon wil navigeren kan je voor Friesland ook de gratis kaart van Stentec gebruiken.

www.vaarkaartfriesemeren.nl/

Nadeel van een telefoon vind ik dat je het niet kan lezen als de zon schijnt en je het aanraakscherm niet kan gebruiken als je natte handen hebt(regen/ buiswater...)
Laatst bewerkt: 15 aug 2023 09:59 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 15 aug 2023 10:39 #1502273

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4157
Rooiedirk heeft het bij het rechte eind, navigeren op een papieren kaart
met daarbij (dezelfde) digitale is de manier om te leren.
Doejong stelt dat een smartphone eigenlijk niet geschikt is voor
digitale navigatie en heeft een punt.

Dit is wat ik zou adviseren.
Koop een 2ehands android tablet met gps module, simkaart is niet nodig.
Instaleer daarop Wingps Lite van Stentec. (gratis)
Koop de passende digitale DKW 1805 kaart. (€ 29,90)
En koop de papieren versie voor op de kaartentafel. (€ 34,00)
Met een kompas ,een (handheld) gps en een bretonse plotter ben je
klaar om te leren.

Mocht Wingps bevallen dan kan je updaten naar Wingps Marine Plus met
daarop gribfiles voor weer, stroming en eventueel ais.

Wanneer het niet bevalt, verder kijken naar andere digitale plotters.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 07:52 #1502476

boswachter schreef :
Ik gebruik de ANWB waterkaarten en de Waterkaart Live (een account op telefoon en tablet)
Ik heb inmiddels een zonnepaneel op de boot, en kan mijn tablet/telefoon bijgeladen houden. Dat is met navigeren wel fijn. Inmiddels weet ik wel dat ik komend jaar nieuwe kaarten wil, het Heegermeer en de omgeving is anders beboeid, en zowel digitaal als analoog (kaart van 2021) waren niet bij....
Kleine investering, maar scheelt een hoop zoeken....

Ik vaar wekelijks in Friesland, o.a. op het Heegermeer, en ik kan je vertellen dat daar de laatste 10 - 20 jaar bijzonder weinig is veranderd. Hooguit op de Langweerder Wielen liggen nu wat minder boeitjes, omdat daar gebaggerd is. Geen reden om een hele nieuwe kaart aan te schaffen. De ANWB kaarten worden ook niet echt vaak bijgewerkt. Als je het SIGNI betonningssysteem een beetje kent, kom je daar ook met een oude kaart een end.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 08:04 #1502480

rooiedirk schreef :
Een misvatting!! Net als bij papieren kaarten heb je elektronische kaarten in verschillende kaartschalen. En als je 'uitzoomt' dan ga je automatisch naar een kleinere schaal waarbij details (zoals een rif) wegvallen. Op een klein scherm heb je hier dus eerder last van dan op een groot scherm. Voor de beroepsvaart moet het scherm van een kaart dan ook minimaal een halve meter in het vierkant zijn. En dan kom jij met je telefoontje.
Dat je dus de juiste kaart moet gebruiken is duidelijk, maakt niet uit of je elektronisch of op papier vaart. Nadeel van elektronisch is wel dat je niet altijd gemakkelijk kan zien of er ook grotere schaal kaarten aanwezig zijn. Een overzichtje van de verschillende kaarten en kaartschalen voor vector en raster.

Verschil tussen vector en rasterkaarten is dat bij een vectorkaart alles in een kaartbestand staat, maar dat er per zoomniveau meer of minder details worden getoond. Bij rasterkaarten is dat in principe niet het geval, dat is gewoon een 'digitale foto' van een papieren kaart, dus met alle details. Wat rooiedirk waarschijnlijk bedoelt is dat er van hetzelfde gebied vaak meerdere rasterkaarten zijn, waarbij het kaartenprogramma, zoals OpenCPN, automatisch switcht naar de kaart met de hoogste resolutie. Vaak zijn dat de detailkaartjes met dus extra veel details. Zoals de kleine detailkaartjes van havens op de 1800-serie. Dat zijn in digitale vorm allemaal aparte rasterkaartjes. Het lijkt alsof je extra inzoomt op de grote kaart, maar in wezen kijk je naar een andere rasterbestand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 08:09 #1502482

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
Hans V schreef :

Er zijn zeilers die op hun telefoon navigeren, maar dat is vaker ingegeven door financiën (die smartphone hebben ze al) dan bruikbaarheid. Vanwege de kosten nemen ze de flinke nadelen voor lief. Op een tablet heb je al veel meer overzicht (inclusief details zoals tonnen en diepte), vaak zelfs beter dan op een kleine kaartplotter.

Ik ben bezig met een rondje Noordwest-Europa. Inmiddels via Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen in Schotland aangekomen. Heb navionics op iPhone en boord-pc met 21” scherm. Daarnaast een tablet met OpenCPN en papieren kaarten van vrijwel alle gebieden.

Tot nu toe uitsluitend de iPhone gebruikt…. :silly:
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 08:26 #1502492

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Smooth Operator schreef :
Wat rooiedirk waarschijnlijk bedoelt is dat er van hetzelfde gebied vaak meerdere rasterkaarten zijn, waarbij het kaartenprogramma, zoals OpenCPN, automatisch switcht naar de kaart met de hoogste resolutie. Vaak zijn dat de detailkaartjes met dus extra veel details. Zoals de kleine detailkaartjes van havens op de 1800-serie. Dat zijn in digitale vorm allemaal aparte rasterkaartjes. Het lijkt alsof je extra inzoomt op de grote kaart, maar in wezen kijk je naar een andere rasterbestand.

Het resultaat voor de gebruiker is hetzelfde: verder uitzoomen = minder details.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 08:59 #1502504

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Smooth Operator schreef :
Verschil tussen vector en rasterkaarten is dat bij een vectorkaart alles in een kaartbestand staat, maar dat er per zoomniveau meer of minder details worden getoond. Bij rasterkaarten is dat in principe niet het geval, dat is gewoon een 'digitale foto' van een papieren kaart, dus met alle details.......
Nee hoor.Ook vectorkaarten bestaan uit meerdere bestanden. De vectorkaarten voor NL en BE samen 153 bestanden.

En net als bij rasterkaarten is het aan je kaartprogramma om daar iets van te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 09:15 #1502506

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Kendu schreef :
Ik ben bezig met een rondje Noordwest-Europa. Inmiddels via Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen in Schotland aangekomen. Heb navionics op iPhone en boord-pc met 21” scherm. Daarnaast een tablet met OpenCPN en papieren kaarten van vrijwel alle gebieden.

Tot nu toe uitsluitend de iPhone gebruikt…. :silly:

Wat meer context van je beslissing zou interessant zijn.

In Zeilnoord recent weer het zoveelste incident (Elbemonding) waarbij onvoldoende ingezoomd is op de kaart (Navionics) met heel vervelende consequenties. Kan ons allemaal gebeuren, maar naarmate je schermpje kleiner wordt moet je steeds meer van in- en uitzoomen houden om hetzelfde overzicht te houden en neemt het risico op fouten bij de meeste zeilers toe.

Als dat jou niet gebeurt, vooral houden zo! ;)

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 aug 2023 09:30 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 09:49 #1502515

rooiedirk schreef :
Smooth Operator schreef :
Verschil tussen vector en rasterkaarten is dat bij een vectorkaart alles in een kaartbestand staat, maar dat er per zoomniveau meer of minder details worden getoond. Bij rasterkaarten is dat in principe niet het geval, dat is gewoon een 'digitale foto' van een papieren kaart, dus met alle details.......
Nee hoor.Ook vectorkaarten bestaan uit meerdere bestanden. De vectorkaarten voor NL en BE samen 153 bestanden.
En net als bij rasterkaarten is het aan je kaartprogramma om daar iets van te maken.

Ook niet helemaal waar, bij vectorkaarten is er voor iedere positie maar een kaartbestand, dat alle info bevat. De kaarten overlappen in principe niet. Bij rasterkaarten is dat wel het geval, op die manier kun je dus meer details krijgen als je inzoomt (en dus van kaart wisselt). Als rasterkaarten niet overlappen, kun je alleen maar optisch inzoomen en krijg je niet meer details in je beeld (hooguit wat groter).
Het is dus belangrijk om te weten waar je naar kijkt. Een kaart is sowieso een schematische weergave van de werkelijkheid, waarin doelbewust details worden weggelaten en andere dingen vergroot worden weergegeven (merktekens als boeien zie je bijvoorbeeld nooit op ware grootte...). En kaarten zijn per definitie altijd verouderd. Kaarten moet je leren lezen en dat geldt ook (en misschien nog wel meer) voor digitale kaarten.

Ik heb ooit, toen ik op mijn werk de beschikking had over een grote scanner, digitale versies gemaakt van de 1810, 1811 en 1812 kaarten. Alleen al voor de 1810 levert dat 64 rasterbestanden op. Iedere inzet en detailkaart moet apart uitgesneden en gekalibreerd (voorzien van georeferenties) worden. Een hell of a job, maar wel leuk en leerzaam om een keer te doen. Als je de uurtjes gaat tellen, dan kun je beter digitale kaarten kopen. Voordeel van rasterkaarten vind ik wel dat ze 1-op-1 lijken op de papieren kaarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 09:52 #1502517

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Hans V schreef :
Het resultaat voor de gebruiker is hetzelfde: verder uitzoomen = minder details.
Dat is helemaal waar.
Als je een route maakt, is het daarom belangrijk de gehele route te controleren terwijl je ver ingezoomd bent. Hoe kleiner je scherm des te belangrijker dit wordt.

Edit Hans is me voor zie ik :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 09:53 #1502518

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3265
Doejong schreef :
[...]
Dank voor de rechtzetting. Ik ken alleen Navionics (vector) en nu NV (raster).
Op mijn telefoontje met de NV app gedraagt raster zich wel anders dan ik van vector gewend ben.
Verschil tussen uitgezoomd en ingezoomd:

[...]

Op de 2e kaart zijn alle details aanwezig en veranderen niet met in- en uitzoemen.
De grenzen tussen de verschillende rasterkaarten zijn duidelijk te zien.



Navigeren op een telefoon is niks (mijn zeer bescheiden mening). Papier en dan een plotter of tablet om te zien waar je bent wel.

Op de NV charts app kan je kiezen tussen raster en vector, als die beide beschikbaar zijn; gebruik het layer icoontje rechtsonder (boven de kompasnaald).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 10:06 #1502519

Tien jaar geleden alle papieren kaarten eruit gemikt, nooit gemist. Wie gebruikt er nog een stratenboek in de auto?

Paar tientjes per jaar aan een app naar keuze, dan heb je meteen alle kaarten als je toch eens wat verder weg wilt (in het geval van Navionics NE/BE/UK)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 10:12 #1502522

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Kaarten moet je leren lezen en dat geldt ook (en misschien nog wel meer) voor digitale kaarten.
Eens. Mijn stelling is dan ook: Elektronische navigatie maakt het niet simpeler, wel gemakkelijker.
Waarbij niet simpel slaat op dat je moet kunnen navigeren én je moet meteen computerprogramma leren omgaan, inclusief de voordelen en beperkingen. Als je dat voor elkaar hebt dan wordt de navi gatie wel gemakkelijker :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 10:31 #1502527

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Vlieter1 schreef :
Op de NV charts app kan je kiezen tussen raster en vector, als die beide beschikbaar zijn; gebruik het layer icoontje rechtsonder (boven de kompasnaald).
Ik ben de NV app nog aan het ontdekken. Als ik inzoom lijk ik steeds rasterkaarten te zien, ook als ik vector aanklik. Alleen bij ver uitzoomen is er een verschil tussen raster en vector.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 10:55 #1502533

Ik heb naast mijn telefoon ook een tablet (samsung galaxy tab 3 pro) die werkt prima. Lezen met zonlicht is te doen, als ik mijn polaroid zonnebril afzet. Maar omdat ik nu een leesbril heb, daar een zonneklepje op die ouderwets omhoog kan. Werkte prima, maar bij twijfel toch de papieren kaart er bij (waterdiepten)
Alleen bij waterdiepten die niet op de kaart stonden vastgelopen, maar dat is met een clever geen probleem.
clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterkaarten 16 aug 2023 10:59 #1502534

BTW het verschil tussen vector en rasterkaarten is dat bij vectorkaarten de geometrie is vastgelegd, en bij rasterkaarten met tegels (plaatjes) gewerkt wordt. Als een rasterkaart gepiramidiseerd is dan heb je afhankelijk van schaalnivo meer of minder details. Dat helpt ook met de opbouw van het scherm (sneller kaartbeeld verversen) tot zover de adviseur GIS in mij ;)
clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl