Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grote motorjachten in de gemeentehavens

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 07:40 #1582595

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2146
Nachtvlinder schreef :
Gerard schreef :
Dus EERST varen alle grote schepen in volgorde van aankomst in en DAARNA alle kleine schepen in volgorde van aankomst.
Even een check of we elkaar begrijpen: dit betreft dus de absolute volgorde van aankomst op de wachtplaats. Níet per groep.
Stel in een kolk is plaats voor 5 jachten en 1 groot schip óf twee grote schepen
-Ligt er een uur lang een groot schip en 5 jachten te wachten en
-Een half uur daarna aangekomen een ander groot schip en 5 andere jachten
Zodra een schutting mogelijk is, gaan eerst de 2 grote schepen (in volgorde van aankomst) voor en daarna de kleine schepen (in volgorde van aankomst).
en er wordt pas geschut als deze 2 grote schepen en 10 jachten liggen te wachten:
Nee, de sluis wordt open gezet zodra dat kan. Als er geen schepen liggen te wachten, varen schepen groot en klein in in volgorde van aankomst. Vaak blijft de sluis dan open staan tot die redelijk gevuld is. Dat is dus wachten in een geopende sluis en vooral voor kleine pleziervaartuigen geen pretje bij warm zonnig weer (volop zon en geen wind en dus een soort oven in de open lucht). Bij sluizen waar voornamelijk beroepsvaart wordt geschut, wordt vaak ook gewacht op schepen die jij niet met het blote oog kunt zien, maar wel binnen afzienbare tijd de sluis kunnen hebben bereikt. Ik vraag vaak ook enige tijd vooruit of ik nog met een schutting mee kan. Dan weet ik of ik een tandje bij moet zetten of rustig aan kan doen voor een volgende schutting.
dan moet het half uur later aangekomen grote schip en de 5 laatst aangekomen jachten een schutting wachten.
Nee, de sluis wordt eerst ingevaren door de twee grote schepen en daarna door de kleine schepen. Uiteraard, hangt het van de grootte van de sluis af (in sommige sluizen past maar 1 groot schip) hoeveel er mee geschut kunnen worden.
De "voorrang" die jij noemt betreft dus slechts de indeling van de sluis tijdens het schutten. Dat is een stuk veiliger ook.
Nee het gaat niet om het indelen maar om het invaren. Dat de indeling daaruit voortvloeit is logisch. Wanneer jij je koffers (in)pakt, vul je die ook eerst met grote dingen, toch?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 07:41 #1582596

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Reed schreef :
Om met zo`n verknipte (KNMC) vlag te mogen varen moet je de beschikking hebben over een colbert en een motorboot met zo veel mogelijk PK`s en de voorwaarde dat je een hekgolf kan trekken van minimaal 0,5 meter
(en bij voorkeur nog wat hoger). Daarbij moet je de uitstraling en het gedrag hebben van de belangrijke alwetende watersporter op niveau.( .....)

Bij ons in de club heerst de ovrtuiging dat de letters KNMC staan voor Kan Niet Manoevreren Club. ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 07:48 #1582598

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Grappig om te zien dat een stuk regelgeving wat op het eerste gezicht volledig duidelijk is, zo compleet verschillend wordt uitgelegd.
Gerard meent dat grote schepen voorrang op kleine schepen hebben bij het invaren, ongeacht volgorde van aankomst.
Nachtvlinder meent dat schepen, ongeacht hun grote op volgorde van aankomst geschut moeten worden, worden er dán grote en kleine schepen geschut, moeten de grote schepen eerst de sluit invaren.

Ik vermoed zomaar dat Gerard met een groot schip vaart en Nachtvlinder met een klein schip.

Overigens ben ik het met de interpretatie van Nachtvlinder eens, maar ik heb dan ook een klein schip....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 07:52 #1582601

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2146
Nachtvlinder schreef :
Precies. Dát wordt bedoeld in 6.28.5. Het betreft slechts de sluisindeling van schepen (klein of groot) dit gezamenlijk in de kolk passen.
Het lijkt misschien mierenneukerij maar toch belangrijk voor het begrip. Niet de maat van een sluis is bepalend, maar de regels uit het BPR! Uiteraard, zal sluispersoneel bij grote drukte een sluis zo goed mogelijk proberen te vullen. Van grote schepen is de maat bekend middels AIS maar van kleine schepen vaak niet. Ook een zeilschip met de mast plat, die vaak een stuk achter het schip steekt, heeft meer ruimte nodig dan de lengte van het schip.
Een groep van 30 wachtende jachten wordt gewoon éérst geschut ten opzichte van een groot schip dat toevallig de laatste minuut voor schutting aan komt kakken, als dit niet gezamenlijk past.
Jammer voor jou, maar je hebt gewoon ongelijk (zie mijn voorbeeld eerder genoemd bij de Blauwe Hand; een aantal eerder aangekomen kleine schepen moest wachten tot de volgende schutting want ze konden er niet allemaal bij).
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 07:54 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 07:53 #1582602

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Gerard schreef :
dan moet het half uur later aangekomen grote schip en de 5 laatst aangekomen jachten een schutting wachten.
Nee, de sluis wordt eerst ingevaren door de twee grote schepen en daarna door de kleine schepen. Uiteraard, hangt het van de grootte van de sluis af (in sommige sluizen past maar 1 groot schip) hoeveel er mee geschut kunnen worden.

Dat klopt dus niet helemaal.
Als er een sluis lading jachten voor ligt en er komt een groot schip aan, zal dat grote schip gewoon een schutting moeten wachten. Als het grote schip aan de beurt is, mag hij als 1e invaren.
Althans zo gaat dat in noord Nederland doorgaans.

De situatie die jij schetst zou voorschut betekenen en geldt alleen voor de in het BPR genoemde schepen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 07:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 08:03 #1582604

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
sy helios schreef :
Yep schreef :
Wat een zure eerste 6 reacties zeg.
Vele motorbootvaarders vinden het hier leuk....
ondat ze niet begrijpen..

Waar worden deze reacties door gevoed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 08:07 #1582605

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2146
Calidris schreef :
Gerard schreef :
dan moet het half uur later aangekomen grote schip en de 5 laatst aangekomen jachten een schutting wachten.
Nee, de sluis wordt eerst ingevaren door de twee grote schepen en daarna door de kleine schepen. Uiteraard, hangt het van de grootte van de sluis af (in sommige sluizen past maar 1 groot schip) hoeveel er mee geschut kunnen worden.
Dat klopt dus niet helemaal.
Als er een sluislading jachten voor ligt en er komt een groot schip aan, zal dat grote schip gewoon een schutting moeten wachten.
Dat klopt, omdat het BPR de wachtplaats noemt en in jouw geval is het grote schip nog varende. Dus als er een sliert schepen (door elkaar grote en kleine schepen) komt aanvaren, is de volgorde bepalend, los van de grootte. Gezond verstand (waarover sluispersoneel vaker beschikt dan vakantievaarders, waaronder botenhuurders, die hooguit een paar weken per jaar op het water zijn) bedenkt, dat het handiger is om een groot schip achter een klein schip, eerst te laten invaren.
De situatie die jij schetst zou voorschut betekenen en geldt alleen voor de in het BPR genoemde schepen.
De situatie die ik schetste betreft voor een sluis WACHTENDE schepen. Jij schetst, als ik het goed begrijp, voor een open sluis aankomende schepen en DAT maakt verschil.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 08:22 #1582612

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2146
Herman Hartman schreef :
Afmeren tegen een grote motorboot als het past in de sluis heeft ook voordelen. Zo’n vierkante bak is van voor tot achter bijna over even breed. Dat je zelf dan wat korter bent maakt dan niet meer uit.
Groot voordeel is, vooral bij grote hoogteverschillen tijdens het schutten, dat je niet zelf op je lijntjes hoeft te letten en makkelijker een lijn om een scheepsbolder gooit dan in de sluiswand.
Grote uitdaging is het inzicht van de opvarenden om effe een touwtje aan te nemen.
Mee eens, maar dat is 'service'. Zelf hoor je, zonder hulp van anderen, vanaf je schip vast te kunnen maken.
En nee ik ben geen grote motorboten fan. Iets met golven waar alles van omvalt. En lomp gedrag bij de sluis. Maar er komen er wel steeds meer van. Ex zeilers kopen ze ook bij het stijgen van leeftijd en inkomen (gaat niet altijd samen trouwens).
Een soort schip en gedrag van schippers heeft weinig met elkaar te maken. Goed en slecht gedrag komt in elke categorie schepen voor.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 08:28 #1582614

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
PvO schreef :
Grappig om te zien dat een stuk regelgeving wat op het eerste gezicht volledig duidelijk is, zo compleet verschillend wordt uitgelegd.
Gerard meent dat grote schepen voorrang op kleine schepen hebben bij het invaren, ongeacht volgorde van aankomst.
Nachtvlinder meent dat schepen, ongeacht hun grote op volgorde van aankomst geschut moeten worden, worden er dán grote en kleine schepen geschut, moeten de grote schepen eerst de sluit invaren.

Ik vermoed zomaar dat Gerard met een groot schip vaart en Nachtvlinder met een klein schip.

Overigens ben ik het met de interpretatie van Nachtvlinder eens, maar ik heb dan ook een klein schip....

Eén van de eerste principes van elke wetgeving is dat voor de wet iedereen gelijk is. Daarom moet een verschil in behandeling altijd onderbouwd worden.
Dat een groot schip eerst een sluis in mag varen is goed te onderbouwen in verband met veiligheid. Dat een groot schip recht op voorschutting zou hebben is niet te onderbouwen.

Uiteindelijk kon Nederland ook internationaal het verschil in behandeling van snelverkeer en langsaam verkeer niet onderbouwd krijgen. Daarom moest Nederland dit ook uit de wet schrappen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 08:30 #1582615

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2146
3Noreen schreef :
Dus een groot schip heeft dus niet zonder meer recht op voorschutting.
Even weer voor de helderheid; voorschutting is iets anders dan dat een groot schip vanaf een wachtplaats eerder mag invaren dan een klein schip.
Voor de volledigheid; als er sprake is van een schip dat recht heeft op voorschutting, zal dat eerst mogen invaren (soms wordt dat schip dan als enige geschut als daar redenen voor zijn), daarna grote schepen en daarna kleine schepen. Dus kleine schepen ALTIJD als laatsten.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 08:30 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 08:41 #1582618

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2146
PvO schreef :
Grappig om te zien dat een stuk regelgeving wat op het eerste gezicht volledig duidelijk is, zo compleet verschillend wordt uitgelegd.
Dat is wel begrijpelijk. Immers, de wens is de vader van de gedachte en veel mensen zijn niet gewend goed te lezen wat ergens staat.
Gerard meent dat grote schepen voorrang op kleine schepen hebben bij het invaren, ongeacht volgorde van aankomst.
Dat is geen mening maar het enige, dat er staat in het BPR.
Nachtvlinder meent dat schepen, ongeacht hun grote op volgorde van aankomst geschut moeten worden, worden er dán grote en kleine schepen geschut, moeten de grote schepen eerst de sluis invaren.
Dat is wel een mening, want zo staat het NIET in het BPR. Overigens is er niets mis met meningen.
Ik vermoed zomaar dat Gerard met een groot schip vaart en Nachtvlinder met een klein schip.
Wat mij betreft heb je gelijk maar dat doet (hier) niet terzake, vind ik (dit is een mening ;-)).
Overigens ben ik het met de interpretatie van Nachtvlinder eens,
Dan schort het bij jou (ook) nog aan kennis van regelgeving op dit punt. Jammer, want dat kan in voorkomende gevallen dan tot problemen leiden.
maar ik heb dan ook een klein schip....
Nogmaals, dat doet niet ter zake. Wel, dat het jou aan voldoende kennis te zake ontbreekt.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 08:43 #1582621

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Als ik dit draadje lees, en hulde voor veel kennis, ga ik er vanuit dat bijna niemand weet wat in voorkomende situaties de regels zijn.
En als dat het geval is dan is het, los van hufterigheid, voer voor chaos, onbegrip, boze gezichten, irritatie en nog zo meer.
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 08:44 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 08:46 #1582623

sy helios schreef :
houd op, 2 weken Friesland gedaan, echt niet zo leuk die vnl huurbakken, Duitsers ook NLs die er absoluut niets mee kunnen, behalve fout inparkeren want visplekje nodig etc, gekluns bij bruggen en sluizen... 10 min. boegschroefgekut, Enkh. maar even niet naar binnen, voor anker..

ik had het idee dat het vooral NL'se pensionados zijn. Goed, die mogen van mij genieten van het water hoor maar bij voorkeur in een iets kleiner formaat en even iets 'compacter' afgemeerd.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 08:46 #1582624

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Reed schreef :
Om met zo`n verknipte (KNMC) vlag te mogen varen moet je de beschikking hebben over een colbert en een motorboot met zo veel mogelijk PK`s en de voorwaarde dat je een hekgolf kan trekken van minimaal 0,5 meter
(en bij voorkeur nog wat hoger). Daarbij moet je de uitstraling en het gedrag hebben van de belangrijke alwetende watersporter op niveau. Dat die club dan prijzen uit gaat delen is de arrogantie ten top.
Gelukkig en zeker niet niet allemaal maar er zitten echt een aantal arrogante hufters bij die mijn beeld over die club op deze wijze gevormd hebben. Overigens kom je die in de hele maatschappij tegen, maar bij die club naar mijn idee net iets meer helaas).

Wat een kortzichtige reactie... Typisch ZF (of algemeen online reacties)...
Ik ken redelijk veel motorboot vaarders, veel daarvan zijn dan weer zeilers geweest, of loods, of kapitein op de zeevaart. Die allemaal over 1 kam scheren is, net als ik alle andere groepen, wel weer erg kort door de bocht.

Ik zie overigens regelmatig prachtige motorjachten varen met een KNMC vlag! Super van Crafts, Elling, Mulder... en daar kijk ik dan met veel bewondering naar! En heb dan vaak ook nog eens respect omdat ze soms de meest rare capriolen uit moeten halen om van die stomme zeilboten heenvaren die denken overal recht op te hebben...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 08:48 #1582625

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2146
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Grappig om te zien dat een stuk regelgeving wat op het eerste gezicht volledig duidelijk is, zo compleet verschillend wordt uitgelegd.
Eén van de eerste principes van elke wetgeving is dat voor de wet iedereen gelijk is. Daarom moet een verschil in behandeling altijd onderbouwd worden.
Dat een groot schip eerst een sluis in mag varen is goed te onderbouwen in verband met veiligheid. Dat een groot schip recht op voorschutting zou hebben is niet te onderbouwen.
Dat heeft ook nooit iemand beweerd, maar nadat dat begrip in dit draadje intrede deed is het begrip "voorschutting" door sommigen onterecht gelijk gesteld met het verplicht als laatste invaren van kleine schepen (zie ook mijn eerdere reactie daarover).
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 08:49 #1582626

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Gerard schreef :
PvO schreef :
Grappig om te zien dat een stuk regelgeving wat op het eerste gezicht volledig duidelijk is, zo compleet verschillend wordt uitgelegd.
Dat is wel begrijpelijk. Immers, de wens is de vader van de gedachte en veel mensen zijn niet gewend goed te lezen wat ergens staat.
Gerard meent dat grote schepen voorrang op kleine schepen hebben bij het invaren, ongeacht volgorde van aankomst.
Dat is geen mening maar het enige, dat er staat in het BPR.
Nachtvlinder meent dat schepen, ongeacht hun grote op volgorde van aankomst geschut moeten worden, worden er dán grote en kleine schepen geschut, moeten de grote schepen eerst de sluis invaren.
Dat is wel een mening, want zo staat het NIET in het BPR. Overigens is er niets mis met meningen.
Jij bent iig wel heel zeker van je eigen gelijk.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 08:53 #1582627

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2146
Yep schreef :
Als ik dit draadje lees, en hulde voor veel kennis, ga ik er vanuit dat bijna niemand weet wat in voorkomende situaties de regels zijn.
Helaas blijkt dat in de praktijk te vaak. Dat niet iedereen die zich op het water bevindt of wil gaan bevinden, gedegen kennis moet hebben van elementaire wet- en regelgeving is daar, naar mijn mening, grotendeels debet aan. Goh, wat zou het rustig en vooral ook veiliger op het water worden wanneer dat wel verplicht werd. :-)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 08:56 #1582628

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2146
PvO schreef :
Jij bent iig wel heel zeker van je eigen gelijk.
Onderzoek en onderbouwing helpt. Ben benieuwd naar jouw onderbouwing, dat ik iets mis heb. Ook al ben ik oud, ik ben niet te oud om te leren.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 09:02 #1582632

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Gerard schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Grappig om te zien dat een stuk regelgeving wat op het eerste gezicht volledig duidelijk is, zo compleet verschillend wordt uitgelegd.
Eén van de eerste principes van elke wetgeving is dat voor de wet iedereen gelijk is. Daarom moet een verschil in behandeling altijd onderbouwd worden.
Dat een groot schip eerst een sluis in mag varen is goed te onderbouwen in verband met veiligheid. Dat een groot schip recht op voorschutting zou hebben is niet te onderbouwen.
Dat heeft ook nooit iemand beweerd, maar nadat dat begrip in dit draadje intrede deed is het begrip "voorschutting" door sommigen onterecht gelijk gesteld met het verplicht als laatste invaren van kleine schepen (zie ook mijn eerdere reactie daarover).

Het gaat er natuurlijk pas om als het zo druk is dat niet alle schepen op de wachtplaats in de sluis kunnen.
Dat sluismeesters in NL er een handje van hebben om de pleziervaart een aantal schuttingen te laten wachten staat daar los van. Typisch een Nederlands calvinistisch dingetje. In het buitenland zijn ze vaak veel strikter hier in. Op de Mosel geld niet het moment van aanmelden maar het moment dat je daadwerkelijk bij de wachtplaats aankomt. En dat is dan ook de volgorde van binnen varen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 09:03 #1582633

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Gerard schreef :
Onderzoek en onderbouwing helpt. Ben benieuwd naar jouw onderbouwing, dat ik iets mis heb. Ook al ben ik oud, ik ben niet te oud om te leren.

Voor als nog heb ik van jou een enkele steekhoudende onderbouwing gezien.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 09:08 #1582634

Gerard schreef :
Nachtvlinder schreef :
Een groep van 30 wachtende jachten wordt gewoon éérst geschut ten opzichte van een groot schip dat toevallig de laatste minuut voor schutting aan komt kakken, als dit niet gezamenlijk past.
Jammer voor jou, maar je hebt gewoon ongelijk (zie mijn voorbeeld eerder genoemd bij de Blauwe Hand; een aantal eerder aangekomen kleine schepen moest wachten tot de volgende schutting want ze konden er niet allemaal bij).

Wat de sluismeester in Blauwe Hand destijd bedacht heeft mag van het BPR afwijken natuurlijk. Dat zegt niet zoveel, nu we uit deze verwarring het BPR willen begrijpen.

Hier een voorbeeld van een lokale regeling die het mogelijk maakt de grote vaart NIET op basis van volgorde van aankomst te schutten. Dit om te voorkomen dat er tegelijkeretijd een aantal grote en kleine schepen liggen te wachten.

Als dat "het grote schip mag direct dóórvaren de sluis in" de default zou zijn (zoals jij 6.28.5 interpreteert), waren dit soort regelingen niet nodig. Wat 3Noreen stelt over gelijke behandeling wordt in de motivatie uitgelegd.
Hier worden weloverwogen (per schip, tijdsgebonden én tijdelijk) uitzonderingen gemaakt om het recht op voorschutting specifiek inte zetten voor schepen die daar normaal gesproken niet voor in aanmerking komen. Dit om tegelijk wachtende grote en kleine schepen te voorkomen (veiligheid). Dáárom worden in deze specifieke situaties grote schepen voorgelaten en moeten kleine schepen één of meer schuittingen wachten, tot alle grote schepen geschut zijn. Normaal (BPR) is dat dus níet zo, en ontstonden in deze situatuatie onveilige situaties doordat grote en kleine schepen gezamelijk lagen te dobberen.

Regeling voorrang bij schutting door de Mijndense sluis

Lees vooral de motivering.
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 09:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 09:19 #1582640

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Nachtvlinder schreef :
Mooie onderbouwing ! Je leest ook dat die onderbouwing noodzakelijk is en niet zonder meer aan alle grote schepen verleend kan worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 09:21 #1582641

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Gerard schreef :
PvO schreef :
Jij bent iig wel heel zeker van je eigen gelijk.
Onderzoek en onderbouwing helpt. Ben benieuwd naar jouw onderbouwing, dat ik iets mis heb. Ook al ben ik oud, ik ben niet te oud om te leren.
De onderbouwing is precies dezelfde wettekst die jij ook gebruikt om jouw uitleg te onderbouwen.
Probleem is dat een en dezelfde tekst verschillend wordt uitgelegd.
Tot nu toe heb ik niet te indruk dat je bereid bent om te proberen de betreffende wettekst zonder voor ingenomendheid nogmaals te bestuderen.
Een open discussie is daarom m.i. al bij voorbaat gedoemd te mislukken.
Overigens, als ik de bijdrage in de draadje even snel tel, sta je wel alleen in jouw interpretatie van de tekst.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 09:26 #1582644

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
In Oude Pekela is nu een discussie om de ophaalbruggen weer gangbaar te maken om de locale economie weer wat leven in te blazen. Ja, die motorjachten brengen geld in het laadtje :)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 09:27 #1582645

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Brug- & sluiswachters krijgen het in hun opleiding ook op deze manier aangeboden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl