boarderbas schreef :
De kiel vervangen is een enorme klus. Waarom koop je niet een comfortabele motorkruiser voor weinig en klus je die naar het zin? Dan hief je als je thuis komt niet wéér te klussen om de oude kiel terug te plaatsen.
De vraag is hoever de ambitie van TS reikt.
Als het hem alleen om varen in het Franse binnenland te doen zou zijn, hoeft ie niet persé naar de Middellandse Zee. Voor je rust moet je niet aan de Franse Middellandse Zeekust zijn, naar mijn idee.
Als TS ook de ambitie heeft om zijn reis over de Miditerranée te vervolgen, dan is die tijdelijke kiel misschien een serieuze klus, maar "enorm" vind ik wel een erg groot woord, in dit verband. Met het goeie materieel erbij, is het niet veel meer dan een paar bouten losdraaien, de boot van de kiel tillen en een andere kiel eronder zetten.
Je moet dan natuurlijk nog wel de originele kiel in Zuid-Frankrijk zien te krijgen, maar ook dat lijkt me oplosbaar.
Lang geleden heb ik de kiel van een Victoire 22 afgehaald. Dat was weliswaar een veel kleinere boot, maar ik deed het met niet meer dan mezelf, een palletwagen en een houten steunconstructie, om de gietijzeren kiel op de palletwagen overeind te houden.
Met de boot in de kraan zou het ècht een fluitje van een cent zijn geweest. Het lastigste was nog om de kiel te laten lossen van de romp. Die pakking van siliconenkit bleek toch een tijdlang in staat om ruim 300 kilo te dragen..