Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Rotte eierenlucht bij laden accu

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 17 jan 2010 23:24 #110037

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3781
Slechte info, Ron.
12,2 V of 12,19 V is natuurlijk niet het verschil tussen een goede accu en 1 die kaduuk is.
Bij een gezonde, volle accu, moet je echt wel wat meer meten dan 12,2 V. Als een accu na volledig laden en tenminste 12 uur rust maar 12,2 V meet, is ie zo goed als afgeschreven.
Een volle accu in goede conditie meet 12,7 V of meer.

Dacht het niet Lodewijk, even goed lezen wat er staat......
Voltmeter (digitaal) is prima, een gezonde accu MOET aan de klemmen 12.2V meten.
Dit is de absoluut minimale klemspanning, 12.19V is dus een defecte accu

Die 12.2V is zoals gezegd echt minimum, alles daar boven is goed, zoals je zelf ook al aangeeft.
Ik moet er eerlijk bij zeggen dat mijn wijsheid uit jarenlange praktijkervaring komt, en het er in het veld op aan komt een snelle en accurate diagnose te stellen, zonder al te veel poespas en soms dure meet apparatuur.

In de regen, sneeuw of donkerte met een zuurweger aan de gang gaan, ik denk er geen eens aan, vandaar mijn multimeter methode.

Wat blijkt, ik zit er doorgaans erg weinig naast met mijn bevindingen, ook als de afgekeurde batterij als nog onder laboratorium omstandigheden getest wordt.

Soms heb je het wel eens mis, en piept een ogenschijnlijk goede
batterij er toch nog tussen uit :( .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 18 jan 2010 07:44 #110053

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15923
ron b schrijft:
Slechte info, Ron.
12,2 V of 12,19 V is natuurlijk niet het verschil tussen een goede accu en 1 die kaduuk is.
Bij een gezonde, volle accu, moet je echt wel wat meer meten dan 12,2 V. Als een accu na volledig laden en tenminste 12 uur rust maar 12,2 V meet, is ie zo goed als afgeschreven.
Een volle accu in goede conditie meet 12,7 V of meer.

Dacht het niet Lodewijk, even goed lezen wat er staat......
Voltmeter (digitaal) is prima, een gezonde accu MOET aan de klemmen 12.2V meten.
Dit is de absoluut minimale klemspanning, 12.19V is dus een defecte accu

Die 12.2V is zoals gezegd echt minimum, alles daar boven is goed, zoals je zelf ook al aangeeft.

Ik heb je verhaal goed gelezen en het idee dat alles boven de 12,2 V goed is, is precies wat er fout is aan je verhaal.
Een accu die na volledige lading en 12 uur rust niet meer dan 12,2 V meet, is gewoon afgeschreven en niet meer goed. Zo'n accu verliest z'n spanning ook meestal binnen de kortste keren, bij belasting.
Dat geldt ook voor een accu die 12,21 V meet en ook voor 1 met 12,22V.
Een accu die nog maar 12,5 V overhoudt na volledige lading, is niet volledig kaduuk, maar heeft het grootste deel van zijn bruikbare leven achter de rug.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 20 jan 2010 22:43 #110591

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Goedenavond weer,

Verhaal is duidelijk.
a) Fatsoenlijke lader aanschaffen.
b) Accu bijvullen met gedestilleerd water.
c) Accu opladen.
d) Bij gebrek aan zuurweger de multimeter methode.

Nou is er nogal een prijsverschil tussen bijvoorbeel de Ctek multilader (zie ik veel advertenties van) en mastervolt/sterling/vitron, ed.

Is de Ctek multilader een fatsoenlijke lader?

www.georgekniest.nl/catalogus/...culader/product.aspx

Bij voorbaat dank
Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 20 jan 2010 23:06 #110595

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Mijn ervaring met de C-tek is goed, Ik heb weliswaar een ander merk, maar spec's en uitvoering zijn exact hetzelfde als de originele C-tek Ik vermoed dat er maar 1 fabrikant is die aan verschillende leveranciers levert welke vervolgens hun eigen kastje er omheen laten fabrieken.

praktijk: ik kan er mijn 2x100 Ah probleemloos tegelijkertijd mee opladen.

Ding kostte € 50. prijs/prestatie dik in orde dus.

Op MP vindt je de originele in blisterverpakking voor een stuk minder dan in de winkel.

nb: je schrijft gedestilleerd water, maar vlgs mij moet je een accu altijd bijvullen met gedemineraliseerd water. Ik ben geen chemicus maar denk dat met beiden niet hetzelfde bedoeld wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 21 jan 2010 00:03 #110600

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15923
martinbeens schrijft:
Mijn ervaring met de C-tek is goed, Ik heb weliswaar een ander merk, maar spec's en uitvoering zijn exact hetzelfde als de originele C-tek Ik vermoed dat er maar 1 fabrikant is die aan verschillende leveranciers levert welke vervolgens hun eigen kastje er omheen laten fabrieken.

praktijk: ik kan er mijn 2x100 Ah probleemloos tegelijkertijd mee opladen.

Ding kostte € 50. prijs/prestatie dik in orde dus.

Op MP vindt je de originele in blisterverpakking voor een stuk minder dan in de winkel.

nb: je schrijft gedestilleerd water, maar vlgs mij moet je een accu altijd bijvullen met gedemineraliseerd water. Ik ben geen chemicus maar denk dat met beiden niet hetzelfde bedoeld wordt.

Twee dingen.
Eerste: de C-tek is er in meerdere uitvoeringen. Het type dat 50 euro kost levert een maximale laadstroom van 3,6 A. Dat is niet veel. Om 2 accu's van 100 Ah te laden mag je wel een klein weekje uittrekken. Om even snel gedurende een nacht aan de walstroom je accu('s) die tot 50% zijn ontladen op peil te brengen is het te weinig.
Als het dan toch goedkoop moet zou ik de C-tek aanschaffen die met 7A kan laden.
Tweede: gedestilleerd water en gedemineraliseerd water zijn twee verschillende namen voor exact hetzelfde product. Water waaraan alle mineralen (zouten) die er van nature in zitten zij onttrokken. Door het te destilleren.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 21 jan 2010 00:19 #110601

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Niet helemaal waar, destilleren gebeurt dmv verdamping en condensatie. Demineraliseren meestal door filtering mbv een ionenwisselaar. Gedestilleerd water zijn dus niet alleen de zouten maar ook nog een hoop andere stoffen uitgehaald en is daardoor zuiverder.

Beiden doen het echter prima in een accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 21 jan 2010 07:41 #110609

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2432
En gedistilleerd water kost vaak niets.
Het water dat uit je wasdroger komt ( condens droger ) is gedistilleerd water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 21 jan 2010 18:14 #110686

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3800
Klopt allemaal. Maar toch liever gedestileerd water want in demi-water zitten nog veel m.n. zouten en volgens mij reageren die zouten toch echt wel met het zwavelzuur in je accu.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 21 jan 2010 19:52 #110713

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15923
FMJ schrijft:
Niet helemaal waar, destilleren gebeurt dmv verdamping en condensatie. Demineraliseren meestal door filtering mbv een ionenwisselaar. Gedestilleerd water zijn dus niet alleen de zouten maar ook nog een hoop andere stoffen uitgehaald en is daardoor zuiverder.

Beiden doen het echter prima in een accu.

Nou goed. 'Exact' neem ik terug.
Maar in de praktijk maakt het dus allemaal niet zoveel uit.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 16 sept 2018 19:57 #979363

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Oud draadje maar toch even een reactie: al een paar weekeinden een 'rotte eieren' lucht aan boord, eerst verdenking de toilet :-) maar deze bleek het niet te zijn. Sinds een paar weken de walstroom (en acculader) er permanent op de accu's ivm wat zeil afspraken doordeweek, vandaag weer echt penetrante lucht in de kajuit en toen we arriveerden piepte de CO2 melder. Toch eens verder gezocht naar de oorzaak; bleek de licht accu (onderhoudsvrij) te zijn die erg warm was en via klein 'gaatje' aan de zijkant een penetrante lucht afscheide. Accu was van gerenomeerd merk (talamex) en 3 jaar oud. Na kleine ceremonie bij het chemisch afval station achtergelaten. Leermoment: als rotte eieren lucht niet uit de toilet afkomstig is, dan accu's checken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotte eierenlucht bij laden accu 16 sept 2018 20:18 #979375

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Vreemd, rotte eieren lucht is normaal gezien een of andere zwavelgeur. Hoe die dan uit je accu komt ? ? ?
Een zuurachtige geur is meer kenmerkend van accuproblemen.
Ik zou de acculader voor de zekerheid ook maar even nakijken.
Een moderne acculader zou vermoedelijk op tijd stoppen om gassen te voorkomen, nu is de vraag, was de accu defect waardoor de acculader te lang heeft blijven doorladen, of was de acculader defect waardoor deze de accu heeft om zeep geholpen.
Dus eerste paar keer de acculader alleen gebruiken zolang je er toezicht op kunt houden, m.a.w. zelf aan boord bent, en nakijken hoe lang en met welke spanning de acculader laad.

Dikwijls is het de accu die defect is, maar het kan ook de acculader zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 17 sept 2018 06:41 #979424

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15923
baspa schreef :
Oud draadje maar toch even een reactie: al een paar weekeinden een 'rotte eieren' lucht aan boord, eerst verdenking de toilet :-) maar deze bleek het niet te zijn. Sinds een paar weken de walstroom (en acculader) er permanent op de accu's ivm wat zeil afspraken doordeweek, vandaag weer echt penetrante lucht in de kajuit en toen we arriveerden piepte de CO2 melder. Toch eens verder gezocht naar de oorzaak; bleek de licht accu (onderhoudsvrij) te zijn die erg warm was en via klein 'gaatje' aan de zijkant een penetrante lucht afscheide. Accu was van gerenomeerd merk (talamex) en 3 jaar oud. Na kleine ceremonie bij het chemisch afval station achtergelaten. Leermoment: als rotte eieren lucht niet uit de toilet afkomstig is, dan accu's checken!

De accu heeft het eind van zijn werkzame leven bereikt.
Een onderhoudsvrije accu die zijn 'afblaasventiel' heeft geopend en erg warm wordt is waarschijnlijk grotendeels drooggekookt. De rotte eierenlucht duidt daar ook op. Normaal wordt aan het eind van de laadcyclus waterstofgas geproduceerd, maar dat ruik je niet. Inplaats daarvan is de accu kennelijk zijn zuur (= zwavelzuur) aan het verstoken.

Een leeftijd van drie jaar is wel erg weinig. De accu heeft flink op z'n duvel gehad. Mogelijk regelmatig (te) ver ontladen. Of te lang ontladen laten staan.

Even de werking van de acculader checken is inderdaad ook een goede zaak. De conditie van onderhoudsvrije accu's is vaak moeilijk in te schatten. Ze kunnen soms volledig onverwachts de geest geven, zonder veel signalen van tevoren.
Maar de lader kan ook in de fout zijn gegaan.

Misschien ook een accumonitor overwegen. Als je die regelmatig afleest terwijl de accu in gebruik is, dan leer je wat over het tempo van ontladen bij gemiddeld gebruik. Als de snelheid van ontladen bij onveranderd gebruik oploopt in de loop van de tijd, dan weet je dat de conditie van de accu terugloopt.

Verhoudt je accucapaciteit zich goed tegenover je verbruik? Je moet ernaar streven je accu niet verder dan tot 50 % van z'n capaciteit te ontladen. Ook iets dat je op een accumonitor kan zien. Waarbij tot slechts 80% ontladen nog beter is. Hoe dieper de ontlading, hoe korter de levensduur van de accu.
Laatst bewerkt: 17 sept 2018 08:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 17 sept 2018 07:33 #979447

lodewijk stegman schreef :
Inplaats daarvan is de accu kennelijk zijn zuur (= zwavelzuur) aan het verstoken.

Alleen maak je daarmee normaliter geen zwavelwaterstof ( H2S) wat een rotte eierengeur veroorzaakt ( sterker nog geur van echte rotte eieren o.i.d :whistle: is zwavelwaterstof :sick: ).
En inderdaad ruit normaliter een "kokende"accu niet naar rotte eieren.
In ieder geval kun je die accu naar de chemokar brengen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 17 sept 2018 07:40 #979448

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5032
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
Inplaats daarvan is de accu kennelijk zijn zuur (= zwavelzuur) aan het verstoken.


En inderdaad ruit normaliter een "kokende"accu niet naar rotte eieren.

Ad

Klopt, ruikt naar een rotte accu ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 17 sept 2018 09:28 #979503

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2734
Onmiddellijk met laden stoppen, je staat nu "knalgas" te genereren, laadcircuit ook controleren op te hoge laadspanning ( >14.4 V)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 17 sept 2018 09:58 #979518

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15923
henkvd schreef :
Onmiddellijk met laden stoppen, je staat nu "knalgas" te genereren, laadcircuit ook controleren op te hoge laadspanning ( >14.4 V)

De accu is al naar de stort, Henk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotte eierenlucht bij laden accu 17 sept 2018 10:15 #979527

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10383
Sinds wanneer is Talamex een accumerk?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotte eierenlucht bij laden accu 17 sept 2018 10:27 #979531

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15923
Proost schreef :
Sinds wanneer is Talamex een accumerk?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Sja; het is natuurlijk een willekeurige accu, waar Talamex zijn eigen sticker op heeft gedrukt. "Gerenommeerd merk" is dus een voorbarige conclusie.
Hoewel Talamex zaken met een prima prijs/kwaliteitsverhouding in het assortiment heeft. Hun vouwfietsen en hun bootlaarzen, bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotte eierenlucht bij laden accu 17 sept 2018 10:38 #979538

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Ook al is de accu naar de stort, daarmee is een voor de hand liggende oorzaak (>14.4V) zeker niet uitgesloten.

Zou dat toch zo snel mogelijk verifiëren. kan mogelijk vuurwerk en het slopen van de nieuwe accu voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotte eierenlucht bij laden accu 17 sept 2018 10:49 #979545

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15923
swblom schreef :
Ook al is de accu naar de stort, daarmee is een voor de hand liggende oorzaak (>14.4V) zeker niet uitgesloten.

Zou dat toch zo snel mogelijk verifiëren. kan mogelijk vuurwerk en het slopen van de nieuwe accu voorkomen.

Daarom heb ik TS in een eerder stadium ook wat uitgebreider geadviseerd. Zie hierboven.

Het begint al bij de levensduur van drie jaar. TS moet zijn gebruikspraktijk maar ook de werking van z'n acculader onder de loep nemen.

Ik krijg vaak de indruk dat veel zeilers geen idee hebben van wat ze met hun accu's uitspoken.
Daarom: accumonitor!

Een paar weken geleden was ik een paar dagen bij Delta Marina in Kortgene. Daar kwam elke dag iemand van een watersportbedrijf langs, om klusjes aan boord van daar liggende jachten uit te voeren. Hij had dagwerk aan het vervangen van accu's. Ze overleden in hoog tempo..
Laatst bewerkt: 17 sept 2018 10:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotte eierenlucht bij laden accu 22 sept 2018 08:12 #980926

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
lodewijk stegman schreef :
8-- snip
Een paar weken geleden was ik een paar dagen bij Delta Marina in Kortgene. Daar kwam elke dag iemand van een watersportbedrijf langs, om klusjes aan boord van daar liggende jachten uit te voeren. Hij had dagwerk aan het vervangen van accu's. Ze overleden in hoog tempo..

Waarom overlijden ze in zo een hoog tempo ?
- Slecht beheer van de accu ?
- Acculaders die te hoog regelen ?
- Accu's die doelbewust zo gemaakt worden dat ze het maar kort volhouden ?

Zou het kunnen dat 1 van de 3 redenen de overhand heeft op dit ogenblik ?
En dan denk ik dat het wel eens zou kunnen dat accu's tegenwoordig opzettelijk voor een kortere levensduur worden gemaakt. ( kost van lood / einde garantieperiode / nauwkeurigere productiemethode )
Niet alleen voor marineaccu's maar ook voor wagenaccu's trouwens.
Gemaakt om minimum de garantieperiode te doorstaan, maar niet veel langer dan dat.
Een test van accu's en laders zou interessant kunnen zijn.

Een oude / defecte accu naar het stort brengen, is geld weggooien. Die kan je beter bij aankoop nieuwe accu inleveren en statiegeld voor vragen. Lood is geld.
Willen ze je geen statiegeld geven voor je oude accu, gewoon de deur uitlopen zonder nieuwe accu.
In de autobranche worden oude accu's ingezameld en gerecycleerd, kan goed zijn dat ze bij het stort ook recycleren, maar jij ziet er dan waarschijnlijk geen cent van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotte eierenlucht bij laden accu 22 sept 2018 08:31 #980933

Als je naar de loodprijs kijkt is het niet zo raar dat je geen statiegeld terug krijgt .
Loodprijs is momenteel ca. €1,75 /kg en in een 100Ah accu zit ongeveer 20 kg lood .
Als je daar zuiver lood van weet te maken zou dat dus €35 op kunnen leveren.
Echter , een groot deel van dat lood zit er in als loodsulfaat omdat oude accu's meestal vrijwel leeg zijn . Immers bij ontladen wordt een deel van het lood omgezet in loodsulfaat en bij laden weer terug in lood.
Dat en de kosten om zo'n accu uit elkaar te halen en het zwavelzuur af te voeren zal al gauw die theoretische opbrengst overtreffen .
Dat je daar zonder subsidie nog wat mee kunt verdienen lijkt me lastig.

In feite is dat het probleem bij de meeste recycling processen. O.a. door de hoge (personeels)kosten kan dat maar zelden echt uit.
Daarom is voorkomen van afval ook veel zinvoller dan recyclen.
Maar ja , dat is bij accu's niet zo simpel.
Ad
Laatst bewerkt: 22 sept 2018 08:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotte eierenlucht bij laden accu 22 sept 2018 08:35 #980935

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2506
Mijn zoon heeft onlangs bij daveco nog een oud startaccuutje ingeleverd.
Zonder een nieuwe te kopen kreeg hij er toch nog 10 euro voor.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotte eierenlucht bij laden accu 22 sept 2018 08:48 #980942

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15923
PvO schreef :
Mijn zoon heeft onlangs bij daveco nog een oud startaccuutje ingeleverd.
Zonder een nieuwe te kopen kreeg hij er toch nog 10 euro voor.

Bij Daveco krijg je inderdaad 10 euro korting voor elke accu die je inleverd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotte eierenlucht bij laden accu 22 sept 2018 09:01 #980951

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15923
Tony2920 schreef :
lodewijk stegman schreef :
8-- snip
Een paar weken geleden was ik een paar dagen bij Delta Marina in Kortgene. Daar kwam elke dag iemand van een watersportbedrijf langs, om klusjes aan boord van daar liggende jachten uit te voeren. Hij had dagwerk aan het vervangen van accu's. Ze overleden in hoog tempo..

Waarom overlijden ze in zo een hoog tempo ?
- Slecht beheer van de accu ?
- Acculaders die te hoog regelen ?
- Accu's die doelbewust zo gemaakt worden dat ze het maar kort volhouden ?

Zou het kunnen dat 1 van de 3 redenen de overhand heeft op dit ogenblik ?
En dan denk ik dat het wel eens zou kunnen dat accu's tegenwoordig opzettelijk voor een kortere levensduur worden gemaakt. ( kost van lood / einde garantieperiode / nauwkeurigere productiemethode )

Persoonlijk denk ik dat in de watersport vooral de gebruikers zelf debet zijn aan het snel overlijden van accu's.
Te vaak te diep ontladen. En na diep ontladen niet snel genoeg weer opnieuw laden.

Zonder accumonitor heb je vaak geen goed idee van de resterende capaciteit. Een accu een paar dagen laten staan als hij voor 50% leeg is, brengt al schade aan. Hele diepe ontlaad-laad cyclussen verkorten de levensduur ook.

Vergelijk met een startaccu in een auto. Die wordt nauwelijks ontladen. Na vlot starten is de gebruikte capaciteit binnen korte tijd weer aangevuld. Autoaccu's gaan over het algemeen moeiteloos een jaar of 8 mee.

Je moet huishoudaccu's op een boot zoveel mogelijk op dezelfde manier behandelen. Niet meer dan 20 % van de beschikbare capaciteit gebruiken voor er weer wordt geladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl