Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Rotte eierenlucht bij laden accu

Rotte eierenlucht bij laden accu 14 jan 2010 00:27 #109317

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Goedenavond allen,

Ik ook dit jaar de accu weer uit de boot gehaald. Staat in de berging (koel, droog, vorstvrij) en af en toe koppel ik het ding aan de lader.
Na een paar uur ruikt mijn berging naar 1000 jaar oude eieren.
Ben dus op zoek naar een verklaring.
Is de accu aan het eind van zijn latijn of hoeft er alleen maar gedestilleerd water bij?

Groeten Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 14 jan 2010 07:45 #109326

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Rotte eieren is H2S en dat ontstaat (ondermeer) bij de splitsing van zwavelzuur. Nou kan het aan mij liggen maar in een accu zit toch zoutuur?? Het peil controleren en aanvullen met gedistilleerd water kan sowieso geen kwaad.
Zo ff een eerste gedachte...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 14 jan 2010 07:47 #109327

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zo te zien is het bij jou slecht eieren eten ;) ;) Je bent de accu aan het overladen, dan gaat hij koken. Let op: daar kan ook het explosieve waterstof bij vrijkomen! Dat is reukloos, maar prikkelt in de neus.

Je kunt beter een automatische druppellader gebruiken om hem in goede conditie te houden. En mogelijk moet er ook wat gedestilleerd water bij omdat er wellicht wat is overgekookt.

@sigdock: accuzuur is verdund zwavelzuur!
Laatst bewerkt: 14 jan 2010 07:49 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 14 jan 2010 07:52 #109328

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7048
@sigock;
bijna goed; het betreft wel zwavelzuur!

@klet;
maar niet met een brandende sigaret de berging in lopen!
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 14 jan 2010 08:11 #109334

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Domdomdodm.... natuurlijk is het zwavelzuur anders kan een accu niet sulfateren.... ik ben nog niet helemaal wakker... :blush:
Laatst bewerkt: 14 jan 2010 08:12 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 14 jan 2010 10:00 #109355

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3703
H2SO4
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 14 jan 2010 17:43 #109429

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 388
Er zijn twee mogelijkheden.

1. Je hebt een ontzettend goedkope brakke acculader aangesloten die je accu naar de eeuwige jachtvelden helpt.

2. Je accu is al naar de eeuwige jachtvelden. Dan zij er 1 of meerdere cellen stuk en gaat de accu ook gassen.

In beide gevallen komt er veel waterstofgas kwijt. Dit is niet echt veilig. Vervangen dus de accu of de lader. Waarschijnlijk de accu.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 14 jan 2010 18:34 #109443

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Evert schrijft:
Er zijn twee mogelijkheden.

1. Je hebt een ontzettend goedkope brakke acculader aangesloten die je accu naar de eeuwige jachtvelden helpt.

2. Je accu is al naar de eeuwige jachtvelden. Dan zij er 1 of meerdere cellen stuk en gaat de accu ook gassen.
.... Vervangen dus de accu of de lader. Waarschijnlijk de accu.
Als het optie drie is: "Je hebt een ontzettend goedkope brakke acculader aangesloten én je accu is al naar de eeuwige jachtvelden", zul je accu én de lader moeten vervangen.
Laatst bewerkt: 14 jan 2010 18:35 door marfamke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 14 jan 2010 21:31 #109458

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3211
De les die je hier uit kan leren is:

Koop een geschikte 3 traps lader.

Van de bekende merken.
Deze zijn temperatuur geregeld.
Er zit een temperatuur sensor tussen de aansluitkabels of er is een temperatuursensor die op de acu moet worden geplakt.

bij een omgevings temperatuur van 20 graden mag je geen 14,4 volt op een accu los laten.
Dan ontstaat H2 dus explosie gevaar!

Zeker in een afgesloten ruimte zoals een boot.
Het H2 zakt naar de bodem en 1 vonkje is genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 14 jan 2010 21:36 #109459

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2432
dehler schrijft:
Zeker in een afgesloten ruimte zoals een boot.
Het H2 zakt naar de bodem en 1 vonkje is genoeg.

het gas uit de accu gaat omhoog :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 14 jan 2010 21:44 #109461

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Inderdaad, waterstofgas is lichter dan lucht, zelfs nog lichter dan helium.

Maar, al gaat het omhoog, het kan overal heen wervelen, dus je zit hoe dan ook in een potentieel bommetje! En als je even denkt aan de Hindenburg, weet je ook meteen weer hoe gevaarlijk waterstofgas is....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 15 jan 2010 07:31 #109485

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hoooooo..... laten we nou alsjeblieft niet weer meteen paniek en angst gaan zaaien. Ja, waterstofgas is, in de juiste verhoudingen gemengd met zuurstof, explosief. Maar het is dermate vluchtig en H2 is dermate klein dat het overal door ontsnapt waardoor de kans op een explosie verwaarloosbaar klein is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 15 jan 2010 08:00 #109488

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik overdreef wellicht wel wat, maar ik begrijp van de TS dat hij zijn accu steeds een paar uur op de lader heeft. Als dat een snellader is dan staat die accu toch een aardig tijdje te borrelen.

En als dat schuurtje goed afgesloten is dan is er toch in ieder geval een kleine kans dat het niet helemaal goed gaat, iemand op zo'n klein risico wijzen lijkt me dan niet meer dan normaal. Onze zucht naar sensatie maakt de reacties hier wellicht wel wat smeuiger dan strikt noodzakelijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 15 jan 2010 09:48 #109514

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3211
Ok tondini je hebt gelijk!
Even in de war met het kookgas B)
Maar het feit blijft bestaan dat H2 in een boot levens gevaarlijk is.

Waarom besparen op een goede acculader die voor de watersport bedoeld is.
Met temperatuur compensatie.
Zodat spanning en omgevings temperatuur de maximale lading bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 15 jan 2010 10:02 #109524

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@beewee: zelfs als dat schuurtje goed is afgesloten is de kans op een ongeluk te verwaarlozen. Waterstofatomen zijn dermate klein dat ze overal doorheen kunnen, zelfs door iets wat ogenschijnlijk dicht zit. Daarnaast wordt er, ook met een slechte acculader, niet voldoende geproduceerd voor een serieuze explosie tenzij het in laboratorium omstandigheden gebeurt. De kans dat het schuurtje door de bliksem wordt getroffen of door vandalen in brand wordt gestoken of dat er een dronken automobilist tegenaan rijdt is groter... :P

@dehler: 'levensgevaarlijk' is dus precies zo'n uitspraak die imho een behoorlik stuk nuancering behoeft. Je kan dan namelijk ook stellen dat een boot 'an sich' levensgevaarlijk is.

En terug on-topic: ff het zuurpeil op niveau brengen met water indien nodig, de zuurweger pakken om de status van de accu's te bepalen en investeren in een beetje knappe meertraps acculader (Victron, Mastervolt of Sterling).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rotte eierenlucht bij laden accu 15 jan 2010 10:49 #109538

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9295
dehler schrijft:
Even in de war met het kookgas B)
Maar het feit blijft bestaan dat H2 in een boot levens gevaarlijk is.

Methaan (wat je in huis hebt om te koken) is lichter dan lucht, propaan en butaan zijn zwaarder dan lucht. Het is dus maar net waar je mee kookt ;)
Zeilgroeten Eric
\"Vrijheid is mogen niet moeten\"
Waarschip 870 (Halftonner)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 15 jan 2010 20:59 #109687

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Tja, de acculader is er eentje van het "gerenommeerde" merk 'Ferm'. Kostte maar liefst 20 euro.
Is dus een mogelijke verklaring.

De accu wordt tijdens het laden niet overdreven heet. Kan er gewoon mijn hand opleggen. Heb dus niet het idee dat e.e.a. aan het koken is.
Maar ik begrijp dat ik het ding waarschijnlijk kan redden door bij te vullen met gedestilleerd water. Maar dan vantevoren even aan een betere lader hangen.

gr Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 15 jan 2010 21:10 #109688

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2222
Uit mijn scheikundelessen herinner ik me dat bij electrolyse van water niet alleen waterstofgas maar ook zuurstofgas vrijkomt. Het stomme is dat de verhouding watersofgas : zuurstofgas zo is dat het uitermate explosief is en daarom ook wel knalgas genoemd wordt. Bij zorgvuldig laden (drie- of viertraps lader) zal er maar heel weinig water ontleden. Bijna alle stroom gaat dan naar die andere chemische stofjes in de accuplaten.

Knalgas is in de juiste hoeveelheid best wel link spul. Een litteken van een tweedegraads verbranding op mijn linkerhand vormt dan ook een dierbare herinnering aan de scheikundelessen :laugh:

Oh ja dit berichtje is niet bedoeld voor paniek of zo want er komt nooit zo heel veel vrij en als je een beetje ventileert is er niets aan de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 16 jan 2010 23:15 #109835

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Heren (en misschien dames),

Dank voor de antwoorden. Het is mij duidelijk. Mijn Ferm zou wel eens de veroorzaker kunnen zijn van de Hindenbergramp en van het eventueel overlijden van mijn accu.
Nou heb ik nog een vraag; er word gesproken over het controleren van de accu met een zuurweger. :S Heb nog nooit van zo'n ding gehoord, heb er geen en ken ook niemand die er een heeft.
Is een multimeter nog van enig nut in deze?

groeten Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 16 jan 2010 23:31 #109837

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 13978
Ja en nee. Met een multimeter zie je hoeveel Volt er uit de accu komt. Als er een cel kapot is, merk je dat al eerder.
Arjan (Team ZeilersForum)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Oost west, thuis is het ook niet alles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 17 jan 2010 09:42 #109870

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3781
Voltmeter (digitaal) is prima, een gezonde accu MOET aan de klemmen 12.2V meten.
Dit is de absoluut minimale klemspanning, 12.19V is dus een defecte accu.
Het maakt mij dan niet meer uit om te weten welke cel er defect is.

Let wel, gemeten bij een normaal doorgeladen accu, dus niet een die al maanden ergens in een hoekje staat.

Ik heb het hier al vaker gezegd, accu,s die stinken en/of warm worden tijdens het laden zijn defect en gevaarlijk.

O,ja die ferm ladertjes direct bij het oudijzer zetten :angry: .

Gevaarlijk, ja zeker, ik werk dagelijks met die dingen, 230Ah jongens, en ik kan je vertellen dat ik er al eens een om de oren heb gehad, de brokstukken lagen 20 meter verder op :S .
Gelukkig voor mij goed afgelopen.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 09:46 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 17 jan 2010 17:19 #109953

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3798
Zeehond: Het enige en juiste verhaal over het vrijkomen van knalgas bij het laden van een accu. Dit moet niet voor niets altijd in een geventileerde ruimte gebeuren wat aan boord niet altijd het geval is !
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 17 jan 2010 17:21 #109955

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3798
Ron, moet het niet 2,2 volt uit iedere cel zijn dus 13.2 volt.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 17 jan 2010 17:59 #109964

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Kelt620 schrijft:
De accu wordt tijdens het laden niet overdreven heet. Kan er gewoon mijn hand opleggen. Heb dus niet het idee dat e.e.a. aan het koken is.

Met koken wordt het verschijnsel van koken (borrelen) bedoeld. Het borrelen is het waterstof gedeelte dat vrijkomt bij het overladen van een accu. De accu blijft dus gewoon koud bij koken.

Als je de accu wilt testen doe dit dan als volgt:
1- open de cellen en vul de cellen eventueel aan met gedistilleerd water. Met een zuurweger ga je het soortelijk gewicht van de vloeistof meten. Hoe zwaarder de vloeistof, des te beter is de accu geladen. Als de accu geen afneembare doppen heeft zit er meestal een "oog" in de accu die hetzelfde aangeeft. Groen is een geladen accu, zwart is niet of onvoldoende geladen, wit betekent dat de accu afgevoerd mag worden.

2-Bij losneembare doppen kan je elke cel apart meten. Zet de -pen op de -pool, de plus pen dip je in de 1e cel die naast de -pool zit. Je moet dan ongeveer 2.4 V meten als de cel volledig geladen is. Schrijf de gevonden waarde op en meet de volgende cel. Bij elke cel moet de spanning met dezelfde waarde hoger worden. dus, 2.4 - 4,6 etc. Als de spanningsverhoging duidelijk afwijkt, is er een cel kapot en kan de accu afgevoerd worden naar de gemeentewerf.

3-Als alle punten die ik bij 1 en 2 vermeld heb goed zijn,kan het voorkomen dat de accu toch geen of onvoldoende stroom levert om te starten. De accu kan dan "harde" platen hebben. Dit houdt in dat de koper ionen niet zo gemakkelijk meer in oplossing gaan. We krijgen stroom omdat H2SO4 omgezet wordt in CuSO3 en H2O. Bij dit proces komt er een ionenstroom los, die wij gebruiken om te starten. Als koper ionen moeilijk loskomen kan die stroom niet meer geleverd worden.
Meet tijdens het starten de spanning en als die tever in elkaar zakt moet de accu afgevoerd worden.

4-Om accu's goed op conditie te houden moet je het volgende in de gaten houden:
a- Accu moet gebruikt worden, dan blijven de platen actief
b- tijdens dit gebruik nooit verder dan 50% ontladen
c- een lege accu zo snel mogelijk terug laden naar vol
d- nooit continue onder lading laten staan
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 18:01 door tasar298.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rotte eierenlucht bij laden accu 17 jan 2010 20:45 #110016

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15910
ron b schrijft:
Voltmeter (digitaal) is prima, een gezonde accu MOET aan de klemmen 12.2V meten.
Dit is de absoluut minimale klemspanning, 12.19V is dus een defecte accu.
Het maakt mij dan niet meer uit om te weten welke cel er defect is.

Let wel, gemeten bij een normaal doorgeladen accu, dus niet een die al maanden ergens in een hoekje staat.

Slechte info, Ron.
12,2 V of 12,19 V is natuurlijk niet het verschil tussen een goede accu en 1 die kaduuk is.
Bij een gezonde, volle accu, moet je echt wel wat meer meten dan 12,2 V. Als een accu na volledig laden en tenminste 12 uur rust maar 12,2 V meet, is ie zo goed als afgeschreven.
Een volle accu in goede conditie meet 12,7 V of meer.

Wat niemand hier vermeldt maar wat ook interessant is bij werken met een multimeter is trouwens de spanning die gehaald wordt tijdens het laden. De accuspanning mag eigenlijk niet boven de 14,4 V komen. Dat is namelijk de spanning waarbij de accu begint te gassen; de conditie die bij de OP al even aan de gang was, zo te lezen.
Een goede lader houdt de spanning een tijdje op die 14,4 V of daaromtrent en schakelt daarna uit of gaat over op druppelladen; afhankelijk van het type.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.247 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl