Kelt620 schrijft:De accu wordt tijdens het laden niet overdreven heet. Kan er gewoon mijn hand opleggen. Heb dus niet het idee dat e.e.a. aan het koken is.
Met koken wordt het verschijnsel van koken (borrelen) bedoeld. Het borrelen is het waterstof gedeelte dat vrijkomt bij het overladen van een accu. De accu blijft dus gewoon koud bij koken.
Als je de accu wilt testen doe dit dan als volgt:
1- open de cellen en vul de cellen eventueel aan met gedistilleerd water. Met een zuurweger ga je het soortelijk gewicht van de vloeistof meten. Hoe zwaarder de vloeistof, des te beter is de accu geladen. Als de accu geen afneembare doppen heeft zit er meestal een "oog" in de accu die hetzelfde aangeeft. Groen is een geladen accu, zwart is niet of onvoldoende geladen, wit betekent dat de accu afgevoerd mag worden.
2-Bij losneembare doppen kan je elke cel apart meten. Zet de -pen op de -pool, de plus pen dip je in de 1e cel die naast de -pool zit. Je moet dan ongeveer 2.4 V meten als de cel volledig geladen is. Schrijf de gevonden waarde op en meet de volgende cel. Bij elke cel moet de spanning met dezelfde waarde hoger worden. dus, 2.4 - 4,6 etc. Als de spanningsverhoging duidelijk afwijkt, is er een cel kapot en kan de accu afgevoerd worden naar de gemeentewerf.
3-Als alle punten die ik bij 1 en 2 vermeld heb goed zijn,kan het voorkomen dat de accu toch geen of onvoldoende stroom levert om te starten. De accu kan dan "harde" platen hebben. Dit houdt in dat de koper ionen niet zo gemakkelijk meer in oplossing gaan. We krijgen stroom omdat H2SO4 omgezet wordt in CuSO3 en H2O. Bij dit proces komt er een ionenstroom los, die wij gebruiken om te starten. Als koper ionen moeilijk loskomen kan die stroom niet meer geleverd worden.
Meet tijdens het starten de spanning en als die tever in elkaar zakt moet de accu afgevoerd worden.
4-Om accu's goed op conditie te houden moet je het volgende in de gaten houden:
a- Accu moet gebruikt worden, dan blijven de platen actief
b- tijdens dit gebruik nooit verder dan 50% ontladen
c- een lege accu zo snel mogelijk terug laden naar vol
d- nooit continue onder lading laten staan