De drie redenen voor defecte accu´s, genoemd door Tony zijn de hoofdoorzaken.
Ik zou daar nog bij willen zetten
Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Overladen is, denk ik, de grootste reden. De goedkoopste accu moet voller dan vol, met de goedkoopste lader, bij de gemiddelde zeiler.
Vooral niet meer geld uitgeven aan wat overcapaciteit en echt goede laders.
En dan tot het uiterste gaan met ontladen.
Voor degene die terzake kundig is volstaat een voltmetertje aflezen en de omstandigheden waaronder dit gebeurt meenemen in de beoordeling.
Een Accumonitor is niets mis mee, maar geeft dezelfde informatie (iets nauwkeuriger) en is dus beter voor een leek.
Maar ook dan moet je kunnen interpreteren wat je afleest.
Het punt WAAR je meet is ook van belang.
Wel eens zonlaadregelaars op dieverse punten in een systeem gezet, allemaal verschillend omdat ze de spanning op hun uitgang aflezen. WÈÈT hoeveel dit verschil is met de accupool!!
En geloof niet de mooie "optimistische" tekst die (bijna) iedere belanghebbende leverancier produceert.
In grote lijn is 14,2V als maximale laadspanning ongevaarlijk, 14,4V zit al dicht tegen de risicogrens, om over die opgevoerde maar te zwijgen.
Mijn voorkeur gaat zeer sterk naar navulbare loodaccu´s (daar hebben we het hier over) van een leverancier die achter z´n produkten durft te staan en garantie niet tot op de dag hanteert.
Je kunt navullen, is wel wat werk, maar het betaald zich terug, je moet wel weten waarmee je bezig bent.
Neem RUIM overcapaciteit, dat betaalt zichzelf ook terug.
Kontroleer, pakweg elke maand het zuurpeil, vul zonodig bij en schrijf de datum op de accu, dan merk je wanneer het sneller gaat. En je ontdekt direct de eerste cel die meer water nodig heeft.
Handel naar wat je ontdekt. En wacht hiermee niet tot "morgen even doen".
Ga nooit boven die 14,2V met laden. Die 14,4V is al heel dicht tegen de risico grens en hoe nauwkeurig is je voltmetertje.
Kijk eens bij welke spanning ongeveer de accu begint te gassen. Stel die in als top voor de laadspanning. Moet er veel bijgevuld worden stel dan de top laadspanning wat lager in, (o,1V) per keer.
Vermijdt opgevoerde laders zoals Sterling en nog een paar waarvan ik de naam niet paraat heb.
Registreer de laagste spanning die dagelijks voorkomt, beschouw 12V als minimaal, probeer aan te sturen op een paar tiende Volt hoger. Wanneer eens een keer tot 11,xV gedaald is til daar niet al te zwaar aan, maar probeer het wel te vermijden.
Vertrouwen is goed, maar controle is véél beter.
Victron staat met deze zaken op afstand boven nummer 2.