Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Rotte eierenlucht bij laden accu

Rotte eierenlucht bij laden accu 22 sept 2018 10:11 #980971

lodewijk stegman schreef :
Autoaccu's gaan over het algemeen moeiteloos een jaar of 8 mee.

Moet je alleen niet de accu aangekoppeld laten in je auto als je drie maanden op vakantie gaat.
Dan is hij nl wel leeg en wil vrijwel niet meer opladen. :(
Komt door o.a. het stroomverbruik van je autoradio ( voor zijn geheugen) en voor je deuren en alarmsysteem .
Is weliswaar maar hooguit enkele tientallen milliamp maar dat is in 90 dagen wel voor 20 millliamp al dik 40 Ah.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotte eierenlucht bij laden accu 22 sept 2018 10:16 #980975

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27812
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
Autoaccu's gaan over het algemeen moeiteloos een jaar of 8 mee.

Moet je alleen niet de accu aangekoppeld laten in je auto als je drie maanden op vakantie gaat.

Als de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauwe hoed, Ad.

Heb je dat zelf een keer zo gedaan? Reisje naar Noorwegen, lekker op het gemak. En dan bij terugkomst..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotte eierenlucht bij laden accu 22 sept 2018 10:46 #980984

lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
Autoaccu's gaan over het algemeen moeiteloos een jaar of 8 mee.

Moet je alleen niet de accu aangekoppeld laten in je auto als je drie maanden op vakantie gaat.

Als de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauwe hoed, Ad.

Heb je dat zelf een keer zo gedaan? Reisje naar Noorwegen, lekker op het gemak. En dan bij terugkomst..

Inderdaad :blush:
Maar wat ik er mee wilde zeggen is dat je makkelijk een accu naar de @#$%^&*( kunt helpen als je niet oplet.
Ook een van de redenen dat ik mijn zonnepaneel altijd aangesloten laat op de accu's aan boord.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rotte eierenlucht bij laden accu 22 sept 2018 10:56 #980985

De drie redenen voor defecte accu´s, genoemd door Tony zijn de hoofdoorzaken.
Ik zou daar nog bij willen zetten

Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Overladen is, denk ik, de grootste reden. De goedkoopste accu moet voller dan vol, met de goedkoopste lader, bij de gemiddelde zeiler.
Vooral niet meer geld uitgeven aan wat overcapaciteit en echt goede laders.
En dan tot het uiterste gaan met ontladen.

Voor degene die terzake kundig is volstaat een voltmetertje aflezen en de omstandigheden waaronder dit gebeurt meenemen in de beoordeling.
Een Accumonitor is niets mis mee, maar geeft dezelfde informatie (iets nauwkeuriger) en is dus beter voor een leek.
Maar ook dan moet je kunnen interpreteren wat je afleest.

Het punt WAAR je meet is ook van belang.
Wel eens zonlaadregelaars op dieverse punten in een systeem gezet, allemaal verschillend omdat ze de spanning op hun uitgang aflezen. WÈÈT hoeveel dit verschil is met de accupool!!

En geloof niet de mooie "optimistische" tekst die (bijna) iedere belanghebbende leverancier produceert.

In grote lijn is 14,2V als maximale laadspanning ongevaarlijk, 14,4V zit al dicht tegen de risicogrens, om over die opgevoerde maar te zwijgen.

Mijn voorkeur gaat zeer sterk naar navulbare loodaccu´s (daar hebben we het hier over) van een leverancier die achter z´n produkten durft te staan en garantie niet tot op de dag hanteert.
Je kunt navullen, is wel wat werk, maar het betaald zich terug, je moet wel weten waarmee je bezig bent.

Neem RUIM overcapaciteit, dat betaalt zichzelf ook terug.
Kontroleer, pakweg elke maand het zuurpeil, vul zonodig bij en schrijf de datum op de accu, dan merk je wanneer het sneller gaat. En je ontdekt direct de eerste cel die meer water nodig heeft.
Handel naar wat je ontdekt. En wacht hiermee niet tot "morgen even doen".

Ga nooit boven die 14,2V met laden. Die 14,4V is al heel dicht tegen de risico grens en hoe nauwkeurig is je voltmetertje.
Kijk eens bij welke spanning ongeveer de accu begint te gassen. Stel die in als top voor de laadspanning. Moet er veel bijgevuld worden stel dan de top laadspanning wat lager in, (o,1V) per keer.
Vermijdt opgevoerde laders zoals Sterling en nog een paar waarvan ik de naam niet paraat heb.

Registreer de laagste spanning die dagelijks voorkomt, beschouw 12V als minimaal, probeer aan te sturen op een paar tiende Volt hoger. Wanneer eens een keer tot 11,xV gedaald is til daar niet al te zwaar aan, maar probeer het wel te vermijden.

Vertrouwen is goed, maar controle is véél beter.

Victron staat met deze zaken op afstand boven nummer 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl