Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke EPIRB

Welke EPIRB 15 dec 2015 10:19 #689418

nepal schreef :
Wat interessant is, is de mogelijkheid om de batterij zelf te kunnen vervangen. Indien je dat moet laten doen kom je bijna aan de prijs van een nieuwe
De Ocean Signal E100G is in dat geval wanneer de batterij na 5 jaar moet worden vervangen. Deze EPIRB kan 96 uren actief blijven wat nuttig kan zijn in afgelegen gebieden. Wanneer een vrachtschip wordt afgeleid naar een boot in nood gebeurt het dat die in dat geval een omweg maken van verschillende dagen.

Hier staat dat de levensduur van de batterij zelfs 10 jaar is: oceansignal.com/nl/products/epirb1/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 15 dec 2015 14:07 #689484

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Elk burgervliegtuig ontvangt automatisch een 121.5 MHz signaal, de tweede harmonische hiervan (243.0 MHz) is de militaire noodfrequentie en ook die komt automatisch binnen in een militaire kist. Het voordeel van de 121.5 MHz is dat die rondom uitzendt en ook met een laag vermogen door een vliegtuig op grote hoogte is te ontvangen. Elke burgerkist zal zo'n signal doorgeven aan een verkeersleiding waardoor een Rescue Coordination Center gealarmeerd wordt. Ik stond ooit voor de keuze om een EPIRB met of zonder GPS aan te schaffen en het werd er een met ook het 121.5 MHz signaal. Aangezien ik zelf veel van dit soort reddingsvluchten heb gevlogen was de keuze destijds makkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 15 dec 2015 15:09 #689497

JStuij schreef :
Elk burgervliegtuig ontvangt automatisch een 121.5 MHz signaal, de tweede harmonische hiervan (243.0 MHz) is de militaire noodfrequentie en ook die komt automatisch binnen in een militaire kist. Het voordeel van de 121.5 MHz is dat die rondom uitzendt en ook met een laag vermogen door een vliegtuig op grote hoogte is te ontvangen. Elke burgerkist zal zo'n signal doorgeven aan een verkeersleiding waardoor een Rescue Coordination Center gealarmeerd wordt. Ik stond ooit voor de keuze om een EPIRB met of zonder GPS aan te schaffen en het werd er een met ook het 121.5 MHz signaal. Aangezien ik zelf veel van dit soort reddingsvluchten heb gevlogen was de keuze destijds makkelijk.

Lynx?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 15 dec 2015 16:34 #689522

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
Yellow Boat schreef :
€380 bij www.cactusnav.com/ocean-signal...rb-with-p-14637.html
Komt nog wel ca. €20 verzendkosten bij.
En er komt nog 38 pond bij voor "Epirb Programming For Non Uk Flagged Boats" :-(
Dan dus goedkoper in Nederland. Maar evengoed een apparaat dat nr. 1 op mijn lijstje is komen te staan.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 15 dec 2015 17:06 #689535

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
precies....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 15 dec 2015 17:12 #689540

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Michieltje schreef :
WADnWIND schreef :
Aan andere luchtvaart heb je niet zo veel, behalve dat iets kunnen waarnemen..

Daar vergis je je in: hun waarnemingen komen ook bij het Kustwachtcentrum terecht en kunnen de aanleiding zijn om in een bepaald gebied te gaan zoeken.

Jawel, maar dat is dan indirect. Met de komst van ruim 34 AIS satellieten sinds 2014, wordt vrijwel elk AIS signaal opgepikt, ook die van AIS-MOB-devices.
De AIS epirb (met 121,5) wordt reeds lang verwacht. De IMO performance specs zijn er al een tijd.
Voordeel van AIS is natuurlij dat het de grote gemene deler is.

121,5 gebruiken/leveren we nog volop op de Noordzee en zal nog wel redelijk lang blijven.
Echter de burgerluchtvaart wordt geheel niet meer meegenomen in de reddingsplannen als waarnemer.
Mag wel, hoeft niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 15 dec 2015 17:14 #689541

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Yellow Boat schreef :
Hier staat dat de levensduur van de batterij zelfs 10 jaar is: oceansignal.com/nl/products/epirb1/
Ad

En daarna gewoon weg kieperen!...en nieuwe kopen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 15 dec 2015 17:33 #689552

WADnWIND schreef :
Belerion II schreef :
Een beetje EPRIB is voorzien van een homing beacon op 121,5 MHz. Daarmee is een schip of heli prima in staat om vrij exact de positie van de EPIRB te bepalen.

ELKE EPIRB is voorzien van 121,5 Mhz, anders mag het geen epirb heten.

<knip>
Je kent met toch... :silly:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 15 dec 2015 20:11 #689644

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik weet niet of wij een goede epirb hebben. We hebben hem namelijk nog nooit gebruikt!
Dat vind ik eigenlijk best wel een probleem met dit soort veiligheidsmiddelen. Er zit wel een test knopje op, en het lampje gaat ook branden ten teken dat alles goed is.

Maar of ie het doet als het moment daar is?

Ondertussen is ie al een paar jaar oud. Uiteraard ga ik ooit zelf proberen de batterij te vervangen B)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 15 dec 2015 20:13 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 15 dec 2015 20:32 #689657

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Michiel,
Nee, Orion en Fokker Maritiem in de West. Heb in de West heel wat mensen gelokaliseerd met een direction finder. We konden zelfs een marifoon uitpeilen op kan 16
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 15 dec 2015 22:07 #689699

JohnBerg schreef :
Ik weet niet of wij een goede epirb hebben. We hebben hem namelijk nog nooit gebruikt!
Dat vind ik eigenlijk best wel een probleem met dit soort veiligheidsmiddelen. Er zit wel een test knopje op, en het lampje gaat ook branden ten teken dat alles goed is.

Maar of ie het doet als het moment daar is?

Ondertussen is ie al een paar jaar oud. Uiteraard ga ik ooit zelf proberen de batterij te vervangen B)

Bij een voor SOLAS goedgekeurde EPIRB mag je er vanuit gaan dat de test functie een goede werking garandeert. Bij een (vijf) jaarlijkse batterij vervanging worden EPIRB's bij ons in een met een kooi van faraday omgeven waterbak ondergedompeld en getest op de goede werking.

Tegenwoordig zijn de batterijen, inclusief plaatsen en testen, bijna net zo duur als een nieuwe EPIRB :woohoo:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 15 dec 2015 22:08 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 15 dec 2015 22:15 #689700

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@Belerion: weet jij welke batterijen er in zitten?

Ik vraag me dan af hoever de test functie gaat. Komt het signaal echt daadwerkelijk via de satelliet bij een RCC? Voor zover ik weet niet.

Als ik op het test knopje duw, dan gaat het lampje onmiddellijk branden. Now way dat de GPS in die tijd een cold start gedaan heeft. Toch?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 15 dec 2015 22:42 #689706

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4013
Batterijen per merk verschillend, van container tot pakket cellen. In de test stand wordt een met test gemarkeerde uitzending gedaan, wordt dus genegeerd bij RCC, de GPS uitvoeringen van Epirb's geven pas GPS positie mee als er een fix is voor die tijd functioneert de Epirb als een non gps type.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 16 dec 2015 08:49 #689759

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Belerion II schreef :
<knip>
Je kent met toch... :silly:[/quote]

Jaha.... :P
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 16 dec 2015 09:36 #689772

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
JohnBerg schreef :
@Belerion: weet jij welke batterijen er in zitten?

Ik vraag me dan af hoever de test functie gaat. Komt het signaal echt daadwerkelijk via de satelliet bij een RCC? Voor zover ik weet niet.

Als ik op het test knopje duw, dan gaat het lampje onmiddellijk branden. Now way dat de GPS in die tijd een cold start gedaan heeft. Toch?

Zoveel merken en soorten epirb's als batterijen.

tijdens de test kan je gewoon even wat data hexadecimale data uitlezen, weet je of hij werkt ;)

Edit: Henkvd was me voor.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 dec 2015 09:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 17 dec 2015 21:57 #690248

Ik volg dit draadje nu een tijdje, want ik wil voor t komend seizoen een PLB aanschaffen.

Maar ben er eigenlijk nog steeds niet uit wat de beste keuze is:
Ik vaar op noord- en waddenzee, vooral solo. Wil komend seizoen ook solo naar Engeland.

Ik denk aan deze:

Ocean Signal RescueME PLB1: (Cospas/Sarsat)
www.georgekniest.nl/Catalogus/...ME+PLB1/Product.aspx

of toch deze:

Ocean Signal RescueME MOB1 (AIS/DSC)
www.georgekniest.nl/Catalogus/...ME+MOB1/Product.aspx

- Mag een AIS/DSC PLB ook een all-ships DSC alarmmelding versturen? anders is de werking voor een solozeiler wel erg beperkt denk ik. Volgens de documentatie is dit land afhankelijk, maar hoe zit dit in NL? als ik overboord val is m'n schip verlaten....

- Kan de PLB1 op hetzelfde MMSI nummer worden geregistreerd als de boot, of moet dit in een aparte vergunning? En zo niet, hoe wordt dan de link naar mijn boot (en MMSI) gelegd in het geval van een een alarmmelding?

- Is de reikwijdte van het signaal van een MOB1 niet te beperkt op open water? Bijvoorbeeld In mei was om 19:00 's avonds het Wad zo goed als verlaten. Gaat iemand je signaal dan oppikken? Of zijn die AIS satellieten inmiddels betrouwbaar?

- Als alternatief zit ik te denken aan een portable VHF met DSC. dat levert ook nog meer voordelen op maar vraagt wel discipline 'm bij je te dragen. gaat dit werken en is het zinvol?

Ik hoop dat iemand wat meer duidelijkheid kan geven wat voor mij de beste keuze is.

groeten,

Gerwin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 17 dec 2015 23:19 #690262

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
De MOB1 krijgt een eigen serialized nummer 972xxxxxx. De DSC call mag uitsluitend een selective call doen naar het eigen schip.

De PLB1 heeft een serialized mmsi nummer wat je moet registreren bij Agentschap Telecom.

MOB1 is beter geschikt voor solo zeilers ( niet zelf redzame situatie).

PLB1 is beter voor zelfredzaam schip met bemanning die in staat is te zoeken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 18 dec 2015 07:38 #690292

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
De reikwijdte van een handheld is echt beperkt hoor. Bij de lampentest hield het bij 2 mijl niet over en bij 3 echt op. Antenne goed verticaal houden is belangrijk! (Standard Horizon 850)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 18 dec 2015 08:22 #690299

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
koko schreef :
De reikwijdte van een handheld is echt beperkt hoor. Bij de lampentest hield het bij 2 mijl niet over en bij 3 echt op. Antenne goed verticaal houden is belangrijk! (Standard Horizon 850)

3 meter antenne hoogte is een radio horizon van 3,86 Nm (Bij 3 watt porto -> 39 uV)
2 meter antenne hoogte is een radio horizon van 3,15 Nm

Maar dan inderdaad antenne goed vertikaal, vrij van je hoofd en lichaam etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 dec 2015 13:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 18 dec 2015 08:43 #690301

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Voor wie het interesseert......

Waarbij gelijk de radio horizon bepaald kan worden op 121,5 Mhz.

Als de antenne van een EPIRB 15 cm boven water steekt, vlakke zee, is de radio horizon 0,86 Nm.
Als een reddingsunit (DCU) een antenne heeft op 6 meter (Arie Visser klasse) is de radio horizon tussen de epirb 6,32 Nm.

Bij 50 mW is de signaal sterkte 14 uV op 6,32 Nm, dat gaat, maar is geen vetpot (in AM).

Bij een helikopter hoogte van van 2000 voet (600 meter) is de radio horizon al 55,87 Nm en de signaal sterke 1,68 uV. Voor een verstaanbaar signaal heb je ongeveer 2 uV nodig. Voor een peilbaar signaal is 0,4 uV al voldoende (Rhotheta RT300)

De internationale ICAO luchtvaart norm voor een radio verbinding ligt op 75 uV, maar dat is riant.

Bij een industriele Rhotheta PLB is het zendvermogen 2000 mW t.o.v. een EPIRB 50 mW.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 18 dec 2015 08:58 #690306

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8322
WADnWIND schreef :
MOB1 is beter geschikt voor solo zeilers ( niet zelf redzame situatie).

PLB1 is beter voor zelfredzaam schip met bemanning die in staat is te zoeken.

Dit is andersom, neem ik aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 18 dec 2015 09:18 #690311

Joop is me voor.....
volgens mij is 't ook andersom.

Een PLB lijkt me dan voor mij als solozeiler het beste.

Maar kan die PLB1 dan bij het Agentschap wel gelinkt worden aan de MMSI van de boot?
Ik wil niet ook nog eens een extra Eprirb aanschaffen en het lijkt me geen ondenkbare situatie dat die PLB gebruikt zal worden op moment dat het bootje nog gewoon drijvende is met mij er op (Want 't is een Etap... B)

Ook lijkt het me handig voor de reddingsdiensten te weten dat het signaal van drenkeling X hoort bij AIS signaal van bootje Y wat rustig (onbemand) doorvaart.

Het blijkt lastig hierover info te vinden op het WWW.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 18 dec 2015 12:33 #690358

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
WADnWIND schreef :
De MOB1 krijgt een eigen serialized nummer 972xxxxxx. De DSC call mag uitsluitend een selective call doen naar het eigen schip.

De PLB1 heeft een serialized mmsi nummer wat je moet registreren bij Agentschap Telecom.

MOB1 is beter geschikt voor solo zeilers ( niet zelf redzame situatie).

PLB1 is beter voor zelfredzaam schip met bemanning die in staat is te zoeken.

Bedoel je het niet andersom MOB1 is toch de DSC variant?
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 18 dec 2015 12:34 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 18 dec 2015 13:07 #690372

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Ja ja, jullie hebben allemaal helemaal gelijk, ik had ze verwisseld :(

PLB1 voor solo

MOB1 voor bemand schip.

:blush:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 18 dec 2015 13:12 #690373

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
gerwinhaaijema schreef :
Maar kan die PLB1 dan bij het Agentschap wel gelinkt worden aan de MMSI van de boot?
Ik wil niet ook nog eens een extra Eprirb aanschaffen en het lijkt me geen ondenkbare situatie dat die PLB gebruikt zal worden op moment dat het bootje nog gewoon drijvende is met mij er op (Want 't is een Etap... B)

Ook lijkt het me handig voor de reddingsdiensten te weten dat het signaal van drenkeling X hoort bij AIS signaal van bootje Y wat rustig (onbemand) doorvaart.

Het blijkt lastig hierover info te vinden op het WWW.

Nee, de PLB1 wordt geregistreerd op naam van de vergunning houder, niet op (een) schip.
De PLB1 wordt geregistreerd onder de aparte catagorie PLB, echter dit is LOS van de vergunning van het (een) schip. Het is dus een aparte PLB vergunning. (en apart betalen).

Je kan dus ook zonder schip een PLB registreren, op de persoon.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 dec 2015 13:13 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl