Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke EPIRB

Welke EPIRB 15 feb 2010 10:23 #114854

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Ik wil een EPIRB aanschaffen. Er is een groot verschil in prijzen en merken. Ik zie door de bomen het bos niet meer!

Daarom: Wie van jullie heeft een EPRIB? Welk merk? En waarom dat merk? (Of waarom juist niet!)

Om de hoeveel jaar moet de batterij vervangen worden?

Gr, Robert
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 13:15 #114905

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
zoveel keus is er niet.Logisch want ze doen eigenlijk allemaal het zelfde.

Bieden maar:
link.marktplaats.nl/319576491
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 14:05 #114914

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Er waren 2 systemen maar een is ter ziele.
Dat was het systeem dat ook de noord en zuidpool dekte , niet dat ik daar vaak kom.
En als het doorgaat zo als nu gaat het systeem wat over is ook niet lang meer mee.
Maar ik denk dat de internationale gemeenschap dat niet zal toelaten en het zal helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 14:49 #114920

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
tondini schrijft:
En als het doorgaat zo als nu gaat het systeem wat over is ook niet lang meer mee.
Maar ik denk dat de internationale gemeenschap dat niet zal toelaten en het zal helpen.

Denk je? Ik heb juist het idee dat het steeds populairder wordt. In de collin archer race(NL-Noorwegen) was het 2 jaar geleden niet verplicht aan boord te hebben. Dit jaar wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 15:07 #114928

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
nardus schrijft:
zoveel keus is er niet.Logisch want ze doen eigenlijk allemaal het zelfde.

Bieden maar:
link.marktplaats.nl/319576491

Door deze advertentie op MP ben ik dit draadje begonnen.
Zo te zien zijn de batterijen nog 3 jaar goed. Het vervangen van de batterijen zal ergens tussen de 150 en 200 euro komen, denk ik. Als ik dat optel bij het bod dat nu op MP staat, heb ik bijna een nieuwe EPIRB van een ander merk. Zie link.marktplaats.nl/260419617
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 15:11 #114930

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
ik zou lekker in engeland gaan shoppen, daar zijn ze een stuk goedkoper dan hier. En je koopt nieuw :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 15:15 #114931

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 15:48 #114939

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
tondini schrijft:
Dat is precies wat ik bedoel. 2 apparaten die hetzelfde doen en 200 euro prijsverschil. Wat is het verschil? Welk merk is het beste en waarom?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 16:13 #114942

Je hebt ze mét en zonder gps. Je hebt ze mét en zonder water activering.
Lees hier meer (geen zakelijke band).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 17:36 #114952

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29448
tondini schrijft:
Er waren 2 systemen maar een is ter ziele.
Dat was het systeem dat ook de noord en zuidpool dekte , niet dat ik daar vaak kom.
En als het doorgaat zo als nu gaat het systeem wat over is ook niet lang meer mee.
Maar ik denk dat de internationale gemeenschap dat niet zal toelaten en het zal helpen.

Dag Tondini,

Het systeem dat de polen niet dekte is ter ziele, Inmarsat-E epirb. Overgebleven is het al oude cospas-sarsat 406, dat dekt juist wel de polen.
Het 121,5 Mhz systeem was al 10 jaar buiten gebruik en wordt nog uitsluitend gebruikt voor "echte" terrestial PLB systemen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 17:49 #114956

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Free Bird schrijft:
Je hebt ze mét en zonder gps. Je hebt ze mét en zonder water activering.
Lees hier meer (geen zakelijke band).

Als ik de prijzen vergelijk op de site die tondini heeft doorgegeven blijkt dat 2 verschillende merken met gsp en met automatische activering, een prijsverschil hebben van 270 euro.
www.bartpeeters.nl/30-categorie-1
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 19:41 #114983

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Merknaam. Ik denk niet dat er veel meer verschil inzit. Uiteindelijk is het een poepsimpel iets dat een signaal naar een satelliet moet sturen en dit gedurende minstens 48 uur volhouden.

Persoonlijk zou ik de 200 euro extra voor gps niet betalen. Het gewone systeem is tot 5 mijl nauwkeurig. Dit gebied lijkt me vrij eenvoudig en efficiënt uit te kammen binnen korte tijd. Water geactiveerd kan zinvol zijn. Echter niet zo op m'n Etap ;-) die gaat geen 4 meter diep vooraleer het spul actief wordt...

Batterijen moeten elke 4 jaar vervangen worden. Ze zouden tot 6 jaar goed zijn.

Heb zelf de GME mt-400. Dit was 5 jaar terug al een goedkoper model. Ondertussen vervangen door recenter type uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 20:30 #115005

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Paar overwegingen:

* Kopen in Engeland is momenteel VEEL goedkoper, maar MMSI nummer moet je dan zelf ergens in laten programmeren, wat ook wat geld kost. Koop je de EPIRB in een winkel in NL, dan doen ze dat meestal gratis. De NL importeur wil je met een engels model niet gratis helpen.
* Registratie bij agentschap telecom mag alleen met voor NL goedgekeurde typen (maar dat zijn de meeste volgens mij), maar daar wordt niet op gecontroleerd.
* Een water-release-behuizing is bijna altijd zinloos op een jacht, want daarvoor moet je die hele kast ergens buiten monteren, anders werkt het niet. Op de meeste jachten is daar geen geschikt plekje voor te vinden.
* GPS-uitvoering moet je altijd doen volgens mij. Het tijdverschil dat je eerder wordt gevonden in slechte omstandigheden kan gemakkelijk het verschil zijn tussen leven en dood...
* Water activering zit er volgens mij meestal op en ook bijzonder zinvol.
* Verder maakt het weinig uit. Alle typen moeten aan de strenge SOLAS eisen voldoen.

Deze heb ik tijdje terug gekocht: http://www.marinesuperstore.com/posit/shop/index.php?selectedpartno=2141100
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 21:18 #115020

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Hier nog een link naar 1 van de weinige test-rapporten van EPIRBs, van PBO. Wellicht heb je er wat aan:

http://www.cameogroup.co.za/_partners/_assets/PBO%20EPIRB%20Review%20UK.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 21:52 #115029

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Wijnja schrijft:
Hier nog een link naar 1 van de weinige test-rapporten van EPIRBs, van PBO. Wellicht heb je er wat aan:

http://www.cameogroup.co.za/_partners/_assets/PBO%20EPIRB%20Review%20UK.pdf

Bedankt! Na het artikel te hebben gelezen kies ik voor een EPIRB en niet voor een PLB en met GPS en niet automatische. Dit omdat ik over 2 jaar wil oversteken naar warmere streken. Ik zit nog wel te kiezen tussen McMurdo en MTE. Volgens het artikel zijn ze beiden goed.

Bij Cactus Nav in de UK programmeren ze wel je EPIRB. Zie www.cactusnav.com/epirb-progra...p-9518.html?cPath=97
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 15 feb 2010 21:54 #115031

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Nog een vraagje. Moet ik een extra MMSI nummer aanvragen of moet hetzelfde nummer als mijn marifoon gebruikt worden? (Ik heb marcom-B, maar de kennis is al heel ver weg gezakt!)
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 16 feb 2010 06:33 #115062

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Je krijgt maar 1 MMSI van het agentschap, die kan ook in de EPIRB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 16 feb 2010 20:20 #115204

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29448
Wijnja schrijft:
Paar overwegingen:

* Kopen in Engeland is momenteel VEEL goedkoper, maar MMSI nummer moet je dan zelf ergens in laten programmeren, wat ook wat geld kost. Koop je de EPIRB in een winkel in NL, dan doen ze dat meestal gratis. De NL importeur wil je met een engels model niet gratis helpen.
* Registratie bij agentschap telecom mag alleen met voor NL goedgekeurde typen (maar dat zijn de meeste volgens mij), maar daar wordt niet op gecontroleerd.
* Een water-release-behuizing is bijna altijd zinloos op een jacht, want daarvoor moet je die hele kast ergens buiten monteren, anders werkt het niet. Op de meeste jachten is daar geen geschikt plekje voor te vinden.
* GPS-uitvoering moet je altijd doen volgens mij. Het tijdverschil dat je eerder wordt gevonden in slechte omstandigheden kan gemakkelijk het verschil zijn tussen leven en dood...
* Water activering zit er volgens mij meestal op en ook bijzonder zinvol.
* Verder maakt het weinig uit. Alle typen moeten aan de strenge SOLAS eisen voldoen.

- Omdat er geen plek is, is het dan maar gelijk zinloos? Het is bekend dat menige epirb in zijn houdertje blijft zitten als het schip afborreld

- GPS uitvoering maakt op de oceaan werkelijk niets uit in de reddingtijd, alleen op drukkere kleine Noordzee zou het verschil kunnen uitmaken.

- Alle typen voldoen aan R&TTE eisen van Europa, Solas is veel zwaarder en duurder (vaak Wheelmark eis), zoals met container en hydrostaic release.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 feb 2010 20:34 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 16 feb 2010 20:37 #115208

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29448
Wat ik hier mis en ook in de verdere jachten wereld is datvrijwel niemand door heeft dat dergelijke zaken onderhoud nodig hebben. In de koopvaardij is men daar al lang achter en moeten epirb's jaarlijks gekeurd worden door erkende firma's en elke 5b jaar groot onderhoud, met batterijwissel en uitgebreide test rapporten. In jachten blijft het rustig 9 jaar hangen zonder dat iemand nu weet hoe het werkt en óf het wel werkt. Nu hebben wij extreem veel ervaring met ACR en veel ervaring met Kannad en ervaring met saikor & Mcmurdo.

Van alle spontane storingen voerden sailor, mcmurdo en Jotron de boventoon. Ik heb deze al diversen keren tijdens proefvaarten in alarm gehad. Met Kannad en ACR mogelijk 1 of 2x in 18 jaar. Zelfs een rolce royce kan een lekke band krijgen. Over GME is niet veel bekend, maar alle waar is naar z'n geld. Dat geld voor erg veel zaken.

Info:
www.sarsat.noaa.gov/UN_USA08/2...20False%20Alerts.pdf

www.uscg.mil/hq/cg5/cg534/Emer...sOnEPIRBbrackets.pps

www.usps.org/eddept/files/epirb_cg_issues_080222.ppt
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 16 feb 2010 21:03 #115216

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Betrouwbaarheid en geen valse meldingen is heel veel waard! Een goede leverancier trouwens ook! Mijn keuze is nu voor Kannad.
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 16 feb 2010 21:10 #115220

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
FSD schrijft:
- Omdat er geen plek is, is het dan maar gelijk zinloos? Het is bekend dat menige epirb in zijn houdertje blijft zitten als het schip afborreld

- GPS uitvoering maakt op de oceaan werkelijk niets uit in de reddingtijd, alleen op drukkere kleine Noordzee zou het verschil kunnen uitmaken.

- Alle typen voldoen aan R&TTE eisen van Europa, Solas is veel zwaarder en duurder (vaak Wheelmark eis), zoals met container en hydrostaic release.

1e: Het mag toch duidelijk zijn dat ik bedoel dat het geen zin heeft om het te kopen voor een jacht als je het toch niet correct kunt plaatsen....

2e: Huh? GPS heeft altijd zin lijkt me. Nauwkeurig betekent sneller gered worden (15 meter nauwkeurig ipv vele vierkante mijlen..). Drukte heeft er niks mee te maken.

3e: ok - punt was dat ze allemaal aan dezelfde eisen moeten voldoen

En kwamen die valse meldingen niet met name uit de oude pre-406 generatie?
Laatst bewerkt: 16 feb 2010 21:11 door Wijnja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 17 feb 2010 18:00 #115368

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Hee FSD is terug! :-)

Wat FSD bedoelt is dat de reistijd naar een plek op de oceaan groot is en er geen of weinig schepen in de aangegeven zone zijn waardoor ze niet van hot naar her hoeven te zoeken en vragen. Als er veel schepen om je heen zitten kan hulp er veel sneller zijn maar is het ook veel lastiger om uit te maken wie of wat precies de hulp nodig heeft, je ziet immers overal boten en zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 17 feb 2010 18:55 #115381

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Sorry, zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik wil het graag snappen. Ik zie een vlot van 1,5 meter hoog en golven van 4 meter en soms ook nog slecht zicht of nacht. Vlot is op afstand dus meestal onzichtbaar. Geen GPS levert dacht ik een nauwkeurigheid van 5 mijl op. Pie keer 5 kwadraat is 78 vierkante mijl. Wel GPS levert grofweg 15 meter nauwkeurigheid op, is 0,0002 vierkante mijl. Dus dat betekent meestal dat je beduidend sneller gevonden wordt. In geval van onderkoeling of gewonden kan dat wat betekenen lijkt me.

En ik begrijp dat de tegen-stelling nu was dat die nauwkeurigheid eigenlijk alleen maar helpt om al die schepen op de noordzee te kunnen onderscheiden? En dat je op de rustige oceaan simpel rechtstreeks naar het vlot vliegt, want ze raken niet in de war van al die schepen? :blink: Ik ben los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 18 feb 2010 07:50 #115429

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De meeste EPIRB's zijn ook uitgerust met een 121,5MHz homing beacon. Als een SAR-party in de buurt komt doen ze het laatste stukje met een radiopeiling en vinden ze je op die manier. Maar GPS kan natuurlijk geen kwaad, baat het niet dan schaadt het niet, dus als het jou een beter gevoel geeft dan moet je er eentje kopen met een GPS... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke EPIRB 18 feb 2010 09:50 #115441

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Opsporen d.m.v. het Homing Beacon is inderdaad een stuk makkelijker als je niet hoeft te twijfelen welke van al die objecten die je ziet het is.

Bovendien, als ze al 2 etmalen moeten varen om bij je in de buurt te komen is een half uurtje extra om te zoeken van een heel andere orde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl