Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Atis Shipmate RS 8000 veranderen

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 30 mrt 2010 19:14 #121365

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
Kleine update.
Heb met Brand gebeld
Herprogrameren kost tussen de 35 en 55 euro.
En zijn advies is houdt de RS8000 omdat deze kwalitatief beter is als de chinese Standard.

Groet,

Richard[/quote]

Een RS800 is een rampen toestel uit 1978 en der dagen zat.
IOk kan zo 5-6standaardfouten noemen die al 30 jaar in onze werkplaats logboeken staan uit die tijd.

Je GSM is ook geen 30 jaar oud.
Je auto is geen 30 jaar oud
Je Computer is geen 30 jaar oud
Waarom zou een marifoon van 30 jaar oud beter moeten blijken dan een toestel naar de huidige stand der techniek.

Geen indianen verhalen graag...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 30 mrt 2010 19:23 #121370

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
FSD,

Gezien jouw ervaring, heb jij nog een voorkeur of juist afkeur voor een bepaald merk (icom, Standard-horizon, radio ocean, advanSea, Navicom/Lowrance) ? Ze hebben allemaal wel een marfioon in de lagere prijsklassen (150-200 euro) maar ik kan de verschillen niet echt zien.

Ik heb ook nog een oudje in de boot hangen en ga liever voor nieuw ipv ombouwen etc. Maar ik zie niet echt duidelijke verschillen tussen de apparaten behalve de look-and-feel. Verder dan DSC + externe luidspreker kom ik niet maar dat hebben ze zowat allemaal.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2010 19:26 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 30 mrt 2010 19:25 #121371

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Ik geef al vast een voorschot :



Standard Horizon, Icom , Thrane&Thrane (Sailor)


Er zijn geen professionele verkopers die hun verhaal niet kleuren.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2010 19:29 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 30 mrt 2010 19:32 #121372

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
Ja maar misschien heeft ie goeie redenen om juist die merken te verkopen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 30 mrt 2010 21:21 #121402

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27751
FSD schrijft:

Stegmans,

Alle icom's hebben een killer......

Nou dat weer!

Ik heb zelf een M421 en een M71 en nergens in de gebruiksaanwijzing ben ik iets over een ATIS-killer tegengekomen. Hij staat in ieder geval niet automatisch aan, want ik hoor die 'boer' nog heel regelmatig.

Maar okee; ik zal nog eens goed kijken.. Wat krijg ik als mijn Icom's geen killer hebben?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 30 mrt 2010 22:20 #121410

lodewijk stegman schrijft:
..... Wat krijg ik als mijn Icom's geen killer hebben?...
Hoofdpijn?

Mijn RS8300, volgens Duck troep, heeft ook een killer want die boer hoor ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 31 mrt 2010 05:57 #121416

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27751
Free Bird schrijft:
Hoofdpijn?

Waarvan?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 31 mrt 2010 06:58 #121421

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
FSD schrijft:

Je GSM is ook geen 30 jaar oud.
Je auto is geen 30 jaar oud
Je Computer is geen 30 jaar oud
Waarom zou een marifoon van 30 jaar oud beter moeten blijken dan een toestel naar de huidige stand der techniek.

Geen indianen verhalen graag...

Mijn GSM is een Nokia 5110 en mijn (prive)computers zijn HP Vectra's met een P3 erin. Auto heb ik niet maar mijn fiets is ook zeker niet de nieuwste. Verder heb ik een boot uit 1971 met de originele Volvo Penta motor erin. Waarom wegdoen als het nog gewoon werkt?? Omdat het oud is??? De enige die daar baat bij hebben is het verkopersgilde!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 31 mrt 2010 08:07 #121439

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Goed lezen, sigdock... het gaat er niet om dat de marifoon vanwege ouderdom vervangen moet worden, maar dat er geen reden is om aan te nemen dat de techniek van 30 jaar geleden nu nog steeds beter zou zijn dan de huidige.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 31 mrt 2010 08:36 #121447

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Oh ja.. sorry.. :blush: Het was nog een beetje vroeg, zal hier lering uit trekken.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2010 08:36 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 31 mrt 2010 11:34 #121475

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
FSD schrijft:
Je GSM is ook geen 30 jaar oud.
De enige die langer dan een jaar zonder problemen meeging was de eerste (inmiddels 15 jaar en werkt nog steeds)
Je auto is geen 30 jaar oud
Klopt, de oudste die ik heb is 25...
Je Computer is geen 30 jaar oud
Klopt, de oudste die ik heb is van 1985 :)
Waarom zou een marifoon van 30 jaar oud beter moeten blijken dan een toestel naar de huidige stand der techniek.
Omdat het in die tijd nog geen kwestie was van zo goedkoop mogelijk in elkaar schroeven en naderhand geen service te hoeven bieden?
Het kan best zijn, dat de huidige goedkoop in elkaar geflanste apparaten een vergelijkbare betrouwbaarheid hebben met 30 jaar oude, stevig gebruikte exemplaren. Maar beter? Alleen omdat ze de moderne functies bieden, niet vanwege de ingebouwde degelijkheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 31 mrt 2010 11:52 #121482

Apae schrijft:
Je Computer is geen 30 jaar oud
Klopt, de oudste die ik heb is van 1985 :)

Alleen omdat ze de moderne functies bieden, niet vanwege de ingebouwde degelijkheid.
Als je nu die computer nog gebruikt (dus als hoofdcomputer en niet als stofverzamelaar) heeft iedereen hier denk ik zomaar respect voor je en zijn we verbaasd dat je dit nog kan meelezen :laugh: .

Daarnaast is het oudere materiaal inderdaad vaak degelijker gebouwd en vaak veel groter etc etc. Kortom alleen nog te gebruiken met systemen die door de jaren nauwelijks verandert zijn (toevallig is dit zo met marifoons). Maar je moet bv weer aparte fratsen uithalen om er bijv DSC in te bouwen en meestal is het niet mogelijk. Daarbij zijn manuren simpelweg duur.

Ik ben gewoon voorstander het nieuwe spul te kopen vooral omdat het compatibel is met alle nieuwe moderne technieken compacter etc. Mocht het stuk gaan koop ik wel weer nieuw aangezien dit in de buurt komt van reparatie kosten.

Volgens mij hebben een paar mensen hier een nieuwe marifoon gekocht voor 100,-. Dan heb je gewoon DSC en kun je zonder problemen je GPS erop aansluiten. Dus ik zou lekker voor nieuw gaan wat een paar tientjes meer kost dan repareren.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 31 mrt 2010 11:53 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 31 mrt 2010 12:08 #121484

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
Laat ik het zo zeggen: een marifoon met de betrouwbaarheid van de gemiddelde recente GSM hoef ik niet. Tenminste niet als ik op zee zou gaan varen: als het ding niet noodzakelijk is mag zo'n stuk goedkoop speelgoed wel van mij. Om te horen wanneer de Ketelbrug draait enzo.
In tegenstelling tot een defect telefoontje zou ik op zee redelijk onthand zitten als zo'n essentieel stuk uitrusting de geest geeft. Dus bij voorkeur zou ik een nieuw exemplaar met de degelijkheid van een Sailor oid aanschaffen. Dat die dan geen 100 euro zal kosten maar eerder het tienvoudige is me duidelijk. Vraag is: zijn die er uberhaupt nog?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 31 mrt 2010 12:34 #121489

Zijn die goedkope dingen echt zo onbetrouwbaar? Hoeveel mensen zijn er hier met een marifoon die kapot is gegaan? Dus niet iets in de draad maar echt de marifoon zelf. Zijn ze daadwerkelijk ook zo onbetrouwbaar als je schetst.

De gsm technologie is toch een behoorlijk stapje verder en door al deze nieuwe technologie inderdaad niet super betrouwbaar. Dit is overigens voor een heel groot deel software matig. Ook wordt het dermate complex dat simpelweg de accu met stroomvreters zoals gps en internet na 2 jaar echt naar zijn grootje is.

Dus het lijkt mij dat die vergelijking niet zo makkelijk opgaat aangezien op enkele kleine aanpassingen is de marifoon maar weinig verandert en geen technologisch hoogstandje.

Al zou je aan een oude marifoon nog wel wat zelf kunnen knutselen bij de nieuwe ingekapselde modellen is dit behoorlijk beperkt en waarschijnlijk chinees. Dus wat is de definitie van betrouwbaarheid.

Overigens geef ik je gelijk dat er soms echt rommel geleverd wordt en als ik op zee zit wil ik dat hij het ook doet. Maar ik vraag me af of de techniek niet der mate simpel is dat het allemaal niet meer zo duur hoeft te zijn.

Het advies is dus wel afhankelijk van wat de doelstellingen zijn van de TS.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 31 mrt 2010 12:37 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 31 mrt 2010 12:55 #121495

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Apae schrijft:
Laat ik het zo zeggen: een marifoon met de betrouwbaarheid van de gemiddelde recente GSM hoef ik niet. Tenminste niet als ik op zee zou gaan varen: als het ding niet noodzakelijk is mag zo'n stuk goedkoop speelgoed wel van mij. Om te horen wanneer de Ketelbrug draait enzo.
In tegenstelling tot een defect telefoontje zou ik op zee redelijk onthand zitten als zo'n essentieel stuk uitrusting de geest geeft. Dus bij voorkeur zou ik een nieuw exemplaar met de degelijkheid van een Sailor oid aanschaffen. Dat die dan geen 100 euro zal kosten maar eerder het tienvoudige is me duidelijk. Vraag is: zijn die er uberhaupt nog?

Ja hoor, Simrad levert nog steeds hele degelijke, en dus ook dure, marifoons. RS87, mooie blackbox, aparte handset, DSC en ATIS ingebouwd... niks mis mee. Als je er een bedrag van 1000 tot 1500 euro voor over hebt dan want dat schijnt 'ie tegewoordig te kosten.
Marifoons met de kwaliteit van een GSM zul je nie tegenkomen in de winkel. Zelfs de goedkoopste modellen doen gewoon waar ze voor gemaakt zijn en vallen echt niet zomaar uit. En zelfs als 'ie uitvalt.... wat dan nog. Ja, in combinatie met slecht zicht en een grote containerboot op ramkoers en geen wind en een motorstoring... bij dat alles tezamen wordt het even billenknijpen. In andere gevallen zijn er prima alternatieven voor een mariffonstoring. Enne.... voor de prijs kan je natuurlijk ook gewoon een spare meenemen he... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 31 mrt 2010 14:44 #121517

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 285
Ook sailors gaan kapot alleen als je 1000 euro hebt betaald voor je marifoon kan je hem inderdaad voor 500 euro laten repareren. En uit ervaring weet ik dat ook sailor regelmatig kapot gaat. Aan de nieuwere sailors valt zowiezo weinig te repareren, aangezien deze ook vol zitten met "moderne"techniek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 11 apr 2010 08:57 #123238

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
sigdock schrijft:
Marifoons met de kwaliteit van een GSM zul je nie tegenkomen in de winkel. Zelfs de goedkoopste modellen doen gewoon waar ze voor gemaakt zijn en vallen echt niet zomaar uit.
Bij onze cursus waren er vijf marifoons opgesteld. Daarvan is er eentje tijdens de cursus vervangen door een andere (hij had er meer bij zich) omdat hij niet zond, en van het exemplaar waarmee ik speelde heb ik nooit iets door de speaker gehoord (nee, geen settings-probleem). Dat geeft dus vertrouwen zegmaar.
Nu is er voor zo'n cursus-setje natuurlijk niet het duurste van het duurste nodig, maar dit waren toch marifoons met een aanschafprijs rond de 200 euro, ongeveer een jaartje oud. Dat er dan een op de drie niet goed werkt, is wel bedenkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 12 apr 2010 06:21 #123369

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Maar ligt dat aan de marifoons of aan de mensen die de hebben gebruikt? Je weet natuurlijk niet wat er met die dingen is uitgevoerd en de ervaring heeft geleerd dat er met cursusspullen nooit zachtzinnige wordt omgegaan. Zoals belle ook al stelt: alles kan kapot, prijs is geen garantie voor kwaliteit. Al willen sommige mensen je graag anders laten geloven... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 15 mei 2010 23:57 #127622

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
lodewijk stegman schrijft:
FSD schrijft:

Stegmans,

Alle icom's hebben een killer......

Nou dat weer!

Ik heb zelf een M421 en een M71 en nergens in de gebruiksaanwijzing ben ik iets over een ATIS-killer tegengekomen. Hij staat in ieder geval niet automatisch aan, want ik hoor die 'boer' nog heel regelmatig.

Maar okee; ik zal nog eens goed kijken.. Wat krijg ik als mijn Icom's geen killer hebben?

--
stegman

Icom marifoons voor de Europeesche markt hebben een killer, echter deze werkt uitsluitend in de stand basel of Brussel of B.V. (binnenvaart). Dus niet in INT of ZEE.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 16 mei 2010 00:01 #127623

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
henkvd schrijft:
Ik geef al vast een voorschot :



Standard Horizon, Icom , Thrane&Thrane (Sailor)


Er zijn geen professionele verkopers die hun verhaal niet kleuren.

Op welke grond bepaald men wat goed is en wat niet? Wij bepalen dat op het feit hoe vaak een marifoon terug komt met problemen.
De merken die we zeer zelden of nooit terug krijgen:
Icom, Standard Horizon, Thrane & Thrane.

Sailor kwam vroeger regelmatig tot veel terug, dus waarom iedereen beweerd dat het zo goed is? Oke, het is robuust en ziet er LEO uit.
De Nieuwe sailor RT-6200 serie ziet er erg goed uit.

Het meeste komt terug:
Shipmate, Shipmate en Shipmate en ook Simrad, Navman
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 16 mei 2010 00:08 #127624

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
Apae schrijft:
Laat ik het zo zeggen: een marifoon met de betrouwbaarheid van de gemiddelde recente GSM hoef ik niet. Tenminste niet als ik op zee zou gaan varen: als het ding niet noodzakelijk is mag zo'n stuk goedkoop speelgoed wel van mij. Om te horen wanneer de Ketelbrug draait enzo.
In tegenstelling tot een defect telefoontje zou ik op zee redelijk onthand zitten als zo'n essentieel stuk uitrusting de geest geeft. Dus bij voorkeur zou ik een nieuw exemplaar met de degelijkheid van een Sailor oid aanschaffen. Dat die dan geen 100 euro zal kosten maar eerder het tienvoudige is me duidelijk. Vraag is: zijn die er uberhaupt nog?

Ik denk dat je opmerkingen getuigen van geberek aan realiteits besef.

Veel oudere marifoons zijn of gaan stuk, ik zou niet graag afhankelijk zijn van een 30 jaar oude marifoon. De huidige generatie marifoons zijn significant beter dan toestellen van 10-20 of 30 jaar oud.
Jij kan geen statestieken overleggen, wij wel......

Ik denk dat je een marifoon niet kan vergelijken met een GSM in kwaliteit.

Als wer al een modern toestel terug komt is het altijd overspanning, bliksem of vochtschade.
Daar kon vroeger een marifoon al helemaal niet tegen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 16 mei 2010 07:49 #127636

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27751
FSD schrijft:
Icom marifoons voor de Europeesche markt hebben een killer, echter deze werkt uitsluitend in de stand basel of Brussel of B.V. (binnenvaart). Dus niet in INT of ZEE.

Het spijt me dat ik je autoriteit moet ondergraven.
Zojuist mijn M71 even heen en weer geschakeld tussen het internationale pakket en de ATIS-stand, om zeker te zijn. Vervolgens post Dordrecht (kanaal 79) even uitgeluisterd in de ATIS-stand (is keurig te ontvangen bij mij in de keuken).
Ik hoor bij elke uitzending van een schip een duidelijk bijgeluid als de spreeksleutel wordt losgelaten. Dus, tenzij dit bijgeluid iets anders is dan de ATIS-boer, klopt je verhaal niet.

Wat wordt zo'n killer eigenlijk geacht te doen; het volume van de boer terugbrengen, of mag je verwachten dat je die boer totaal niet meer hoort?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 05 sept 2010 21:10 #146887

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
lodewijk stegman schrijft:
FSD schrijft:
Icom marifoons voor de Europeesche markt hebben een killer, echter deze werkt uitsluitend in de stand basel of Brussel of B.V. (binnenvaart). Dus niet in INT of ZEE.

Het spijt me dat ik je autoriteit moet ondergraven.
Zojuist mijn M71 even heen en weer geschakeld tussen het internationale pakket en de ATIS-stand, om zeker te zijn. Vervolgens post Dordrecht (kanaal 79) even uitgeluisterd in de ATIS-stand (is keurig te ontvangen bij mij in de keuken).
Ik hoor bij elke uitzending van een schip een duidelijk bijgeluid als de spreeksleutel wordt losgelaten. Dus, tenzij dit bijgeluid iets anders is dan de ATIS-boer, klopt je verhaal niet.

Wat wordt zo'n killer eigenlijk geacht te doen; het volume van de boer terugbrengen, of mag je verwachten dat je die boer totaal niet meer hoort?

--
stegman

Dan heeft de leverancier het niet of verkeerd geprogrammeerd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 06 sept 2010 08:26 #146937

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
FSD schrijft:Veel oudere marifoons zijn of gaan stuk.

Lijkt me volkomen logisch. Wat betreft nieuwe marifoons geldt hetzelfde, alleen als ze stuk zijn krijg je een nieuwe en als ze niet stuk zijn gaan ze vroeg of laat ook stuk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 06 sept 2010 17:42 #147053

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27751
FSD schrijft:
lodewijk stegman schrijft:
FSD schrijft:
Icom marifoons voor de Europeesche markt hebben een killer, echter deze werkt uitsluitend in de stand basel of Brussel of B.V. (binnenvaart). Dus niet in INT of ZEE.

Het spijt me dat ik je autoriteit moet ondergraven.
Zojuist mijn M71 even heen en weer geschakeld tussen het internationale pakket en de ATIS-stand, om zeker te zijn. Vervolgens post Dordrecht (kanaal 79) even uitgeluisterd in de ATIS-stand (is keurig te ontvangen bij mij in de keuken).
Ik hoor bij elke uitzending van een schip een duidelijk bijgeluid als de spreeksleutel wordt losgelaten. Dus, tenzij dit bijgeluid iets anders is dan de ATIS-boer, klopt je verhaal niet.

Dan heeft de leverancier het niet of verkeerd geprogrammeerd.

Nou, daar heb je even over nagedacht, geloof ik.

Maar goed. De leverancier heeft het niet of verkeerd geprogrammeerd. Terwijl je hiervoor nog met zekerheid wist te melden dat alle ICOM's voor de Europese markt een ATIS-killer hebben. Bouwt de importeur die dingen in, dan? Of de winkel? Vanuit de fabriek lijkt me logischer. Ook opvallend dat het bij mij twee ver, met marifoons uit twee verschillende winkels, misgegaan is.

Nou moet ik wel zeggen dat ik van AMCOM, de importeur van ICOM, geen hoge pet op heb. Ik heb ze ooit eens een mailtje gestuurd, maar daarop antwoorden was kennelijk teveel moeite.

Zoals ik al zei maakt het me ook allemaal niet zoveel uit; eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom er destijds zover herrie-blerrie werd gemaakt over de ATIS-boer. Zal wel een soort frustratie zijn geweest over het feit dat ATIS een wettelijke verplichting werd.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl