Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Atis Shipmate RS 8000 veranderen

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 07 sept 2010 18:11 #147300

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
Proost schrijft:
FSD schrijft:Veel oudere marifoons zijn of gaan stuk.

Lijkt me volkomen logisch. Wat betreft nieuwe marifoons geldt hetzelfde, alleen als ze stuk zijn krijg je een nieuwe en als ze niet stuk zijn gaan ze vroeg of laat ook stuk.

Creatieve manier van opschrijven.
Niets heeft het eeuwige leven, dat leer je vanzelf met de jaren. Het verschil is dat huidige redelijke tot goede merken niet meer de 1e jaren terug komen. Hoelang ze het wel doen weten we nog niet, dat duurt nog voort. Op dit moment wten we dat binnen 5-6 jaar heel erg goed gaat met de huidge generatie midden en hogere kwaliteit. Dat was in het verleden wel anders, ook met de luxe merken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 07 sept 2010 18:16 #147302

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
lodewijk stegman schrijft:
[

Nou, daar heb je even over nagedacht, geloof ik.

Maar goed. De leverancier heeft het niet of verkeerd geprogrammeerd. Terwijl je hiervoor nog met zekerheid wist te melden dat alle ICOM's voor de Europese markt een ATIS-killer hebben. Bouwt de importeur die dingen in, dan? Of de winkel? Vanuit de fabriek lijkt me logischer. Ook opvallend dat het bij mij twee ver, met marifoons uit twee verschillende winkels, misgegaan is.

Nou moet ik wel zeggen dat ik van AMCOM, de importeur van ICOM, geen hoge pet op heb. Ik heb ze ooit eens een mailtje gestuurd, maar daarop antwoorden was kennelijk teveel moeite.

Zoals ik al zei maakt het me ook allemaal niet zoveel uit; eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom er destijds zover herrie-blerrie werd gemaakt over de ATIS-boer. Zal wel een soort frustratie zijn geweest over het feit dat ATIS een wettelijke verplichting werd.

--
stegman

Kom op Steg, ik ken je met betere kwaliteiten dat deze.
De ATIS moet in de Europesche modelen wel aan gezet worden tijdens het programmeren. En dáár komt nu het gebrek van sommige dozenschuivers omk de hoek kijken; die zijn zicht zelden van dergelijke zaken bewust.
Dus:
- ATIS zit erin
- De leverancier (winkelier) heeft het niet enabled tijdens programmeren.

Geen tegenspraken, alleen maar feiten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 08 sept 2010 10:14 #147442

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6650
Volgens mij ging het Lodewijk dan ook niet om ATIS zelf, maar om de ATIS-boer-killer, die volgens FSD standaard in elke ICOM zit. Alleen toevallig in de twee exemplaren van Stegman niet geactiveerd lijkt :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 08 sept 2010 18:52 #147613

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27751
FSD schrijft:
Kom op Steg, ik ken je met betere kwaliteiten dat deze.
De ATIS moet in de Europesche modelen wel aan gezet worden tijdens het programmeren. En dáár komt nu het gebrek van sommige dozenschuivers omk de hoek kijken; die zijn zicht zelden van dergelijke zaken bewust.
Dus:
- ATIS zit erin
- De leverancier (winkelier) heeft het niet enabled tijdens programmeren.

Geen tegenspraken, alleen maar feiten.

Zoals Apae al stelde: het gaat om de ATIS-killer, niet om de ATIS zelf. Maar misschien bedoel je dat ook, als schrijf je het wat vreemd op.

Een ATIS-killer hoef je niet te programmeren lijkt mij. Als ie wordt ingebouwd, is dat in een apparaat voor de Europese markt en waarom zou ie dan niet standaard 'aan' worden gezet.

Hoe het ook zij, helemaal begrijpen doe ik het niet.
Ik heb nog wat rond zitten googelen en kom hier en daar de melding tegen dat de killer alleen het begin van de 'ATIS-riedel' doorlaat. Kennelijk is er dus ook met de ATIS-killer ingeschakeld wel degelijk wat te horen. Misschien denk ik daarom dat de ATIS-killer niet werkt. En vind ik het geluid daarom niet storend.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 14 sept 2010 19:24 #149013

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
Bij veel marifoons is het zo dat als je de ATIS uit zet in de programmering, dat ook de killer uit staat.
tenslotte heb je op zee geen atis nodig en dus ook geen killer.
Sterker nog; bij sommige merken in de atis processor ook de DSC processor en moet je dus kiezen uit atis (= basel) of DSC (=internationaal).

Bij Icom in iedergeval is atis uit ook de killer uit, het is n.l. dezelfde processor en geen losse printjes.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 14 sept 2010 19:54 #149036

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27751
FSD schrijft:
Bij veel marifoons is het zo dat als je de ATIS uit zet in de programmering, dat ook de killer uit staat.
tenslotte heb je op zee geen atis nodig en dus ook geen killer.
Sterker nog; bij sommige merken in de atis processor ook de DSC processor en moet je dus kiezen uit atis (= basel) of DSC (=internationaal).

Bij Icom in iedergeval is atis uit ook de killer uit, het is n.l. dezelfde processor en geen losse printjes.

Ik spreek natuurlijk over de situatie in de ATIS-stand. Maar nu je dit zegt moet ik er eens op letten of ie in de internationale stand en de ATIS-stand dezelfde 'boer' laat horen. Bij locaal toeren staat ie steeds in de ATIS-stand, natuurlijk.

Overigens staat de M421 heel makkelijk ongemerkt in de verkeerde stand.
Ik ben vorig seizoen in augustus langs de kust van de Delta naar het Wad gegaan en had daarbij de marifoon in de dsc-stand ('int'). Kennelijk is ie de rest van het seizoen in die stand blijven staan (vooral uitgeluisterd).
Na het vaarklaar maken, begin dit seizoen, deed ik een test met Post Dordrecht op kanaal 71. Ik schat dat er ca. 10 km zit tussen mijn ligplaats en hun antenne.
Volgens Post Dordrecht kwam ik "luid en duidelijk" door.
In de overtuiging dat ik met 1W had gezonden, stemde dit natuurlijk tot grote tevredenheid. Temeer omdat ze bij een test met dezelfde marifoon op de oude boot (wel andere antenne) ooit spraken over "een beetje ruis, maar wel verstaanbaar".
De tevredenheid duurde tot ik een paar minuten later ineens zag dat de marifoon in de 'int' stand stond. Dat verklaarde dat 'luid en duidelijk' helemaal. Viel me toch mee van Post Dordrecht dat ze niet van me wilden weten waarom ik geen ATIS had en waar mijn boot dan wel niet lag...

--
stegman
Laatst bewerkt: 14 sept 2010 19:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 14 sept 2010 20:16 #149053

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik heb altijd de Int stand aan, omdat ik denk dat de Distress knop niet werkt (of niet compleet, met positie en MMSI) in de BI stand. Dat risico neem ik niet. Dan maar geen ATIS

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 14 sept 2010 20:32 #149064

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27751
Capolavoro schrijft:
ik heb altijd de Int stand aan, omdat ik denk dat de Distress knop niet werkt (of niet compleet, met positie en MMSI) in de BI stand. Dat risico neem ik niet. Dan maar geen ATIS

Omschakelen is op de M421 een kwestie van twee toetsen tegelijk indrukken, geloof ik. Als je die seconde niet meer hebt, is het ook te laat om een DSC-distress te versturen.

Hoewel ik wel even in de gebruiksaanwijzing moet kijken om te zien over welke twee knoppen het ook alweer ging...

En ja; een brug of sluis aanroepen met 25W. Daar krijg je vroeg of laat toch gelazer mee, ben ik bang..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 14 sept 2010 20:40 #149069

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
van INT naar BI, of anders om, de up en down toetsen tegelijkertijd indrukken.



edit:
Dit geldt alleen voor de Icom ic-m421
Laatst bewerkt: 14 sept 2010 21:06 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 14 sept 2010 20:42 #149070

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
henkvd schrijft:
van INT naar BI, of anders om, de up en down toetsen tegelijkertijd indrukken.

bij mijn Sailor is het SHift en Int.
Dat weet ik wel, maar degenen die nog aan boord zijn als ik erin lazer weten het niet....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 14 sept 2010 20:49 #149073

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27751
Capolavoro schrijft:
henkvd schrijft:
van INT naar BI, of anders om, de up en down toetsen tegelijkertijd indrukken.

bij mijn Sailor is het SHift en Int.
Dat weet ik wel, maar degenen die nog aan boord zijn als ik erin lazer weten het niet....

Maar weten die wel dat die knop onder dat rode flipje het hele raderwerk in werking zet? Dan kun je ze ook leren dat ze daarvoor nog 1 extra handeling moeten verrichten..?

Beter is nog: hoe dan ook als laatste van boord gaan, hahaha. Jij bent toch de kapitein?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Atis Shipmate RS 8000 veranderen 17 sept 2010 22:18 #149731

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
Capolavoro schrijft:
ik heb altijd de Int stand aan, omdat ik denk dat de Distress knop niet werkt (of niet compleet, met positie en MMSI) in de BI stand. Dat risico neem ik niet. Dan maar geen ATIS

groet
t
Ooh, ben jij dat altijd op het ijsselmeer...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl