Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wifi

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 18:07 #153039

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
AIS_en_RF_adviser schrijft:
veel bedrijven zijn niet eens gecertificeerd, maar geven toch inbouwverklaringen. Niet gecertificeerde bedrijven adverteren openlijk tegen bodem prijzen hunAIS transponders aan met inbouw verklaring.

Dit is inderdaad een doorn in het oog van de wel terzakekundige bedrijven. Het grote probleem van ons Nederlandse ambtelijk apparaat is dat uitvoerende taken aantoonbaar niet gebeuren. Handhaving kan in Nedeland gevoegelijk geschrapt worden uit het woordenboek omdat het hier NIET gebeurd, maar organisatorisch niet mogelijk gemaakt wordt van hoger hand. Mede ingegeven door budget problemen en volledig gebrek aan kennis inzake deze materie.
Het AT heb ik ook al op de vingers getikt omtrent de wijze zoals ze trachten de handhaving op registratie te controleren. 240 schippers gecontroleerd en vele hebben onterecht een brief gekregen wegens het ontbreken van eni nr in hun transponder, daar het ENI nr niet gezien kan worden via AIS LIVE (inspectie bron AT).

Ook wij hebben AT hierover aangesproken en toelichting gegeven hoe de vork technisch in de steel zat, de ambtenaar aan de andere zijde kreeg het ietswat benauwd; op grond van AIS-live had hij nog 30 verbalen uitgeschreven. Wij konden simpel bewijs leveren van hun dwalingen.
de vraag hoe het technisch mogelijk was een spookschip te laten ontstaan.

Is natuurlijk een kleine moeite voor een ervaren techneut.

Wij zijn van mening, dat ondanks schoonheid foutjes, AIS een uitstekend systeem is, met inachtneming van de natuurkundige beperkingen.

Je verhaal over plaatsing GPS antennes is natuurlijk wel waar, maar daar hoeft een ervaren techneut niet eens over na te denken, dus dat is geheel geen issue en vanzelfsprekend. Zelfs een zeiler hier op het forum weet dat uitstekend.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 okt 2010 18:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 18:25 #153047

FSD schrijft:
AIS_en_RF_adviser schrijft:
Je verhaal over plaatsing GPS antennes is natuurlijk wel waar, maar daar hoeft een ervaren techneut niet eens over na te denken, dus dat is geheel geen issue en vanzelfsprekend. Zelfs een zeiler hier op het forum weet dat uitstekend.

Hier gaan we weer "vanzelfsprekend" zo vanzelfsprekend is het dus niet, hier gaat het juist om. Alles draaid juist op die gps die niet deftig werkt, door verkeerde technieken te gebruiken.
We praten over 1575MHz. dus rg58/rg213/214/aircell 5-7/aircom+/ecoflex10 niet bruikbaar.
kijk maar eens op www.marinetrafic.com naar mmsi 205631710 dan ziet ge wat voor spinneweb ik gemaakt heb met rommel aan boord.
ClassA AIS met een AC marine combiantenne,VHF/GPS en combiner.
De gereden route is niet echt te volgen. Oorzaak verlies van GPS fix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 18:29 #153049

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
web schrijft:

En draagt dit alles werkelijk bij aan kwaliteit? Want als controles, audits en keuringen alle volgens hetzelfde verkeerde 'recept' gedaan worden, hebben we het meer over bureaucratie dan over kwaliteit...

Eigenlijk precies de bedenking van Berry tegen dat recept. Het enige jammere is dat Berry met zijn gelobby richting overheid alleen maar MEER bureaucratie in de hand zal werken (vrees ik, al ben ik misschien wat cynisch in dat opzicht...)

Ja en Nee...
1 Extra werk; ja
2 Controle mogelijkheid achteraf; ja
3 Uiteindelijk beter produckt; ja, mits er gehandeld word volgend de correcte procedure
Er is echter geen geld, tijd of motivatie om handhaving te realiseren.

Bij punt 3 komt Berry van stal; Het zou de bedoeling moeten zijn dat door eventuele geconstateerde fouten er volgens het ISO ook een terugkoppeling is over deze fouten en dat ze naar de toekomst vermeden worden.
Ik ben er sterk van overtuigd dat dit bij ons goed werkt, mede ingegeven door ruim 30 jaar ervaring op dit gebied. (al zeg het zelf). In veel bedrijven ontbreekt volstrekt de specifieke kennis betreffende radiogolven en hun toepassingen.

Radiogolven zijn een heus vak.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 18:32 #153054

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
FSD schrijft:

beter produckt

die houden we erin ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 18:37 #153060

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
AIS_en_RF_adviser schrijft:
FSD schrijft:
AIS_en_RF_adviser schrijft:
Je verhaal over plaatsing GPS antennes is natuurlijk wel waar, maar daar hoeft een ervaren techneut niet eens over na te denken, dus dat is geheel geen issue en vanzelfsprekend. Zelfs een zeiler hier op het forum weet dat uitstekend.

Hier gaan we weer "vanzelfsprekend" zo vanzelfsprekend is het dus niet, hier gaat het juist om. Alles draaid juist op die gps die niet deftig werkt, door verkeerde technieken te gebruiken.
We praten over 1575MHz. dus rg58/rg213/214/aircell 5-7/aircom+/ecoflex10 niet bruikbaar.
kijk maar eens op www.marinetrafic.com naar mmsi 205631710 dan ziet ge wat voor spinneweb ik gemaakt heb met rommel aan boord.
ClassA AIS met een AC marine combiantenne,VHF/GPS en combiner.
De gereden route is niet echt te volgen. Oorzaak verlies van GPS fix

Berry, voor een vakman is " vanzelfsprekend" RG-214 niet eens voldoende, laat staan aircel 5 en 7 of 213 of rg-58. De scheepvaart wereld is erg consevatief en dus nauwelijks gevoelig voor verbeteringen of betere specs, dat kost pas energie om daar tegen tevechten, AIS is daar niets bij.

Hert feit dat jij een goede plaatsting met goed kabel en vrij zicht op de hemelsfeer en geen stoorbronnen binnen bereik zo belangrijk vindt bestrijd ik niet, maar behoort al decenia tot de " vanzelfsprekende" dagelijkse kennis bij een vakman. Een scheeps installateur is mijns inziens beslist geen vakman op het gebeid van navigatie en communicatie apparatuur, helaas ondervinden we dit zeer regelmatig.

Zoals jij je speerpunt op GPS richt hebben wij nog 198 speerpunten onder GMDSS, Solas, offshore etc. Er is meer in de wereld dan AIS....
En na aflopp moet alles getest worden en uitmuntend werken en
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 18:38 #153061

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
Capolavoro schrijft:
FSD schrijft:

beter produckt

die houden we erin ;-)

groet
t

Je hebt gelijk, gelukkig ken je me....
( ook hier geen smily van Steg)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 18:41 #153067

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
AIS_en_RF_adviser schrijft:
JUIST VERSTRENGEN IS NOODZAKELIJK.

Eens, daar eet ik van.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 18:50 #153073

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
AIS_en_RF_adviser schrijft:
Door de bedrijfsblindheid kijkt men erover, ook ik heb die fout gemaakt, maar ik heb mij er dan ook in gaan verdiepen.
Juist door het grote ontvangstbereik waarover ik bezit, komt de problemathiek ook zo duidelijk naar voor. IVW had er ook beter aangedaan om HAREC te verplichten, dan heeft men toch al een basis rf technieken.

Kijk WEB, een vakman maakt net zo veel fouten als een leek, de kunst is om het te laten lijken dat niemand het merkt!......

Wat je zegt; een basis, maar meer ook niet.

Het probleem met RF (niet berry) is dat je het je moet kunnen voorstellen en verbeelden. Sommige mensen zien aura's en andere boven natuurlijke verschijnselen.
Ik zie radiogolven en koppels en krachten (handig met zeilen), da's eenmaal een afwijking. Er valt mee te leven, maar je raakt het nooit kwijt.

Hoe vaak wij " handige harry's" onder de zendamateurs iets moeten afleren omdat het lariekoek is, is talrijk. Ondanks het feit dat ik zelf al 33 jaar amateur ben, begrijpen er maar weinig de echte materie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 19:05 #153083

FSD schrijft:
AIS_en_RF_adviser schrijft:
Waarom kan een klein bedrijf dat niet, die WEL Kennis in huis heeft. .

Berry,

Dat soort discussies zijn al 2 jaar een reeds gelopen race. Wij hebben ons daar ook over opgewonden, maar kunnen niet met lede ogen toezien dat gewone huis-tuin en keuken instalateurs deze markt met groot kapitaal weg kapen. HET GAAT DUS TOCH OM GELD

Daarbij komt nog dat als je dergelijke procedures doorlopen hebt, je werkgebied een stuk groter en professioneler wordt.

Waarom ziet ik die professionaliteit dan niet in de praktijk??? Met hoog percentage correct werkende installaties?
Ik zie een hoop gepruts, this erg, maar dat is de realiteit.
Installateurs die het gps bolleke gewoon in de lessenaar gooien. Coax verlengt met kroonsteentjes, rg58/rg59 coax gebruiken om zo gemakkelijker te zien wat voor gps rg59 en wat voor vhf rg58 is.

voor vhf een rg214 gelegd en voor gps een rg58! Dit is tegen alle RF regels in.

helemaal geen gps antenne, maar nmea aangeboden van andere gps bron. Mag niet maar is wel een goed plan, gps antenne is wel nodig voor timing tijdslot.

blauw bord niet aangesloten
het alarm circuit niet aangesloten. dan weet je tenminste dat je gps fix kwijt bent.

Ecdis: positie niet uit AIS gehaald, zo ziet de schipper ook dat gps fix weg is

Verkeerde voedingsbron gekozen, de generator word afgezet en geen AIS meer, ofwel reboot van ais door korte onderbreking overschakeling van generator naar accuset.
verkeerde GPS antenne offset.

Verkeerde statische data ingegeven

Geen paswoord op de ais gezet zodat de schipper statische data zelf kan veranderen.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Ik heb het allemaal al gezien. Gewoon triestig voor de bedrijven die het wel goed willen doen.

En de inbouw verklaring kan de schipper overleggen.

Geen wonder dat er dagelijks bij mij minstens 2 nieuwe transponders zich aandingen zonder positie!

De overheid die niets doet aan handhaving. Ik denk dat ik met de brandbrieven in de publiciteit moet. Anders word er toch niets ondernomen. Op 9 oktober zal ik de directie IVW en SVC/AT/CCR nog eens onder druk zetten, ze hebben dan een maand gekregen om mij te berichten wat hun te volgen koers is. Tot op heden nog geen resultaat gezien. Alleen beloftes. Ze hebben dan 1 maand gekregen om een koers te varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 19:37 #153100

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
hee barry, lijkt me toch niet safe dat je op je site adverteerd waar je "stekelvarken" is ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 19:37 #153101

FSD schrijft:
Berry, voor een vakman is " vanzelfsprekend" RG-214 niet eens voldoende, laat staan aircel 5 en 7 of 213 of rg-58. De scheepvaart wereld is erg consevatief en dus nauwelijks gevoelig voor verbeteringen of betere specs, dat kost pas energie om daar tegen tevechten, AIS is daar niets bij.

Dit heb ik gezien bij een voor vergadering tussen pot en pint op de vooravond van een officiële vergadering van het Centraal Comité Rijnvaart/Donau commissie eens op 2 jaar dat die samen vergaderen. Ik heb toen verteld dat maritieme communicatie minstens 20jaar heeft stilgestaan tov landcommunicatie. Verschillende technieker uitgelegd stacken van antennes, voorkeur circulaire polarisatie in bergachtige gebieden, om wildgroei van antennes tegen te gaan koppelfilters/circulatoren/caviteiten om dualwatch tegen te gaan, toen hakte CCR er direct op, dualwatch is toch niet toegestaan? ik zei klopt, maar zonder caviteiten heb je aan boord altijd dualwatch, zodra je begint te zenden met een marifoon zijn de andere potdoof, dus in de praktijk toch dualwatch. Het tijdperk dat ieder toestel een eigen antenne nodig heeft zijn we in land communicatie al lang vanaf gestapt.
het stacken van meerdere antennes geeft meer gain, dan men verliest door te koppelen van meerdere zenders aan 1 antenne stack.
In Lopik staan 8 hi power radiozenders op 1 antenne stack.

Om wildgroei van antennes tegen te gaan heb je nieuwe technieken nodig, in de branche is geen kennis, dus is er een probleem, dus blijft alles bij het oude.

Zoals diverse installatie bedrijven hebben al gezegd "aan wie moeten wij onze vragen kwijt, niemand voelt zich geroepen als adviseur op te treden." dus wij modderen maar verder naar goed geweten.

Ik ben al blij dat de discussie al minder grimmiger is :)
Laatst bewerkt: 05 okt 2010 19:56 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 21:38 #153151

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
AIS_en_RF_adviser schrijft:
We praten over 1575MHz. dus rg58/rg213/214/aircell 5-7/aircom+/ecoflex10 niet bruikbaar.
Ben ik benieuwd welke kabel jij dan wel gebruikt voor GPS, en van welke lengtes jij dan uitgaat?

Een meter of tien Aircom+ verzwakt maar 1,8dB op 1575MHz. Zou geen probleem mogen zijn voor een fatsoenlijke passieve GPS antenne. Een meter of twintig ook niet.

Ik denk dat als zelfs Aircom+ niet bruikbaar is en je een NOG betere soort coax hebben wil, het snel rendabeler wordt om met actieve antennes c.q. complete remote ontvangers (-> geen coax maar RS422 kabel) te werken ?

Ergo: je bedenkingen tegen RG58/59 op GPS zijn natuurlijk absoluut terecht, maar overdrijf je niet een beetje?

(Overigens komt RG58 er bij mij zelfs voor VHF niet in, op langere lengtes)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 21:54 #153155

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
RF techniek op zichzelf ontwikkelt zich trouwens ook niet meer zo snel. Dingen als circulaire polarisatie en stacked antennes bestaan al zeker veertig jaar, geen twintig.

Nieuwe ontwikkelingen zijn er vooral op het gebied van MIMO en spatial multiplexing en dat soort dingen. Toepassingen vooral in wifi(n), LTE en daarna. De basis blijft hetzelfde, er worden alleen complexe technieken bovenop gebouwd om het maximale uit die basis te halen. Maritiem loopt daar inderdaad op achter, en gelukkig maar... anders kon je ook elke paar jaar een nieuwe marifoon kopen (net als nu met je GSM).
Laatst bewerkt: 05 okt 2010 21:58 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 06 okt 2010 00:01 #153170

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
web schrijft:
AIS_en_RF_adviser schrijft:
We praten over 1575MHz. dus rg58/rg213/214/aircell 5-7/aircom+/ecoflex10 niet bruikbaar.
Ben ik benieuwd welke kabel jij dan wel gebruikt voor GPS, en van welke lengtes jij dan uitgaat?

Een meter of tien Aircom+ verzwakt maar 1,8dB op 1575MHz. Zou geen probleem mogen zijn voor een fatsoenlijke passieve GPS antenne. Een meter of twintig ook niet.

Ik denk dat als zelfs Aircom+ niet bruikbaar is en je een NOG betere soort coax hebben wil, het snel rendabeler wordt om met actieve antennes c.q. complete remote ontvangers (-> geen coax maar RS422 kabel) te werken ?

Ergo: je bedenkingen tegen RG58/59 op GPS zijn natuurlijk absoluut terecht, maar overdrijf je niet een beetje?

(Overigens komt RG58 er bij mij zelfs voor VHF niet in, op langere lengtes)

Een ander probleem is, hier nog niet genoemd, de praktische haalbaarheid en schipper/eigenaren. Hierdoor krijgt een installatie wel eens een ander uiterlijk dan een rolce-royce.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 06 okt 2010 07:09 #153188

web schrijft:
AIS_en_RF_adviser schrijft:
We praten over 1575MHz. dus rg58/rg213/214/aircell 5-7/aircom+/ecoflex10 niet bruikbaar.
Ben ik benieuwd welke kabel jij dan wel gebruikt voor GPS, en van welke lengtes jij dan uitgaat?

Ik gebruik alleen ecoflex15 boven 1000Mhz en aicell7 voor patchkabels, er is geen tnc connector voor ecoflex15.
Ik heb zo in het VNF project Frankrijk tot 100m Ecoflex 15 gegaan voor GPS.

DUS OOK VOOR 3G UMTS Ecoflex 15

Een meter of tien Aircom+ verzwakt maar 1,8dB op 1575MHz. Zou geen probleem mogen zijn voor een fatsoenlijke passieve GPS antenne. Een meter of twintig ook niet.
*De GPS gevoeligheid van alle AIS transponders laat veel te wensen over tov van andere GPS relateerde apparatuur aan boord.*

Ik denk dat als zelfs Aircom+ niet bruikbaar is en je een NOG betere soort coax hebben wil, het snel rendabeler wordt om met actieve antennes c.q. complete remote ontvangers (-> geen coax maar RS422 kabel) te werken ? In het franse project hebben wij dan ook comnav g2 kompassen geïnstalleerd in combinatie met CX4 en GPS4 antennes. Met 7 basisstations langs de Seine, was die 100% dekkend van 100km voor Parijs tot le Havre. Met volledig GPS fix, zelfs in hartje Parijs.
*Idd ik ben persoonlijk meer voorstander van een externe GPS bron met deftige sirf III chipset evt l1 –l2 ontvangst, dit is dan wel high end natuurlijk, maar de GPS Antenne heeft dubbele functie die dient ook voor het syncen van het tijdslot.*

Ergo: je bedenkingen tegen RG58/59 op GPS zijn natuurlijk absoluut terecht, maar overdrijf je niet een beetje? Nee er was een installatie bureau die dit steevast deed, maar ik heb die van dat wazig idee snel vanaf geholpen. Als ge een paar schepen op de Donau moet debuggen, moet ik je niet meer vertellen zeker wat dat kost.

(Overigens komt RG58 er bij mij zelfs voor VHF niet in, op langere lengtes)
* RG 58 leuk voor HF tot 30Mhz.*

Je moet het schip “AIS & RF Adviser” eens bekijken op marinetrafic.com dan zie je wat voor spinneweb dat is geworden, van een deftige tracing is geen sprake.
*Dit ontstaat als je slecht CCR goedgekeurd materiaal gebruikt. Helaas deze setup word het meest toegepast aan boord. Ik ben benieuwd wie die 350€ materiaal kosten excl werkuren excl BTW gaat schuiven voor de modificatie?* Als CCR besluit de normen aan te passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 06 okt 2010 07:14 #153189

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Stekelvarken staat er nog ? gisteren zag ik hem nog rijden ..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 06 okt 2010 07:26 #153190

web schrijft:
RF techniek op zichzelf ontwikkelt zich trouwens ook niet meer zo snel. Dingen als circulaire polarisatie en stacked antennes bestaan al zeker veertig jaar, geen twintig.

Nieuwe ontwikkelingen zijn er vooral op het gebied van MIMO en spatial multiplexing en dat soort dingen. Toepassingen vooral in wifi(n), LTE en daarna. De basis blijft hetzelfde, er worden alleen complexe technieken bovenop gebouwd om het maximale uit die basis te halen. Maritiem loopt daar inderdaad op achter, en gelukkig maar... anders kon je ook elke paar jaar een nieuwe marifoon kopen (net als nu met je GSM).

Ik heb alleen gezegd dat maritiem 20 jaar achterloopt.

de overgang van NMT naar HSDPA heeft in de praktijk alleen geleid in het wisselen van de antenne op het schip maar heeft nooit geleid tot het trekken van nieuwe aangepaste kabel, dus die 20m rg 58 die er voor NMT ong 500MHz is gelegt word nu voor HSDPA gebruikt op 2000MHz. en dan de schipper klagen dat zijn 3g bereik zo snel over is en dat hij weer terug naar gprs gaat. In die tijd zou ik H1000 gelegt hebben.

Het blijft een gepruts aan boord. Helaas, dit altijd terug komend op hetzelfde, gebrek aan RF kennis, en de goede installbedrijven moeten met die trent mee blijven gaan omdat ze zichtzelf anders uit de markt prijzen. (lees te duur)
Wie wil er *piep* nog aan boord met zijn 125€/uur ex btw. tarief. Dus vervallen we steeds in het oude.
Kijk ik verhuur geluids apparatuur voor feesten en groepen
het traief moet zijn 1% en 150€/man/dag excl BTW. Ik wijk niet van deze norm af, dan blijft mijn materiaal maar thuis.
Ik ga echt voor 300é geen avond muziek verzorgen. Mijn materiaal komt dan ook niet veel buiten. op maritiem gebied ontstaat dus hetzelfde zeker in krisis tijd. De vraag naar nieuw apparauur daalt en de herstellingen van oude apparatuur neemt sterk toe. Wat bij somige bedrijven de herstel afdeling verliesgevend was, maar een noodzakelijk kwaad, word nu steeds meer winstgevend. Maar het vinden van deftig RF geschoold personeel is zoeken naar een speld in een hooiberg.
VIA HR buro vind ge die zeker niet.
Laatst bewerkt: 06 okt 2010 07:29 door AIS_en_RF_adviser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 06 okt 2010 07:29 #153192

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
AIS_en_RF_adviser schrijft:

Je moet het schip “AIS & RF Adviser” eens bekijken op marinetrafic.com dan zie je wat voor spinneweb dat is geworden, van een deftige tracing is geen sprake.

heb je een cross-country bus ? ;-)

zonder gekheid, de keerpunten op je routes liggen steeds wel op wegen. Er worden dus tracks getrokken tussen verschillende punten waarop de positie wel klopte. en de afstanden zijn te groot voor gps-onnauwkeurigheden, vanzelfsprekend.

Dus hoe komt dat nou? lost fix, die steeds weer terug komt precies op een weg? Het ziet er te regelmatig uit voor 'witte ruis' (of roze ruis, of een andere...)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 06 okt 2010 08:18 #153216

Ik mis tracking points, dit komt door verliezen van gps fix. tracking point waar ik niet eens geweest ben.
er zit wel steeds min 1 min tussen 2 point dit is de minimale refresh rate van de achterliggende software zoals AIS dispatcher wat veel gebruikt word.
dus ik moet dat real time loggen, maar moet eerst mijn 2 carputers nog inbouwen. En mijn comnav g2 vector kompas nog herstellen en op dak zetten.
mijn vrouw in een ondergronse parking in gereden (alleen kompass stond nog op dak)dus alles ging goed maar bij het uitrijden van de parking heeft ze mijn kompass van het dak gereden (transit), 3 man stonden teken te geven dat het wel kon. Verder mijn option globesurf en umts buitenantenne installeren (witte stok) maar heb plaatsgebrek op dak, er staan nu effectief al 8 antennes op die Opel Combo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 06 okt 2010 19:28 #153360

Waar in Europe is er op binnenwater geen GSM/UMTS ontvangst? In NL is er overal ontvangst, maar hoe dat in D, B, F, CH, end?

Zijn er b.v. kaarten van alle landen zoals deze: 145.7.218.175/covcheck/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 06 okt 2010 20:41 #153395

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
AIS_en_RF_adviser schrijft:
FSD schrijft:
AIS_en_RF_adviser schrijft:
Waarom kan een klein bedrijf dat niet, die WEL Kennis in huis heeft. .

Berry,

Dat soort discussies zijn al 2 jaar een reeds gelopen race. Wij hebben ons daar ook over opgewonden, maar kunnen niet met lede ogen toezien dat gewone huis-tuin en keuken instalateurs deze markt met groot kapitaal weg kapen. HET GAAT DUS TOCH OM GELD

Daarbij komt nog dat als je dergelijke procedures doorlopen hebt, je werkgebied een stuk groter en professioneler wordt.

Waarom ziet ik die professionaliteit dan niet in de praktijk??? Met hoog percentage correct werkende installaties?
Ik zie een hoop gepruts, this erg, maar dat is de realiteit.
Installateurs die het gps bolleke gewoon in de lessenaar gooien. Coax verlengt met kroonsteentjes, rg58/rg59 coax gebruiken om zo gemakkelijker te zien wat voor gps rg59 en wat voor vhf rg58 is.

voor vhf een rg214 gelegd en voor gps een rg58! Dit is tegen alle RF regels in.

helemaal geen gps antenne, maar nmea aangeboden van andere gps bron. Mag niet maar is wel een goed plan, gps antenne is wel nodig voor timing tijdslot.

blauw bord niet aangesloten
het alarm circuit niet aangesloten. dan weet je tenminste dat je gps fix kwijt bent.

Ecdis: positie niet uit AIS gehaald, zo ziet de schipper ook dat gps fix weg is

Verkeerde voedingsbron gekozen, de generator word afgezet en geen AIS meer, ofwel reboot van ais door korte onderbreking overschakeling van generator naar accuset.
verkeerde GPS antenne offset.

Verkeerde statische data ingegeven

Geen paswoord op de ais gezet zodat de schipper statische data zelf kan veranderen.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Ik heb het allemaal al gezien. Gewoon triestig voor de bedrijven die het wel goed willen doen.

En de inbouw verklaring kan de schipper overleggen.



Als het werkelijk zo clownesk is zoals jij hier beschrijft, en ik neem aan dat je dit soort exessen op foto vastgelegd hebt, dan is het zeer beklagenswaardig.
Van al wat jij hier beschrijft heb ik de laatste 20 jaar niet meer gezien en komt hier ook niet voor op de schepen. Als ik het tegenkom zal ik wer foto's van maken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 06 okt 2010 21:14 #153403

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
AIS_en_RF_adviser schrijft:
web schrijft:
AIS_en_RF_adviser schrijft:
We praten over 1575MHz. dus rg58/rg213/214/aircell 5-7/aircom+/ecoflex10 niet bruikbaar.
Ben ik benieuwd welke kabel jij dan wel gebruikt voor GPS, en van welke lengtes jij dan uitgaat?

Ik gebruik alleen ecoflex15 boven 1000Mhz en aicell7 voor patchkabels, er is geen tnc connector voor ecoflex15.
Ik heb zo in het VNF project Frankrijk tot 100m Ecoflex 15 gegaan voor GPS.

DUS OOK VOOR 3G UMTS Ecoflex 15

Een meter of tien Aircom+ verzwakt maar 1,8dB op 1575MHz. Zou geen probleem mogen zijn voor een fatsoenlijke passieve GPS antenne. Een meter of twintig ook niet.
*De GPS gevoeligheid van alle AIS transponders laat veel te wensen over tov van andere GPS relateerde apparatuur aan boord.*

Ik denk dat als zelfs Aircom+ niet bruikbaar is en je een NOG betere soort coax hebben wil, het snel rendabeler wordt om met actieve antennes c.q. complete remote ontvangers
Ergo: je bedenkingen tegen RG58/59 op GPS zijn natuurlijk absoluut terecht, maar overdrijf je niet een beetje? Nee er was een installatie bureau die dit steevast deed, maar ik heb die van dat wazig idee snel vanaf geholpen. Als ge een paar schepen op de Donau moet debuggen, moet ik je niet meer vertellen zeker wat dat kost.

(Overigens komt RG58 er bij mij zelfs voor VHF niet in, op langere lengtes)
* RG 58 leuk voor HF tot 30Mhz.*

Je moet het schip “AIS & RF Adviser” eens bekijken op marinetrafic.com dan zie je wat voor spinneweb dat is geworden, van een deftige tracing is geen sprake.
*Dit ontstaat als je slecht CCR goedgekeurd materiaal gebruikt. Helaas deze setup word het meest toegepast aan boord. Ik ben benieuwd wie die 350€ materiaal kosten excl werkuren excl BTW gaat schuiven voor de modificatie?* Als CCR besluit de normen aan te passen.

Het geneuzel over kabel voor GPS is onzin vanwege de werking van GPS.
GPS is nauwelijks gevoelig voor verliezen conform de werking van het systeem.
Omdat GPS volgens spread spectrum werkt en dus alle radiosignalen optelt van een satelliet en zo tot een dijk van een signaal komt heeft -30 dB verlies niet zo veel invloed.
Tenslotte wordt hoofdzakelijk de atoomklok gebruikt uit de satelliet voor de tijdslots.
Of je nu -50dBm of -80dBm antennesignaal hebt is niet zo spannend voor GPS. Om deze redenen kan technisch gewoon, zonder meetbare afwijkingen, gewoon RG-58 gebruikt worden tot bepaalde lengten. Wel natuurlijk een limiet in acht genomen. GPS antennes hebben een versterking van 20-38 dB, dit is mede omdat er dan goedkopere kabel gebruikt kan worden.
Tot 10 meter zijn de verliezen in goede RG-58 acceptabel. Betere kabel mag altijd maar draagt wezenlijk niet bij tot een nauwkeuriger signaal.
Goede kabel draagt wel veel bij tot goede ontvangst in gebieden met schuduw effect van de satellieten zoals in steden en achter hoge dijken zoals je al beschreef.
Een goede GPS chipset neemt al genoegen met antennesignalen van -160dBm, dit houdt in dat je in je huis nog GPS hebt (en dat klopt echt) en.wikipedia.org/wiki/SiRF.
Kortom; kabel kwaliteit heeft minder gewicht als de kroonsteentjes die jij(alleen) tegenkomt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 okt 2010 21:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 06 okt 2010 21:16 #153405

FSD schrijft:


Als het werkelijk zo clownesk is zoals jij hier beschrijft, en ik neem aan dat je dit soort exessen op foto vastgelegd hebt, dan is het zeer beklagenswaardig.
Van al wat jij hier beschrijft heb ik de laatste 20 jaar niet meer gezien en komt hier ook niet voor op de schepen. Als ik het tegenkom zal ik wer foto's van maken.[/quote]

tijdens de antwerpse scheepvaartdagen hebben 12 schippers mij gezegd dat het gps bolleke van hun ais in de lessenaar ligt.
Dus zal er toch wel iets van waarheid in zitten.

Nee ik heb daar geen foto's van, ik zal er aan denken ze te maken. 2weken terug nog op een schip geweest 2jaar geleden nieuw gebouwd, en rg 58 voor de marifoons rg58 ais-vhf en rg 59 voor ais-gps 2*18m lengte, in de arm 2 rg58 gekneld en ene gesoldeerd (aan elkaar gezet) ik heb zelf geen TDR meter dus kan geen impedatie op lengte meten, om op die wijze de impedantie op de soldering zou kunnen meten.

Ik blijf mij verbazen over de onkunde,
btw dat draadje gelezen over marifoon dat op ch1-10 niet zou zenden, het zijn dat soort bedrijven die dringend aan de schandpaal genageld dient te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 06 okt 2010 21:19 #153407

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
AIS_en_RF_adviser schrijft:
FSD schrijft:
AIS_en_RF_adviser schrijft:
Waarom kan een klein bedrijf dat niet, die WEL Kennis in huis heeft. .

Berry,

Dat soort discussies zijn al 2 jaar een reeds gelopen race. Wij hebben ons daar ook over opgewonden, maar kunnen niet met lede ogen toezien dat gewone huis-tuin en keuken instalateurs deze markt met groot kapitaal weg kapen. HET GAAT DUS TOCH OM GELD

Daarbij komt nog dat als je dergelijke procedures doorlopen hebt, je werkgebied een stuk groter en professioneler wordt.

Berry, wil je wel goed quoten, je legt mij tekste in de mond die ik niet geschreven of toegegd heb.!! Ik schreeuw niet in hoofdletters, dus ik vermoed dat jij dat aan mijn tekst toegevoegd hebt.
Doe dat nooit meer!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 06 okt 2010 21:29 #153410

FSD schrijft:
AIS_en_RF_adviser schrijft:
web schrijft:
AIS_en_RF_adviser schrijft:
We praten over 1575MHz. dus rg58/rg213/214/aircell 5-7/aircom+/ecoflex10 niet bruikbaar.
Ben ik benieuwd welke kabel jij dan wel gebruikt voor GPS, en van welke lengtes jij dan uitgaat?

Ik gebruik alleen ecoflex15 boven 1000Mhz en aicell7 voor patchkabels, er is geen tnc connector voor ecoflex15.
Ik heb zo in het VNF project Frankrijk tot 100m Ecoflex 15 gegaan voor GPS.

DUS OOK VOOR 3G UMTS Ecoflex 15

Een meter of tien Aircom+ verzwakt maar 1,8dB op 1575MHz. Zou geen probleem mogen zijn voor een fatsoenlijke passieve GPS antenne. Een meter of twintig ook niet.
*De GPS gevoeligheid van alle AIS transponders laat veel te wensen over tov van andere GPS relateerde apparatuur aan boord.*

Ik denk dat als zelfs Aircom+ niet bruikbaar is en je een NOG betere soort coax hebben wil, het snel rendabeler wordt om met actieve antennes c.q. complete remote ontvangers
Ergo: je bedenkingen tegen RG58/59 op GPS zijn natuurlijk absoluut terecht, maar overdrijf je niet een beetje? Nee er was een installatie bureau die dit steevast deed, maar ik heb die van dat wazig idee snel vanaf geholpen. Als ge een paar schepen op de Donau moet debuggen, moet ik je niet meer vertellen zeker wat dat kost.

(Overigens komt RG58 er bij mij zelfs voor VHF niet in, op langere lengtes)
* RG 58 leuk voor HF tot 30Mhz.*

Je moet het schip “AIS & RF Adviser” eens bekijken op marinetrafic.com dan zie je wat voor spinneweb dat is geworden, van een deftige tracing is geen sprake.
*Dit ontstaat als je slecht CCR goedgekeurd materiaal gebruikt. Helaas deze setup word het meest toegepast aan boord. Ik ben benieuwd wie die 350€ materiaal kosten excl werkuren excl BTW gaat schuiven voor de modificatie?* Als CCR besluit de normen aan te passen.

Het geneuzel over kabel voor GPS is onzin vanwege de werking van GPS.
GPS is nauwelijks gevoelig voor verliezen conform de werking van het systeem.
Omdat GPS volgens spread spectrum werkt en dus alle radiosignalen optelt van een satelliet en zo tot een dijk van een signaal komt heeft -30 dB verlies niet zo veel invloed.
Tenslotte wordt hoofdzakelijk de atoomklok gebruikt uit de satelliet voor de tijdslots.
Of je nu -50dBm of -80dBm antennesignaal hebt is niet zo spannend voor GPS. Om deze redenen kan technisch gewoon, zonder meetbare afwijkingen, gewoon RG-58 gebruikt worden tot bepaalde lenten. Wel natuurlijk een limiet in acht genomen. GPS antennes hebben een versterking van 20-38 dB, dit is mede omdat er dan goedkopere kabel gebruikt kan worden.
Tot 10 meter zijn de verliezen in goede RG-58 acceptabel. Betere kabel mag altijd maar draagt wezenlijk niet bij tot een nauwkeuriger signaal.
Goede kabel draagt wel veel bij tot goede ontvangst in gebieden met schuduw effect van de satellieten zoals in steden en achter hoge dijken zoals je al beschreef.
Een goede GPS chipset neemt al genoegen met antennesignalen van -160dBm, dit houdt in dat je in je hui nog GPS hebt (en dat klopt echt) en.wikipedia.org/wiki/SiRF.
Kortom; kabel kwaliteit heeft monder gewicht als de kroonsteentjes die jij(alleen) tegenkomt.

het is een hele interessante uitleg, maar ik kom terug op het resultaat, en hoe die ontstaat zal ik bij deze in het midden laten, Ik blijf een groot aantal schepen zien die geen gps fix ofwel zijn die om de haverklap kwijt, tussen 9-50 transponders hebben vol continu geen gps fix, er komen er bij.

een van de testen die ik ga doen is testen van gps fix op het kempisch kanaal dat is een oost/west verbinding in het noorden van belgie dit met diverse gps antennes alsook met verschillende nmea gps bronnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl