Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wifi

AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wifi 22 sept 2010 06:52 #150541

Vragen met betrekking tot dit onderwerp gaarne hier, ik zal trachten hierop te reageren.

Greetz AIS en RF Adviseur voor de binnenvaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wifi 22 sept 2010 07:02 #150545

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Er staan nog een paar vragen open in dit topic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wifi 22 sept 2010 07:15 #150551

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik mis eigenlijk nog steeds een stukje introductie, Berry.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wifi 22 sept 2010 08:24 #150569

OK beste mensen,
Mijn job bestaat over het wel en wee van AIS, van scheepsstations tot wal base stations, ik bouw, test en voer modificaties uit aan bestaande AIS nstallaties zodat die voldoen aan de stand der techniek. de norm die het keuringsatation in samenspraak met de CCR heeft vast gesteld blijken in de praktijk niet te voldoen, dit ben ik aan het onderzoeken, Voor al de perikelen rondom AIS is mij door het BIPT Belgisch Instituut voor Posterijen en Telecom een speciale machtiging cat2 verstrekt voor gebruik van marifonie en AIS in mijn auto. Ik adviseer de Beldige en Nederlandse overheid, alsook nauwe contacten met het BIPT en AT omtrent deze materie.
Alsook bij het CCR CentraleCommissieRijnvaart zijn mijn diensten gekend. Op mijn website vind je meer informatie
WWW.ON4KKP.BE de website is weliswaar aan een revisie toe, maar het geeft toch al een impressie, verder ben ik al ruim 30 jaar met RF zaken bezig,

Mocht je vragen hebben, barst los zou ik zeggen.
Vragen direct aan mijn email zullen sneller behandeld kunenn worden Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

onderweg ben ik via ch17 156.750MHz met roepnaam OR6317 en via SRM met mmsi 205631710 ook bereikbaar.

sorry voor de latere introductie, bij deze op verzoek de introductie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wifi 22 sept 2010 08:34 #150572

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
OK, ik heb wel een vraag: waarom heeft de CCR besloten tot invoer van een aparte Inland AIS en niet gewoon de bestaande Class A die op op zee wordt gebruikt overgenomen? En in navolging daarop: waarom moet de grote (20+) pleziervaart eerdaags verplicht om ook gebruik te gaan maken van de Inland AIS terwijl de kleine (20-) de Class B kan gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wifi 22 sept 2010 15:29 #150693

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Bedankt voor je intro, Berry en welkom!
Altijd fijn om specialisten aan boord te hebben!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wifi 03 okt 2010 18:58 #152616

de Inland versie is grotendeel over genomen uit de zeevaart, op RF vlak zijn ze indentiek, daar ligt ook het probleem, ed propagatie op land is anders dan op zee. smalle kanalen met hoge dijken met daarop hoge bomen zijn geen uitzonedring, vooral als die kanalen ook nog een oost/west lopen.
De gevoeligheid van de GPS ontvanger is slecht te noemen, vaak worden daar ook nog eens combi antennes gebruikt met koppelfilter (zodat GPS en VHF via dezelfde kanel kan)die dan ook nog eens bijna 5dB verzwakking geven, dan blijkt dat je transponder wel werkt maar andere je toch niet kunnen zien.
Dit is een hopeloze strijd die ik nu aan het voeren ben tegen overheid en installatie bedrijven. Dus alleen een antal praktische zaken zijn verschillend, Op zee heb ik nog nooit een schip met een blauw bord zien varen. AIS is heel nuttig, maar het heeft alleen zin met een goed werkende GPS ontvangst. Het via sensor aanbieden van een sirf III GPS ontvangen is ook aan te bevelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wifi 03 okt 2010 19:03 #152618

Voor +20m schepen die kunnen bewijzen dat ze in NL varen kunnen subidie aanvragen bij RWS dan kost een Class A transponder je 500€. het subsidie bedrag bedraagd 2100€. dit geld ook voor bootjes >20m die NIET onder Nederlandse vlag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wifi 03 okt 2010 19:08 #152621

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Welkom Berry. Mooi dat je als specialist hier vragen wilt beantwoorden.

AIS_en_RF_adviser schrijft:
WWW.ON4KKP.BE de website is weliswaar aan een revisie toe, ...
Misschien dat ik je daarbij van dienst kan zijn. Zie advertentie in de linkerkolom ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wifi 03 okt 2010 19:17 #152623

ja das waar heb je al op www.mmsi.eu gekeken?
IDD de site is aan revisie toe, maar ik heb het orgineel niet meer, vergeten een backup te maken, erg, ik dacht dat ik het met publisher, de site terug kon inladen en bewerken, maar dat gaat zo niet. Tegen volgend weekend zal ik een poging wagen, mmsi is dus 205631710. or6310 de roepnaam
als je dat traced dan weet je waar ik woon, ik heb nu een Ocoansat class A in mijn opel combo en een gx1500E marifoon, en nog een hoop ander spul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 04 okt 2010 00:30 #152645

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
sigdock schrijft:
OK, ik heb wel een vraag: waarom heeft de CCR besloten tot invoer van een aparte Inland AIS en niet gewoon de bestaande Class A die op op zee wordt gebruikt overgenomen? En in navolging daarop: waarom moet de grote (20+) pleziervaart eerdaags verplicht om ook gebruik te gaan maken van de Inland AIS terwijl de kleine (20-) de Class B kan gebruiken?

Dag Sigdok,

1 van de argumenten kan zijn dat een klasse-B geen verplicht MKD (display) heeft en een klasse-A (inland) wel. Eenmaal groter als 20 meter wordt je gerekend als een potentieel gevaar voor alle andere " buurmannen" en dient de grote jacht of woonschip gebruiker ook te anticperen op de overige scheepvaart en moet daar dan wel de juiste mogelijkheden voor hebben. Ook als de laptop even niks doet bij de Dortse Kil....

Een andere redenen kan zijn het zend vermogen, bij een B is dat 2 watt en bij een A is dat 12,5 watt.

Een 3e redenen kan zijn dat een klasse-A galvanisch gescheiden is van het boordnet en goed ontstoort tegen elektrische ongerechtigheden. Een klasse B is, tot nu toe, nooit galvaniasch gescheiden en overlijdt terstond als de spanning boven de 15,7 volt komt doorb.v. een defecte acculader of dynamo regelaar.
Als de voeding niet galvanisch gescheiden is geeft dat reltief vaak een probleem met de koppeling naar computers.

Helaas vullen wij onze dagen met dit soort problemen.

In 2008 hebben wij vurig gepleit voor de klasse-B voor de pleziervaart >20 meter bij IVW, echter is dit uitendelijk verworpen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 04 okt 2010 00:37 #152646

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
AIS_en_RF_adviser schrijft:
Voor +20m schepen die kunnen bewijzen dat ze in NL varen kunnen subidie aanvragen bij RWS dan kost een Class A transponder je 500€. het subsidie bedrag bedraagd 2100€. dit geld ook voor bootjes >20m die NIET onder Nederlandse vlag varen.

Op dit moment kost de inbedrijfstelling met inbouwverklaring rond de Eu 360,- ex.btw.

Ik denk alleen dat er op dit forum erg weinig mensen zitten met een jacht >20 meter en al helemaal niet thuis zijn, of genteresseerd zijn, in de binnenvaart perikelen die zich tussen nu en 2 jaar afspelen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 04 okt 2010 10:19 #152715

En wie gaat het aansluiten? Is dat bedrijf wel CCR gecertificeerd? Oja er staat in je bericht "inbedrijfstelling inbouwverklaring rond de Eu 360,- ex.btw" er staat niet in dat het dan ook voor die prijs geinstalleerd word. voor die prijs kan het niet. het kost bena een hele werkdag, goede materialen te gebruiken (coax), men dient deftig geschoold personeel te hebben, die ook metingen kan doen, met duur meetapparatuur. Geen LBOer maar minstens een HBOer.
Iedereen loopt die dingen maar in te bouwen, wel en niet gecertificeerde bedrijven, daarom zijn er ook zoveel transponders die niet, of niet goed werken.

Ik kijk naar het resultaat: hoe de transponders werken in de praktijk, helaas niet goed dus, en hierdoor ben ik gaan zoeken naar mogelijke oorzaken. Voor degene die wel een bootje >20m hebben geef ik hen de wetenschap dat er een subsidieregeling is, en dat ze dat 500€ eigen bijdrage kost. Voor dat bedrag heeft met wel een class A transponder geinstalleerd aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 04 okt 2010 10:27 #152721

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het hele 20m+ verhaal is op ZF (denk ik) totaal niet van toepassing. Daarnaast is de subsidiepot (zo goed als) leeg aangezien er voor iets van 1000 schepen geld beschikbaar was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 04 okt 2010 10:33 #152724

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
AIS_en_RF_adviser schrijft:
Geen LBOer maar minstens een HBOer.
Da's de grootste onzin. Voor zulk seriewerk heb je echt geen HBO'er nodig. Hoogstens MBO, als die meetapparatuur echt zo complex is. Voor de rest is het gewoon GOED volgen van het GOEDE recept. Dat kan een goed opgeleid LBO/MBO'er prima. Absoluut geen rocket science. Nauwkeurig werken, that's all.
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 10:35 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 04 okt 2010 10:33 #152725

niet helemaal juist, er zijn 2 projecten 1ste het coridoor project waarin 895 schepen het volledig gratis zouden krijgen, en een 2de project waarin 7000 schepen het zouden krijgen en men kan zich nog steeds inschrijven tot 31-12-2011. Ik noem het voor die enkeling die later niet voor verassingen komen, indien ze hun class B moeten omruilen voor een klasse A versie met de nodige kosten van dien. Voor de meeste is dit niet van toepassing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 04 okt 2010 11:27 #152738

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 285
Ben het idd met web eens . Ik heb er vele in de zeevaart in bedrijf gesteldt en zo moelijk is dat nou ook weer niet als je er een klein beetje in thuis bent. En als er met zulke complexe app gemeten moet gaan worden is gewoon de AIS niet geod. Want als we het even heel simpel voorstellen is een AIS niets meer dan een VHF die wat verschillende data uitzendt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 04 okt 2010 11:48 #152744

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Nouja de juiste procedure om zoiets volgens de regels in te bouwen moet niet TE veel onderschat worden (we hebben het over AIS klasse A in vrachtschepen met alle instellingen en datastromen van dien, naast correcte GPS inbouw in de veelal stalen schepen), maar de fouten komen m.i. voort uit het geheel niet hebben of niet toepassen van die procedure, niet uit te laag opgeleid personeel.

HBO'ers heb je hoogstens nodig als er een geheel nieuwe inbouwprocedure ontworpen moet worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 04 okt 2010 18:14 #152802

Men mist blijkbaar de essentie van AIS (gezien worden)
Alles hangt en staat met de correcte wijze van de GPS ontvangst.

Alleen als men dit eens eindelijk begrijpen wil, dan snapt men pas ook dat het niet alleen VHF 162 MHz. is. maar ook 1575Mhz. Hiervoor zijn hele andere materialen nodig. En dat maakt niet uit of dit nu een class A of B transponders of het nu op een jacht of een binnenvaartschip.
Je moet maar eens kijken hoeveel mensen WIFI installeren, of 3G
allemaal hetzelfde probleem, geen RF kennis die noodzakelijk is, toch zeker boven 1000MHz. Er is geen enkele zendamateur te vinden die RG213/214 gebruikt voor 23cm.
Ik kijk naar het resultaat, er zijn veel teveel transponders geïnstalleerd die niet of slecht werken, er komen er ieder dag zeker 2 slecht werkende transponders bij.
Dit onderzoek loopt nog.
Wij bouwen het grootste gratis WIFI netwerk van België met vele linken van meer dan 60km. en ruim 90 Mbit/sec. tussen de linken.

Men onderschat de moeilijkheidsgraad van techniek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 04 okt 2010 21:09 #152876

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
AIS_en_RF_adviser schrijft:
En wie gaat het aansluiten? Is dat bedrijf wel CCR gecertificeerd? Oja er staat in je bericht "inbedrijfstelling inbouwverklaring rond de Eu 360,- ex.btw" er staat niet in dat het dan ook voor die prijs geinstalleerd word. voor die prijs kan het niet. het kost bena een hele werkdag, goede materialen te gebruiken (coax), men dient deftig geschoold personeel te hebben, die ook metingen kan doen, met duur meetapparatuur. Geen LBOer maar minstens een HBOer.
Iedereen loopt die dingen maar in te bouwen, wel en niet gecertificeerde bedrijven, daarom zijn er ook zoveel transponders die niet, of niet goed werken.

Ik kijk naar het resultaat: hoe de transponders werken in de praktijk, helaas niet goed dus, en hierdoor ben ik gaan zoeken naar mogelijke oorzaken. Voor degene die wel een bootje >20m hebben geef ik hen de wetenschap dat er een subsidieregeling is, en dat ze dat 500€ eigen bijdrage kost. Voor dat bedrag heeft met wel een class A transponder geinstalleerd aan boord.

Berry,

Om een Bird-43 met Pulse readout te bedienen heb je geen HBO nodig, je overschat je zelf behoorlijk. Het inbouwen en programmeren is een kwestie van goed scholen en daar ontbreekt het aan. Het probleem bij inbouwen is dat een kabeltrekken geen werk voor een HBO is, maar een LBO onder toezicht van een MBO dit uitstekend kan doen.
Het compleet inbouwen vanaf niets kost inderdaad rond de 800-1200 euro afhankelijk van de situatie.
Het plaatsten van de antennes op de juiste vrije plek vraagt g'e'en HBO, stekkers aansluiten op Ecoflex-10 is een kunstje leren voor een LBO evenals de reflectiemeting met een fast-response Bird-43. Het bepalen tov. de andere antenne is wel een MBO niveau, maar de schipper in kwestie verstoord dit vaak.

Wat wel een punt is dat vrijwel geen bedrijf de juiste meetapparatuur heeft zoals een Futronic GMDSS-AIS testbox.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 21:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 04 okt 2010 21:25 #152886

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Ik wil het zo verwoorden:

Werk voor een HBO'er , uitgevoerd door een MBO'er en betaald voor een LBO'er.

Dit is de praktijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 04 okt 2010 21:29 #152887

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
sigdock schrijft:
Het hele 20m+ verhaal is op ZF (denk ik) totaal niet van toepassing. Daarnaast is de subsidiepot (zo goed als) leeg aangezien er voor iets van 1000 schepen geld beschikbaar was.


Er moet echter wel gezegd worden dat Berry in technisch opzicht een aantal correcte technische punten aanroerd, daar kan ik als techneut niet omheen.

Maar de jacht gebruiker heeft in dit forum niets van doen met Inland-AIS, een enkele woonschip eigenaar uitgezonderd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 21:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 04 okt 2010 21:44 #152892

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
web schrijft:
Nouja de juiste procedure om zoiets volgens de regels in te bouwen moet niet TE veel onderschat worden (we hebben het over AIS klasse A in vrachtschepen met alle instellingen en datastromen van dien, naast correcte GPS inbouw in de veelal stalen schepen), maar de fouten komen m.i. voort uit het geheel niet hebben of niet toepassen van die procedure, niet uit te laag opgeleid personeel.

HBO'ers heb je hoogstens nodig als er een geheel nieuwe inbouwprocedure ontworpen moet worden.

De redenen waarom niet idereen een erkend inbouw bedrijf kan worden is :
- De nederlandse overheid eist een B.V. vorm
- Iso 9001:2008 is een vereiste
- Iso 17020 is een vereiste;
Kort door de bocht betekend dit dat een monteur niet mag keuren en een keurmeester niet mag monteren in het kader van je eigen vlees keuren. Kortom een monteur monteerd en programmeerd en een keurmeester keurt en stelt de inbouw verklaring op m.b.v. een endorser op kantoor.
Je hebt dus wettelijk minimaal 3 mensnen nodig om 1 schip te certificeren.
- een bedrijfs Audit door Scheepvaart inspectie is verplicht.

Dat is onmogelijk als 1 mans zaak of klein bedrijf.

Ik kan dit ervaring vertellen dat het een lang en moeizaam traject is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 21:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 07:10 #152914

Waarom kan een klein bedrijf dat niet, die WEL Kennis in huis heeft. De grote hebben de kleintjes laten buitensluiten, en IVW is daar ingetrapt.
Een BV ? Wat voor garantie geeft dat?????????? wat heeft dat voor zin.
iso normen, dat zegt niets over vakmanschap. Het is leuk dat alles op papier staat, maar als men de essentie van AIS blijft negeren.
dat 3 mensen het moeten controleren!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik begrijp dus niet waarom 3 mensen dan over dezelfde fouten kijken. Is toch logisch, het blijft sowieso eigen vlees keuren, alle 3 staan op dezelfde loonlijst, en fouten zijn er met hopen. Maar de werkgever bepaald. Het gaat nl om het geld en alleen maar geld.

De audit door IVW? Wat voor garantie geeft dat? Bij IVW is ook geen RF kennis in huis is. Dus de audit heeft gene nut.

Ik heb IVW ook aan de tand gevoeld, in een gesprek van 3 uur, ook zij vielen door de mand, de directie van IVW, SVC/AT/CCR/BTB zijn door mij hiervan op de hoogte gebracht.
Ook ik heb de hele vragen lijst gehad door IVW, maar essentiële vragen naar RF kennis ontbraken, toen werd het stil aan de IVW kant, het verplicht in huis hebben van minstens 1 HBOer met ruime RF ervaring ontbreekt, de verplichting bepaalde meetapparatuur in huis te hebben ontbreekt, veel bedrijven zijn niet eens gecertificeerd, maar geven toch inbouwverklaringen. Niet gecertificeerde bedrijven adverteren openlijk tegen bodem prijzen hunAIS transponders aan met inbouw verklaring. Het AT heb ik ook al op de vingers getikt omtrent de wijze zoals ze trachten de handhaving op registratie te controleren. 240 schippers gecontroleerd en vele hebben onterecht een brief gekregen wegens het ontbreken van eni nr in hun transponder, daar het ENI nr niet gezien kan worden via AIS LIVE (inspectie bron AT). Verder het ontbreken van een belangrijke bepaling in de vergunning aan walstations, nl het verbieden van externe GPS data aan te bieden aan een transponder, ter voorkoming van spookschepen. Dit is door mij, tijdens de trainingen bij de diverse fabrikanten, al aangekaart. Naar aanleiding van een artikel met betrekking tot een spookschip heeft de Schuttervaer alsook IVW dd 19-7-10 mij gecontacteerd met de vraag hoe het technisch mogelijk was een spookschip te laten ontstaan.

www.schuttevaer.nl/nieuws/actu...rtredingen-vast.html
www.schuttevaer.nl/nieuws/actu...ais-transponder.html
www.schuttevaer.nl/nieuws/actu...-bij-handhaving.html

Ik heb IVW/SVC/AT/CCR en het BTB op de hoogte gebracht met een vernietigend rapport over de werking van AIS in de praktijk.
Ik ben nu met een onderzoek bezig of de norm door CCR bepaald in de praktijk wel haalbaar is. Op rf vlak hebben die de zeevaartnorm overgenomen.
De propagatie op land is anders dan op zee, hiermee is geen rekening gehouden.

Haven bedrijf Antwerpen schort AIS verplichting 1-3-2011 op, Ze krijgen hun AIS walstations niet op tijd klaar.
Het zelfde over WIFI, er zouden 10 wifi acces point komen, zodat de gehele haven dekkend zou zijn. Er staan er nu al 60 en de haven is nog geen kwart dekkend. Goed bezig.
Dit is technisch onmogelijk. Gebrek aan RF kennis.

De AIS verplichting komt er, dus als men subsidie kan krijgen, doe het zou ik zeggen.

Kortom voorlopig is het AIS probleem nog niet opgelost en ieder dag komen er 2 slechte transponder bij, dus het laatste woord is hierover nog niet gezegd.

NB Ik installeer niet, ik adviseer alleen maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS, marifoon en andere communicatiem 3G GPS wi 05 okt 2010 07:41 #152925

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Nu lees ik hier een discussie tussen twee vakmensen die er blijkbaar veel verstand van hebben.
Ook merk ik dat ze elkaar niet kunnen luchten of zien.
Iets dat de discussie natuurlijk voor de buitenstaander ( zo als ik ) erg leuk maakt.

Nu is het zo dat de argeloze zeiler hier niet echt wijzer van word , maar dat geeft niet.
De gemiddelde zeiler zou zeggen dat er stroom op een stopcontact staat.
Iets dat natuurlijk niet klopt.

Wat wel voor onze doelgroep interessant zou zijn is ,te horen wat er zoal te koop is.
En waar wij dat kunnen kopen .

Hopelijk zijn jullie niet boos op een simpele zeiler die geniet van het varen.
En de natuur om zich heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl