Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem

Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 30 sept 2010 08:19 #152100

De Essentie van AIS word door eenieder gemist. van gebruiker tot Europese overheid, mijn intentie is om AIS tot een succes te maken.
De Essentie van AIS is GEZIEN te WORDEN, om dit te bereiken zijn er 2 niveaus van RF technieken noodzakelijk, nl VHF en UHF techniek, VHF voor het marifoon ch 70/87h/88h (rond 162 MHz) gedeelte en UHF deel met betrekking tot GPS (rond 1575 MHz)
Aan dit laatste word weinig aandacht aan besteed, omdat met dit gewoon onderschat.

Het CCR heeft de norm van de zeevaart overgenomen naar Inland op rf vlak, dit is de grootste misser, het keuringsstation in Hamburg heeft dit ook niet aangepast, met als gevolg dat de CCR gecertificeerde AIS transponders onvoldoende werken voor Inland toepassing, Dit zal in een onderzoek wel aan het ligt komen, het onderzoek loopt nog.

Het fenomeen: "niet gezien worden/verkeerde positie/blijven hangen" Is een gevolg van geen GPS fix te hebben, verkeerde GPS antenne-offset, gebruik verkeerde kabels (rg58 ipv Ecoflex15)/gebruik combi antenne van het merk AC Marine VHF/GPS met combiner.

Wil je weten of je AIS goed werkt moet je navigeren op GPS positie uit AIS ((!AIVDO string). zowel Periskal en tresco engineering hebben dat standaard in hun ECDIS zitten.
VHF check je met SWR meter en je marifoon.
Zit het niet in je ecdis, zijn er programmas waarmee je je string kunt onleden en dan je positie in google maps projecteren zo weet je op dat moment of het werkt.
Laatst bewerkt: 30 sept 2010 08:20 door AIS_en_RF_adviser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 30 sept 2010 08:24 #152101

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Vier keer doorgelezen maar ik kan er eigenlijk geen touw aan vastknopen... :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 30 sept 2010 08:31 #152102

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Hier wordt me een partij vaktaal neergezet , waar de honden geen brood van lusten.
Dit snapt de gemiddelde zeiler niet, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Het zal allemaal wel goed bedoeld zijn, maar kun je het ook in Jip en Janneke taal vertellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

susidie regeling AIS transponder door RWS 30 sept 2010 08:37 #152103

Beste mensen.

Hebt u een bootje van >20m en kunt u bewijzen op Nederlandse wateren te varen, dan kunt u mogelijk gebruik maken van de subsidie regeling van RWS
U krijgt dan max 2100€ terug op je AIS installatie, de eigen bijdrage blijft min 500€, al vaart u onder een vlag uit Sjakamakka wel met meetbrief natuurlijk. Dit is altijd nog goedkoper dan zelf een class B te moeten kopen.
U krijgt dan een class A transponder aan boord.
Er zijn 13 Class A transponders door het CCR gecertificeerd
Het moet ingebouwd worden door een CCR gecertificeerd bedrijf. CCR certificatie geeft geen garantie tot correctie inbouw. RF kennis is essentieel. In PB kan ik u aanbevelingen doen.
www.nlmilieuenleefomgeving.nl/...waarden-ais-apparaat
www.binnenvaart.be/nl/steunpro...rogrammas-ais_nl.asp
Hiermee kun je je aanvraag downloaden en indienen.
NB Alleen voor bootjes langer dan 20m :)

Greetz
Ing Berry van der Looij
AIS & RF Adviser Inland Waterways
MMSI 205631710
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 30 sept 2010 08:58 #152107

Ik kan dat dan begrijpen het is een moeilijke materie, waar van laag tot hoog de plank geregeld word misgeslagen.
Als ik het in Jip Jannetaal moet uitleggen, word het een verhaal van 4 kantjes, dan word mijn bericht ook geweigerd, specifieke vragen zal ik op antwoorden. met Google en Wikepedia kom je heel ver, het is een hele kluif, het onbegrijpelijke te snappen, maar anderzijds dan blijft het wel hangen, Als je het zelf opgezocht hebt, de afkortingen bijvoorbeeld.
Een stuk RF techniek had ook behandeld moeten zijn in de cursus Marcom a en B, daar ontbreekt ook stukje verantwoordelijkheid bij AT. een cursus Marcom duurt mijn inziens zeker 15 lessen als het stukje RF techniek er ook aan te pas komt. Antenne/zender/ontvanger/feeder – technieken.
De gemiddelde CCR gecertificeerd AIS installateur heeft dat niet onder de knie, daarom zijn er ook zoveel transponders die niet/slecht werken. Vandaar ik alleen bedrijven aanbeveel die voldoende RF kennis in huis hebben, in een PB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 30 sept 2010 09:13 #152109

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
OK, doe het dan niet in Jip-en-Janneketaal maar neem in ieder geval de moeite om fatsoenlijk Nederlands te schrijven want dit is bedroevend. Daarnaast is een verhaal over schepen > 20m imho niet echt relevant om nog maar te zwijgen over het feit dat de pot alleen bedoeld is voor de beroepsvaart en niet voor de recreanten.
Over 'de plank misslaan' gesproken....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 30 sept 2010 09:19 #152112

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Ik snap niet wat hier nou onduidelijk aan is? Regel gewoon een CCR op de 457Mhz band en zorg dat je RF techniek uptd is anders kan je nooit Sjakkamakka vinden.... :headbang:
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 30 sept 2010 09:24 #152116

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Glasheldere taal. Het gaat hier toch om 'hoe verkoop ik een product op de slechts mogelijke manier'? :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 30 sept 2010 09:25 #152117

Veel recreanten hebben bootjes van meer dan 20m, dus het gaat niet alleen om beroepsvaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 08:47 #153227

dit topic is ook terug geopend, ik zal trachten de specifieke vragen in jip janneke taal uit te leggen. dus kom maar op met je vragen, mogenlijk zijn die in ander topic ook al behandeld geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 09:03 #153239

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
AIS_en_RF_adviser schrijft:
Veel recreanten hebben bootjes van meer dan 20m, dus het gaat niet alleen om beroepsvaart

Nou, op dit forum ken ik er toch niet zoveel. Eigenlijk ken ik er op andere fora ook niet zoveel.... Misschien is het in Belgie anders?

Verder durf ik je stelling over de essentie van AIS wel aan te vechten, ik ben van mening dta het veel meer een middel is ter controle van de scheepvaart. Als het om de veiligheid (zien en gezien worden) zou gaan dan:

- zou het uigezonden vermogen een eind gereduceerd kunnen worden.
- zouden zaken als lading en bestemming totaal niet belangrijk zijn.

Nee, de essentie van AIS is heel duidelijk om grip en controle op de scheepvaart te houden. Heel handig voor een VBS, voor een reder en/of bevrachter die wil weten welk schip waar is en voor de Somalische piraten maar dat zijn allemaal issues die totaal niet van toepassing zijn op de recreatieve vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 11:10 #153257

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
AIS_en_RF_adviser schrijft:
dit topic is ook terug geopend, ik zal trachten de specifieke vragen in jip janneke taal uit te leggen. dus kom maar op met je vragen, mogenlijk zijn die in ander topic ook al behandeld geweest.

mijn vragen heb je nog niet beantwoord...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 11:40 #153261

mis de boot denk ik, welke vragen????? vind die niet terug
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 11:45 #153263

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
de vraag over je stekelvarken. oh wacht even je hebt 2 ais topics. hmmm verwarrend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 14:24 #153306

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Tja , veel recreanten met een boot >20 meter ??
Halveer dat getal en je komt iets dichter bij de realiteit, wat niet wegneemt dat het interessante info is die hier te lezen staat.
Of ze nu in fatsoenlijk Nederlands geschreven staat of niet ( een uiterst lullige opmerking van een bijwijlen uiterst onbeschoft forumgenoot) dat maakt niet uit.
Maar ik had enige tijd geleden wel de vraag gesteld of de kans bestaat dat binnen korte tijd AIS transponders nog in prijs zullen zakken , of dat dit nog enkele jaren op het huidige prijsniveau zal blijven.
Ik overweeg namelijk zelf om een transponder aan te schaffen, zonder subsidie evenwel.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 06 okt 2010 14:25 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 14:41 #153309

sailbleu schrijft:
Tja , veel recreanten met een boot >20 meter ??
Halveer dat getal en je komt iets dichter bij de realiteit, wat niet wegneemt dat het interessante info is die hier te lezen staat.
Of ze nu in fatsoenlijk Nederlands geschreven staat of niet ( een uiterst lullige opmerking van een bijwijlen uiterst onbeschoft forumgenoot) dat maakt niet uit.
Maar ik had enige tijd geleden wel de vraag gesteld of de kans bestaat dat binnen korte tijd AIS transponders nog in prijs zullen zakken , of dat dit nog enkele jaren op het huidige prijsniveau zal blijven.
Ik overweeg namelijk zelf om een transponder aan te schaffen, zonder subsidie evenwel.

Beste groeten

Het ligt eraan wat je wil een class A of een B.
Met ClassB heb ik geen ervaring, ik doe alleen in classA, ik heb hier nu 4 class A transponders.
Wat de marktprijs gaan doen kan ik nog niet zeggen.
Ik hou mij alleen met de technische werking bezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 19:05 #153349

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Nogmaals de vraag, wat mankeert er aan een CORRECT INGEBOUWDE zeevaart AIS installatie, waardoor die op zee goed werkt maar in de binnenvaart opeens niet meer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 19:25 #153359

Omdat de propagatie op land anders is dan op zee. Dit is de grootste fout die het CCR heeft kunnen maken in deze.

Dat is ook de reden waarom het schip in Nederland een werkende AIS heeft, en als die dan in Oosterijk komt steeds problemen heeft. voorbleeld: stel :als je op zee 14 satelieten er 3 of 4 kwijt raakt door slechte materialen te gebruiken, geeft dat in het binnen land hetzelfde effect van de 10 er 3 of 4 kwijt werkt het nog en nu gaat dat schip naar oosterijk als je dan maar 5 satelieten ontvangt en je bent er 3 of 4 kwijt dan ist verhaal over. Verder krijg je polarisatie verandereingen en reflecties door de berghellingen die het ontvangt negatief beinvloeden, highgain circulaire antenne met preamp bieden uitkomst in deze.

In Nederland en Belgie komt het probleem vooral voor bij smalle kanalen met hoge dijken en hoge bomen in oost/west richting, een specifiek onderzoek hieromtrent komt nog.
dat soort problemen heb je op zee niet LOL

daarom mag je de zeevaart standaard niet klakkeloos overnemen naar inland.

Steeds meer buitenlandse schepen worden gedwongen een huur transponder aan boord te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 19:35 #153365

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
AIS_en_RF_adviser schrijft:
Het CCR heeft de norm van de zeevaart overgenomen naar Inland op rf vlak, dit is de grootste misser, het keuringsstation in Hamburg heeft dit ook niet aangepast, met als gevolg dat de CCR gecertificeerde AIS transponders onvoldoende werken voor Inland toepassing, Dit zal in een onderzoek wel aan het ligt komen, het onderzoek loopt nog.

Het fenomeen: "niet gezien worden/verkeerde positie/blijven hangen" Is een gevolg van geen GPS fix te hebben, verkeerde GPS antenne-offset, gebruik verkeerde kabels (rg58 ipv Ecoflex15)/gebruik combi antenne van het merk AC Marine VHF/GPS met combiner.

AIS werkt prima, zo niet uitstekend, de grootste problemen die wij ondervinden is in de computers en de brakke interface van Tresco en Periscal. Bij gebruik van 1 van deze 2 springen sommige AIS toestellen spontaan op Solas mode. (met optocopler en al).
Ook de PC's die gebruikt worden op de binnenvaart zijn pas van erbarmelijke kwaliteit. Op het 1e de beste jacht staat al iets beters. De binnenvaart heeft of weinig verstand van PC's waardoor het giert van de virussen of virusware zoals virusscanners en andere malware. Of ze zijn zo goed bij de tijd, dat het op laatst niet meer werkt door prutsen.
PC's die 60 andere zaken tegelijk doen, dat is het probleem waardoor het vaak mis gaat. Potentiaal verschillen tussen 24 volt boordnet en 220/380 generator, zwerfstromen etc, daar zitten de problemen, niet in de GPS, maar daar hoor ik je niet over. Dien problemen horne ook bij het spel, ga daar eens naar op studie.

Daar zitten de echte problemen Berry, daar hoor ik je niet over. Je GPS probleem is geen probleem in de mate die jij schetst, maar is een stokpaardje van je waar je steeds in blijft hangen.
Wil je weten of je AIS goed werkt moet je navigeren op GPS positie uit AIS ((!AIVDO string). zowel Periskal en tresco engineering hebben dat standaard in hun ECDIS zitten.
VHF check je met SWR meter en je marifoon.

Eenvoudige , doch zeer doeltreffende en gratis programma's zoals Seaclear en openCPN doen dit zeer goed en doen niet onder voor hun dure zeer commerciele programma's, in tegendeel, ze doen het vaak beter.
Voor de jacht gebruiker is Shipplotter al dan niet samen met AIS-decoder een professioneel stukje analyse software.
Zit het niet in je ecdis, zijn er programmas waarmee je je string kunt onleden en dan je positie in google maps projecteren zo weet je op dat moment of het werkt.

Zie de softwaretips hierboven.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 19:42 #153367

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
sigdock schrijft:
Verder durf ik je stelling over de essentie van AIS wel aan te vechten, ik ben van mening dta het veel meer een middel is ter controle van de scheepvaart. Als het om de veiligheid (zien en gezien worden) zou gaan dan:

- zou het uigezonden vermogen een eind gereduceerd kunnen worden.
- zouden zaken als lading en bestemming totaal niet belangrijk zijn.

Nee, de essentie van AIS is heel duidelijk om grip en controle op de scheepvaart te houden. Heel handig voor een VBS, voor een reder en/of bevrachter die wil weten welk schip waar is en voor de Somalische piraten maar dat zijn allemaal issues die totaal niet van toepassing zijn op de recreatieve vaart.

Dat zijn allemaal achterhoede gevechten die geen enkele bijdrage meer leveren.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 19:47 #153368

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
sailbleu schrijft:
Maar ik had enige tijd geleden wel de vraag gesteld of de kans bestaat dat binnen korte tijd AIS transponders nog in prijs zullen zakken , of dat dit nog enkele jaren op het huidige prijsniveau zal blijven.
Ik overweeg namelijk zelf om een transponder aan te schaffen, zonder subsidie evenwel.

Beste groeten

Prijzen stijgen zelfs op korte termijn, vooral Japanse apparatuur per 10 oktober.
De transponders worden vrijwel allemaal in EU geproduceerd en niet in China, een daling is niet waarschijnlijk meer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 19:53 #153370

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
AIS_en_RF_adviser schrijft:
Omdat de propagatie op land anders is dan op zee. Dit is de grootste fout die het CCR heeft kunnen maken in deze.

Dat is ook de reden waarom het schip in Nederland een werkende AIS heeft, en als die dan in Oosterijk komt steeds problemen heeft. voorbleeld: stel :als je op zee 14 satelieten er 3 of 4 kwijt raakt door slechte materialen te gebruiken, geeft dat in het binnen land hetzelfde effect van de 10 er 3 of 4 kwijt werkt het nog en nu gaat dat schip naar oosterijk als je dan maar 5 satelieten ontvangt en je bent er 3 of 4 kwijt dan ist verhaal over. Verder krijg je polarisatie verandereingen en reflecties door de berghellingen die het ontvangt negatief beinvloeden, highgain circulaire antenne met preamp bieden uitkomst in deze.

In Nederland en Belgie komt het probleem vooral voor bij smalle kanalen met hoge dijken en hoge bomen in oost/west richting, een specifiek onderzoek hieromtrent komt nog.

Hier zit een kern van waarheid in, wij ondervbinden dit vrijwel nooit in het vlakke noorden met ruim zicht.
Wat men niet over genomen heeft uit de zeevaart is de verplichte 2e externe gps input, dat geeft al betere kansen en het gyro kompas met ROT, dat geeft al veel beter voorspellingen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 19:55 #153373

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
tondini schrijft:
Hier wordt me een partij vaktaal neergezet , waar de honden geen brood van lusten.
Dit snapt de gemiddelde zeiler niet, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Het zal allemaal wel goed bedoeld zijn, maar kun je het ook in Jip en Janneke taal vertellen?

Hee Tondini,

We hebben nu een appart draad je gekregen van de moderator, dus kunnen we hier ons geheel uitleven zonder anderen te hinderen.

Als je wat te vragen hebt, doe het hier, er is genoeg kennis om het eenvoudig uit te leggen...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 19:58 #153376

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Ik word er ook een beetje moe van , kennelijk heeft Berry weinig te doen aangezien, hij tijd genoeg heeft om hier allerij posting te bevuilen.


Het GPS verhaal begint behoorlijk irritant te worden.
Berry in de AIS is een keurig systeem ingebouwd indien de GPS of GPS een te grote HDOP hebben ze dit meegeven in de uitzending.
Bij het missen van de UTC clock van de interne GPS, wordt de UTC geleend van een ander station, om te synchroniseren.
Indien de evt externe GPS een onzekere positie meegeeft door een te hoge HDOP wordt overgeschakeld naar de interne GPS, mocht deze ook falen dan wordt een unsafe status meegegeven.


Volgens mij is er echt wel nagedacht over AIS en kan je wel door blijven zagen , het komt bij mij zo langzamerhand een beetje als erg vervelend over.

Je betoog heeft voor dit Forum ook geen meerwaarde.

HDOP is voor de niet kenners een kwaliteit weergave van de GPS.
Laatst bewerkt: 06 okt 2010 19:59 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 20:03 #153379

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29361
sigdock schrijft:
Vier keer doorgelezen maar ik kan er eigenlijk geen touw aan vastknopen... :huh:

vraag maar?

Termen zoals AIVDO is de NMEA zin waarin je eigen dat verwerkt zit AI = AIS en VDO = Voyage Data Own. Omdat dit afwijkt van gewone NMEA begrijpt niet elk programma dit. Je zou dan een extra GPS aansluiting op je pc moeten hebben om de positie op je kaart te krijgen.
Er is dus slimmere kaartplot software die uit AIVDO ook je eigen positie kan halen, daar gaat het over. Zoek maar eens op openCPN.org, een uitstekend opensource kaartplot programma met volwassen eigenschappen!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl