AIS_en_RF_adviser schrijft:Het CCR heeft de norm van de zeevaart overgenomen naar Inland op rf vlak, dit is de grootste misser, het keuringsstation in Hamburg heeft dit ook niet aangepast, met als gevolg dat de CCR gecertificeerde AIS transponders onvoldoende werken voor Inland toepassing, Dit zal in een onderzoek wel aan het ligt komen, het onderzoek loopt nog.
Het fenomeen: "niet gezien worden/verkeerde positie/blijven hangen" Is een gevolg van geen GPS fix te hebben, verkeerde GPS antenne-offset, gebruik verkeerde kabels (rg58 ipv Ecoflex15)/gebruik combi antenne van het merk AC Marine VHF/GPS met combiner.
AIS werkt prima, zo niet uitstekend, de grootste problemen die wij ondervinden is in de computers en de brakke interface van Tresco en Periscal. Bij gebruik van 1 van deze 2 springen sommige AIS toestellen spontaan op Solas mode. (met optocopler en al).
Ook de PC's die gebruikt worden op de binnenvaart zijn pas van erbarmelijke kwaliteit. Op het 1e de beste jacht staat al iets beters. De binnenvaart heeft of weinig verstand van PC's waardoor het giert van de virussen of virusware zoals virusscanners en andere malware. Of ze zijn zo goed bij de tijd, dat het op laatst niet meer werkt door prutsen.
PC's die 60 andere zaken tegelijk doen, dat is het probleem waardoor het vaak mis gaat. Potentiaal verschillen tussen 24 volt boordnet en 220/380 generator, zwerfstromen etc, daar zitten de problemen, niet in de GPS, maar daar hoor ik je niet over. Dien problemen horne ook bij het spel, ga daar eens naar op studie.
Daar zitten de echte problemen Berry, daar hoor ik je niet over. Je GPS probleem is geen probleem in de mate die jij schetst, maar is een stokpaardje van je waar je steeds in blijft hangen.
Wil je weten of je AIS goed werkt moet je navigeren op GPS positie uit AIS ((!AIVDO string). zowel Periskal en tresco engineering hebben dat standaard in hun ECDIS zitten.
VHF check je met SWR meter en je marifoon.
Eenvoudige , doch zeer doeltreffende en gratis programma's zoals Seaclear en openCPN doen dit zeer goed en doen niet onder voor hun dure zeer commerciele programma's, in tegendeel, ze doen het vaak beter.
Voor de jacht gebruiker is Shipplotter al dan niet samen met AIS-decoder een professioneel stukje analyse software.
Zit het niet in je ecdis, zijn er programmas waarmee je je string kunt onleden en dan je positie in google maps projecteren zo weet je op dat moment of het werkt.
Zie de softwaretips hierboven.