Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: accu's parallel

accu's parallel 13 dec 2010 23:02 #165656

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Af en toe hoor je de bewering dat het parallel schakelen van 2 niet gelijk geladen accu’s tot hoge, zeer hoge of zelfs schadelijk hoge vereffeningstroom kan leiden.
Omdat ik in de wintermaanden gemakkelijk over accu’s kan beschikken heb ik, na de zoveelste discussie hierover, een simpel proefje genomen om daar achter te komen.
Daarbij had ik de beschikking over 2 accu’s van het type Bosch Silver, 100Ah , de ene 1 jaar, de andere 2 jaar oud.
Eerst heb ik beide accu’s parallel op de zelfde lader aangesloten van het type Matchless 10 Amp. Een eenvoudige lader met alleen wat elektronica om bij volle accu de stroom terug te regelen.
Toen beide accu’s vol waren, in dit geval 13,9 Volt, de lader er af en op de oudste een verbruiker van 50 Watt aangesloten. 5 lampen van 10 Watt parallel om precies te zijn.
Deze heb ik ongeveer 12 uur laten branden. De klemspanning van de accu was na deze 12 uur vrijwel exact 12 Volt. Berekend zou de accu nog zo’n 40% lading moeten hebben. Klopt wel ongeveer met de getallen die je daar over leest (spanning versus ladingstoestand).
De volle accu gaf iets meer dan 12,8 Volt. Een verschil dus van 0,8 Volt.

Omdat ik er eigenlijk van overtuigd was dat, in dit geval, een spanningsverschil van 0,8 Volt nooit tot een hoge stroom zou leiden heb ik, na de min polen van de accu’s te hebben verbonden, tussen de plus polen direct een digitale meter, op het 20 Amp bereik, gezet ( dit i.p.v. ze even met een koperdraad kort te sluiten om te zien of er geen grote vonken af vliegen).
Op het moment van aansluiten gaf de meter 4,6 Amp aan, die onmiddellijk begon terug te lopen. Na een seconde of 15 nog 4 Amp. Na 45 seconden nog maar 2, 8 Amp.
Ik moet er bij zeggen dat de tijden niet exact zijn geklokt. Het verloop van de meting was voor mij echter zo duidelijk dat het meten van de tijd op de seconde en de stroom op een 0,1 Amp niet nodig is om een duidelijke conclusie te trekken.
Toch wel leuk om te weten.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 13 dec 2010 23:05 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:accu's parallel 14 dec 2010 01:39 #165663

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
zeekraal schrijft:
Af en toe hoor je de bewering dat het parallel schakelen van 2 niet gelijk geladen accu’s tot hoge, zeer hoge of zelfs schadelijk hoge vereffeningstroom kan leiden.
Omdat ik in de wintermaanden gemakkelijk over accu’s kan beschikken heb ik, na de zoveelste discussie hierover, een simpel proefje genomen om daar achter te komen.
Daarbij had ik de beschikking over 2 accu’s van het type Bosch Silver, 100Ah , de ene 1 jaar, de andere 2 jaar oud.
Eerst heb ik beide accu’s parallel op de zelfde lader aangesloten van het type Matchless 10 Amp. Een eenvoudige lader met alleen wat elektronica om bij volle accu de stroom terug te regelen.
Toen beide accu’s vol waren, in dit geval 13,9 Volt, de lader er af en op de oudste een verbruiker van 50 Watt aangesloten. 5 lampen van 10 Watt parallel om precies te zijn.
Deze heb ik ongeveer 12 uur laten branden. De klemspanning van de accu was na deze 12 uur vrijwel exact 12 Volt. Berekend zou de accu nog zo’n 40% lading moeten hebben. Klopt wel ongeveer met de getallen die je daar over leest (spanning versus ladingstoestand).
De volle accu gaf iets meer dan 12,8 Volt. Een verschil dus van 0,8 Volt.

Omdat ik er eigenlijk van overtuigd was dat, in dit geval, een spanningsverschil van 0,8 Volt nooit tot een hoge stroom zou leiden heb ik, na de min polen van de accu’s te hebben verbonden, tussen de plus polen direct een digitale meter, op het 20 Amp bereik, gezet ( dit i.p.v. ze even met een koperdraad kort te sluiten om te zien of er geen grote vonken af vliegen).
Op het moment van aansluiten gaf de meter 4,6 Amp aan, die onmiddellijk begon terug te lopen. Na een seconde of 15 nog 4 Amp. Na 45 seconden nog maar 2, 8 Amp.
Ik moet er bij zeggen dat de tijden niet exact zijn geklokt. Het verloop van de meting was voor mij echter zo duidelijk dat het meten van de tijd op de seconde en de stroom op een 0,1 Amp niet nodig is om een duidelijke conclusie te trekken.
Toch wel leuk om te weten.
Grt, Leo.

Leuk expiriment! Er zijn natuurlijk wat praktisce beperkingen zoals de weerstand van je relatief dunne meetsnoeren en dunne meetpennen. Het gaat ook pas echt spelen als de belastingen pakweg boven de 50 ampere zijn met starten of omvormers van 1-4 Kw. verbruik.
Deze ken je nog wel denk ik?
www.shiptron.nl/docs/accu-aansluiten.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:accu's parallel 14 dec 2010 07:53 #165676

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Als twee accu's parallel geschakeld staan, gedragen ze zich als 1 accu.
Als een van beide minder begint te worden zal de beste accu (volste) lading afstaan aan de slechter.

Ook bij laden zal in deze situatie geen verandering komen.
Een gedeeltelijk ontladen accu heeft een grotere inwendige weerstand dan een goede accu.
De laadstroom heeft de gewoonte de weg van de minste weerstand te kiezen en gaat dus naar de betere accu.
Resultaat de slechtste accu wordt bijna niet geladen en bepaalt de capaciteit van beide accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:accu's parallel 14 dec 2010 19:27 #165785

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Overgangsweerstanden en draadweerstanden zullen best wel wat invloed hebben maar niet zoveel dat het belangrijkste doel n.l. weten of er een te hoge stroom loopt niet kan worden vastgesteld.
Ik zou de proef nog wel eens over kunnen doen met dikkere draad direkt tussen de polen en de stroom meten met een stroomtang (heb ik inmiddels) maar ik denk niet dat er dan plotseling een veel hogere stroom zal lopen.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:accu's parallel 14 dec 2010 22:23 #165844

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Toch maar proberen, om de laatste twijfel weg te nemen. Sommige multimeter snoertjes zijn zo dun dat er met 5 ampere al gauw een forse spanningsval over ontstaat, genoeg om het geringe spanningsverschil wat er tussen beide accu's was te neutraliseren, en dus ook de vereffeningsstroom te verminderen.

Gezien hoe veel spanning je op een kleinere accu moet zetten om er een laadstroom van bv. 10A in te krijgen, verbazen je resultaten me echter niet. Het spanningsverschil tussen beide accu's is niet groot genoeg om zo'n erg grote vereffeningsstroom te laten lopen. En zodra de accu's beide op hetzelfde spanningsniveau (% laadtoestand) zijn, lopen er helemaal geen vereffeningsstromen meer.

Om die reden is wat dehler zegt ook niet 100% waar. Met een goede en een slechte accu parallel, is het alleen in een heel beperkt aantal gevallen de slechte die de capaciteit van het totaal bepaalt - namelijk als de slechte een forse zelfontlading kent of een kortgesloten cel. Alleen op die twee manieren kan de slechte accu de goeie leeg trekken. In alle andere gevallen (sulfateren e.d.) zal de goeie accu alleen ontladen worden via stroomverbruikers, en wordt z'n capaciteit dus toch benut.

De rotte appel hangt er dan gewoon voor spek en bonen parallel naast, terwijl de goede accu vrijwel al het werk doet, maar wel volledig benut wordt.

Omdat acculaders hun laadcyclus meer op spanningsniveaus dan op stromen baseren, worden beide accu's gewoon volledig opgeladen. De slechte accu heeft weinig capaciteit, zou dus sneller vol zijn maar moet dus bij het laden constant 'wachten' op de goeie. Omdat ze parallel geschakeld staan, kan de slechte accu immers nooit een hogere klemspanning krijgen dan de goeie. Daarom verdeelt de laadstroom zich vanzelf eerlijk naar capaciteit, en geraken beide accu's netjes "vol".

Wat niet betekent dat je oude accu's eindeloos parallel kan hergebruiken natuurlijk... de kans op hoge zelfontlading of kapotte cellen is dan veel te groot om te willen riskeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:accu's parallel 15 dec 2010 08:00 #165865

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
@web'

Je zegt het zelf in je reactie.
De slechtste accu is snel geladen en zogenaamd vol.
Slechte accu's zijn meestal in lichte of zwaardere mate gesulfateerd en zodra de lader er af gaat word de goede accu leeg getrokken door de slechte staat dus de inwendige weerstand van de slechtste accu.
Daarom hou ik er niet van om accu's parallel te schakelen.
Ik heb 2 service accu's die afzonderlijk geschakeld worden.
Dan heb je dit probleem niet en kan er altijd op een volle accu geschakeld worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:accu's parallel 15 dec 2010 08:29 #165869

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Even over meetsnoertjes.. ik heb van de zomer alle verbruikers 1 voor 1 in ingeschakeld met mijn multimeter ertussen om te bepalen wat het stroomverbruik is van alle afnemers.

Ik heb dit gemeten met de dure Fluke multimeter van mijn werk, en met de multimeter van de action (3,50E incl batterij..) welke ik altijd aan boord heb liggen.

Ik meet geen verschillende waardes tussen de 2 meters!
Dus ondanks de goedkope meter kan je er toch aardige indicaties mee maken.

Overigens was de uitkomst van mijn metingen dat LED verlichting extreem veel minder verbruikt dan de huidige buislampjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 07:53 #348935

  • dehaan
  • dehaan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Kan iemand bevestigen of het aansluiten van accu parallel op deze afbeelding goed is?

www.start-accu.nl/accu-parallel.aspx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 07:57 #348937

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Ja, dat is gelijk aan de PDF van FSD / WADnWild die eerder in deze draad genoemd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 08:52 #348960

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27781
Philip schreef :
Ja, dat is gelijk aan de PDF van FSD / WADnWild die eerder in deze draad genoemd is.
Inderdaad.
Wat verder nog van belang is: zorg ervoor dat de kabels van en naar de hoofdschakelaar/alternator/acculader van gelijke lengte zijn.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 10:00 #348980

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Parallel schakelen van accu's in een boot is zonder meer af te raden. Bij vrachtwagens gebeurt het wel om aan de benodigde capaciteit te komen, en om de eenvoud. Parallel geschakelde accu's staan elkaar hoe dan ook te ontladen. Niet met grote stromen, maar toch. Vooral in boten worden de accu's vaak langere tijd niet gebruikt. Niet of onvolledig geladen accu's sulfateren, waardoor ze minder lading opnemen. Beter is om een scheidingsschakelaar tussen beide (of meerdere) accu's op te nemen. Tijdens laden kunnen ze parallel geschakeld worden. Ook elektronische oplossingen voldoen wel aardig, hoewel altijd met een spanningsval over de diodes rekening gehouden moet worden. Verbruikers schakel je best om beurten op één accu.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 10:09 #348984

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27781
Petervdw schreef :
Parallel schakelen van accu's in een boot is zonder meer af te raden. Bij vrachtwagens gebeurt het wel om aan de benodigde capaciteit te komen, en om de eenvoud. Parallel geschakelde accu's staan elkaar hoe dan ook te ontladen. Niet met grote stromen, maar toch. Vooral in boten worden de accu's vaak langere tijd niet gebruikt. Niet of onvolledig geladen accu's sulfateren, waardoor ze minder lading opnemen. Beter is om een scheidingsschakelaar tussen beide (of meerdere) accu's op te nemen. Tijdens laden kunnen ze parallel geschakeld worden. Ook elektronische oplossingen voldoen wel aardig, hoewel altijd met een spanningsval over de diodes rekening gehouden moet worden. Verbruikers schakel je best om beurten op één accu.
Je kunt dingen ook te ingewikkeld maken, Peter.
Als je uitgaat van een paar simpele randvoorwaarden hoeft parallelschakelen geen enkel probleem te zijn en kun je met de bewuste twee (of meer) accu's even lang doen als met 1 losse accu van hetzelfde type.
Randvoorwaarden:
- de accu's moeten van exact hetzelfde type en fabrikaat zijn
- de accu's moet exact dezelfde leeftijd hebben (als je ze tergelijktijd aanschaft is het zeer waarschijnijk dat ze uit dezelfde productierun stammen)
- de kabels van de lader/alternator/hoofdschakelaar moeten van exact dezelfde lengte zijn.

Eén accu is tenslotte ook opgebouwd uit 2 verschillende cellen, die weliswaar in serie zijn geschakeld, maar ook daar is uiteindelijk één cel meestal de oorzaak het instorten van de totale capaciteit.
Je kan niet àlles voor zijn..

--
stegman
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 10:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 10:12 #348985

steg, corrigeer even dat van 2 cellen naar 6 cellen, dank u.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 10:14 #348986

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27781
sietse-ten schreef :
steg, corrigeer even dat van 2 cellen naar 6 cellen, dank u.
Geheel correct! 6 cellen. Maar dat had iedereen allang begrepen, natuurlijk..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 10:17 #348990

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
lodewijk stegman schreef :
Philip schreef :
Ja, dat is gelijk aan de PDF van FSD / WADnWild die eerder in deze draad genoemd is.
Inderdaad.
Wat verder nog van belang is: zorg ervoor dat de kabels van en naar de hoofdschakelaar/alternator/acculader van gelijke lengte zijn.

--
stegman
onzin.
zorg ervoor dat de 2 kabels die de plussen verbinden en die de minnen verbinden even lang zijn.
de toevoerkabels naar de accu's mogen verschillende lengten hebben. Hoe korter hoe minder volt-verlies, maar da's wat anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 10:23 #348993

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ik vraag me af waarom je accu's continue parrallel wilt schakelen. Als je meer amps nodig hebt, kan je dan niet beter een grotere accu kopen?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 10:27 #348994

monreve schreef :
Ik vraag me af waarom je accu's continue parrallel wilt schakelen. Als je meer amps nodig hebt, kan je dan niet beter een grotere accu kopen?

Stan

eigenlijk kan ik maar een reden verzinnen, maar dan moet je ze NIET parralel schakelen/verbinden, dat als je de een wild laden je de ander gebruikt, dit ivm de hogere laadspanning.
ik had drie banken ni/cd staan, die lade ik met 16 volt en een beetje. dus steeds twee en de derde voor het boordnet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 10:46 #349001

Een defect bij een grote accu, en je zit gelijk zonder stroom.
Heb je meerdere kleinere parallel, dan haal je de defecte accu er tussen uit en je hebt nog steeds stroom.

En met meerdere accu´s kun je beter gewicht verdelen en ruimtes benutten. Zijn ook wat beter te hanteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 11:17 #349014

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27781
monreve schreef :
Ik vraag me af waarom je accu's continue parrallel wilt schakelen. Als je meer amps nodig hebt, kan je dan niet beter een grotere accu kopen?
Heb jij wel eens een accu van 200 ah in je handen gehad, Stan? Nou, daarom..
Verder kan het ook een ruimteverhaal zijn. Soms kun je wel twee kleinere accu's op een bepaalde plek kwijt, maar één grotere niet.
Als er geen duidelijke reden voor is moet je het niet doen, daar wil ik best in meegaan. Het is een complicatie en als het niet ècht nodig is moet je het laten..

--
stegman
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 15:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 11:37 #349021

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27781
Ronaldl schreef :
lodewijk stegman schreef :
Philip schreef :
Ja, dat is gelijk aan de PDF van FSD / WADnWild die eerder in deze draad genoemd is.
Inderdaad.
Wat verder nog van belang is: zorg ervoor dat de kabels van en naar de hoofdschakelaar/alternator/acculader van gelijke lengte zijn.
onzin.
zorg ervoor dat de 2 kabels die de plussen verbinden en die de minnen verbinden even lang zijn.
de toevoerkabels naar de accu's mogen verschillende lengten hebben. Hoe korter hoe minder volt-verlies, maar da's wat anders.
Ik verwoordde het inderdaad niet goed. Maar het is lastig uit te leggen wat ik feitelijk bedoelde.
Kijk daarvoor even naar het schemaatje van FSD, waarvan de link eerder werd gepost. Het gaat erom dat de laadstroom niet de gelegenheid krijgt de 'kortste weg' door een accubank te zoeken waardoor de ene accu meer lading krijg dan de andere.
Het komt er eigenlijk op neer dat je de verbinding met de altenator of lader niet laat verlopen via de + en - polen van dezelfde accu.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 11:41 #349023

wat bedrading betreft op een boot die in een zoute omgeving gaat varen ben ik altijd uit gegaan van de berekende draad dikte dubbel te nemen.
in zoute lucht heb je al heel gauw een klein beetje corrosie. het tweede voordeel is dat je met dikkere kabel zo weinig verlies hebt dat je niet op de cm nauwkeurig de lengte hoeft te bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 13:03 #349050

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Tja, de randvoorwaarden van Stegman vind ik persoonlijk al ingewikkelder te realiseren als: Zet accu's niet voor langere tijd botweg parallel, want de één ontlaadt de andere en zo beurtelings om en om.
Bij het laden geeft het niet, en over de verschillen in lengten van kabels zoals ze in de gangbare motorruimten voorkomen kun je helemaal kort zijn: bij een goedgekozen dikte maakt het helemaal niks uit.
De verdeling van de laadstroom over 2 parallel geschakelde accu's richt zich naar de emk en de inwendige weerstand van elke accu, en niet naar de lengte. Zodra het laden begonnen is, verandert de temperatuur en daarmee de inwendige weerstand, zodat ook de verdeling van de laadstroom per accu verandert.
Als in een par. geschakelde accu een cel is kortgesloten zal al heel snel de andere accu ook de geest geven, omdat die door de verminderde weerstand van de kapotte accu ook een kortsluiting ervaart. Dat alleen al voorkom je door ze niet botweg parallel te zetten.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 13:53 #349068

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Petervdw schreef :
Parallel schakelen van accu's in een boot is zonder meer af te raden.
Realiseer je je dat elke "hele" cel bestaat uit 2 halve parallel?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 14:40 #349083

Bedoel je platenparen?
Alleen de kleintjes hebben er maar twee .
Maar meestal zijn dat er nog wel meer.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's parallel 20 dec 2012 14:44 #349084

mensen, zullen we weer terug gaan naar de vraag van de ts. hoe een accu er van binnen uit ziet is niet belangrijk, kan toch niet worden gerepareerd, de kleintjes die wij gebruiken in ieder geval. :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl