Petervdw schreef :
Parallel schakelen van accu's in een boot is zonder meer af te raden. Bij vrachtwagens gebeurt het wel om aan de benodigde capaciteit te komen, en om de eenvoud. Parallel geschakelde accu's staan elkaar hoe dan ook te ontladen. Niet met grote stromen, maar toch. Vooral in boten worden de accu's vaak langere tijd niet gebruikt. Niet of onvolledig geladen accu's sulfateren, waardoor ze minder lading opnemen. Beter is om een scheidingsschakelaar tussen beide (of meerdere) accu's op te nemen. Tijdens laden kunnen ze parallel geschakeld worden. Ook elektronische oplossingen voldoen wel aardig, hoewel altijd met een spanningsval over de diodes rekening gehouden moet worden. Verbruikers schakel je best om beurten op één accu.
Je kunt dingen ook te ingewikkeld maken, Peter.
Als je uitgaat van een paar simpele randvoorwaarden hoeft parallelschakelen geen enkel probleem te zijn en kun je met de bewuste twee (of meer) accu's even lang doen als met 1 losse accu van hetzelfde type.
Randvoorwaarden:
- de accu's moeten van exact hetzelfde type en fabrikaat zijn
- de accu's moet exact dezelfde leeftijd hebben (als je ze tergelijktijd aanschaft is het zeer waarschijnijk dat ze uit dezelfde productierun stammen)
- de kabels van de lader/alternator/hoofdschakelaar moeten van exact dezelfde lengte zijn.
Eén accu is tenslotte ook opgebouwd uit 2 verschillende cellen, die weliswaar in serie zijn geschakeld, maar ook daar is uiteindelijk één cel meestal de oorzaak het instorten van de totale capaciteit.
Je kan niet àlles voor zijn..
--
stegman