Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: AIS

AIS 12 mei 2007 08:38 #16958

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Sinds enige tijd nu is AIS beschikbaar voor jachten. Wie heeft er ervaringen mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 12 mei 2007 10:33 #16969

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Sinds enige tijd nu is AIS beschikbaar voor jachten. Wie heeft er ervaringen mee?

Domme vraag mischien, maar wat is AIS? :oops:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 12 mei 2007 12:33 #16973

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Automatic Identification System. Dit is verplicht voor de grote vaart (schepen groter dan 300 ton). Het is een soort systeem waar op basis van een MMSI code schepen in kaart gebracht kunen worden. Via de VHF band wordt een signaal uitgezonden en ontvangen. Hierbij worden naam van het schip, code van het schip, vaarrichting en snelheid en zo gegeven. Bij de professionele AIS is deze gekoppeld aan het radarbeeld, voor jachten bestaat de mogelijkheid om dit of op een scherm van het apparaat zelf of op een ander scherm (bijv. laptop) het beeld zichtbaar te maken. Je kan voor jachten kiezen tussen alleen ontvangen of ontvangen en uitzenden.
Het lijkt dus een soort radar, alhoewel dit dus niet in het strikte woord is.

Voorbeeld:

Nasa Clipper AIS Radar
De eerste AIS ontvanger/plotter speciaal voor de watersport. De Nasa AIS toont u alle zeeschepen in de omgeving, met MMSI-nummer, positie, koers en snelheid. Op de radar-achtige weergave ziet u in een oogopslag wat er om u heen gebeurt. Koppeling aan GPS via NMEA, AIS ontvangst via aparte VHF-antenne (niet meegeleverd). Voeding 12V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 13 mei 2007 18:59 #17034

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Ik heb nu ongeveer 2 jaar een AIS. Ik ben er zeer tevreden over echt een bijdrage aan de veiligheid. Ik gebruik een AIS engine van NASA en gebruik seaclear op een PC.

Voordelen:
- Je ziet waar schepen heen gaan en hoe hard ze varen
- Je ziet schepen van veraf (40 mijl)
- Je kan de bestemming van een schip zien en kan kijken hoe ze gaan varen, welke geul ze pakken bv.

Het heeft ook een paar nadelen:
- Je bent afhankelijk van apparatuur van anderen (kapot gaan, per ongeluk uit staan etc)
- Niet alle scheepvaart heeft een AIS

Een AIS is ideaal in combinatie met een radar (die ik overigens niet heb!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 14 mei 2007 19:20 #17088

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
@FF: Kijk, dat is nog eens een mooi verhaal. Ik denk dat je Nasa kan ontvangen en zenden, klopt dat?
Ik vroeg me eigenlijk nog wel een ding af bij het lezen. Een marifoon heeft een bereik onder normale atmosferische omstandigheden van ongeveer 16-17 mijl (althans dat is mij altijd verteld) vanwege de kromming van de aarde. De VHF antennes moeten elkaar "zien". Jouw opgegeven bereik is meer dan het dubbele, staat dan je antenne hoger of zit hier een ander mechanisme achter?

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 14 mei 2007 19:31 #17089

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Mijn Nasa kan alleen ontvangen. Er zijn wel AIS'n voor de kleine scheepvaart die kunnen zenden maar die zijn een stuk duurder.

Mijn antenne staat een meter of 18 hoog.

Het bereik is met goed weer en zonder opstakels (land) er tussen en is in de praktijk waargenomen. De antenne van de zender staat natuurliijk ook hoog want het zijn vaak grote schepen die je op grote afstand ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 14 mei 2007 19:34 #17090

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Oke, dat is dan weer opgelost. Heb jij ook al nieuwe software er op zitten? Ik begreep dat er nu met de B-software gewerkt wordt met andere mogelijkheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 15 mei 2007 07:08 #17107

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Ik denk dat je met software B bedoelt een class B AIS:

Er zijn 3 verschillende soorten AIS'n:
- Class A
- Class B
- AIS receiver (is natuurlijk geen AIS alleen een ontvanger)

Ik gebruik alleen de ontvanger, ik kan dus alleen andere schepen zien en zij zien mij niet (via de AIS).

Hieronder wat meer info over class A en B AIS:

What is broadcast by AIS
A Class A AIS unit broadcasts the following information every 2 to 10 seconds while underway, and every 3 minutes while at anchor at a power level of 12.5 watts. The information broadcast includes:

MMSI number - unique referenceable identification
Navigation status - not only are "at anchor" and "under way using engine" currently defined, but "not under command" is also currently defined.
Rate of turn - right or left, 0 to 720 degrees per minute
Speed over ground - 1/10 knot resolution from 0 to 102 knots.
Position accuracy - differential GPS or other and an indication if RAIM processing is being used
Longitude - to 1/10000 minute and Latitude - to 1/10000 minute
Course over ground - relative to true north to 1/10th degree
True Heading - 0 to 359 degrees derived from gyro input
Time stamp - The universal time to nearest second that this information was generated
In addition, the Class A AIS unit broadcasts the following information every 6 minutes:

MMSI number - same unique identification used above, links the data above to described vessel
IMO number - unique referenceable identification (related to ship's construction)
Radio call sign - international call sign assigned to vessel, often used on voice radio
Name - Name of ship, 20 characters are provided
Type of ship/cargo - there is a table of possibilities that are available
Dimensions of ship - to nearest meter
Location on ship where reference point for position reports is located
Type of position fixing device - various options from differential GPS to undefined
Draught of ship - 1/10 meter to 25.5 meters [note "air-draught" is not provided]
Destination - 20 characters are provided
Estimated time of Arrival at destination - month, day, hour, and minute in UTC
Types of AIS
ITU-R Recommendation M.1371-1 describes the following types of AIS:

Class A
Shipborne mobile equipment intended for vessels meeting the requirements of IMO AIS carriage requirement, and is described above.

Class B
Shipborne mobile equipment provides facilities not necessarily in full accord with IMO AIS carriage requirements. IEC has begun work on a Class B certification standard, which should be completed by 2003. The Class B is nearly identical to the Class A, except the Class B:

Has a reporting rate less than a Class A (e.g. every 30 sec. when under 14 knots, as opposed to every 10 sec. for Class A)

Does not transmit the vessel’s IMO number or call sign
Does not transmit ETA or destination
Does not transmit navigational status
Is only required to receive, not transmit, text safety messages
Is only required to receive, not transmit, application identifiers (binary messages)
Does not transmit rate of turn information
Does not transmit maximum present static draught
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 15 mei 2007 17:06 #17118

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Oké, maakt ook weer een hoop duidelijk.

Ik heb echter begrepen dat de software afgelopen jaar aangepast is van dezelfde apparaten (en daarom goedkoper aangeboden in de oude versie), maar met een andere soort software. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 27 jan 2008 13:12 #26016

Beste Zeilers,

Wat is op dit moment de status rond AIS.
De prijzen van de AIS ontvangers zijn behoorlijk gedaald en er komen steeds meer programma's beschikbaar die samen werken met een AIS ontvanger.

Wie heeft ervaring met een AIS ontvanger?

Groet,

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 27 jan 2008 19:43 #26033

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
ik geloof dat het ook op onze zeeschepen zit, maar daar staat makkelijk voor een paar ton apparatuur in de brug. echt gewerkt heb ik er niet mee, en het lijkt me vrij nutteloos voor jachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 28 jan 2008 10:52 #26061

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
ik geloof dat het ook op onze zeeschepen zit, maar daar staat makkelijk voor een paar ton apparatuur in de brug. echt gewerkt heb ik er niet mee, en het lijkt me vrij nutteloos voor jachten.

Waarom nutteloos dan? :?

Een ontvanger is redelijk betaalbaar en als alle schepen (pleziervaart en vissers) het gaan gebruiken dan is het een redelijk alternatief voor de radar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 05 feb 2008 09:09 #26487

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Hoi, MT74
Een ontvanger is redelijk betaalbaar en als alle schepen (pleziervaart en vissers) het gaan gebruiken dan is het een redelijk alternatief voor de radar.

Niet alle vissers hebben een AIS transmitter en zeker op jachten zul je ze niet vinden.
Dan hebben we nog de kleinere beroepsvaart, waar het ook niet verplicht is ( b.v. sleepboten en kleine coastertjes).
En ook de jongens/meisjes van de marine met hun grijze gebakkies, die niet willen dat iedereen weet waar ze uithangen, zullen geen AIS uitzenden.
Verder varen er ook nog wat kustwacht (polite. douane en marechaussee) kruisers rond, ook zonder AIS.
Dat zijn dus stuk voor stuk schepen die je met een RADAR wel ziet maar op je AIS ontvanger niet.

Afgelopen zomer hebben we langs de Engelse kust gevaren en behoorlijk wat slecht zicht en zelfs potdikke mist meegemaakt.
Een AIS ontvanger hebben we niet ge mist, maar onze RADAR was goud waard.

Begrijp me goed, ik ben niet tegen AIS, zodra de financien het toelaten schaf ik me ook een ontvanger aan.
Maar dan wel als aanvulling op en niet inplaats van een RADAR.

Vr. gr. Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 07 feb 2008 18:19 #26673

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
ik geloof dat het ook op onze zeeschepen zit, maar daar staat makkelijk voor een paar ton apparatuur in de brug. echt gewerkt heb ik er niet mee, en het lijkt me vrij nutteloos voor jachten.

Waarom nutteloos dan? :?

Een ontvanger is redelijk betaalbaar en als alle schepen (pleziervaart en vissers) het gaan gebruiken dan is het een redelijk alternatief voor de radar.

Een goede radar om te zien waar alle schepen zitten, en hun koers en snelheid kunt zien, lijkt me handiger als een systeem waar je alleen zenders ziet, lijkt me vrij duidelijk waarom. ik zie dit niet echt als een toevoeging daardoor, en helemaal niet als alternatief voor een radar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 07 feb 2008 19:42 #26680

AIS is dus (nog) niet een goedkoop alternatief voor een Radar.

Maken jullie gebruik van een gecombineerde Radar/kaartplotter bijvoorbeeld de Raymarine C serie of een standalone Rader bijvoorbeeld een Furuno 1623.

Groet,

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 08 feb 2008 06:02 #26708

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Hallo Johan,

Omdat ik niet alle speeltjes in een keer kon aanschaffen, maak ik gebruik van "standalone's".
Het begon met een Furuno GPS en een Naftex, toen, na even doorsparen, een laptop met gps muis en electr.zeekaarten en daarna een JRC radartje.
En wie weet, als ik zoet ben, krijg ik volgende maand voor mijn verjaardag een AIS receiver. :roll:

Vr. gr. Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vieuw 08 feb 2008 13:22 #26744

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6139
Hier kun je live AIS bekijken waar ook ter wereld. Wel eerst aanmelden en inloggen.

Jutter

[/url] aisfree.aislive.com/Signin/Acc...utch%20Coast%20South [url]
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 08 feb 2008 20:18 #26768

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Om de discussie over zichtbaarheid te verlevigen, hierbij een link naar de KNRM brochure over zichtbaarheid van schepen. Ook de AIS wordt hierbij genoemd.

www.waterkampioen.nl/published...m-zeevast-511046.pdf

Veel leesplezier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 14 feb 2008 09:09 #27289

  • SYLinea
  • SYLinea's Profielfoto
Hallo allemaal,

Ikzelf heb inmiddels mijn tweede AIS aan boord. De CTRX AIS-B transponder voor jachten, verkrijgbaar voor ca. 900,- euro bij shiptron in Enkhuizen.

Mijn eerste apparaat was een NASA AIS engine, dus alleen een ontvanger die werkte op mijn laptop. Omdat ik AIS een geweldige uitvinding vind en bovendien vind dat IEDER schip, groot en klein, dit zou moeten hebben, heb ik de transponder aangeschaft.

Een waarschuwing voor NASA gebruikers: NASA-engine is de enige (voor zover ik weet) fabrikant die GEEN AIS B signalen kan lezen! Houdt er dus rekening mee als je met een NASA vaart dat je niet alles ziet. Dat is zowieso het geval, dus NOOIT blindvaren op AIS, maar combineren met radar en gewone eyeball navigatie.

Betzitters van transponders (AIS-zenders) zou ik dringend willen verzoeken deze ook aan te laten staan, en niet alleen aan te zetten als je zelf wat wilt zien. De veiligheid van het AIS systeem wordt groter naarmate meer schepen (en jachten) met een AIS transponder zijn uitgerust en die ook aan hebben staan. Op de grote vaart is het verplicht de apparatuur dag en nacht aan te laten, zelfs afgemeerd in een haven.

Op de site: www.aislive.com kun je zien welke boten allemaal varen (en in de haven liggen) met AIS. Je kunt je gratis abonneren om ALLE boten met AIS te kunnen zien en eventueel je eigen transponder te testen.

groeten,

Pim Blokland
a/b SY Linea
www.sy-linea.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 14 feb 2008 18:57 #27334

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
nog een scherm om op te letten :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 14 feb 2008 19:16 #27336

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Als ik goed geïnformeerd ben hadden de oude NASA's geen mogelijkheden voor AIS B, maar de tegenwoordige NASA's wel sinds vorig jaar (2007).............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 14 feb 2008 21:47 #27350

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 285
Wat denk je dat er gebeurt als alle jachten een AIS zender hebben??? Je ziet door de bomen het bos niet meer. Je complete scherm wordt gevuld met alle jachten en beroepsvaart. en dus niet meer bruikbaar. Ik vermoed dat de beroepsvaart dan ook AIS B berichten zullen gaan blokkeren op hun plotters en radars en dan ben je weer onzichtbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 feb 2008 03:01 #27362

  • SYLinea
  • SYLinea's Profielfoto
Ik denk dat dat wel meevalt: op de radar zie toch ook alle boten, inclusief betonningen? Juist als iedere boot AIS zend, wordt het systeem een vervanging (lees: verbetering) van de radar, met als groot voordeel dat je veel meer informatie krijgt dan op een radar.
Bovendien is het varen met radar of AIS op zee juist om schepen te zien en hun koers te bepalen die je met het blote oog niet kunt zien.

De werking van AIS is verder afhankelijk van het kaartprogramma dat je ervoor gebruikt. Ikzelf gebruik Chart Navigator Pro van Maptech. Daarop zijn alle AIS boten met hun koers op de kaart te zien, en dat is absoluut niet storend, behalve als ik het beeld uitzoom en boten zie van de Rotterdamse haven tot aan IJmuiden toe, want zó'n bereik heeft dat zeker. Pas als ik op een boot klik krijg ik alle informatie zoals naam, roepletters, afm koers, snelheid, enz., enz.
Je moet je dus in druk gebied beperken tot je directe omgeving. Pas ver op zee zoom ik uit om verder te kunnen "kijken". Bij het oversteken van de Maasmond bij Hoek van Holland zoom ik van te voren even uit om te kijken welke boten uitvaren en binnenkomen. Ik heb ervaren dat die schepen mij ook zien en rekening houden met mijn bewegingen, ze hebben ook mijn naam en roepletters en zodoende ben je niet meer "een van die jachies", maar een volwaardige mede-verkeersdeelnemer op het water.
Je kunt zelfs het programma aanvaringskoers alarmen laten geven, waarvan je afstand, tijd etc., allemaal zelf kunt instellen.

Ik blijf erbij dat het een prachtig systeem is dat de veiligheid vergroot en helemaal als iedereen een AIS zender heeft (in ieder geval op zee en de grote binnenwateren!).

Pim

a/b SY Linea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 15 feb 2008 08:19 #27363

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 285
Ik heb dit geschreven omdat ik in mijn beroep veel met de beroepsvaart te maken heb gehad. De kapiteins wilden eerst allemaal AIS op de radar maar ik heb van velen gehoord dat ze deze functie uit zetten omdat er teveel informatie op het scherm komt. Met de radar plotten ze ook alleen de schepen die mogelijk gevaar opleveren. In de praktijk heb je dus, zelfs in het kanaal, maar een beperkt aantal plots. De koers en snelheid van andere schepen is alleen van belang als er aaanvaringsgevaar dreigt en bepaalt moet worden wie er uit moet wijken. De relatieve beweging op het scherm veel belangrijker. Deze geeft namelijk aan of er gevaar dreigt. De beroepsvaart houd ( als het goed is:-)) contineu radar en plotters in de gaten. De noodzaak om dus van alle plots een koers snelheids vector te zien is dus veel kleiner. Daarbij komt dat de beroepsvaart meestal op een bereik van 12 mijl vaart met de radar. Door hun hogere snelheid willen ze verder vooruit zien dan aan boord van een jacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS 21 mrt 2008 09:07 #29744

.....AIS is dus (nog) niet een goedkoop alternatief voor een Radar.....

AIS wordt nooit een alternatief voor radar, alleen al omdat boeien en rotsen geen AIS uitzenden, om van vissers maar niet te spreken.

Maar AIS is wel handig, niet op binnenwateren maar wel op zee. Bij het oversteken van de shipping lanes heb ik er veel nut van gehad. En als electronica freak is het ook gewoon leuk om mee te spelen, ook in de winter:

Dit is wel een uitzonderlijke ontvangst vanuit Soest, zie de rood/groene pijl, maar geeft wel aan wat je met simpele spullen kan bereiken.
Ik heb een 2e hands scannertje gekocht en een marifoon antenne, en hoppa!

Voor de geïnteresseerden heb ik wel een uitgebreide technische beschrijving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl