Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat?

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 05 aug 2011 08:36 #211728

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
web schreef :
Reden waarom ik een beetje terughoudend ben geworden met electrische discussies, is dat het zo'n onderwerp is waar heel veel mensen "verstand van hebben" .....

.... denk je de volgende keer wel even na voordat je zo'n draadje uberhaupt openklikt ;)
Ik vraag naar een ieder zijn mening. Alle informatie neem ik in me op, en maak daarna zelf mijn eigen afweging.
(doen de meeste als het goed is.)

Het leuke aan dit forum is dat er diverse "pluimages" zitten, welke over het algemeen leuk met elkaar omgaan.

Ik ken ook fora & nieuwsgroepen waar ze elkaar voor rotte vis uitmaken. Daar kom ik dus gewoon niet meer.

Maar nu weer On Topic hé. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 05 aug 2011 08:48 #211733

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
@Fanman: Sorry voor offtopic ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 05 aug 2011 09:01 #211735

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
web schreef :
@Fanman: Sorry voor offtopic ;)
NP web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 06 aug 2011 13:40 #211945

Waarom zit er een shunt in het schema? Ik heb even gegoogled, en ik zag hem parallel aan een ampèremeter maar hier gaat blijkbaar alle stroom erdoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 06 aug 2011 13:49 #211946

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ik veronderstel dat het onderdeel 'shunt' een naam heeft gekregen die niet helemaal de lading dekt. Ik vermoed dat het een opnemer is voor stroom, spanning en eventueel andere meetgegevens en hoort bij wat bij het paneel met 'Nasa' wordt aangeduid. Het is uit de tekening mij niet duidelijk wat 'Nasa' doet. (Wat de NASA doet weet ik wel ongeveer, maar je weet nooit alles!)
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 06 aug 2011 13:51 #211947

  • joeri_01
  • joeri_01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
ZuiderZeiler schreef :
Waarom zit er een shunt in het schema? Ik heb even gegoogled, en ik zag hem parallel aan een ampèremeter maar hier gaat blijkbaar alle stroom erdoor.

De ampère meter meet de spanning over de shunt, aan de hand daarvan berekent hij de stroom. Omdat een ideale volt meter een oneindige weerstand is gaat alle stroom door de shunt. Verder is de shunt niet meer dan een verwaarloosbaar kleine weerstand.

Joeri.
Laatst bewerkt: 06 aug 2011 14:00 door joeri_01.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 06 aug 2011 14:26 #211952

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Een shunt heeft 1 nadeel.
De overgang weerstanden moeten minimaal zijn.
Dus bij aan sluiten goed opletten dat de aanraking vlakken goed schoon zijn en heel goed contact maken.
Geen ijzeren sluit ringen gebruiken (voorbeeld)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 06 aug 2011 15:22 #211959

De shunt is de enige manier om hoge stromen te meten.
spanning is stroom maal weeerstand.
Vermogen is stroom in t kwadraat maal de weerstand.

dus een hele lage weerstandwaarde zal relatief weinig vermogen opnemen (warmte), maar toch een spanningsval veroorzaken. De Nasa meet de spanning over de shuntweerstand.
Ook al zijn het millivoilts, als de waarde van de weerstand bekend is, kun je toch redelijk ongestraft de stroomwaarde berekenen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 aug 2011 15:22 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 06 aug 2011 16:57 #211967

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Een Nasa BM1 is een battery monitor.

Een goeie shunt heeft aparte aansluitingen voor de "meetdraden" en voor de "hoofdstroom", op die manier wordt de meting niet beinvloed door contactverliezen. Zo is ie in dit geval ook getekend, dus ik ga er vanuit dat het goed zit.

Anders gezegd: je meet altijd aan de "binnenkant" van de stroomvoerende contacten, zodat die overgangsweerstanden je meting niet beinvloeden.
Laatst bewerkt: 06 aug 2011 16:59 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 06 aug 2011 18:59 #211979

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1678
mijn schakelpaneel:

schakelaars zijn dubbelpolige zekeringautomaten:
Carling C-series bijvoorbeeld CS2-B0-14-610-112-I
Dat geeft schakelaar en zekering in 1, en visueel direct zichtbaar welke zekering eruit ligt.
Alles direct bedraad aan achterkant, geen verdeelstrippen, de carling automaten aan de accu-zijde met koperen strips "bedraad", de afgaande kabels direct naar de verbruiker.
Aluminium schip, dus alles dubbelpolig uitgevoerd.
Alleen algemene ruimte-verlichting zit op groepen, de rest (pompen etc) elk eigen automaat. De navigatiehoek is op 1 groep gezekerd, omdat daar in de navigatiehoek weer een onderverdeling is gemaakt. Nou ja, 2 groepen dan, 1 voor de 24V apparaten en 1 voor de 12V apparaten.
Daar waar nodig of gewenst extra schakelaars bij de verbruikers.
Kabeldiktes afhankelijk van lengte en stroomsterkte en toegelaten spanningsval.
Kabels nummeren met plak-nummers, clear-heatshrink erom heen, blijft het altijd zitten. Niet alleen eind en begin, ook in midden op verschillende plaatsen in de kabelgoten, dan kan je later ook daar zien welke kabel welke is.

Heb je nog een lenspomp?
Heb je nog een vlotterschakelaar daar onderin?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 07 aug 2011 05:31 #212004

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
INDRUKWEKKEND!
Volgens de opschriften zijn er 4 schakelaars ongebruikt. Ik krijg de indruk dat je een hele grote boot hebt, dan wel zeer veel elektrische apparatuur. Je hebt met deze installatie nu alle verbruikers individueel aangesloten, heb je ze nu ook allemaal individueel beveiligd? Waar schakel je de verbruikers in? Op het paneel of op de verbruiker? Hoe werkt dat ergonomisch gezien?
Ik houd op met vragen, anders ga ik teveel off topic.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 07 aug 2011 08:06 #212028

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Wow... is dat een zeiljacht of een kerncentrale?

Tis ook geen kleintje natuurlijk (50 voet, maak ik op uit je profiel), met het idee om alle schakelaars uit de hele boot op 1 paneel te centraliseren vrij ver doorgevoerd. Je ziet dat toch wel veel, op jachten.

Ergonomisch gezien had ik het waarschijnlijk anders gedaan, maar indrukwekkend is zo'n paneel (en ongetwijfeld de bedrading erachter) wel.

Peper, aangezien de schakelaars zekeringautomaten zijn, is alles inderdaad individueel beveiligd zo te zien...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 07 aug 2011 08:47 #212037

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Zoals gemeld wordt gevolgd door meerdere €ers , maar snap er nog steeds niks van. Denk dat mijn €er zinkt met zon schakelaar paneel als de vorige. ís zeker een "klusje" voor de winter.Ik blijf dus het topic goed volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 07 aug 2011 11:28 #212063

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ronaldl schreef :
mijn schakelpaneel:
Mozes Kriebels..
"Indrukwekkend" is eigenlijk het eerste wat bij me opkomt :)
Ietwat overkill voor ons bootje.
Ronaldl schreef :
Heb je nog een lenspomp?
Heb je nog een vlotterschakelaar daar onderin?

Ik heb geen elektrische lenspomp, nog een Vlotterschakelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 07 aug 2011 11:49 #212068

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Vandaag de maten opgenomen voor het nieuwe schakelpaneel.
(mal gemaakt uit een leeg bierfles karton van Grolsch)
Vanavond maar eens omzetten in een 3D model, waarna ik er een werktekening van kan gaan maken.
Ik denk dat ik het paneel zelf uit RVS-plaatstaal ga maken.
Zodra ik een definitief ontwerp heb, zal ik die eens posten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 07 aug 2011 13:43 #212091

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ik ben even aan het tekenen geweest.







De witte "doos" is de Nasa BM1
De zwarte "doos" aan de zijkant is een Accu-omschakelaar.
De gaten aan de voorzijde zijn de schakelaars met ingebouwde led.
De gaten aan de zijkant zijn voor zekeringen.
Laatst bewerkt: 07 aug 2011 13:44 door Fanman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 07 aug 2011 13:58 #212096

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
En waar ga je het paneel plaatsen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 07 aug 2011 16:30 #212122

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Roan schreef :
En waar ga je het paneel plaatsen?
Tussen de Bakboord-Bank, en het gangpad aan bakboord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 07 aug 2011 17:58 #212142

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1678
Peper schreef :
Volgens de opschriften zijn er 4 schakelaars ongebruikt. Ik krijg de indruk dat je een hele grote boot hebt, dan wel zeer veel elektrische apparatuur. Je hebt met deze installatie nu alle verbruikers individueel aangesloten, heb je ze nu ook allemaal individueel beveiligd? Waar schakel je de verbruikers in? Op het paneel of op de verbruiker? Hoe werkt dat ergonomisch gezien?
Ik houd op met vragen, anders ga ik teveel off topic.
Groet, Peper.

ongebruikte schakelaars voor toekomstige ideeen. Groot? 50 voet. De meeste verbuikers individueel aangesloten en gezekerd. Alleen bijvoorbeeld kajuitverlichting is een groep, maar daar waar gesplitst wordt naar verschillende lampen een verdelertje met zekeringetjes, immers daar dunnere kabels. De meeste verbuikers schakelen uiteindelijk lokaal, zoals pompen, ankerlier,verlichting. Echter sommige schakelen echt via het paneel, zoals koelkast, navigatieverlichting zeil, motor, anker, maar ook verwarming (maar daar zit weer een thermostaat op), hydrofoor, zalinglichten. Persoonlijk vind ik het handig, maar intussen gewend natuurlijk.
Overigens is het schakelpaneel alleen voor de "kleine" amperages, de grote amperages (>50A) worden via een ander paneel geschakeld en gezekerd, ook met automaten (bijvoorbeeld ankerlier, wastetreatment, autopilot) Nog een ander paneel is voor de lenspompen (5 stuks).
Accus 24V 500Ah. Hoofdzekering Class T fuse, omdat deze snel zijn maar ook een hoge Interupt Rating hebben. Accukabels 95mm2, naar panelen 65mm2. Dikte om reden van spanningsval (electromotoren 3%, nav-lichten 3%, overig 5-10%)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 07 aug 2011 18:06 #212147

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1678
web schreef :
Wow... is dat een zeiljacht of een kerncentrale?

Tis ook geen kleintje natuurlijk (50 voet, maak ik op uit je profiel), met het idee om alle schakelaars uit de hele boot op 1 paneel te centraliseren vrij ver doorgevoerd. Je ziet dat toch wel veel, op jachten.

Ergonomisch gezien had ik het waarschijnlijk anders gedaan, maar indrukwekkend is zo'n paneel (en ongetwijfeld de bedrading erachter) wel.

Peper, aangezien de schakelaars zekeringautomaten zijn, is alles inderdaad individueel beveiligd zo te zien...

Gewoon zeilboot, hoor. Maar wel zelf bedacht, en dan ga je gang. Centraal paneel met individuele zekeringen om reden van gemak bij storing zoeken. Een oogopslag en je overziet alles. Als er iets tript, je ziet het gelijk. Niet meer zoeken welk apparaat de storing veroorzaakt bij uitval van een centrale zekering.
En deze opstelling verhindert niet de ergonomie, want je kan overal waar je wilt een lokale schakelaar toevoegen. En die zijn er toch wel. Marifoon heeft eigen schakelaar bijvoorbeeld. De kachel heeft een thermostaat, de autopilot heeft eigen bedieningspaneel, enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 08 aug 2011 06:32 #212211

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@Ronaldl:
Ja, ik vind 50 voet groot, zeker in vergelijking met mijn 24 voeter. Ik snap dan ook dat je een veel groter schakelpaneel hebt en veel grotere accu's en 24V is dan ook een betere boordspanning in verband met de spanningsval over de langere kabels. Als de TS toch zijn hele elektrische installatie op de schop neemt, is een nieuwe 24V installatie voor hem zeker een overweging.
Je bent ook niet bang geweest een 'beetje koper' in de boot te leggen! 95mm2 is geen kattepis! :ohmy: Heb je daarvoor rubber mantel laskabels gebruikt?
Op het gevaar af op dit forum voor 'grammar dictator' te worden uitgemaakt: amperage :pinch: (en ook voltage en wattage) is (zijn) geen Nederlands(e) woord(en), het juiste woord is stroomsterkte (of spanning en vermogen), toch, Web en YELLOW BOAT?
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 08 aug 2011 06:42 #212212

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Nog een kleine tip voor schakelpaneeltjes die net iets minder imposant hoeven te zijn maar wel veel betaalbaarder:
zekeringhouders van corad
Je hebt ze in 4, 6 en 10 voudig.

Het lijkt misschien wat duur (rond de 2 euro per zekering, steekzekeringhouders kunnen goedkoper) maar je hebt meteen je verzamelrail er ook bij zitten. Reduceert weer kosten én minder verbindingen dus in principe betrouwbaarder. Als ze zekering stuk is, gaat een ledje branden. Lekker makkelijk en dat maakt zeer bruikbaar om te splitsen na de schakelaar. 1 knop voor binnenverlichting maar erna wel 4 zekeringgroepen bijvoorbeeld.

Het zijn wel steekzekeringen en geen automatische. Goedkoop, overal verkrijgbaar en de stroomsterkte is weer aan te passen. IKk was eerst sceptisch, toch eentje besteld en ben er positief nu over de kwaliteit ed.
Laatst bewerkt: 08 aug 2011 06:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 08 aug 2011 06:52 #212216

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Dezelfde leverancier heeft ook automatische zekeringen. Deze zijn iets hoger en passen dan misschien niet onder het dekseltje. De 15A uitvoeringen daarvan doen het al 6 jaar goed in mijn auto.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 08 aug 2011 06:55 #212218

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Ja zo'n steekzerkeing kun je ook vervangen door een automitische steekzekering. Alleen zijn die best prijzig en hoe vaak gaat zo'n zekering er nou uit? Als dat in een bepaalde groep wat vaker gebeurd, kun je die altijd nog vervangen door zo'n automatische maar eigenlijk zit het probleem dan elders... wisselen gaat dan wel heel simpel :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw schema 12v boordnet => Is het wat? 08 aug 2011 08:11 #212233

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ik zit er aan te denken om deze knopjes te gaan gebruiken & deze zekeringen.

(zekeringen uiteraard in benodigde ampères.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl