Sjaap heeft een punt... Ik gebruik vergelijkbare zekeringhouders met gewoon een smeltpatroon van ca. 0,20€. Ik heb er vorig jaar al 1 moeten vervangen (Bahco viel uit m'n hand op een gestripte draad en een accuklem
) sinds die tijd niet weer.
De knopjes die je aangeeft vind ik heel mooi, zij schakelen 6A bij 250V
wisselstroom. Die stroom gaat 2 maal per periode door de 0-lijn en een vlamboog dooft dan automatisch (tenzij inductief belast). Jij hebt aan boord een gelijkstroomnet waarvan de vlamboog in de schakelaar niet automatisch dooft bij de 0-doorgang (die is er namelijk niet). Als je naar schakelaars voor gelijkstroom zoekt, zul je zien dat deze veel zwaarder zijn geconstrueerd voor dezelfde af-schakel-stroom. Van de 6A afschakel-wisselstroom houdt je misschien nog 4A over. Goed als af-schakelaar voor LED verlichting met een maximale stroom van 1A, maar niet geschikt om waterpompen mee in of af te schakelen met een nominaalstroom van 4A en een inschakelstroom die wel tot 10A kan oplopen. Mijn advies zou zijn: zoek bij 'C' eens in de 'auto elektriciteit' hoek naar laagspanningschakelaars voor gebruik in de auto. Deze zijn beslist beter geschikt voor hoge stroomsterktes (maar misschien niet zo mooi...).
Groet, Peper.
EDIT: niet bij 'auto' kijken, maar bij 'componenten > schakelaars > tuimelschakelaars' daar staan de 'echte': (12 V~ =, 30 A), dat is tenminste 'stroom schakelen'!
P.