Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: walstroom aanleggen

walstroom aanleggen 30 nov 2011 19:18 #244508

Hoi Allemaal,

Ik wil op mijn Victoire walstroom aanleggen.
De walstroom kan gescheiden blijven van de het 12 voltsgebeuren.

Is het handig om de aansluiting in de ankerkluis te maken?

Wie kan mij een schema geven waarop ook de benodigde onderdelen staan?

Groeten,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 30 nov 2011 19:46 #244514

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je Google gebruikt en zoekt op aansluitschema walstroom zie je meer dan je nu voor mogelijk houd.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 30 nov 2011 19:51 #244516

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
in ieder geval:
- zekeringen
- aardlekschakelaar.
Nuttig: galvanische scheidingstrafo

aansluiting in de ankerbak vond ik (vorige boot) een drama. Altijd zeiknat, vaak ook zout. Veel te vaak sluiting in de stekker en zelfs gewoon in het snoer (door zout in de isolatie).
Ook is in de boot een lang snoer nodig naar de kaartentafel, door allemaal schotjes heen.
Bovendien is de afstand tot de stroomkast op de steiger als je langs de wal of achteruit in de box ligt vanaf het achterschip niet langer.
Kortom, er is geen enkele goede reden voor een aansluiting in de ankerbak.
Mijn aansluiting zit in een bakskist.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 30 nov 2011 19:58 #244518

Hans,

Ik ben momenteel ook bezig met de elektra en ik heb een simpele installatie. Ik heb een CEE male (wandcontactdoos) in mijn ankerbak. Hier zal ik later zelf een verlengsnoer aanhangen.
De 230V gaat via een aardlek naar diverse stopcontacten (zie het als een chique verlengsnoer). Voor de 12 volt heb ik een acculader zodat alles lekker vol blijft. Al mijn verlichting blijft verder op 12 volt.

Je kan het natuurlijk (zo duur en mooi) maken zoals je wilt en inderdaad, via Google kan je diverse schema's vinden.

Succes!
Friendship 25 → Friendship 28
Laatst bewerkt: 30 nov 2011 19:59 door Mike Wazowski.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 30 nov 2011 20:01 #244520

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Zat even te kijken of je op zoet of op zout water ligt.
Ligplaats Heeg, woonplaats Bleiswijk, da's nogal een eindje kachelen naar de boot!

Ankerbak levert inderdaad meer gevaar op voor corrosie, vooral als je wat vaker op zout water komt.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 30 nov 2011 20:28 #244526

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
in de ankerbak, heb ik ook. Maar geen CEE stekker, maar een kleinere IP67 stekker verbinding met afdekdopjes indien niet in gebruik. Het is toch maar beperkt amperage toch (zie verder)? Gelijk daar in de ankerbak een IP67 kastje met daarin de zekering en de aardlek.
En natuurlijk een scheidingstrafo, je kan het maar 1 keer goed doen.
Na de scheidingstrafo de acculader/omvormer
Na de omvormer een groepen-zekeringkastje met aardlek met als groepjes:
- stopcontacten
- acculader motor-accu
- boiler
- magnetron
Door de acculader/omvormer (Multi+) is het amperage door de walstoom begrensd door de instelling op de Multi+, heb je zelf in de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 30 nov 2011 20:47 #244535

Ronaldl schreef :
in de ankerbak, heb ik ook. Maar geen CEE stekker, maar een kleinere IP67 stekker verbinding met afdekdopjes indien niet in gebruik. Het is toch maar beperkt amperage toch (zie verder)? Gelijk daar in de ankerbak een IP67 kastje met daarin de zekering en de aardlek.
En natuurlijk een scheidingstrafo, je kan het maar 1 keer goed doen.
Na de scheidingstrafo de acculader/omvormer
Na de omvormer een groepen-zekeringkastje met aardlek met als groepjes:
- stopcontacten
- acculader motor-accu
- boiler
- magnetron
Door de acculader/omvormer (Multi+) is het amperage door de walstoom begrensd door de instelling op de Multi+, heb je zelf in de hand.

Walstroomaansluitingen varieren nogal. ben afgelopen seizoen punten van 6, 10 en gewoon de volle 16 amp tegen gekomen.
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 05:44 #244563

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
De door mij bedoelde ministekker kan ook gewoon 16A hebben, nou ja, da's de max. rating. Wat ik bedoelde te zeggen is dat door de instelling op de Multi+ met een draaiknopje je de max. belasting op de walstroomkabel zelf kan instellen. Dat betekent dus dat ik deze normaal niet boven de 6A laat komen, zeker als ik het max. amperage van de walstroom zelf niet ken. Als ik in de boot toch meer dan 6A 230VAC verbruik, bijvoorbeeld ff stofzuigen, dan wordt het meerdere boven de 6A even uit de accu's geleend, en later, na het stofzuigen, worden de accu's weer automatisch opgeladen. Weet ik dat op de wal bijvoorbeeld 16A beschikbaar is, draai ik het knopje wat omhoog. Voordat ik de kabel aan de wakl inprik, zet ik het knopje op 4A, zodat in ieder geval de walstroomkast er niet gelijk uitknalt door een spanningspiek of zo. Daarna draai ik het wat omhoog.
Laatst bewerkt: 01 dec 2011 05:45 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 06:04 #244565

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik heb er total geen kastjes tussen zitten alleen een aardlek, wil niet teveel van dat " gefriemel met knopjes" aan boord hebben wat allemaal stuk kan gaan. Enne, de ankerkluis is volgens mijn ervaring bijna de slechtste plek aan boord om stroom aan te leggen want is bijna altijd nat /zout en slecht geventileerd. Ik heb alles in de bakskist tegen de bovenzijde gemonteerd. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 06:38 #244577

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Heb mijn aansluiting achterin de bakskist gemaakt, maar het is met mijn schip het handigst met de punt naar voren aan te leggen. Moet dus altijd eerst de bootlengte aan snoer gebruiken om in de buurt te komen van steiger. Dat zou ik de volgende keer anders doen.........

Heb ook 3 snoeren in verschillende lengtes en wat omprikkabels en diverse stekers aanboord. Extra blij werd ik van het snoer met dubbele uitgang, zodat je bij een volle stroompaal, in overleg, kan bijprikken bij een ander.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 07:38 #244585

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een aansluiting in de ankerbak is voor boten die altijd in de box liggen en boven windkracht 3 niet meer varen.
Een ankerbak op een wél zeilende boot hapt tenminste regelmatig buiswater en gaat soms ook geheel door een golf heen. Hele bak vol (zout) water. Veel plezier met steeds nieuwe stekkers aan het snoer zetten.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 07:55 #244589

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Voor wie het simpel wil houden zijn er bij de grotere kampeerwinkels ook paneeltjes met zekeringsautomaat, 3 contactdozen en 5 of 10 meter snoer met CE steker te koop:
www.de-wit.nl/nl/tent-en-vouwwagen-unit

Of een compleet kastje met aardlek en zekeringsautomaat:
www.de-wit.nl/nl/installatieka...-en-zekeringautomaat

Of nog simpeler (maar ongezekerd!): www.de-wit.nl/nl/230-volt-unit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 08:10 #244593

Volgens het boek, electriciteit aan boord, moet het zo!
Dit is de meest simpele versie die je aan kunt leggen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 08:14 #244594

En deze voor als je het iets uitgebreider wilt.

Ik heb zelf ook mijn stekker in de bakskist. Soms vervelend met draad uitlopen, maar naar mijn mening de beste plek om hem droog te houden.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 08:57 #244606

Dit lijkt erg veel op de installatie zoals ik hem heb. Ik heb persoonlijk nog nooit problemen gehad met mijn wandcontactdoos (waarvan de contacten naar beneden staan gericht) in de ankerbak. Daarnaast laat ik ook altijd mijn verlengsnoer eraan zitten en op de female stekker zit een klepje.
Maar ik kan me voorstellen als je ankerbak vol met water staat, je hier een probleem mee kan krijgen. Het is wel zo dat mijn ankerbak afsluitbaar is.
Friendship 25 → Friendship 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 09:01 #244607

Capolavoro schreef :
een aansluiting in de ankerbak is voor boten die altijd in de box liggen en boven windkracht 3 niet meer varen.
Een ankerbak op een wél zeilende boot hapt tenminste regelmatig buiswater en gaat soms ook geheel door een golf heen. Hele bak vol (zout) water. Veel plezier met steeds nieuwe stekkers aan het snoer zetten.....

groet
t

Een elektriciteit aansluiting is voor boten die alleen maar van haven naar haven zeilen. Denk je eens in wat je kan besparen als je zonder kan!
Die installatie kost je klauwen vol met geld,
allemaal elektrolyse problemen,
iedere avond in een haven a 20 euro,
al die muntjes in de automaat,
gezeul met kabels en zekeringen die er uitklappen,
etc. etc.
En dat allemaal omdat dat pilsje koud moet zijn 's avonds.
Echte bikkels hangen dat pilsje gewoon overboord, en drinken hem ietsje minder koel, maar stukken goedkoper!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 10:28 #244621

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Hans, dat is maar ten dele waar natuurlijk.
Als ik tegenwoordig de haven uitvaar loopt mijn motor max.10 minuten.
Ik verbruik niet echt gigantisch, autoradio, handheld GPS-je en soms een handheld marifoontje en als ik nieuwsgierig ben een laptop voor navigatie.

Maar die verbruiken wel teveel om met 10 minuten motoren mn accu weer vol te maken.
Ik heb nu dus een acculader die ik aanheb als ik langer weg ben geweest en als ik 's avonds bv internet open trek.
Gewoon met een lange kabel op een katrol waar ik de acculader op aansluit .
In Middelharnis was je per keer al gauw 25+ min per in/uitvaart op de motor, nooit walstroom nodig gehad.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 10:47 #244625

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Wel een beetje geleuter om jezelf als " bikkel" te benoemen omdat je houdt van warm bier drinken. :laugh: Ik had altijd een andere definitie van een "bikkel" in mijn hoofd.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 11:02 #244629

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Zorg voor een veilige installatie.
Ceeform stekker en contra
Olie bestendig kabel
Aan boord een aardlek schakelaar (op de wal kunnen ze niet werken)
Een automatische zekering dubbelpolig
Eventueel een scheiding trafo

Stalen schepen kunnen last hebben van extreme galvanische corrosie door een potentiaalverschil tussen de scheepsaarde (de scheepsromp) en de walaarde, ook doordat de aardgeleider het schip verbindt met andere schepen of met een stalen damwand.
In deze situatie wordt een scheidingstransformator toegepast om een boordaarde te maken die niet verbonden is met de walaarde.
Daarvoor wordt een van de secondaire aansluitingen verbonden met de scheepsromp, net zoals aan de wal ook de nul met aarde verbonden wordt in een transformator huisje



Waterdichte aansluit kast
Kabel weer olie bestendig en geleiden door kunststof buis.
waterdichte stopcontact(en) zoals buiten gebruikelijk is.
Maar dan binnen plaatsen.
Mooi klepje er voor en goed beschermd.

Niet monteren in de anker kluis maar achter in bakskist of een ander geschikte plaats.
Laatst bewerkt: 01 dec 2011 13:11 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 12:43 #244662

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Now we are talking, keep it simple B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 12:47 #244664

Anjo schreef :
Hans, dat is maar ten dele waar natuurlijk.
Als ik tegenwoordig de haven uitvaar loopt mijn motor max.10 minuten.
Ik verbruik niet echt gigantisch, autoradio, handheld GPS-je en soms een handheld marifoontje en als ik nieuwsgierig ben een laptop voor navigatie.

Maar die verbruiken wel teveel om met 10 minuten motoren mn accu weer vol te maken.
Ik heb nu dus een acculader die ik aanheb als ik langer weg ben geweest en als ik 's avonds bv internet open trek.
Gewoon met een lange kabel op een katrol waar ik de acculader op aansluit .
In Middelharnis was je per keer al gauw 25+ min per in/uitvaart op de motor, nooit walstroom nodig gehad.

Daarom heb ik ook nog een klein zonnepaneeltje voorop liggen.
30 Watt of zo, houdt de accu prachtig op spanning.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 12:51 #244665

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zo is dat!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 13:19 #244671

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6153
svalk schreef :
Wel een beetje geleuter om jezelf als " bikkel" te benoemen omdat je houdt van warm bier drinken. :laugh: Ik had altijd een andere definitie van een "bikkel" in mijn hoofd.
Bikkels drinken geen (lauw)bier maar kauwen op een hop struik :P
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 13:50 #244678

Electrolyse op een victoire lijkt me in het geheel niet aan de orde en een scheidingstrafo op een polyesterboot is absoluut niet nodig. Op een stalen boot is het nut discutabel en op een aluminium boot bittere noodzaak. Ik zou er zelf nooit een in een victoire hangen, dat is echt zonde van de ruimte en zonde van het geld.

Verder ben ik het er mee eens dat een ankerbak zo ongeveer de aller slechtste plek is voor een walstroom aansluiting, alleen de bilge is slechter :woohoo: bakskist is een van de betere plekken, zolang het er maar redelijk droog en vooral zout vrij is.

Houd het simpel, gewoon een stopcontact in de kuip of baskist, een aardlek schakelaar en dan een huis tuin en keuken stopcontact ergens in de boot als je het volledig gescheiden wilt houden van het 12 volts netwerk(je)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: walstroom aanleggen 01 dec 2011 14:48 #244691

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Denk bij een polyester jacht eens aan een voeding 230volt vanaf de wal.
Er zit een acculader op aangesloten.
Deze acculader is aan gesloten op een accu.
De accu maakt contact met de start motor en dynamo met de + ader.
Als de motor niet gestart is.
De min van de lader ligt via de accu aan de massa van de motor.
Dit via start motor en dynamo.
De motor en koppeling maakt contact met de schroefas.
De schroefas maakt contact met de schroef en het water er omheen.
Er loopt nu een potentiaal verschil van de schroef naar de wal steiger.
Immers tussen nul en aarde zit een 0,5 spanning verschil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl