Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrisch varen

Re: Elektrisch varen 26 aug 2013 07:20 #430191

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Kun je nagaan! Het is niet eens met een verzwakker gemeten (de volle ingangscapaciteit is in werking) en nog geeft de de amplitude ca. 10V top-top aan! Voor een versterker met een bandbreedte van 0-1MHz, verwacht je bij elk 'Octaaf' (= frequentie verdubbeling) toch een 9dB terugloop. In dit geval > 60dB. Dan houdt je haast niets meer over om te laten zien! De bandbreedte van de versterker is kennelijk veel groter dan 1MHz. Ik ben heel trots op dit zelf gebouwde ouwe beestje!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 26 aug 2013 10:24 #430254

Aquaplanning schreef :
Erikdejong schreef :
Nu alleen nog wat vinden voor de verwarming en dan kan diesel helemaal vanboord gegooid worden bij ons. ik heb goede hoop dat we het zonder generator gaan redden. Het is een zeilboot after all.

Whispergen? "de kachel die ook elektriciteit genereert"
Maar die ook op diesel loopt. Dus om diesel van boord te kunnen weren is dit niet de oplossing. Daarnaast kost een unit ongeveer $25.000 en zijn ze goed voor 850W, terwijl ik er voor mijn kachel 5000 nodig heb op een erg koude dag.

Voor dat geld zijn er alternatieven die geen diesel nodig hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 30 aug 2013 18:53 #432260

roozeboos schreef :
Hen3: afgesplitst uit een ander topic, zodat we hieronder over elektrisch varen kunnen discussieren.
CeesS schreef :
.. Overigens is het rendement nog steeds niet om over naar huis te schrijven, de komende jaren moet voor een verbetering daarvan nog veel werk worden verricht.. [/url]

Zou het op boten ook niet electrisch worden?
Nog veel stiller ook!
Zeker te weten! Dat doen wij al jaren... kijk maar:


Gemaakt met een knipoog :)
Laatst bewerkt: 31 aug 2013 05:13 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 30 aug 2013 19:04 #432265

Mooi filmpje maar die officieren worden wel steeds jonger zo te zien :dry: of ik word oud :S
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 31 aug 2013 05:14 #432332

Rob, ik kan je geruststellen, het zijn voornamelijk stagiares die erin voorkomen... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 04 sept 2013 08:39 #433897

peper iets voor jou?
www.linear.com/product/LTC3300..._campaign=LT_Insider

niet meteen als oplossing, maar wellicht als info waar je wat mee kan..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 04 sept 2013 10:14 #433926

Ik heb leverancier voor 12 volt accu (LiFe) gevonden.

Op de vraag welke laders en hoe werkt het, was de reactie: De lader behoort een veelvoud van 4,2 volt te hebben. En tussen de cellen zit ingebouwd een vereffeningsprintje.

Ik heb geen idee hoe deze werken, maar ze schijnen gewoon in de handel te zijn.
Mogelijk ook los verkrijgbaar?.


Zodra m´n huidige accu´s op zijn, wat nog wel even duurt, dacht ik een set Lithium ferro accu´s te kopen en deze zonder verdere aanpassingen te plaatsen.
En dan maar zien wat er gebeuren gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 04 sept 2013 16:48 #434049

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
@Roozeboos:
Dit ziet er heel interessant uit! het is een lader en balancer op basis van een flyback converter! Dat is wat ik zou willen maken! Dank je, ik ga er eens op studeren!
@Saeftinghe:
De 4,2V zou alleen gelden voor een LiYFePO4 cel, maar misschien zit er iets bij waarmee je de spanning voor verschillende cellen kunt instellen en aanpassen op LiFePO cellen of zelfs Li Polymeer cellen (zodat ze niet ontploffen).
Ik ben misschien wat laat met m'n respons, maar wat was het een prachtige dag om te zeilen met 2 oude vrienden...
Groeten Peper,
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 04 sept 2013 16:48 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 04 sept 2013 21:11 #434148

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
@Noorderzon; ik vind het filmpje heel erg goed!
"vracht vervoeren is zó 2011. Het enige dat wij doen is hybride varen!"
Er zal wel veel gelachen zijn bij de opnames :laugh:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 04 sept 2013 21:47 #434152

Jammer dat men de verschillen niet kent tussen Elektrisch varen, Hybride varen en Diesel-elektrisch varen...
Het zijn wezenlijke verschillen, en men noemt alles dat met elektrische voortstuwing te maken heeft tegenwoordig maar Hybride, terwijl in veel gevallen Diesel-Elektrisch bedoeld word, of juist geheel Elektrisch.

Even voor de duidelijkheid:
- Elektrisch varen: Opgeslagen elektrische energie word gebruikt om een elektromotor aan te drijven die voor de voortstuwing zorgt, deze energie is afkomstig van een externe bron (walstroom, zonnepaneel, windgenerator etc). Een verbrandingsmotor komt er niet aan te pas.
- Diesel elektrisch: Een Diesel generator word gebruikt om elektriciteit op te wekken, die energie word dan weer gebruikt om een elektro motor aan te drijven die voor de voorstuwing gebruikt word. Dit is alleen rendabel voor schepen die op gezette tijden een hoge hotel-last hebben. Dit is een voorstuwing waarbij je van 100% mechanisch naar 100% elektrisch en weer terug naar 100% mechanisch gaat, met minimaal 20% extra verlies bovenop je normale diesel efficientie en voortstuwingsefficienty.
- dan is er nog Hybride, daarbij word een en dezelfde as rechtstreeks door de diesel aangedreven, of door de elektro motor als er voldoende energie in de accu's zit, en in geval van vraag naar een hoog vermogen kan de elektromotor ook als booster dienen om de diesel te versterken. In dit systeem word er GEEN energie omgezet van mechanisch naar elektrisch of andersom, daardoor is het rendement aanziendelijk hoger.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 sept 2013 21:59 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 05 sept 2013 04:45 #434179

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
je hebt wel nog het verschil tussen parallel-hybride (hybride zoals jij het beschrijft) en serieel-hybride (min of meer diesel-elektrisch maar dan mét opslag / accu's waardoor je ook kunt varen met de verbrandingsmotor uit).

Bij auto's zie je vooral parallel-hybride (Prius bijv.) Maar ook serieel zie je daar: elektrische auto met een generator aan boord vaak aangeduid als range-extender die je alleen gebruikt als de accu's niet groot genoeg zijn. Fisker Karma bijvoorbeeld.
Laatst bewerkt: 05 sept 2013 04:52 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 05 sept 2013 12:08 #434317

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Erikdejong schreef :
Jammer dat men de verschillen niet kent tussen ...
Dat filmpje is één groot "de draak steken met..." :P
Niet zo serieus jonguh ;)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 05 sept 2013 13:14 #434327

Gijper schreef :
Dat filmpje is één groot "de draak steken met..." :P
Meen je dat nu? Ik dacht echt dat ze met een verlengsnoer gingen varen. Met 300 mijl aan snoer kom je namelijk met gemak de oceaan over...

Blijft het feit dat alles waar elektrische aandrijving bij komt kijken maar gewoon Hybride genoemd word...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 05 sept 2013 17:13 #434382

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Vanaf 01:30 zegt die vent dat er brandstof geproduceerd wordt!
Er wordt dus ook gewerkt met brandstof, vandaar hybride?
Voor de rest heb je natuurlijk gelijk.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 16 okt 2013 08:15 #448290

Even schopje omhoog.

@Peper zijn er nog vorderingen te melden ?

Ik heb inmiddels ook contact met EBBM en zij adviseren toch om de 4 Kw te nemen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 16 okt 2013 10:02 #448315

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Nee, niet veel vorderingen, ben veel wezen zeilen ;) .
It Paradyske heeft geadviseerd in een driver voor de FETs. Daar heb ik nu een goede voor gevonden: de IXD_609 die tot 30V voedingsspanning aan kan en kortstondig bereid is om 9A in de gate van de 'gedreven FET' te stoppen. De schakeling voor de booster heb ik wel ontworpen, maar nog niet gebouwd en getest.
Roozeboos adviseerde FET's voor de laad regel shunts i.p.v. transistors, maar met de 4V celspanning kun je een FET maar net open sturen en niet echt lekker 20A er door heen jagen indien je zonnepaneel (of de booster) dat wel zou leveren. Dat moet wel tot de mogelijkheden behoren voor het snel 'vol tanken' van de accu's. Hier ben ik mee bezig geweest en een nieuwe schakeling voor de balanceerders werkt (op de werkbank). Hierbij maak ik ook weer gebruik van een kleine spanningsbooster die bekend staat als 'Joule thief' en die wordt gebruikt om LEDjes te laten branden op een lege 1,5V batterij. Zo kan ik aan 12V komen om de FET goed open te sturen (en er dus lekker veel stroom door te laten lopen indien nodig).

De FET kan 30A aan en 70W 'vermoorden' (maar dan wel op een goed koelblik). De versie met de npn transistor werkt, maar ik heb een voorkeur voor de versie met de pnp transistor omdat er dan minder stroom door de TL431 (programmable zener diode) loopt. Deze schakeling moet ik nog bouwen en ik heb net de onderdelen daarvoor binnen gekregen!
Ook een advies van roozeboos: een stevig kastje, zodat de transistors er niet vanaf breken. Hij kan gerust zijn, het printje komt in een 20mm U-profiel van 2mm aluminium te liggen en de FET wordt dan op het aluminium geschroefd voor de koeling (ligt de plus van de schakeling wel aan het aluminium, maar dat moet dan met een aantal lagen polyurethaan lak -Epifanes- worden geïsoleerd).
Bij de binnen gekregen onderdelen zit ook een 200V FET voor de booster, zodat ik daarvoor de onderdelen ook in huis heb en een proefschakeling kan gaan maken.

Toch 4kW... Vraagt dan wel een 48V accubatterij! Wordt duurder, groter en zwaarder! Duurt langer voordat ie op zee 'vol' is. Je haalt dan wel de rompsnelheid, maar tegen welke prijs? Is dit iets?

Moet je dan wel durven te bestellen bij die 'bamibakkers'. Ik overweeg het te doen! Voor als ik een langere tocht ga maken (en dat ga jij dus doen). Voor 'op de plas' heb ik dat niet nodig.
Waarom adviseren ze 4kW? Hebben zij ook de 'chronische haast-ose' en willen zij hard? Of is de 2kW uitvoering minder goed? (Buurman Sunday zal dat beslist bestrijden, maar hij heeft geen haast en vaart met windstilte van Engeland naar IJmuiden met 100W vermogen. Dat duurt dan wel 2 dagen, maar dat is dus het voordeel van geen haast hebben). Of verdienen zij in deze crisistijd beter aan een 4kW model? Het zei ze gegund hoor, daar niet van. Denk erom dat bij zwaar weer op zee een bbm aan het hek niet veel doet. Hij zit dan meer boven water dan onder water. Het argument: 'dan kun je lekker door de golven varen bij storm' heeft hier geen waarde! Dit geldt voor elke bbm, niet alleen voor elektrische!
$ucce$ met je afweging!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 16 okt 2013 12:26 #448350

Voorlopig gaat ze eerst het water in om het interieur er in te timmeren de elektra en gas installatie en dan gaat ze er nog 1x uit en laat ik een motor bun er in lamineren zodat de EBBM in een bun voor het roer uitkomt.
Zo hebben we een doeltreffendere voortstuwing van de motor en minder kans dat deze met de schroef bovenwater uit komt.

Heb overigens wel 48 Volt 225 Ah tot me beschikking die ik eventueel zo kan schakelen dat ik 24 volt 450 Ah heb.

Blijf posten we volgen het op de voet. Bij EBBM zijn dat chinezen :dry: kan is kijken of ik rechtstreeks bij de importeur kan binnen komen.

Bedankt weer zover voor je input.

Rob
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 16 okt 2013 13:32 #448381

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Een bun zeg je... Dat houdt de schroef van een bbm beter in het water! Dan komt een wat zwaardere motor beter tot zijn recht. Indien je uitgaat van 1pk per 300kg waterverplaatsing, waar kom je dan in pk's gerekend? Zo kom ik met m'n 1800kg €Xr aan 12km/h (dat is net iets onder de rompsnelheid van 12,6km/hr en het ding heeft met z'n kimkielen een hydrodynamiek van een baksteen!) als ik er een 8.8pk achter hang kom ik aan de 12,2km/hr (echte praktijksituatie!), dat scheelt dus niet veel. Voor 15km/hr moet ik er 25pk aan gaan hangen (en m'n boot laten registreren en een vaarbewijs halen).
Ik heb ook verbruikscijfers: bij 5pk en een uur 'volle pot' (tegen de IJsselstroom in van Doesburg naar Anrhem: 2,5 liter benzine weg). Bij 8.8pk en een uur 'volle pot' (tegen de Maasstroom in van Wijchen naar het Maas-Waal kanaal: 8 liter benzine weg). Verbruikscijfers verbeteren enorm als je een zeiltje hijst, al is het maar de fok. Met elektrische energie zal het niet hetzelfde, maar wel overeenkomstig zijn.
Ik vind serieschakeling van accu's beter dan parallel. Bij de laatste vorm kun je last krijgen van een 'voorkeurs-accu' en er geleidelijk een kapot maken. Serie schakeling van lood-zwavelzuur accu's geeft veel minder problemen. Dan zou een 48V motor mijn voorkeur hebben en als je je kunt beheersen kun je ook met 2000W varen (bij de Torqeedo's wordt dit in een display aangegeven).
Houdt je er rekening mee dat je de lood-zwavelzuur accu's beter niet meer dan 50-60% kunt ontladen? Of heb je 'snot-accu's' dan kun je wel tot 70-80% gaan. Volgens mij heb je dan in het 'echie' 1kWh tot je beschikking, dat is met 4kW verbruik een kwartier 'volle pot' en met 2kW verbruik een half uur 'volle pot'. Is dat voldoende?
Je hebt een pb-tje
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 16 okt 2013 18:40 #448503

  • twilight
  • twilight's Profielfoto
Misschien geheel ongepast, misschien tot hulp?
Ik volg dit draadje niet echt maar zag het generatortje en dacht ooit een ander generatortje gezien te hebben;

www.torcman.de/faszination/pra...onda-gx35_430-30.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 17 okt 2013 06:00 #448550

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
@twilight:
Dit Duitse generatortje was al eens gesignaleerd op dit forum. Het gebruikt de motor van de Torqeedo bbm's als generator. Even zo goed bedankt voor je opmerkzaamheid!
De Chinese generatortjes gebruiken een oude versie van de Honda motortjes (waarschijnlijk de oude productielijn naar China gehaald). Overigens zag ik bij de Makro een Zwitserse generatorset voor 230V met precies dat zelfde Chinese motortje, 'so much' voor de Zwitserse generatorset...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 17 okt 2013 15:18 #448660

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Nieuwe laadshunt voor hogere stromen en lagere celspanningen

De laadshunts die ik voor de LiYFePO4 cellen heb gemaakt, kunnen maar 2 Ampère omleiden. Dat wil zeggen dat de stroom vanuit de lader nooit hoger mag worden dan 2A, want anders gaan de regeltransistors kapot. Een bipolaire transistor heeft minimaal 1V spanningsval bij gehele open sturing. Meestal is een bipolaire transistor geheel 'open' als er op de basis 0,7V is aangelegd.
FET's kunnen vaak veel meer stroom aan en hebben vaak een veel kleinere spanningsval als ze 'helemaal open' zijn gestuurd, waardoor er ook minder vermogen in de vorm van warmte wordt gegenereerd. Een FET heeft echter bijna 12V nodig om te worden open gestuurd. De verbetering zou dus moeten bestaan uit het vervangen van de bipolaire regeltransistor door een FET.
De FET die hiervoor het meest in aanmerking kwam was de STP36NF06. Deze FET kan 30A aan en heeft dan een doorlaat weerstand van 0,032 ohm. De spanning over de FET is dan ongeveer 1V bij 30A en is het vermogen dat wordt gedissipeerd: 30W. Bij 20oC kan de behuizing 70W verwerken. Er is een maar... hoe kom ik aan 12V om de FET helemaal open te sturen als de spanningsbron maar 4V opwekt? Er moet dus een omvormer komen om 3-4V op te peppen naar 12V.
Die omvormer vond ik na een zoektocht op het internet in de vorm van een 'Joule Thief' waarmee je de spanning uit een bijna lege batterij weer op kunt pompen tot 3-4V om een LED te laten branden. Dan zou zo'n schakeling het ook moeten lukken 3-4V op te peppen tot 12-15V om de FET open te sturen. Het ringkern transformatortje moest hiervoor worden aangepast en opnieuw gewikkeld. De ferriet ringetjes komen van Conrad en werden gewikkeld met 5 windingen voor de stuurstroom van de basis en 15 windingen voor de collectorstroom. Even uitproberen in een 'spinnenkop schakeling'... Het ding oscilleert als een dolle!

Het produceert 'naaldjes' met een 'afstand' van 1,5usec. (f=1/t dus 666,666667kHz) Nu alles even op een printje bakken en zien hoeveel windingen ik nodig heb om een spanning van ongeveer 15V op te wekken over een weerstand van 10k.

Dat zijn er maar 3! Nu kan ik alle andere transformatortjes wikkelen. Ik heb eerst een uitvoering met een npn transistor gemaakt, maar bij een voorlopig printontwerp kan ik een pnp uitvoering net iets kleiner maken. Het wordt dus een pnp uitvoering.
De spanningdeler is gemaakt van een weerstand van 10k voor de referentiespanning van 2,5V en voor 1,5V moet er dan nog een weerstand van 6k2 'boven op'. Uiteindelijk ontstaat er dan een laag ohmige referentie spanning van 4V waarbij de schakeling gaat oscilleren en 15V stuurspanning voor de FET levert.
Die FET gaat dan open tot de spanning terug is gevallen naar 3,9V, waarbij de oscillatie stopt en de FET weer dicht gaat en zo verder.
(Zie ik daar naast die koelvin een germanium puntcontact diode, Peper? Ja dat klopt! Voor deze hoge frequenties is zo'n ouderwetse germanium puntcontact diode een hele goede gelijkrichter en ik heb er nog een 'bak' vol van, vandaar.)
De laagst haalbare spanning is nu 2,5V, de inwendige referentie spanning van het ic-tje. Ik kan dus net geen lood-zwavelzuur cellen beschermen met deze schakeling... Bummer :S
Het nieuwe schema ziet er zo uit:

Het werkt goed! Bij een spanningsbron van 6V sluit de schakeling de spanningsbron kort tot de 1 Ampère begrenzing werkt en de spanning op 3,98V staat (eigen DVM en bij +of- 1 digit is dat nauwkeurig genoeg. Bij 3V uit de spanningsbron geeft de DVM 2,99V aan). Overigens begint het nu te stinken en de FET op zijn kleine koelprofieltje brandt een blaar op m'n wijsvinger! Je moet er wat voor overhebben om elektrisch te varen!
De nieuwe print ziet er zo uit:

Ik heb wel alle regels voor het maken van een print aan m'n laars gelapt om een zo klein mogelijke print te maken. Deze komt dan in een 20mm aluminium U-profiel van 60mm lengte ter bescherming en als koelblok. Met een hele 'domme' lader van 60V 2A kan ik nu de hele accubatterij van 16 3,8V LiYFePO4 cellen gerust laden, de celspanning zal niet boven de 4V uitkomen, tenzij de lader meer dan 30A weet te produceren. (Dan moet je een knappe lader hebben! Dat is dan 60V x 30A ofwel een trafo die 1800VA weet te produceren. Die zijn er wel, maar dan noemen we dat meestal een lastransformator).
Heb jij die dan Peper? Nee, maar ik houd rekening met het inzetten van een klein 2000W generatortje uit China ingeval van energie schaarste op m'n bootje. Die kan ik dan zonder problemen aansluiten en starten. Gebruik ik de stroom niet voor m'n bbm, dan laadt de generator automatisch m'n accu's op tot 56V. Het aftoppen gaat dan via de zonnepanelen!
Volgende project: Dat wat me de hele tijd tegenhoudt; een :pinch: spanningsbooster van 18V naar 60V voor m'n zonnepaneel lader. Nu de booster van 3-4V naar 15V is gelukt, moet die andere booster toch ook lukken...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 17 okt 2013 17:53 #448692

Jij gaat elektrisch varen nog tot kunst verheffen goed bezig man. Je moet deze kennis ten gelde zien te maken.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 17 okt 2013 18:20 #448699

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Rev, dit is Nederland, het land van zegeltjes en 'romantiek is mooi, als het maar niets kost!' Niemand gaat er geld voor geven!
Maar het 'iesj gratiesj', profiteer ervan!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 17 okt 2013 18:29 #448700

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
En ook ik bekijk dit draadje met veel plezier! Geinig dingetje trouwens, die Joule Thief!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch varen 17 okt 2013 19:26 #448721

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3459
EtienneT schreef :
En ook ik bekijk dit draadje met veel plezier! Geinig dingetje trouwens, die Joule Thief!

Inderdaad. Behoorlijk inspirerend experiment mag ik wel zeggen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.235 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl