Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrisch varen

Elektrisch varen 22 aug 2015 19:44 #654007

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15114
roozeboos schreef :
Fet heeft geen stroom nodig hoor om te schakelen. Deze schakelt op spanning.

Ik ben maar een simpele ziel. Met de volgende gedachte.

-FET moet op koelplaat.-> koelplaat wordt warm -> FET gebruikt dus energie.

-Bistabiel relais hoeft niet op koelplaat.-> Wordt ook niet warm.-> gebruikt dus geen energie.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 22 aug 2015 19:46 #654008

3Noreen schreef :

Wil je nu 36 of 12 volt hebben ?

12 volt moet het worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 22 aug 2015 19:52 #654009

3Noreen schreef :
roozeboos schreef :
Fet heeft geen stroom nodig hoor om te schakelen. Deze schakelt op spanning.

Ik ben maar een simpele ziel. Met de volgende gedachte.

-FET moet op koelplaat.-> koelplaat wordt warm -> FET gebruikt dus energie.

-Bistabiel relais hoeft niet op koelplaat.-> Wordt ook niet warm.-> gebruikt dus geen energie.

Ja, dat was mijn eerste idee ook, maar Peper, enig idee wat zo'n FET continu verstookt als hij moet geleiden, en maakt het dan uit of hij veel doorlaat of weinig in de warmte? Normaal zal er zo'n 10 tot 15 amp passeren, alleen als de omvormer volle bak moet gaat er dikke 200 doorheen.

Een bistabiel relais is inderdaad voor 250 amp lastig te vinden, en ik weet niet of de monitor ook weer een schakeltik terug geeft om die bistabiel weer om te gooien, al zou dat ook handmatig kunnen. Een startrelais verbruikt zelf al veel stroom. Voordeel is wel dat hij bij lege accu zeker weten uitschakelt...

edit: www.stroomwinkel.nl/download/D...hing%20contactor.pdf
Laatst bewerkt: 22 aug 2015 20:09 door alweereengijp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 22 aug 2015 20:29 #654012

3Noreen schreef :
roozeboos schreef :
Fet heeft geen stroom nodig hoor om te schakelen. Deze schakelt op spanning.

Ik ben maar een simpele ziel. Met de volgende gedachte.

-FET moet op koelplaat.-> koelplaat wordt warm -> FET gebruikt dus energie.

-Bistabiel relais hoeft niet op koelplaat.-> Wordt ook niet warm.-> gebruikt dus geen energie.
Dan heb je het over de aan weerstand van de fet. Is erg laag zeker als de fet in een stabiele toestand staat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 22 aug 2015 21:57 #654020

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Bij 15A en een Rdson van 0,01 Ohm verstook je I2R en dat is 2,25W en dat kan heel goed bij een gatespanning van 12V (of -12V voor een P-channel fet) Als je een logic level fet gebruikt dan is de Rdson al minimaal bij 5V gatespanning.
Voor de 2,25W heb je echt geen koelplaat nodig, een stukje koper op de printplaat is dan voldoende.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 aug 2015 00:33 #654038

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2717
Bij 2,25 W geen koelplaat nodig: beter van wel op een printplaat voor de betrouwbaarheid.
Solderingen verouderen snel(ler) aan grote warmte. Klein koelplaatje is dan natuurlijk voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 aug 2015 06:27 #654045

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15114
Als je de geringe stroomverbruik van een FET voor lief neemt koop je zo'n ding. Hoeft ookniet aan je BMV.

Daar je voor een 12 volt systeem gaat wil ik je aanraden niet 3 stuks 12 volt accu's, met telkens 4 cellen parallel te zetten. Als je van plan bent de 3 accu's op aparte circuits te zetten is dat natuurlijk anders. Wil je één 12 volt verbruikers circuit hebben koop dan 4 losse cellen van voldoende capaciteit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 23 aug 2015 07:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 aug 2015 08:59 #654058

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 aug 2015 11:48 #654077

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
En dan heb ik ook nog wel een 'beermat design' dat is overgebleven van Rev's 'lange reis project'.
Twee 12V accu's in serie te laden met een 9-15V naar 30V instelbare converter (werkt als MPPT lader). Elke 12,6V accu heeft een eigen balancer en een ontladingsbegrenzer en LED indicatie voor 'leeg' en 'nog niet leeg'.
Het levert 2 12V groepen op en daar kun je ook weer 24V van 'afnemen' (kan handig zijn voor ankerlier).
De accu's worden serieel geladen en door balancers wordt de lading evenwichtig over beide accu's verdeeld. De balancers worden gevormd door FET's en kunnen dus veel stroom aan. Er is een drain weerstand opgenomen als stroombegrenzer, maar ook als dissipatie punt buiten de junctie van de FET.

N.B. Dit is een 'achter op een bierviltje' ontwerp en er is geen proefopstelling of test geweest om het geheel te testen! (Rev is opgehouden met zijn project).

Het idee volgt het 'Peper theorema' van gebalanceerd laden met een lage stroom tot een vaste eindspanning, maar nu voor lood zwavelzuur accu's. De accu's mogen ongelijk worden belast, de balancers zorgen voor de juiste verdeling van de laadstroom op basis van de accu klemspanning. Voor stalen boten is het minder geschikt omdat de + van de ene accu groep de - van de andere accu groep is!
Er is voor beide accu's een ontlaad begrenzer met 2 leds (of 1 duo led) om aan te geven of de accu is afgeschakeld of dat deze nog niet leeg is. Nee, er zit geen micro controller in!

Zonnepaneel vermogen kan tot 120Wp zijn. Sleepgenerator vermogen eveneens. Een 24V pure sine converter kan ook worden aangesloten zonder dat de draden dan meteen heel dik zijn.
Groeten, Peper.
PS: Ik krijg de pdf bijlage er niet in!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 23 aug 2015 12:03 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 aug 2015 12:07 #654079

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Ja Peper als je ook probeert 14Mb op het forum te proppen... :S
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 aug 2015 12:17 #654082

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Als bmp dan...
Ook niet, ik geef het op!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 23 aug 2015 12:17 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 aug 2015 13:07 #654087

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
Wellicht door een linkje naar document elders op het Internet (b.v. cloud-share)?
Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 aug 2015 14:02 #654099

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
gaat ook moeilijk Om te proberen dit: www.dropbox.com/s/61j74vvu1zam...atOp1Paneel.jpg?dl=0
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 aug 2015 14:05 #654100

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 03 sept 2015 12:08 #657862

Dank voor alle info, ga het volgende proberen:

Om het balanceren te regelen krijgt elke cel dit printje tussen de polen:
www.ev-power.eu/SBM-CBM-1-1/Ce...-60V-1-7A.html?cur=1

Om te diep ontladen te voorkomen gaat deze er tussen (220A) bij de gebruikerskant:
www.victronenergy.nl/battery_protect/battery-protect
Deze gaat dan ingrijpen bij 11,2 (2,8V per cel). Voor die tijd (bij12,5 volt) wordt er al een alarm door de accumonitor gegeven dat het hoogste tijd is om te laden.

Met een victronkabeltje en een compu heb ik de laders allemaal op 14,4 gezet als maximale waarde (3,6V per cel).
Hierbij is er dan 1 zonnepaneel welke tot 15,2 door mag laden zodat de balancers hun werk kunnen doen af en toe.
De laders komen nog wel achter een hoofdschakelaar, maar in principe mogen ze altijd energie aanbieden.

Dan deze accumonitor om te kijken hoe het met de voorraad energie staat:
www.victronenergy.nl/battery-monitors/bmv-700

Volgens mij is zo aan alle randvoorwaarden voldaan om de cellen heel te houden. Over twee weken zijn alle spullen compleet en begint het knutselen aan boord.

Is in totaal een forse uitgave. Maar gewicht op een catamaran is echt vervelend en dit scheelt bijna 150 kilo. Daarbij ook een beter rendement van de schaarse energie aan boord. Zal wel regelmatig met de multimeter vinger aan de pols gaan houden tot ik een beetje vertrouw dat deze moderne techniek robuust werkt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 03 sept 2015 13:21 #657907

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Ik zie dat de balancers niet meer op de polen van de accu worden geplaatst. Het zijn de weerstanden op de print die het overschot aan vermogen voor de betreffende cel 'kapot' maken, zij worden erg heet als zij aan het balanceren zijn! Houdt ze goed vrij voor 'koelwind'.
Worden ze ook nog aangesloten op een laadstroom regelaar? Deze stopt de 'hoofdstroom' als alle cellen hun eind laadspanning hebben bereikt en beperkt zo de warmte ontwikkeling in de balancers bij een volle accu. Indien de lader niet meer dan 1,7A kan leveren, heb je die laadstroom regelaar niet nodig.

Met deze balancers heb je eigenlijk geen diep ontladingbeveiling nodig. Ze zullen bij diep ontlading er netjes voor zorgen dat elke cel de gelijke energie inhoud krijgt. Je zou naar 0% DOD mogen gaan. Als dat betekent dat je niet 'zorgeloos' durft te varen, zet het ding er dan maar in.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 03 sept 2015 13:50 #657923

van ander topic naar hier, past beter:

zou je die LiYFePO cellen ook parallel kunnen zetten? heb je niet dat gedoe met BMS nodig.
en dan dc/dc naar 12 volt. voor een zware DC motor niks, maar voor apparatuur goed te doen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 03 sept 2015 13:58 #657927

waarom dan niet gewoon op spanning parallel laden? omdat je bang bent voor teveel stroom voor een van de batterijen?
Maar ze kunnen heel veel hebben, zal niet zo gauw gebeuren toch?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 03 sept 2015 14:38 #657944

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Oh, het is hier naartoe gegaan...
Indien je een cel laadt vanuit een spanningsbron zal de stroom variëren (duh, dat weet jij ook wel)
In het gebied onder de 20% DOD kan de klemspanning van een Li-ion cel (van welke technologie dan ook) heel sterk variëren. Zo kan er bij 2% DOD een hogere klemspanning zijn dan bij 5% DOD. Dan wordt de cel met 5% DOD flink geladen en de cel met 2% DOD niet. Het eindresultaat kan zijn dat de ene cel op 2% DOD blijft staan terwijl de andere naar 100% DOD wordt geladen, resultaat 'onbalans'. Bij een lood zwavelzuur accu sulfateert de niet geladen cel en deze is dan kapot.
Bij een Li-ion accu blijft er stroom in de vol geladen cel stromen en deze wordt dan te warm (en een Li Poly cel knalt dan uit elkaar) en is dan ook kapot.
Bij serieschakeling moet de stroom wel door alle cellen lopen en zal de celspanning de mate van lading vertegenwoordigen (in het gebied van 2,8V tot 4,2V). Door de celspanning met een shunt te beperken tot 4V (in mijn geval) zal de stroom bij het bereiken van 4V 'om de cel heenlopen' en niet de cel kunnen opwarmen (of erger). De shuntstroom draagt dan nog wel bij aan het laden van de andere cellen.
Als bij mij 16 cellen op 4V per cel zijn gekomen, staat er 64V over de hele batterij en wordt alle stroom die er nog loopt in feite kortgesloten naar de nul.
Grof, smerig, dom en simpel, maar vooral effectief en robuust.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 03 sept 2015 15:10 #657959

Peper schreef :
Bij een Li-ion accu blijft er stroom in de vol geladen cel stromen en deze wordt dan te warm (en een Li Poly cel knalt dan uit elkaar) en is dan ook kapot.
ik mag toch aannemen dat bij het laden van de batterij de spanning ook stijgt? Wanneer je de laadspanning op de juiste waarde begrenst zal er geen stroom meer lopen als de batterij vol is. lijkt me. ??
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 sept 2015 15:10 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 03 sept 2015 15:23 #657963

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
roozeboos schreef :
Peper schreef :
Bij een Li-ion accu blijft er stroom in de vol geladen cel stromen en deze wordt dan te warm (en een Li Poly cel knalt dan uit elkaar) en is dan ook kapot.

ik mag toch aannemen dat bij het laden van de batterij de spanning ook stijgt?
Het stijgen van de spanning van een Li-ion cel is niet evenredig in het gebied onder de 20% DOD. Dat kan heel grillig verlopen. Daarom ook het advies om de cel niet onder 20% DOD te ontladen. Doe je dat niet, dan heb je ook geen balancers nodig.

Wanneer je de laadspanning op de juiste waarde begrenst zal er geen stroom meer lopen als de batterij vol is. lijkt me. ??
Klopt, dat doet de balancer. Deze shunt de stroom bij de maximale laadspanning.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 03 sept 2015 15:31 #657968

ik bedoel dus bij parallel laden, zonder shunt.
of bij een enkele cel
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 03 sept 2015 15:44 #657976

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Bij parallel laden blijft het fenomeen van de sterk variërende spanning onder de 20% DOD aanwezig en zal er dus ook onbalans zijn en dus 1 cel worden 'kapot' geladen. Tenzij de klemspanning van elke via een serieweerstand wordt aangepast en de laadstroom over de cellen wordt verdeeld. Met een serie weerstand is een balancer wel functioneel bij parallelschakeling. Zonder die serieweerstand wordt de klemspanning weliswaar constant gehouden voor de 2 cellen, maar van een gebalanceerde laadstroomverdeling is dan geen sprake.

Ook niet als je identieke cellen hebt (wat men wel aangeeft bij parallelschakeling van lood-zwavelzuur accu's). Cellen zijn de eerste cyclus waarschijnlijk identiek, maar na de tweede cyclus is er verschil en dit verschil zal alleen maar groter worden.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 03 sept 2015 15:52 #657978

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15114
roozeboos schreef :
ik bedoel dus bij parallel laden, zonder shunt.
of bij een enkele cel

Bij een enkele cel en een laadspanning op de juiste waarde begrenst heb je natuurlijk geen balancer nodig. Bij meerdere cellen parallel in principe ook niet. Echter vinden de fabrikanten van die dingen dat de cellen niet langdurig op max spanning gehouden dienen te worden. Als 1 van de cellen eerder vol is, heeft hij daar dus mogelijker wijze nadeel van. Elke cel zijn eigen DC/DC koppeling klinkt mooi. Met een micro processor die na het bereiken van de max spanning bij een stoom kleiner dan xx de spanning terugbrengt tot rust waarde.

Over het langdurig op max spanning staan zijn de meningen verdeeld. Hierbij heb ik de neiging de fabrikant te volgen. Verder is er op het net ook wel het nodig aan negatieve ervaringen te vinden over het te vaak en te langdurig op 100% brengen van dit soort accu's
Het beste functioneren ze als de ladingstoestand over de gehele levensduur tussen de 20 en 90% blijft. Mogelijk 1 maal per jaar opnieuw uitbalanceren van de individuele cellen. Houdt in elke cel afzonderlijk tot 100% opladen.

Opgemerkt dat de spanning tussen 20 en 90 % SOC nauwelijks oploopt. Bij parallel laden kan het zijn dat de verschillen tussen de individuele cellen door fabricage fluctuaties of overgangs weerstanden in de bedrading groter zou kunnen zijn. Dan laad één van de cellen wel degelijk veel sneller.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 03 sept 2015 15:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 03 sept 2015 16:14 #657984

dan even terug naar 1 cel.
die laadt je met een begrensde stroom en spanning.
op een gegeven moment is hij vol.
vraag: mag je dan ook niet een cel op spanning houden? zeg maar druppelladen?
want dat is in feite wat er gebeurt.
Als dat wel mag zie ik het verschil niet met meerdere parallel.
Ik snap het verschil in laden wel, en dat ze verschillend snel vol zijn, ivm de inwendige weerstand die wisselt. maar uiteindelijk zijn ze allemaal vol. (de een wat eerder dan de ander).

Als het zo moet dat je de laadspannning er daadwerkelijk van af moet schakelen, dan heb je dat dus ook met een enkele cel, en ook bij serieschakeling.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl