Voor het eerst single handed 'tribride'
van het Rhederlaag (''t Eiland') naar Doesburg ('de Waag') en weer terug.
Dat 'tribride' is gewoon plagerij hoor
, niet op reageren.
Het is zaterdagmorgen en het is bewolkt met zon en het is bijna benauwd warm. Ik ga de Autarkie een beetje oppoetsen voor de zondag, want dan wil ik met haar naar de sluis bij Driel varen (me nog niet realiserend dat het absoluut pokkeweer zal worden die dag).
Achter in m'n busje staat de 48V 2kW generator set die ik voor lange afstanden wil gebruiken in plaats van m'n Yamaha 2t. Voor het varen over de IJssel kan ik niet waarschijnlijk toe met de 5kWh in mijn accu's en ik moet dan zorgen voor back up. Naar Arnhem is 2 uur tegen de stroom in en ook tegen de wind in... dan maak ik m'n 5kWh wel op en zal ik moeten bijspringen. De zonnepanelen zijn niet groot genoeg om 'on the fly' gemiddeld 2kW te leveren, dat wordt niet meer dan 0,04kW.
Ik doe de kuip-tent eraf en til de generator set aan boord. Dat ding weegt met benzine 28kg en da's toch wel 'looiïg', zeker vanaf de steiger over het water naar de kuipbank. Die benzine had ik er beter later in kunnen doen.
In de kajuit is het warm en ik zweet peentjes als ik de kabels voor de aansluiting van de generator monteer (met nieuwe rode Anderson stekers voor 60A en 16mm
2). Ik controleer nog een keer de polariteit (doe dat nou zelf ook... Ooit ga je de teil in als je het niet hebt gedaan!) en sluit de stekkers op elkaar aan. Je hoort een klein contact vonkje overspringen... shit... Even de meter erop... 57VDC. Nee da's heel mooi, dat is de eind laadspanning van de converter.
De generator set staat in een houten kast en deze staat op de kuipvloer bijna tegen de kajuit aan. Ik moet de set iets naar het hek schuiven om bij de knoppen te komen. Ik haal de deksel van de kist eraf en controleer of er geen gekke dingen zijn gebeurd onderweg. Alles ziet er goed uit. Ontstekingsschakelaar op 'aan' en op de oranje startknop drukken... BROEMMM, de set start meteen en de spanning op de meter gaat naar 57,6VDC. Ook dat is mooi en volgens de spec's. Ik stop de generator set.
De Torqeedo gaat het water in, wordt aangesloten op de controller en de verbinding tussen de zwarte Anderson stekkers wordt gemaakt. Magneetje op de controller, aanzetten en huppetee; 57,5V op de controller en deze denkt dat bij een dergelijke laadspanning de stekker van de lader in de walstroom zit, want hij laat een 'stekkertje' zien. De controller is ervan overtuigd dat de accu's vol zijn en geeft 100% lading aan. Bij het naar voren en naar achteren halen van de hendel op de controller draait de motor netjes voor- en achteruit. Ik set de ontstekingsschakelaar van de generatorset weer op aan. Check! Ik ben er helemaal klaar voor...
M'n radio staat op de FM en met de nieuwsberichten van 10 uur komt ook de voorspelling dat het morgen maar één periode met regen zal geven, namelijk de hele dag.
K*T!
De zon komt met tussenpozen achter de wolken vandaan en dan wordt het meteen achterlijk warm. Er staat een klein beetje wind die het Rhederlaag op plekken laat rimpelen. Eigenlijk is het nu wel heel mooi zeilweer, al was het maar dobberen. Aan de stoompluim van de verbrandingsoven bij Duiven zie ik dat de wind uit het zuiden komt. Stel dat ik nu... Ze kunnen me wat, marifoon op ch10, in z'n houder, ik ga gewoon het water op...
Ik zet de motor op 20W vooruit zodat de landvasten achter op spanning staan en de boot niet naar links of rechts in de box zwabbert. Ik maak het voorste landvast los en leg het buiten de verstaging om met z'n uiteinde in de kuip zodat ik er bij kan en niet helemaal naar voren hoef te lopen. De gangboorden van een €Xr zijn niet erg breed!
Ik zet de motor stil en trek aan de achterste landvasten de boot iets naar achteren en gooi dan de landvasten van de kikkers af, die kunnen aan de steiger blijven liggen. De motor gaat weer in de 'vooruit' en het wieleffect van de motor corrigerend vaar ik netjes de box uit. Als de verstaging bij het einde van de steiger is gaat het roer hard bakboord en vaar ik door de haven naar de uitgang. De dame stuurt als een scheermes met de meesturende buitenboordmotor. De buurman uit de box naast me komt nog even kijken en merkt op: 'fantastisch, je hoort ook helemaal niets!' Tja, elektrisch...
Ik joekel de dame op het strand van 't Eiland waar de jachthaven zijn naam aan dankt, om daar de zeilhuik van het grootzeil af te halen, de stootwillen op te trekken en het grootzeil te hijsen. De rol genua ook... Nee, toch maar niet. Het weer is er wel naar, maar in mijn hoofd zit een stemmetje dat zegt: 'Doesburg, Doesburg, Doesburg'. Als ik daar gehoor aan geef moet ik over de IJssel varen en die kronkelt nogal en dan is het overzetten van de genua veel werk op een smalle, redelijk snelstromende, druk bevaren rivier. Drie controls in m'n eentje (roer, motor en grootschoot) is dan genoeg. Alles in orde... Ja, motor langzaam achteruit, even de boot wiebelen en ze komt langzaam van het strand af en glijdt achteruit tot ik vrijheid genoeg heb om te keren en richting 'de plas' te varen. Voorbij het eiland kom ik uit de luwte en lijkt het erop dat ik een bakstagswind heb. Da's easypysy, grootschoot laten vieren, 'voor de wind zeilt zelfs een strobaal' zei Jerry. Ik vaar voor de wind richting de Vale Plas aan de noordkant van het Rhederlaag en daar waar ik door de bomen op de wal geen wind heb, belazer ik de boel door de motor bij te zetten. Dit is wel ernstig relaxt varen! Naar stuurboord op de Vale Plas ligt de opening naar de IJssel... Doen of niet? Op kanaal 10 meld ik me met de vraag of er ter hoogte van de Vale Plas verkeer is op de IJssel... Het blijft stil... Zeker 'de crisis', weinig verkeer. In het korte verbindingkanaaltje tussen IJssel en Vale Plas kijk ik nog eens goed naar beide kanten, gooi de grootschoot helemaal los, klets de hendel van de controller naar voren en scheur met 4437W de IJssel op... De motorstoel kraakt in zijn voegen van al dit geweld en... de motor kan echter maar 4000W opnemen, hoe kom ik nu aan ruim 4400W? (Dat Peper, komt omdat het motor vermogen is uitgerekend voor lood-zwavelzuur accu's met een lagere spanning en een hogere Ri dan de LiYFePO
4 accu's die jij aan boord hebt). Ik ga in noordelijke richting en heb halve wind van stuurboord, trek de grootschoot aan en merk dat de wind zijn werk gaat doen. De motor kan nu terug naar 70 tot 100W als standby. Nu goed opletten of er geen vrachter aankomt met zo'n 'poffertjesplaat' waarmee die links en rechts op de rivier mag varen. Als ik met mijn bootje tegen zo'n ding aan knal versplintert mijn romp en heeft hij helemaal niets in de gaten. Er komt niets aan en slingerend tussen stuurboord bakstagswind en bakboord bakstagswind vaar ik naar de haven van de metropool Doesburg.
Even voor Doesburg vaar ik de dame weer op de kant tussen twee kribben en strijk ik het grootzeil en laat de stootwillen weer buitenboord zakken. Op de motor even achteruit en dan 'wiebelen' waarbij het hek in de stroom komt te liggen en ze is weer los. Even vol vermogen om de vaart in de boot te krijgen en de kielen en het roer 'grip' op het water te geven en door naar 'port Doesburg'.
Dat is een leuke haven, Doesburg. Er zijn bijna altijd een paar passantenplaatsen vrij en voor een gunstig tarief kun je afmeren en even bij de AH 'bunkeren'. Overnachten is op een doordeweekse dag minder, want je ligt wel in de buurt van een industrieterrein en op jouw vrije dag beginnen ze al vroeg met herrie maken. Nu ronk ik 's nachts als een kettingzaag, dus mij heb je niet met een beetje herrie.
Ik loop vanuit de haven naar het centrum en daar is 'de Waag', daar hebben ze goede koffie en heel lekkere appeltaart. Het is net voor twaalven en koffie en appeltaart als lunch lijkt mij een prima idee.
Dat is het ook. Het is tegen half een als ik weer terug ben op de boot. De haven ligt in de luwte en ik hijs het grootzeil, gooi de landvasten los en vaar van mijn aanlegplaats weg. Op weg naar de IJssel haal ik de stootwillen op.
Op de IJssel keer ik de boeg naar het zuiden. De wind recht van voren. Dat maakt voor geen meter snelheid en zeker niet tegen de IJsselstroom in. Ik gooi er 2kW tegen aan en ja, er komt een beetje vaart in de boot. Met deze snelheid gaat het wel 3 uur duren voordat ik weer op de plas ben. En met 3kW heb ik m'n accu's ook in 2 uur leeg... Goed dat ik de generator set aan boord heb!
De IJssel is niet over het hele traject van Doesburg naar het Rhederlaag voorzien van kribben en er zijn stukken waar je gewoon vol vermogen moet geven om er langs te komen.
Aan de andere kant zijn er ook stukken waar je halve wind kunt varen door de kronkelingen in de rivier. Varen op de IJssel is 'power management voor gevorderden' en als je beperkt bent in energie aan boord, moet je die energie uit alles halen wat je ter beschikking staat.
Bij halve wind kun je fijn 'krib varen' omdat je bij zuiden wind net iets kunt oploeven als je de kop van de krib voorbij moet. Om die kop van de krib staat een stroming van 'wonder en geweld' en als je in de stromingsluwte tussen twee kribben (de 'neer') geen vaart kunt maken, dan kom je wel aan het 'achteruit bidden' als je langs de kop van de krib moet komen. Dan is het heel fijn om de boot met 4kW 'tegen haar kont te schoppen' om langs de kop van de krib te komen.
Na een bocht in de rivier moest ik een stuk tegen de wind in. Dan moet je ogen in je achterhoofd hebben, maar je kunt de grootschoot vast aangetrokken in het blok zetten. Je vaart alleen op de motor en als er verder geen verkeer is, kun je proberen op te kruisen. 'Gekkenwerk'! Het vraagt al je aandacht, het gaat tergend langzaam, maar aan de andere kant is het bij mooi weer ook een prima omgeving om langs te varen.
Na een uur of twee knokken om elke meter oever, kom ik langs een laadplaats voor zand en grind en dan weet ik: nog even en dan kan ik de Vale Plas weer op! Ik zie ook een 'witte snor' in het water van een vrachter met een 'poffertjesplaat' aan de zijkant van de stuurhut. 'Annamarie' heet ze en ze is van een formaat om geen ruzie mee te krijgen! Ze toetert een attentie sein. Ja, ja, ik heb je echt wel gezien. Ik pak m'n marifoon op 'kanaaltje 10' en roep haar netjes aan: "Annamarie, Annamarie, hier zeiljacht Autarkie. Ik heb uw attentie signaal gehoord en zal wachten tot u bent gepasseerd en daarna de Vale Plas opdraaien, over." "Autarkie dit is Annamarie, er is geen verkeer achter mij, u kunt de Vale Plas op. Uit." Gossie, dat is een stuurman met gevoel voor zijn mede schippers! "Annamarie, dit is Autarkie, bedankt. Uit." Het is rond 15.00 uur.
Als Annamarie voorbij is klets ik de controller in 'vol vooruit' en laat 4kW los op de schroef. Ik vaar het zog van de Annamarie in en kom er heel snel achter dat 'haastige spoed zelden goed' is. In de bubbels van het zog van Annamarie heeft de schroef van de motor nauwelijks vat en ik lig zo'n beetje stil in het midden van de rivier tegen de 'kont van Annemarie' te kijken die snel verder vaart. Dan zijn zo langzamerhand de belletjes weg en krijgt de schroef weer grip op het water en ik storm de Vale Plas op.
En toen gebeurde er iets waarom ik deze post hier heb geplaatst en niet in 'de grote verhalen'.
Ineens schrik ik me wezenloos van een gebrom en een pestherrie in de kuip. De generatorset is uit zichzelf gestart! Hoe kan dat nou weer?
Nou Peper, dat is hoe zo'n ding werkt! Je hebt de accu's bijna leeg gemaakt met tegen de stroom in varen en de elektronica in de generatorset merkt dat aan de lage klemspanning en op basis daarvan start de generator op het laatste restje energie en gaat de accu's laden. Sufneus, je had het kunnen zien aan de spanningsaanduiding op de controller, maar jij hebt natuurlijk alleen op de vermogensaanduiding zitten kijken om te zien hoeveel Watt je in het water stopte.
Ik manoeuvreer de boot naar ruimer water en meer wind en met een grijns van oor tot oor ga ik weer over op de windaandrijving van het zeil. De generatorset ronkt er lustig op los en heel langzaam zie ik de spanning van 50V oplopen naar 52V. De controller staat op 'gestopt' en houdt me op de hoogte van het laden. 'I love it when a plan comes together!'
Ondertussen zijn er aan de zuid hemel een paar mooie blauw grijze wolken gekomen. Jammer, we gaan het niet droog houden op deze verder mooie dag. Er zit niet veel beweging in, dus ik kan nog wel een uurtje zeilen. Met een stukje 'hoog' en een stukje 'ruim' vaar ik naar het andere eind van het Rhederlaag. Er is niet echt veel wind en het gaat dus maar langzaam. Ik kijk op m'n horloge, het is kwart voor vier en ik plan om rond vier uur weer bij het eiland te zijn om daar zeilen te strijken, de zeilhuik voor het grootzeil aan te brengen, de koud geworden koffie weg te gooien, de stootwillen weer 'buiten te hangen' en de pikhaak binnen bereik te brengen. Ik kan mooi ruime wind naar het eiland varen om dan voor de wind in de luwte op het strand te varen.
Om vijf voor vier is het ineens oorverdovend stil aan boord. De controller wijst 56V aan en de generator stopt omdat dit de spanning is waarbij lood-zwavelzuur accu's vol zijn. Mijn Li-ion cellen kunnen nog tenminste 2 Volt verder, maar dat mag het zonnepaneel in de haven doen.
Even later draai ik op de motor geruisloos de boot het strandje op. Ik doe de dingen die gedaan moeten worden en vaar weer van het strandje af naar de haven. In de haven draai ik achteruit de box in. De buurman is er niet meer en kan me dus niet zien aankomen op de stille aandrijving. Ik meer de boot af, pik de landvasten uit het water en leg ze op de kikkers. De motor gaat weer op 20W vooruit en nu kan ik fijn het landvast aan de boeg op het boldertje leggen.
Motor eraf, kuiptent erop, afsluiten en terug naar huis.
De spec's van de Chinezen kloppen aardig! De set kan inderdaad met een repeteerstarter worden gestart, elektrisch worden gestart en de set start en stopt automatisch bij lege, respectievelijk volle accu's. Ook in de praktijk voldoet het ding prima en de Yamaha C5 2t buitenboord motor kan worden opgelegd voor ander gebruik. Op de Autarkie heb ik de Yamaha niet meer nodig.
Om 17.00 rijd ik weg van de jachthaven. Wat een perfecte dag was dit. De ruitenwissers moeten aan want het water komt met bakken uit de lucht. Mijn dag kan niet meer stuk ondanks dit pokkeweer!
Groeten, Peper.