Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Inbouw nasa BM-1

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 19:58 #258839

Ik denk dat het het laatste is.

Ik weet zeker dat er 1 kabel( die bijgeleverd was) van de shunt naar de accu min gaat.

Zal het het eens even nakijken als ik er ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 20:46 #258844

Pfff... wat een verwarring.

De min van de accu, of van de accubank als er accu's parallel staan, gaat naar de shunt; verder mag daar niets aan zitten (behalve de meetdraad naar de monitor natuurlijk). De andere kant van de shunt is nu de min van het boordnet geworden. Dus alles wat uit en in de accu gaat, gaat door de shunt. En dat wordt door de monitor bijgehouden en zo "weet' hij de ladings toestand van de accu.
Het staat zo duidelijk in het boekje........ hoef je de theorie niet voor te kennen.

Oh, en de capaciteit van de accu in Ah heeft geen rechtstreeks verband met de stroom die geleverd wordt. Anders zou mijn 80 Ah startaccu nooit de 150 A stroom naar de startmotor kunnen leveren.

Die stroom naar de startmotor zou ik niet door de shunt van de Nasa sturen.......
Laatst bewerkt: 24 jan 2012 20:47 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 21:18 #258850

Aanvulling op de link naar het schema van een paar berichten terug: Als de plus van de startaccu verbonden word met de oranje kabel van de monitor (staat niet op het schema) dan kun je de spanning van de startaccu aflezen op de monitor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 21:30 #258854

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
@ D32: Dit staat wel in het boekje wat bij de bm geleverd wordt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 25 jan 2012 07:45 #258879

Let op. Dat is wel een mogelijkheid die Nasa er een tijdje geleden ingemaakt heeft. De vroegere BM1's hebben deze mogelijkheid niet.
Als het dus niet in het meegeleverde boekje staat gaat het niet.
Die oude types zijn trouwens nog steeds op de markt dus het kan zijn dat je een oude hebt gekegen.
Ad
Laatst bewerkt: 25 jan 2012 07:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 12:10 #262611

  • breehorn
  • breehorn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Ik heb rondgekeken via google en o.a.de volgende accu controllers (monitoren)kunnen vinden: Waeco mobitronic, nu in uk te koop voor P181,00
Bij Dekker een Victron, MMV-602S voor € 180,00.
Bij de stroomwinkel dezelfde voor € 160,00.
Bij Dekker ook een BEP (zie waterkampioen multitest 2004 nr 11) voor € 369,00, een mastervolt BTMIII voor € 399 en een Nasa clipper voor € 149,00.
Nu heb ik vier (1 + 3) dezelfde capaciteit accu's in mijn boot en zou van zowel de lichtaccu's als van de startaccu de gegevens via een monitor willen weten. Iedere accu heeft een capaciteit van 140 Ah.
Is er een forumlid die een uitgesproken positieve (of negatieve) mening heeft over het gebruik van de door mij genoemde monitoren?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 12:20 #262614

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Heb zelf een Nasa, op zich tevreden al kan ik nog niet zeggen hoe betrouwbaar die is, mijn accu's waren nou ook niet echt bepaalde fris meer.

Mijn maatje heeft een Victron en daar schijn je toch wel weer wat meer te kunnen (doorkoppelen aan lader doormiddel van netwerk kabeltje)

Bij de Nasa heb je wel meteen alles in 1 oogopslag in beeld...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 17:10 #262667

  • haga
  • haga's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Heb Victron BMV. :)

Zie alles wat eruit gaat. Of het nu de compressor van de koelkast, de voeding van de laptop, zelfs het zenden van de marifoon.

Zie ook alles wat erin gaat. Alternator, zonnepanelen, 220v lader. Kan zelfs zien of 220v lader daadwerkelijk bezig met laden of alleen onderhoudslading aan het geven is

Geeft alles weer in actueel laden/ontladen, totaal geladen/ontladen en hoelang je nog door kunt tot 50% van accu.

Aansluiten, instellen en gebruik is echt piece of cake. Het is zelfs mij gelukt :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 17:38 #262675

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
haga schreef :
Heb Victron BMV. :)

Zie alles wat eruit gaat. Of het nu de compressor van de koelkast, de voeding van de laptop, zelfs het zenden van de marifoon.

Zie ook alles wat erin gaat. Alternator, zonnepanelen, 220v lader. Kan zelfs zien of 220v lader daadwerkelijk bezig met laden of alleen onderhoudslading aan het geven is

Geeft alles weer in actueel laden/ontladen, totaal geladen/ontladen en hoelang je nog door kunt tot 50% van accu.

Aansluiten, instellen en gebruik is echt piece of cake. Het is zelfs mij gelukt :P

Heb vorig jaaar de Victron BMV 600 geïnstallerd. Installatie piece of cake. Geeft veel info over de status van de service-accu's.
Het model 602 geeft alleen als extra de accuspanning van de startaccu weer. Daar heb je niet zoveel aan. En de 602 heeft een aansluiting voor de laptop en maakt excel bestandjes aan.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 18:03 #262683

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
Mijn Nasa Clipper BM-1 werkt naar volle tevredenheid. Hij is een jaar of 5 oud en kan maar een accu monitoren. Voor mij prima, want ik heb meer een accu.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de nieuwere BM-1 meerdere accus kan monitoren, maar zeker weet ik het niet.

grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 18:19 #262686

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Met het nieuwe type BM-1 kun je de spanning van een 2de accu (startaccu) aflezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 18:57 #262696

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Ik heb de TBS E-xpert. Klinkt als een obscuur merk maar ze maak(t)en de monitoren voor Victron en de mijne (501) is dus gelijk aan een of ander model van Victron.
Met de Pro kun je volgens mij wel twee banken compleet monitoren met een extra shunt dacht ik (weet niet 100% zeker), een van de weinigen die dat kan daar waar de meesten zoals de Nasa alleen de spanning van de tweede accu weergeven.

Aan een pc hangen kan ook maar daar zie ik het nut niet zo van, zeker gezien de prijs van zo'n kabel.

Wel nuttig is de mogelijkheid om een relais aan te sturen: overbodige slurpers uit als een accu een (zelf te bepalen) niveau bereikt. Of juist een generator of sirene aan :P
Ook kun je wat meer instellingen veranderen tov de Nasa waardoor je een juister beeld van je accu zou kunnen krijgen, als je tenminste weet wat je moet invoeren. Schijnt vooral bij oudere accu's nogal wat uit kunnen maken.

Maar vooral: de Nasa vind ik wel een erg groot ding. Zou wel mooi staan bij de rest van mijn Nasa spul maar in de navi hoek liever een klein 53mm klokje die toch alles weergeeft wat je nodig hebt in 1 oogopslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 20:01 #262702

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
Aansluiten parallele accu;s vergt nog een aanpassing in het schema van de OP.
Je moet er voor zorgen dat de totale kabellengte die de stroom kan nemen door accu 1 hetzelfde is dan de stroom door accu 2. Anders belast je de accu;s scheef. Dan moet je ook kruislings aansluiten: de aansluiting van de centrale - van de shunt op de - van de ene accu, de aansluiting van de centrale + op de plus van de andere accu. De - van de ene aan de - van de andere doorverbinden, de + van de ene met de + van de andere, Deze doorverbinders even lang maken.
Het mooiste werkt het om een centrale busbar te maken voor de + zowel als een voor de -. Dan deze +busbar met een zekering verbinden met de + van de ene accu, en de -busbar (eventueel met nog een zekering) verbinden via de shunt naar de - van de andere accu.
Alle aansluitingen van de verbruikers en de laders op de busbars. ZO blijven de polen van de accu's gevrijwaard van allemaal dradentroep.
De kabels aan de accu's naar de busbars en de doorverbinders tussen de accu;s lekker dik nemen, 50 mm2. Zo vermijd je problemen met gevolgen van kortsluiting, spanningsverlies door weerstand en zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 21:03 #262715

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Met je eens dat het zo verkeerd is.

Maar een simpelere oplossing zonder busbars bij het parallel schakelen van twee accu's: onderling koppelen met even lange (!) kabels. En dan de plus van accu 1 en de min van accu 2 naar de gebruikers toe. Zo is de weg van de stroom ook altijd even lang en zouden de accu's evenredig belast moeten worden.

Edit: volgens mij bedoel je dat ook met het kruislings aansluiten? Dan heb ik niks gezegd :P
Laatst bewerkt: 09 feb 2012 21:04 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 21:14 #262719

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
De nasa BM-1 heb ik een paar jaar in gebruik.
Je kan ook iedere accu monitoren met een aparte volt meter.
En een 100 amp. shunt met meter in het circuit van de dynamo.
Ik heb hier 3 accu's, dus het overzicht is direct.
Als je de voltage accu vol weet en afhankelijk de laagste acceptabele voltage is dat genoeg.
Eventueel uit te breiden met een laag spanning alarm.
Een voltmeter bij de elektronica zaken zijn een stuk kleiner en in diverse kleuren te verkrijgen.
Prijs can 1 volt meter is ongeveer €20,-- maar dat moet je wel leuk vinden.
Ik zit er aan te denken om de nasa te vervangen voor zo iets.
Tevens een temperatuur meter voor de koelkast..
Dus 4 meters.
Display maten 79.5 x 43 mm x 25 mm.
ze zijn klein en wat meer direct overzicht.
Ik heb dan wel de nasa zo in het schakel paneel circuit zitten en schakel per accu.
groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 21:22 #262722

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Niet met je eens. Een goede monitor doet véél meer dan alleen het schatten (want meer is het niet met een voltmeter) van je ladingstoestand. De spanning zegt pas echt wat als de accu een flinke tijd (uren) in rust is geweest. Een monitor telt alle Ah's die in en uit de accu gaan en bepaald ook zo hoe vol je accu is (natuurlijk met wat rendements berekeningen).

Als je de BM-1 per accu gaat schakelen is het niets meer dan een duur uitgevallen ampère en volt meter... Zonde dus :)

Overigens monitor ik alleen mijn service accu bank en niet de startaccu. Die laatste wordt toch nauwelijks gebruikt en zal niet zo snel leeg gaan. Een voltmetertje, al dan niet verwerkt in de monitor van de service accu, is dan wel voldoende om eventuele storingen op te sporen.
Laatst bewerkt: 09 feb 2012 21:53 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 21:50 #262740

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Philip schreef :
Niet met je eens. Een goede monitor doet véél meer dan alleen het schatten (want meer is het niet) van je ladingstoestand. De spanning zegt pas echt wat als de accu een flinke tijd (uren) in rust is geweest. Een monitor telt alle Ah's die in en uit de accu gaan en bepaald ook zo hoe vol je accu is (natuurlijk met wat rendements berekeningen).

Als je de BM-1 per accu gaat schakelen is het niets meer dan een duur uitgevallen ampère en volt meter... Zonde dus :)

Overigens monitor ik alleen mijn service accu bank en niet de startaccu. Die laatste wordt toch nauwelijks gebruikt en zal niet zo snel leeg gaan. Een voltmetertje, al dan niet verwerkt in de monitor van de service accu, is dan wel voldoende om eventuele storingen op te sporen.
Mee eens, het heeft niet veel zin om de start accu te monitoren, anders dan met een voltmetertje. De meeste leveranciers (voor kleine bootjes) hebben daarop ingespeeld.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 22:08 #262747

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Ja, dit krijg je als er per service accu geschakeld word.
Maar heeft toch mijn voorkeur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 09 feb 2012 22:35 #262753

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Even een vraagje tussendoor over de BM-1: er is ook een BM-2 op de markt die tot 200A kan meten. Is het verschil alleen de zwaardere shunt, of zit er in het apparaatje zelf ook nog een verschil?
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 10 feb 2012 06:43 #262770

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Voor zover ik kan zien alleen de shunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 10 feb 2012 07:07 #262778

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Ik denk ook alleen de shunt. Dat is overigens ook een verschil met de spullen van oa. victron. Die is standaard 500A. Daar durf ik wel mijn startmotor over hen te laten gaan.
dehler schreef :
Ja, dit krijg je als er per service accu geschakeld word.
Maar heeft toch mijn voorkeur.
Dan heeft een monitor geen enkele zin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 10 feb 2012 10:03 #262830

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Klopt,
Vandaar andere inbouw meters
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 10 feb 2012 11:36 #262849

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Dit is overigens ook wel een leuk draadje over de BM-1
myswag.org/forum/index.php?topic=16971.0

Daarin lees je dat de BM-1 kan meten tot 105 A als je een zwaardere shunt gebruikt. De BM 2 is wrsch. dus wel een ander apparaat (of een getweakte BM-1 :-) ).
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 26 mrt 2012 18:47 #272483

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Aanvullende vraag mbt NASA BM-1:

Is het percentage en de tijd die je ziet tot 0 of tot 50% van de accucapaciteit?

Oftewel, stel ik heb 100ah moet ik dan 100 instellen en alles uitschakelen bij 50% oftewel nog 50ah in de accu? Of rekent de NASA dit automatisch uit en is het percentage en de hoeveelheid AH berekend op 50% van je accucapaciteit?

Mocht dit het geval zijn, kan ik dan niet beter 50% van mijn werkelijke accucapaciteit invoeren? Of heeft dat weer invloed op de gegevens?

Alvast bedankt!

Joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 27 mrt 2012 06:42 #272547

Joostg schreef :
Aanvullende vraag mbt NASA BM-1:

Is het percentage en de tijd die je ziet tot 0 of tot 50% van de accucapaciteit?

Oftewel, stel ik heb 100ah moet ik dan 100 instellen en alles uitschakelen bij 50% oftewel nog 50ah in de accu? Of rekent de NASA dit automatisch uit en is het percentage en de hoeveelheid AH berekend op 50% van je accucapaciteit?

Mocht dit het geval zijn, kan ik dan niet beter 50% van mijn werkelijke accucapaciteit invoeren? Of heeft dat weer invloed op de gegevens?

Alvast bedankt!

Joost

Heel makkelijk te bepalen met de tabel laadtoestand/voltage.
100 % 12,72
80 % 12,51
60 % 12,30
40 % 12,09
20 % 11,88
0 % 11,64
ls het voltage bij 50% aanwijzing dus 12,2 Volt , dan is dat de echte ladingstoestand.
Is de lading bij 50% 12,4 Volt , dan houdt de BM1 rekening met maximaal leegtrekken tot 50%. Alleen betwijfel ik of dat laatste zo is.
Ik zou in ieder geval altijd de juiste capaciteit invoeren , dus 100 bij een 100ah accu.
Let wel op dat je e.e.a. meet zonder dat er wordt opgeladen of stroom verbruikt (minimaal 30 minuten rust geven).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl