Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Inbouw nasa BM-1

Re: Inbouw nasa BM-1 13 aug 2012 19:43 #309176

Wie weet of je de bijgeleverde kabel van 5 meter ongestraft kunt verlengen? Ik kom net een paar meter te kort. :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 13 aug 2012 21:08 #309187

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Zal niet zo'n probleem zijn denk ik. Hij meet het spanningsverschil over de shunt. In theorie zou je spanningsval kunnen hebben aan het eind van de kabel, maar dat is denk ik verwaarloosbaar door de minimale stroom die er loopt om de spanning te kunnen meten.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 14 aug 2012 05:07 #309203

Kan nooit een probleem zijn. Nasamarine verkoopt zelfs extra kabel.
www.nasamarine.com/proddetail....21_BM1_5_metre_cable
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 01 feb 2014 06:50 #482016

Ook ik heb onlangs de BM1 aangeschaft om mijn verbruikersaccu te monitoren. Ik beide tekeningen in dit draadje eens bekeken en zag daar een verschil in mbt de lader. Moet de min van een lader ook aan de "verbruikerskant" van de shunt worden aangesloten? Maw meet de shunt daarmee de stroom die er ingepompt wordt? Of kan de lader direct op plus en min vd accu? De twee schema's eerder in dit draadje spreken elkaar tegen.

Ik hoor het graag van iemand :-)
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 01 feb 2014 07:02 #482019

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Ik zou op de boot moeten kijken hoe de draadjes aan elkaar geknoopt zijn, maar ik weet in iede geval zeker dat de BM-1 bij mij ook de laadstroom ziet, En die is ook nodig, want het apparaatje houdt de totale lading (onder andere) bij door het verschil tussen lading en ontlading van elkaar af te trekken en de rest te onthouden!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 01 feb 2014 07:08 #482021

Ridder Allard schreef :
Ook ik heb onlangs de BM1 aangeschaft om mijn verbruikersaccu te monitoren. Ik beide tekeningen in dit draadje eens bekeken en zag daar een verschil in mbt de lader. Moet de min van een lader ook aan de "verbruikerskant" van de shunt worden aangesloten? Maw meet de shunt daarmee de stroom die er ingepompt wordt? Of kan de lader direct op plus en min vd accu? De twee schema's eerder in dit draadje spreken elkaar tegen.

Ik hoor het graag van iemand :-)
Het eerste! Want het is juist de bedoeling om de laadstroom ook te meten.

Bekijk het zo dat de shunt een onderdeel van de accu vormt. De 'nieuwe' min van de accu is dus de shunt aansluiting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 01 feb 2014 07:34 #482023

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 792
Inderdaad kun je de shunt zien als de nieuwe min. Met slechts 1 uitzondering. De accu's onderling verbinden (mocht je een dubbele accubank) hebben, doe je niet via de shunt maar gewoon van de min naar de min pool.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 01 feb 2014 08:03 #482026

Eigenlijk begrijp ik het probleem niet helemaal.
Het staat toch echt aardig duidelijk in de mmanual.Nog wat beter staat het in het aparte schema op de nasa ebsite: www.nasamarine.com/prodimages/one_battery_wiring1.pdf
Maar ik denk dat ik de vraag een beetje begind te begrijpen :unsure:
In feite heeft ook de shunt, hoewel die in de minkabel van de accu zit, ook een plus en een min!
De plus van de shunt zit dan aan de accukant (de zwarte en witte draad)en de min aan de verbruikerskant (de gele draad) .
Immers , de laadstroom wodt als een positieve stroom gezien door de monitor en positieve stromen lopen nu eenmaal van plus naar min. Bij ontladen gaat de stroom door de mindraad en de shunt naar de accumin toe en loopt dan dus van min naar plusaansluiting van de shunt.De monitor ziet dan dus een negatief spanningsverschl/stroom over de shunt.
Bij parallelgeschakelde accu's moeten uiteraard de minpolen aan de accukant aan elkaar verbonden worden . Anders meet de monitor immers alleen de stroom van één accu want de BM1 kan maar van één accu de stroom meten .
Echter , als er een laadsplitter wordt gebruikt moet de min juist niet aan de accukant worden verbonden maar met twee aparte kabels aan de massaansluiting van bijv. de motor(zoals op mijn schema :blush: ).Dus aan de gebruikerskant van de shunt.
Anders meet de monitor de plus van één accu maar de stroom van beide accu's en dat geeft uiteraard rare resultaten.
Misschien is dat het grote misverstand?

Maar of het nu duidelijker is..... :ohmy: :lol:
Conclusie , heel precies (zoals bij alles!) de handleiding opvolgen en alles gaat goed.

Misschein nog een aanijzing:
De nieuste BM1 en BM2 kan tegenwoordig welisaar ook de spanning van de strtaccu meten maar niet de stroom en dus ook niet diens ladingtoestand!Zie de nieuwe handleiding:http://www.nasamarine.com/images/file/BM1+-BM2+.pdf
De benaming MM2 slaat niet op twee accu's maar op de zelfstandige (Peukerrt) berekening die in de BM2 zit.
Ad

Bijlage BM1_2014-02-01.jpg niet gevonden



Bijlage Laadschema.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 01 feb 2014 08:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 01 feb 2014 08:35 #482028

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Met alle getoonde schema's kan je de stroom van de alternator niet zien in alle accu's
kan alleen in het circuit waar deze BM-1 in staat.
Ik wil de stroom van de alternator monitoren voor al de 3 accu's aan boord.
De alternator ligt direct aan massa en kan je niet veel mee.
Met 1 accu of accu bank kan dit wel maar gebruik je meerdere niet aan elkaar gesloten accu's dan is dit niet mogelijk.
Kan dit wel dan hoor ik het graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 01 feb 2014 08:45 #482033

Tuurlijk kun je ook alle accu's apart meten.
Dat kan met een (veel duurdere) motor die twee (hier staan er een paar: www.georgekniest.nl/Catalogus/...rs/productgroep.aspx) of drie accu's (bijv. www.amritwatersport.nl/Mastervolt-Masterlink-BTM-III ) apart kan monitoren of natuurlijk met twee of drie BM1-tjes .
Voordeel van dat laatste is dat je in een overzicht alle accu's gelijktijdig ziet.Die andere moet je schakelen tussen de accu's.
Ad
Laatst bewerkt: 01 feb 2014 08:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 01 feb 2014 16:39 #482161

Bedankt voor jullie hulp!
Vandaag het spul aangesloten, werkt mooi!
@Ad, inderdaad jij snapt precies mijn probleem. Blijkbaar denk ik te moeilijk. Daarbij, hoe stom kon ik zijn... In het schema vh boekje de lader over het hoofd gezien. :pinch:

Nogmaals dank!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl