Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Inbouw nasa BM-1

Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 14:10 #258737

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 792
Besten,

Ik heb 3 vragen aangaande de inbouw van de batterij monitor. Jullie kunnen me daar vast mee helpen.

1: Ik heb straks 2 service accu's. 210Ah totaal. Ik moet de service accu's paralel verbinden. Tevens moet op 1 van de min polen de shunt worden aangesloten. Alle overige minnen moeten vervolgens uit de shunt worden gehaald (de aansluiting waar ook de lader opzit?). Oftewel de enige aansluiting die buiten de shunt op de accu direct is aangesloten is de min pool van de tweede accu? Hoe zit het met de min pool van de startaccu. Moet deze voor of achter de shunt? Ik neem aan ook voor? Of moet deze op dezelfde aansluiting van de shunt als bijvoorbeeld de lader? Een beetje een onduidelijk verhaal. Ik hoop dat mijn plaatje wat verheldering brengt?



2. Wat is de normale temperatuur voor een accu in ons klimaat (volgens de handleiding moet je dit namelijk invullen). Is dat gewoon de gemiddelde omgevingstemperatuur? En daar liever wat onder dan wat boven (zodat de batterij monitor de situatie niet rooskleuriger dan dat deze is weergeeft?) oftewel een graad of 18?

3. Weliswaar niet zoveel te maken met de batterijmonitor maar wel met het plaatsen van de snelheidsmeter buiten. Is het verstandig om buiten de o-ring ook nog iets van kit te plaatsen? Bijvoorbeeld sikaflex? Om er zeker van de zijn dat er geen water tussen het schot kan komen? Of is dit onzin?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groeten,

Joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 14:15 #258738

De min van de alternator moet niet naar de min van de service accu maar naar (de rechterkant van) de shunt, anders wordt de laadstroom van de alternator niet gemeten.

Bij mij heb ik hem op 20 graden ingesteld, accu zit in de motorruimte.
Laatst bewerkt: 24 jan 2012 14:17 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 14:25 #258740

Hallo Joost,

Alle verbruikers en laders dienen (op jouw tekening) aan de rechterzijde van de shunt aangesloten te worden. De bedrading van de startaccu naar de serviceaccu's hoort daar niet, de startaccu staat dmv een scheidingsrelais los van de serviceaccu's
Je kunt met de accumonitor wel de spanning van de startaccu meten, hiervoor moet je een extra draad (niet bijgeleverd) met 1 amp. zekering trekken van de plus naar de betreffende aansluiting op de BM-1. Als de de shunt vlak bij de accu plaatst kun je het (bijna) niet fout doen en neem de alle verbruikers en laders automatisch mee.

De temperatuur gaat in stappen van 10 gr dus dan zal 20 gr het beste zijn (fabrieksinstelling)
Laatst bewerkt: 24 jan 2012 14:26 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 14:27 #258741

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 792
@ freebird: Je bedoelt de min die via de startaccu naar de serviceaccu loopt?

Oftewel zo als in het volgende plaatje? Of moet er een directe min van de alternator naar de service accu en kan dit niet via de startaccu?



@d32: Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De min van de startaccu mag ook niet naar de shunt zoals ik hem nu getekend heb? Oftewel de enige verbinding tussen de start en service accu's is de plus pool welke via de cyrix loopt? Moet ik dan een extra min kabel vanaf de motor naar de service accu's trekken? Momenteel (situatie oude eigenaar) loopt er wel een min kabel van de start naar de service accu's. Overigens zit er nu nog geen batterijmonitor, acculader en tweede service accu in.

Groet,

Joost

Ps: Ik doe het wel goed dat ik de min kabel voor paralelle koppeling achter de shunt (direct op de accu plaats). Dit kan ook gewoon toch? De batterijmonitor herkend de accu's dan als ware het 1 accu?
Laatst bewerkt: 24 jan 2012 14:33 door Joostg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 14:43 #258746

Joostg schreef :
@ freebird: Je bedoelt de min die via de startaccu naar de serviceaccu loopt?

Oftewel zo als in het volgende plaatje? Of moet er een directe min van de alternator naar de service accu en kan dit niet via de startaccu?
Volgens mij werkt het zoals je het nu hebt getekend.@d32: Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De min van de startaccu mag ook niet naar de shunt zoals ik hem nu getekend heb?
Jawel hoor. De min van de motor/alternator gaat immers al direct naar de startaccu .De min van de motor moet inderdaar via de shunt naar de lichtaccu('s).Oftewel de enige verbinding tussen de start en service accu's is de plus pool welke via de cyrix loopt?
Inderdaad.Nou ja , in feite zijn beide ook via de shunt verbonden en dat moet ook.
Moet ik dan een extra min kabel vanaf de motor naar de service accu's trekken? Dat is toch al zo? Die verbinding gaat via de shunt en dat moet ook!
Momenteel (situatie oude eigenaar) loopt er wel een min kabel van de start naar de service accu's. Juist en die moet via de shunt lopen om de laad/ontlaadstroom van de lichtaccu('s) te meten.
Overigens zit er nu nog geen batterijmonitor, acculader en tweede service accu in.

Groet,

Joost


Ps: Ik doe het wel goed dat ik de min kabel voor paralelle koppeling achter de shunt (direct op de accu plaats). Dit kan ook gewoon toch?
ja dat moet ook. Je moet eigenlijk die twee lichtaccu's als één accu zien en dus zowel aan de min als aan de pluskant direct bij de accupolen koppelen.
De batterijmonitor herkend de accu's dan als ware het 1 accu?Precies!Kijk maar eens naar het plaatje zoals het bij mij aan boord zit ( en prima werkt :cheer: ) . Voor mijn lichtaccu kun je natuurlijk ook twee of meer parallel geschakelde accu's zien.

Laatst bewerkt: 24 jan 2012 14:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 14:44 #258748

Joost,

Voor zover mijn elektronische kennis reikt is je schema nu in orde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 14:49 #258750

Het tweede schema ziet er goed uit.

De twee parallel gekoppelde accu's kan je inderdaad in dit geval zien als één grote accu. En dienen dus achter de shunt parallel aangesloten te worden. Doe je dit niet dan werkt de batterij monitor maar voor een van de accu's (de gene die achter de shunt zit).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 14:53 #258753

Ja, zo moet het. Wel de monitor op de totale capaciteit van de service accu's instellen, 210 Ah.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 15:06 #258758

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 792
Helemaal helder! Dank voor alle antwoorden!

Zo zie je maar, toch goed om het even te checken ;). Blijft spannend voor het eerst je elektra zelf aanpassen.. Blijft nu nog bij voorbereiding... Heb ondertussen toch ook al twee boeken doorgewerkt (elektriciteit aan boord en dit is klussen aan je boot).. Moet uiteindelijk toch goed komen zou je zeggen :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 15:21 #258761

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Volgens mij heeft het geen nut om alle minnen via de shunt te laten lopen, omdat de BM1 maar van 1 accu(bank) de stroom kan meten. Wel kan hij van 2 accu(banken) de spanning meten. Ik zou ook de lader en de dynamo eerst op de start-accu zetten, en dan via de Cyrix naar de service-accu's. Op die manier wordt altijd eerst de startaccu geladen, en dan de rest.
Hier een schema zoals het volgens mij zou moeten werken.

Stan

Laatst bewerkt: 24 jan 2012 15:29 door monreve.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 15:33 #258765

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 792
Stan,

Die startaccu blijft wel vol door de alternator. Wordt verder nergens voor gebruikt. De acculader moet er juist voor zorgen dat de service accu's vol raken. Als ik dan een keertje walstroom heb wil ik niet dat de lader eerst zijn energie besteed aan de startaccu. Ook met een flinke acculader is 210Ah immers best wel wat ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 15:47 #258768

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Dan kan je de plus van de lader op de plus van service-accu 2 op de tekening zetten, en de plussen bij de cyrix omwisselen, zodat de service accu's op accu 1 staan.

Let er wel op dat de shunt 100 ampere is, en je er nu (theoretisch) 210 ampere doorheen laat gaan. Met veel ijskasten, koffiezetters, beertenders etc kan het fout gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 15:59 #258771

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 792
Het blijft bij een koelkastje en een stuurautomaat. Zo'n vaart zal dat dus niet lopen!

Dank overigens voor je aanvullingen! Ziet er in ieder geval een stuk netter uit dan mijn krabbels ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 16:48 #258782

monreve schreef :
Let er wel op dat de shunt 100 ampere is, en je er nu (theoretisch) 210 ampere doorheen laat gaan. Met veel ijskasten, koffiezetters, beertenders etc kan het fout gaan.

:huh: Hoe bedoel je dit?
Laatst bewerkt: 24 jan 2012 16:49 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 17:15 #258788

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Theoretisch kan er 210 ampere door de shunt gaan, en dat vind ie waarschijnlijk niet lekker...

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 17:22 #258792

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
De nasa shunt is vrij licht gebouwd.
De aansluitingen zijn minimaal.
Derhalve heb ik gekozen voor de BM 1 in het circuit van het schakel paneel aan te sluiten.
Er zijn 2 service accu's, apart van elkaar te schakelen.
Dus staat de nasa in de min voedende kant van de schakel panelen.

Als er zoals hier boven gesproken word over een mogelijke 250 ampère, dan brand de shunt er direct uit.
Laatst bewerkt: 24 jan 2012 17:23 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 17:41 #258800

monreve schreef :
Theoretisch kan er 210 ampere door de shunt gaan, en dat vind ie waarschijnlijk niet lekker...Stan
Je haalt twee begrippen door elkaar. De capaciteit van de accu (accu's) heeft weinig te maken met de maximale stroom. Als je ze kortsluit kan er wel 10.000 Ampère lopen, heel kort.

De stroom door de shunt wordt bepaald door de gebruikers, en dan is 100 A heel veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 17:45 #258802

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 792
Toch zeker zo'n 60 koelkastjes ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 17:59 #258807

Gelukkig, ik ben nog niet helemaal gek geworden.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 18:06 #258809

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Je haalt twee begrippen door elkaar. De capaciteit van de accu (accu's) heeft weinig te maken met de maximale stroom. Als je ze kortsluit kan er wel 10.000 Ampère lopen, heel kort.

De stroom door de shunt wordt bepaald door de gebruikers, en dan is 100 A heel veel.

Niet helemaal, de capaciteit geeft de stroom per uur aan, oftewel een accu van 210 ah kan gedurende 1 uur 210 ampere leveren, of gedurende 10 uur 21 ampere, dus (ik geef toe) theoretisch kan er 210 ampere door de shunt gaan.

Overigens ben je bij 12 volt redelijk snel aan de 100 ampere, een keramisch kacheltje op 12 volt/2000 watt trekt al 166 ampere. Dat gaat die shunt niet overleven.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 18:20 #258814

monreve schreef :
Niet helemaal, de capaciteit geeft de stroom per uur aan, oftewel een accu van 210 ah kan gedurende 1 uur 210 ampere leveren, of gedurende 10 uur 21 ampere, dus (ik geef toe) theoretisch kan er 210 ampere door de shunt gaan.
nee hoor, de maximale stroom door de shunt wordt bepaald door de accu, kabeldikte en shuntweerstand. De stroom kan erg hoog worden, afhankelijk wat je verbruiker wil trekken.
Het probleem hier is het opgenomen vermogen door de shunt oftewel de stroom in het kwadraat maal de weerstand van de shunt. Deze waarde kan te hoog worden , waardoor de shunt te warm wordt, en daardoor smelt.
Mar hij kan wel wat hebben hoor.

Eigenlijk is er hier een tegenstelling, je wil de kabeldiktes zo groot maken, connectoren zo goed mogelijk enzovoort. Zodat je geen verlies hebt, maar dan zet je er toch een shunt in serie. En die shunt moet een weerstand hebben omdat je anders geen spanning kan meten over de shunt.


Ik zou de stroom van de verbruikers optellen. En daar de shunt op berekenen. (en de kabeldikte etc)
Je zal toch ook moeten afzekeren. Hoewel de meningen daarover verdeeld zijn als altijd :laugh:

Je zou de verbruikers zo moeten kiezen dat je toch nog lang genoeg van je accu kan genieten. Je hebt er niks aan als je accu na een half uur leeg is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 jan 2012 18:29 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 19:17 #258827

Dag allen,

Ik heb ook een BM 1 aan boord, en heb het probleem dat ik niet kan zien hoeveel de verbruikers nemen.
Ik kan wel zien hoeveel er wordt bijgeladen als ik aan de walstroom lig.
Als ik op de motor vaar kan ik echter niet zien dat er geladen wordt.
Voltage kan ik oog gewoon aflezen

Tips wat ik fout gedaan kan hebben?? :blush:

Groet Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 19:26 #258830

dan zou de shunt in je lader circuit moeten zitten.

De bm is een weerstand. Wel een heel lage waarde. wanneer stroom doorheen loopt valt er een beetje spanning over. spanning gedeeld door de weerstand is de stroom die er doorheen loopt. De spanning wordt dus gemeten om de stroom te kunnen bepalen.

Dus de shunt moet in serie in de kabel van het circuit waar je de stroom van wil weten.

Wil je de gebruikers meten dan moet de shunt dus in serie komen inhet verbruikers circuit. Aan de min kant.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 jan 2012 19:31 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 19:34 #258832

Chris,

Hoe bedoel je?

Ik heb de boel aangesloten zoals op het plaatje van Nasa staat

www.nasamarine.com/prodimages/one_battery_wiring1.pdf

Groet Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouw nasa BM-1 24 jan 2012 19:45 #258836

nou ja zegt in feite dat de stroommeting alleen werkt wanneer er walspanning aangesloten is. En je meet dan de laadstroom van de accu lader, toch?

Dan lijkt het er heel erg op dat je gebruikers min nog gewoon op de accu zit. En de shunt is aangesloten op de min van de acculader.

Of je gebruikers min zit wel op de shunt, maar op de verkeerde kant, dus aan de accu kant.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl