Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Heading sensor

Heading sensor 12 mrt 2012 16:10 #269504

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Om overlay van de radar en digitale kaart op mijn plotter te kunnen toepassen is een heading sensor nodig. Er is een NMEA183 en NMEA2000 ingang op de plotter.

Kan ik hiervoor het elektronisch compas van mijn stuurautomaat gebruiken? Is een Raymarine SPX-5 en heeft een Seatalk2 en NMEA183 uitgang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 12 mrt 2012 16:33 #269505

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dat hangt ervan af hoe vaak de spx een nmea bericht met de Heading stuurt.
Voor een goede overlay van radar en kaart is een frekwentie van ca 10 maal per seconde nodig. Het gewone fluxgatekompas van een raymarine stuurautomaat is met ca 1 maal per seconde veel te langzaam. De Spx doet dat misschien beter!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 12 mrt 2012 17:26 #269513

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Ok, bedankt dat wist ik niet.

Volgens de brochure is het via NMEA 5Hz en via Seatalk-ng 10Hz.
Dan zou ik dus Seatalk-ng aan NMEA2000 moeten koppelen. Heb wel eens gelezen dat dat nagenoeg hetzelfde is.

Edit:
Raymarine A06045 Seatalk NG To NMEA 2000 Female Adapter Cable
Kost €28,-
Heeft iemand hier ervaring mee?

Moet nog wel eerst mijn NMEA backbone opbouwen, maar dat was ik al van plan.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2012 17:34 door Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 12 mrt 2012 20:03 #269564

Voordat je nog extra dingen aanschaft zou ik gewoon even proberen wat het resultaat is met die SPX-5 als je die met het NMEA protocol op elkaar aansluit. Werkt het niet snel genoeg, dan schaadt het niet.

Maar ik verwacht dat je tevreden zal zijn met het resultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 12 mrt 2012 20:30 #269573

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
@Noorderzon, dat zonet precies mijn gedachte. :silly: De nmea naar de marifoon voor de dsc loopt langs de stuurcomputer. Ik kan de 2 lose reserve draden er altijd even aanhangen. Eerste tochtje dit jaar moet nog en dan kan ik het mooi even testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 06:13 #269605

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Guia IV schreef :
Dan zou ik dus Seatalk-ng aan NMEA2000 moeten koppelen. Heb wel eens gelezen dat dat nagenoeg hetzelfde is.
Dat lijkt me niet. In beide gevallen gaat het om een CAN netwerk volgens mij, maar Seatalk (-NG) is een eigen protocol van Raymarine en wijkt dus af van NMEA2000. Zonder interface begrijpt dit elkaar niet.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 06:23 #269609

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Hen3 schreef :
Guia IV schreef :
Dan zou ik dus Seatalk-ng aan NMEA2000 moeten koppelen. Heb wel eens gelezen dat dat nagenoeg hetzelfde is.
Dat lijkt me niet. In beide gevallen gaat het om een CAN netwerk volgens mij, maar Seatalk (-NG) is een eigen protocol van Raymarine en wijkt dus af van NMEA2000. Zonder interface begrijpt dit elkaar niet.

het geheim zit in dat "nagenoeg".
ongetwijfeld heeft Raymarine een of meer bitjes ietsje anders gebruikt en kan het us niet zomaar gekoppeld worden.

wat de 5 of 10 hz betreft:
ik zou het ook gewoon proberen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat bij het maken van een snelle bocht het radarbeeld niet helemaal precies goed op het kaartbeeld wordt gezet.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 07:15 #269617

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Capolavoro schreef :
Het ergste wat er kan gebeuren is dat bij het maken van een snelle bocht het radarbeeld niet helemaal precies goed op het kaartbeeld wordt gezet.
Als de bocht die je maakt zo snel is dat je die 100 ms die het beeld verkeerd uitgelijnd staat ook daadwerkelijk merkt, dan heb je wel wat anders te doen dan op je radarschermpje te kijken...

Het lijkt mij niet zo'n probleem.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 07:53 #269621

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Hen3 schreef :
Het lijkt mij niet zo'n probleem.

veel van die radars hebben MARPA, Mini Automatic Radar Plotting Aid.
Daarmee berekenen ze het risico van een aanvaring met andere schepen of vaste objecten en dan gaan ze al dan niet waarschuwen.
Die MARPA funktie heeft wel een preciese en actuele heading nodig.
Vandaar de eis van 10 Hz..... Maar idd, voor gewonen mensen zal 5 Hz wel genoeg zijn. Ik vaar alleen met de Fluxgate voor de Heading, 1 Hz, en dat gaat ook wel.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 08:12 #269625

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
IK heb mijn stuurautomaat niet altijd aan.
De plotter zal toch wel een GPS signaal ergens van krijgen ... daar zit de heading gewoon in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 08:27 #269630

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Spieboom schreef :
IK heb mijn stuurautomaat niet altijd aan.
De plotter zal toch wel een GPS signaal ergens van krijgen ... daar zit de heading gewoon in.

dat gaat niet werken....
de COG uit de GPS is eens per 2 seconden of zo.
Veel te weinig om een radarplot goed op de kaart te krijgen.
De documentatie van bijv. Raymarine eist 10Hz
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 09:59 #269648

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Capolavoro schreef :
de COG uit de GPS is eens per 2 seconden of zo.
Veel te weinig om een radarplot goed op de kaart te krijgen.
Ik denk dat de meeste GPS-en wel 1x per seconde een COG uitspuwen, maar een bijkomend probleem is dat die COG altijd 'oud' is. Deze wordt nl. bepaald door de koers te berekenen tussen het vorige GPS punt (1 seconde geleden) en de huidige positie. Een koerswijziging is daarom pas na het ontvangen van de volgende GPS positie zichtbaar en is daarmee altijd 1 seconde vertraagd. Voor normaal gebruik niet zo'n probleem, maar om een radar overlay op de kaart te plotten kan ik me inderdaad voorstellen dat dat wel een probleem is en je een echt kompasheading moet hebben.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 11:27 #269678

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15074
Afgezien van de snelheid van verversen van COG, kan de drift en stroom zo groot zijn dat de radar overlay nog steeds niet klopt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 12:41 #269700

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Dat klopt, COG is niet hetzelfde als Heading.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2012 12:41 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 13:01 #269711

3Noreen schreef :
Afgezien van de snelheid van verversen van COG, kan de drift en stroom zo groot zijn dat de radar overlay nog steeds niet klopt.

waar praat je dan over, cm, meters , 10 meters, zolang je niet op de rader de box in moet, swah.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 13:15 #269715

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
sietse-ten schreef :
3Noreen schreef :
Afgezien van de snelheid van verversen van COG, kan de drift en stroom zo groot zijn dat de radar overlay nog steeds niet klopt.

waar praat je dan over, cm, meters , 10 meters, zolang je niet op de rader de box in moet, swah.

Je praat over een verschil in graden, niet in meters. Door drift en stroom kan die afwijking tussen grondkoers en kompaskoers best enkele graden zijn. Op enkele mijlen afstand betekent dat een behoorlijke afwijking tussen het radarbeeld en het kaartbeeld en/of de geplotte AIS objecten.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2012 13:17 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 13:27 #269718

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15074
drift + stroom kan makkelijk 10 graden zijn. Op 1 mijl afstand geeft dat een afwijking van meer dan 300 meter. (sin10 x 1800) Dan vind ik zelf een loos radarbeeld naast een kaart beeld inzichtelijker dan die 2 beelden over elkaar heen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 13:47 #269723

3Noreen schreef :
drift + stroom kan makkelijk 10 graden zijn. Op 1 mijl afstand geeft dat een afwijking van meer dan 300 meter. (sin10 x 1800) Dan vind ik zelf een loos radarbeeld naast een kaart beeld inzichtelijker dan die 2 beelden over elkaar heen.

als je er plaats voor hebt zou ik daar altijd voor gaan, weet je het zo te doen dat je de schermen ook nog kunt wisselen, voor het geval van....
ik hou niet zo van al dat aan elkaar koppelen, de kans dat er iets misgaat en alles dan ook uitvalt. brrrr.
maar ja dan ga je gewoon weer ouderwets met op de gis en als je op je gemak wilt met een hand gps je. en voor de radar gebruik je eigen zintuigen, ogen en oren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 13:59 #269727

Heeft de variatie ook nog invloed of kun je dat instellen? aan deze kant van de Atlantic zitten we al op 22 graden variatie, als ik me juist herinner wil de topic starter ook lange afstanden gaan zeilen. Enig risio dat je hier dan ook een probleem mee gaat ondervinden?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 14:01 #269729

sietse-ten schreef :
en voor de radar gebruik je eigen zintuigen, ogen en oren.
Vergeet je neus niet, als het mistig is ruik je de schepen eerder dan dat je ze hoort, mits ze bovenwindsvaren natuurlijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 14:27 #269734

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Heeft de variatie ook nog invloed of kun je dat instellen?

de kaartplotter zal meestal in 'course up' stand staan, zodat je altijd naar boven/naar voren vaart op de kaart (dus niet in North Up).
Mijn plotter gebruikt daarvoor Heading van het stuurautomaatkompas.
Bij Heading kun je kiezen tussen M en T.
Maar of dat er iets toe doet voor de radar-overlay?
Heading is recht vooruit (dus stroom wordt genegeerd).
De radar kijkt, mits goed gealigned, ook recht vooruit.
Dan zou je zeggen dat variatie er niets mee te maken heeft, dat wordt pas interessant als je een echte koers wilt weten, bijvoorbeeld met de kaart in North-Up. Dan moet je Heading-T instellen, denk ik zo.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 15:00 #269739

Variatie heeft volgens mij wel invloed op het correct uitlijnen van de overlays.

Als we het voor beeld van Cap nemen, course up mode. Dan hoeft het rader beeld niet gedraaid te worden. Maar de kaart wel! en om deze uit te lijnen op basis van een kompaskoers(heading) zal je deze moeten compenseren voor de variatie (doe je ook als je de koers handmatig uitzet op de kaart) drift is in dit geval niet van belang. Wordt de kaart gedraaid op basis van COG uit de GPS dan klopt je rader overlay niet omdat deze ook de drift mee neemt.

Nou hebben wij in Nederland geluk en is de variatie volgens mij maar iets van een halve graad momenteel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 15:05 #269741

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Christiaan 676 schreef :
Variatie heeft volgens mij wel invloed op het correct uitlijnen van de overlays.

maar dat doe je dan toch met de keuze voor heading True of Magnetic?
Dan corrigeert de plotter zelf voor de variatie ter plaatse.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 15:23 #269746

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15074
Je zou denken dat een kaartplotter + kaart de variatie zou moeten weten en er vervolgens automatisch daar rekening mee houdt. Helaas heb ik mijn raymarine + navionics daar niet op kunnen betrappen. Als gevolg moet ik ergens in de settings regelmatig de variatie handmatig ingeven. Het zou goed kunnen dat de stuurautomaat de nmea met een verkeerde sentence ID verzend. Dus dat de plotter denkt dat die T binnen krijgt maar dat het in werkelijkheid M is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heading sensor 13 mrt 2012 16:17 #269757

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
3Noreen schreef :
Het zou goed kunnen dat de stuurautomaat de nmea met een verkeerde sentence ID verzend. Dus dat de plotter denkt dat die T binnen krijgt maar dat het in werkelijkheid M is.

dat zijn 2 verschillende berichtsoorten: HDM en HDT.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl