Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: WatchEye Ais transponder classe B

WatchEye Ais transponder classe B 11 sept 2017 19:44 #871613

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Een reserve antenne, zodat je die in geval van nood aan je hek kan maken oid is altijd een goed idee, maar het probleem wat jij omschrijft is er niet: hoe vaak zend je nu met je VHF? En als je al zendt wat mogelijkerwijs een keer samen kan vallen met je AIS zend slot, dan mis je er 1... geen enkel probleem dus. Een goede splitter is helemaal niet duur: Vesper Marina koop je al voor 269 euro. Stroomverbruik is extreem laag.

Afijn, in mijn geval is/was het makkelijk: het is verplicht dus moet het zo wie zo in die constructie (maar goed, zonder die verplichting had ik het ook gedaan: hoe hoger je zendt hoe groter je bereik en dat is gewoon veiliger hoe je het went of keert. Zeker in wat zwaardere zeegang).
Laatst bewerkt: 12 sept 2017 04:48 door ZeeZin. Reden: Typo gecorrigeerd: 269 ipv 2609 euro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WatchEye Ais transponder classe B 11 sept 2017 19:51 #871617

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
ZeeZin schreef :
Een goede splitter is helemaal niet duur: Vesper Marina koop je al voor 2609 euro.
:blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WatchEye Ais transponder classe B 11 sept 2017 19:52 #871618

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
ZeeZin schreef :
hoe hoger je zendt hoe groter je bereik en dat is gewoon veiliger hoe je het went of keert. Zeker in wat zwaardere zeegang).
Als het regelgeving m.b.t. wedstrijden zijn heb je geen keus, maar of je zichtbaarheid nu echt groter is dan bij een lager geplaatste antenne heb ik toch mijn twijfels.

Volgens mij zend een B-transponder alleen als hij een vrij slot ziet.
Hoe hoger je antenne hoe meer je ontvangt, hoe minder vrije slots.
Als ik kijk dat ik met mijn antenne op de radarpaal zo'n 3mtr boven water in de binnenstad van dordrecht al zo'n 400 targets ontvang wil ik niet weten hoeveel dat er zouden zijn bij een hoog geplaatste antenne.
Misschien wel zoveel dat je AIS (bijna) helemaal niet meer aan zenden toekomt.

Dit nog afgezien van de extra kabellengte en de bijbehorende verliezen op het toch al lage vermogen van een B-transponder.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 11 sept 2017 20:09 #871627

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
PvO schreef :
Hans V schreef :
brambo schreef :
Ik wil ook geen splitter. Het lijkt mij geen goede zaak om VHF en Ais te combineren.

Waarom lijkt het je geen goede zaak? Er is veel te zeggen voor het gebruiken van je masttop antenne.
wat is daar dan precies het voordeel van?
Zie eigenlijk alleen maar nadelen.

Masttop antenne voor AIS:

+ groter bereik klasse B transponder, ook bij (hoge) golven
+ kwalitatief hoogstaande antenne installatie delen
+ geen lijnenvanger op de hekstoel
+ reserve/noodantenne (inclusief coax) blijft onderdeks in topconditie zolang niet nodig
+ moderne kwaliteitssplitter is zeer betrouwbaar, mocht splitter toch uitvallen dan werkt de marifoon nog steeds en kan de reserve antenne voor AIS worden gebruikt
+ géén potentieel ongezonde radiogolven in de kuip
+ alleen tijdens (normaal gesproken kort) zenden met marifoon is er geen AIS uitzending, ontvangen gaat gelijktijdig
+ ook bij gebruik reserve/noodantenne zowel AIS als marifoongebruik mogelijk
+ VHF antenne prima bruikbaar voor AIS, speciale AIS antenne vooral marketingverhaal
- extra kosten en (gering) extra stroomverbruik splitter als deze niet in AIS transponder is ingebouwd
- extra point of failure, hoewel de splitter altijd gepasseerd kan worden mocht deze toch uitvallen

Aparte AIS antenne op hekstoel:
+ bij langdurige marifoongesprekken geen kans op onderbreking AIS uitzendingen
+ totale investering lager (géén splitterkosten)
- backup antenne installatie onderhevig aan weersinvloeden (veroudering)
- lijnenvanger op hekstoel
- minder bereik bij zeegang (bij installatie op paal wordt dit enigszins ondervangen)
- potentieel ongezonde radiogolven in de kuip (bij installatie op paal wordt dit ondervangen)

Geen compleet overzicht, maar voordeel aparte AIS antenne zit hem m.i. vooral in de kosten.

PvO schreef :
Volgens mij zend een B-transponder alleen als hij een vrij slot ziet.
Hoe hoger je antenne hoe meer je ontvangt, hoe minder vrije slots.
Als ik kijk dat ik met mijn antenne op de radarpaal zo'n 3mtr boven water in de binnenstad van dordrecht al zo'n 400 targets ontvang wil ik niet weten hoeveel dat er zouden zijn bij een hoog geplaatste antenne.
Misschien wel zoveel dat je AIS (bijna) helemaal niet meer aan zenden toekomt.

Onze klasse B transponder is ook in drukke gebieden goed te volgen. Die uitval vanwege ruime ontvangst blijkt in de praktijk dus niet zo'n vaart te lopen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 sept 2017 22:26 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 04:47 #871695

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
@Hans, als - puntje voor de splitter optie ook graag de twee extra pluggen(met bijhorende verliezen) in je VHF kabel opvoeren ;)

Mijn argument dat bij masttop montage je transponder in drukke gebieden misschien helemaal niet aan zenden toekomt afdoen met mededeling dat jezelf in drukke gebieden goed zichtbaar bent is naar mijn idee een beetje te gemakkelijk.

Hoe controleer je dat je goed zichtbaar bent en over welke drukke gebieden praten we dan?
Verder neemt het aantal transponders op met name pleziervaart volgens mij elk jaar nog behoorlijk toe.
De drukke gebieden worden dus steeds drukker.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 04:52 #871696

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
PvO schreef :
@Hans, als - puntje voor de splitter optie ook graag de twee extra pluggen(met bijhorende verliezen) in je VHF kabel opvoeren ;)

Mijn argument dat bij masttop montage je transponder in drukke gebieden misschien helemaal niet aan zenden toekomt afdoen met mededeling dat jezelf in drukke gebieden goed zichtbaar bent is naar mijn idee een beetje te gemakkelijk.

Hoe controleer je dat je goed zichtbaar bent en over welke drukke gebieden praten we dan?
Verder neemt het aantal transponders op met name pleziervaart volgens mij elk jaar nog behoorlijk toe.
De drukke gebieden worden dus steeds drukker.

Goed gesoldeerd is daar geen minpunt Pieter..
In dermate drukke gebieden voegt AIS weinig toe. Op Zee wel. Als het dermate druk is, varen de boten dermate dichtbij dat hè alles visueel doet.

Hans' samenvatting geeft het mooi weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 07:39 #871724

ZeeZin schreef :
(wat ook de achterliggende gedachte van de verplichting is..)

Lijkt me vrij duidelijk . De reikwijdte van een antenne op de masttop is veel groter .
Twee zeilboten met de antenne op zeg 2 meter hoogte geeft een bereik van ca. 7 mijl , beide op 12 meter 15 mijl.
Daarnaast heb je met een antenne op de masttop geen last van obstakels ( uiteraard als die lager zijn dan je masttop) die je bereik verkorten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 08:06 #871738

Vergeet niet dat het niet alleen gaat om zenden, maar ook om ontvangen.
Je ziet op zee liever een schip al aankomen op 15 mijl afstand dan op 5 mijl lijkt mij
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 08:20 #871742

Ik ben o zo blij en tevreden met de AIS-antenne op de radarreflector in de hekstag, op 4 m hoog.
Masttop voor VHF, en als reserves de splitter in de transponder en een losse noodantenne.

even wat argumenten lenen:

+ groter bereik klasse B transponder, ook bij (hoge) golven; 60 mijl is geen uitzondering.
+ kwalitatief hoogstaande antenne twee keer!
+ geen lijnenvanger op de hekstoel
+ reserve/noodantenne (inclusief coax) blijft onderdeks in topconditie zolang niet nodig
+ moderne kwaliteitssplitter is zeer betrouwbaar en dient slechts als reserve
+ géén potentieel ongezonde radiogolven in de kuip
+ ontvangen gaat gelijktijdig, zenden ook! Twee onafhankelijke systemen!
+ ook bij gebruik reserve/noodantenne zowel AIS als marifoongebruik mogelijk
+ speciale AIS antenne vooral marketingverhaal, op maat geknipt door SHiptron
+ geen extra kosten en (gering) extra stroomverbruik splitter in AIS transponder
+ geen extra point of failure, omdat de splitter niet gebruikt wordt
+ bij langdurige marifoongesprekken geen kans op onderbreking AIS uitzendingen
+ backup antenne installatie omdat VHF en AIS beide via de splitter op elk van beide antennes kan worden aangesloten
+ voldoet aan de ISAF veiligheidseisen op zee want de splitter is er gewoon!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 sept 2017 08:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 09:07 #871757

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Geen enkel minnetje?? :P
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 09:12 #871758

Hen3 schreef :
Geen enkel minnetje?? :P

een wat?

nog een plusje vergeten:

+ antenneconnector makkelijk te controleren en schoon te maken door laten zakken van radarreflector langs de hekstag.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 sept 2017 09:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 09:18 #871760

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Baasklusje schreef :
...
+ voldoet aan de ISAF veiligheidseisen op zee want de splitter is er gewoon!

Nope; Zee wedstrijden (shorthanded in elk geval, full crew weet ik niet want dat boeit mij niet) moet de AIS antenne de antenne boven in je mast zitten (icm een splitter onderdeks)..

Laten we eerlijk zijn 50 mijl ontvangst met een antenne op 4 meter is een leuke in hele speciale weersomstandigheden, maar niet realistisch in dagelijkse praktijk, dus laten we wel even bij de les blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 09:21 #871763

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
De radarreflector zit bij mij onder de zaling, maar daar wil ik 'm eigenlijk kwijt. In het achterstag monteren, en dan daar een antenne op lijkt me eigenlijk ook wel wat... Een antennepaal achterop heb ik liever niet, die heb ik juist weggehaald, en op die manier kun je toch de hoogte in.

Hoe voorkom jij dat de reflector draait? Heb je lijnen naar de hekstoel?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 09:28 #871765

ZeeZin schreef :
Baasklusje schreef :
...
+ voldoet aan de ISAF veiligheidseisen op zee want de splitter is er gewoon!

Nope; Zee wedstrijden (shorthanded in elk geval, full crew weet ik niet want dat boeit mij niet) moet de AIS antenne de antenne boven in je mast zitten (icm een splitter onderdeks)..

Laten we eerlijk zijn 50 mijl ontvangst met een antenne op 4 meter is een leuke in hele speciale weersomstandigheden, maar niet realistisch in dagelijkse praktijk, dus laten we wel even bij de les blijven.

- Elke dag 50 mijl minstens, veel targets op 25 a 30 mijl
- niet nope: splitter zit in transponder, coax met stekkers ligt erbij, 2 stekkers omsteken en klaar.

Ben geheel bij de les, zeg maar ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 09:35 #871766

Hen3 schreef :
Hoe voorkom jij dat de reflector draait? Heb je lijnen naar de hekstoel?

Draaien mag best een beetje, maar idd 2 lijntjes.

Hele installatie:
- klein blokje met draadklem op de hekstag
- plastic kikkertje beneden op de hekstag
- 41 cm reflector met gat in het midden, zodat de hekstag midden door de reflector loopt
- touwtje door blokje, midden-boven aan reflector
- 2 touwtjes naar de hekstoel, beide net naast de zwemtrap (niet de hoeken!)
- coax langs 1 van de touwtjes

Alles op deze foto's te zien (en ja, er zit ook vulkaantape om de coaxplug):





"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 sept 2017 09:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 09:56 #871778

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27811
roozeboos schreef :
Vergeet niet dat het niet alleen gaat om zenden, maar ook om ontvangen.
Je ziet op zee liever een schip al aankomen op 15 mijl afstand dan op 5 mijl lijkt mij

Hmmm.. Belangrijker is dat hij jou ziet op 15 mijl. Elk schip op 5 mijl afstand is voor een jacht nog met het grootste gemak te ontwijken.

Een eigen AIS-ontvangstbereik van 15 mijl of meer is vooral interessant als je al singlehanded oversteker de wekker wilt zetten op een kwartier of twintig minuten om daarna even een dutje te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 10:14 #871788

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Baasklusje schreef :
Hen3 schreef :
Geen enkel minnetje?? :P

een wat?

nog een plusje vergeten:

+ antenneconnector makkelijk te controleren en schoon te maken door laten zakken van radarreflector langs de hekstag.

Normaal gesproken is het monteren van een tweede antenne in je achterstag geen goed idee: verspeel je je mast dan ben je beide antennes kwijt.

Jij ondervangt dat door nòg een antenne mee te nemen, waarmee je toch een (klein) minnetje creëert ;) :

- extra kosten voor derde antenne (incl. bekabeling en pluggen) en AIS transponder in splitter uitvoering
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 sept 2017 10:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 10:24 #871792

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16939
Èn nog een minnetje voor de cosmetische aspecten.
Op zo'n historisch model kan dat houtjetouwtjelijntje misschien best zou je zeggen maar toch... :whistle: :whistle:
Laatst bewerkt: 12 sept 2017 10:24 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 10:52 #871803

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
PvO schreef :
@Hans, als - puntje voor de splitter optie ook graag de twee extra pluggen(met bijhorende verliezen) in je VHF kabel opvoeren ;)

Mijn argument dat bij masttop montage je transponder in drukke gebieden misschien helemaal niet aan zenden toekomt afdoen met mededeling dat jezelf in drukke gebieden goed zichtbaar bent is naar mijn idee een beetje te gemakkelijk.

Hoe controleer je dat je goed zichtbaar bent en over welke drukke gebieden praten we dan?
Verder neemt het aantal transponders op met name pleziervaart volgens mij elk jaar nog behoorlijk toe.
De drukke gebieden worden dus steeds drukker.

Je laatste constatering (steeds meer transponders in de pleziervaart) is zonder meer juist. Het lijkt of statische scheepsinformatie (scheepsnaam, etc.) in drukke gebieden ook wat later doorkomt dan vroeger, maar ik weet niet of er daadwerkelijk een relatie is met het AIS aanbod in een bepaald gebied. Klasse A transponders negeren bij grotere drukte veraf AIS uitzendingen bij het kiezen van een vrij tijdslot, waardoor schepen in elkaars nabijheid altijd over recente AIS data van elkaar beschikken.

Tot nu toe hebben we nooit gemerkt dat onze AIS klasse B data substantieel onderbroken is in drukke situaties (Maasmond, Kanaal, Elbe monding/Duitse Bocht, en op drukke dagen op IJssel- en Markermeer, waar we met onze masttop antenne AIS targets van Den Oever t/m de Amsterdamse haven ontvangen en het aantal pleziervaart transponders op mooie dagen aanzienlijk is). Niet voor andere schepen (hoewel we dat niet systematisch kunnen controleren maar wel eens van andere jachten een tijdje bijhouden) en niet op sites als Vesselfinder en Marinetraffic, die een regelmatig bijgewerkte AIS track laten zien. Het lukt onze klasse B transponder (en die van anderen) blijkbaar om ondanks de drukte toch de eigen positie, heading, etc. uit te zenden.

Resultaten uit het heden geven ook hier geen garanties voor de toekomst. Ik zal een bevriende schipper uit de binnenvaart eens vragen of hij wel eens klasse B targets weg ziet vallen in drukke gebieden.

Daarnaast is de opmerking van Zeezin wat mij betreft heel relevant: als je heel dicht op elkaar vaart vervang je de AIS informatie door visuele waarneming en eventueel radar.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 sept 2017 17:03 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 11:51 #871826

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27811
Hans V schreef :
Daarnaast is de opmerking van Zeezin wat mij betreft heel relevant: als je heel dicht op elkaar vaart vervang je de AIS informatie door visuele waarneming en eventueel radar.

"Als je heel dicht op elkaar vaart" is nogal relatief.
Hier in de omgeving van Dordt zijn veel drukke kruisingen. Enkele daarvan worden gedekt door verkeersposten, anderen niet.
PvO gaf kortgeleden in een ander draadje het voorbeeld hoe hij nabij de ingang van de Dordtse Kil een binnenvaarder opriep om uit te vinden wat die ging doen. Soms wil je contact leggen voor je de naam van het schip kunt lezen. Op AIS is die naam echter te zien en kun je het schip dus rechtstreeks oproepen.
In het gebied van Post Dordrecht of post Heerjansdam kun je vaak achter de bedoelingen van allerlei schepen komen door gewoon uit te luisteren (en beter nog: jezelf te melden), maar ook dan is het prettig om op AIS de zaak te volgen.
Waarom denk je dat ook de hele binnenvaart inmiddels AIS heeft?


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 12:22 #871841

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2415
Het kan niet vaak genoeg worden gezegd. maar goed kijken, luisteren en attent zijn is belangrijker dan alle techniek. Deze zomer kwam ik vanuit de Dordse Kil en vlak voor de kruising met de Oude Maas meldde post Dordrecht bezorgd aan een binnenschipper dat hij dacht net nog 3 kano's te hebben gezien, maar dat hij ze nu even kwijt was en hij niet wist wat ze aan het doen waren. Ik zag ze op dat moment, alle drie de Kil oversteken met de bedoeling de Oude Maas te vervolgen. Dat uiteraard gemeld bij de Post onder grote dankzegging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 12:32 #871847

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
lodewijk stegman schreef :
Hans V schreef :
Daarnaast is de opmerking van Zeezin wat mij betreft heel relevant: als je heel dicht op elkaar vaart vervang je de AIS informatie door visuele waarneming en eventueel radar.

"Als je heel dicht op elkaar vaart" is nogal relatief.
Hier in de omgeving van Dordt zijn veel drukke kruisingen. Enkele daarvan worden gedekt door verkeersposten, anderen niet.
PvO gaf kortgeleden in een ander draadje het voorbeeld hoe hij nabij de ingang van de Dordtse Kil een binnenvaarder opriep om uit te vinden wat die ging doen. Soms wil je contact leggen voor je de naam van het schip kunt lezen. Op AIS is die naam echter te zien en kun je het schip dus rechtstreeks oproepen.
In het gebied van Post Dordrecht of post Heerjansdam kun je vaak achter de bedoelingen van allerlei schepen komen door gewoon uit te luisteren (en beter nog: jezelf te melden), maar ook dan is het prettig om op AIS de zaak te volgen.
Waarom denk je dat ook de hele binnenvaart inmiddels AIS heeft?

AIS is inderdaad perfect voor het gericht kunnen oproepen van schepen, waar je vroeger met radar alleen een echo zag of met de verrekijker een scheepsnaam trachtte te vinden.

Het ging hier in dit draadje naar mijn idee om de vraag in hoeverre het minder frequent updaten van klasse B AIS informatie in drukke AIS gebieden (door AIS ontvangst via een masttop antenne) een probleem is.

- Die klasse A data van binnenvaart schepen komt sowieso wel door, dat oproepen van grote schepen zal dus geen probleem zijn.
- De vraag is in hoeverre de beroepsvaart pleziervaart met klasse B transponders gaat missen in drukke vaarwaters. Onze ervaringen in diverse regio's (maar niet bij Dordrecht) zijn tot nu toe niet negatief. Als er concrete gevallen zijn waar dit wel speelde is dat interessant om te horen.

Met 'heel dicht op elkaar varen' bedoel ik gebieden waar de vroegtijdige waarneming door AIS aangevuld dient te worden met visuele waarneming en/of radar (realtime de echte posities zien) om aanvaringen te voorkomen. AIS is dan nog steeds nuttig voor het grotere plaatje, maar het missen van een AIS update (als dat al gebeurt) mag op die afstanden geen problemen opleveren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 sept 2017 16:54 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 13:03 #871854

lodewijk stegman schreef :
Waarom denk je dat ook de hele binnenvaart inmiddels AIS heeft?

Lijkt me simpel , omdat het verplicht is ( trouwens voor alle schepen groter dan 20 meter, ook jachten).
Of dacht jij dat ze voor de lol een paar 1000 €€ uitgeven ? ( zat overigens meen ik wel subsidie op ).
Ad



Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 12 sept 2017 14:27 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 13:17 #871861

Hans V schreef :
antenne voor AIS worden gebruikt
+ géén potentieel ongezonde radiogolven in de kuip

Sprak hij met zijn mobiele telefoon aan zijn oor.....

Wat bedoel je met "potentieel"? Het is gevaarlijk of het is niet gevaarlijk? En zou je dat gevaar eens willen onderbouwen? Welk onderzoek toont dat aan?
De signaal sterkte neemt af met een derde macht met de afstand en een AIS (class B ) zend maar met 2 tot maximaal 5 watt. Dat is evenveel als een portofoontje dat je doorgaans veel dichter bij je hersenen en ogen houdt.

Verder begrijp ik niet waarom iedereen zo gebrand is op een groot AIS bereik. Het eerste dat je doet op je display doet is het bereik beperken tot een paar mijl. Waarom zou je in Blankenberge willen weten wie er IJmuiden in- of uitvaart? Als je wilt weten of je maatje al vertrokken is kun je dat op Internet ook zien. (Op marinetraffic.com en dergelijke). Met AIS ben je vooral geïnteresseerd in wat er in je directe omgeving gebeurd, zeg in een straal van maximaal een mijl of vijf. En daar is geen antenne op 15 meter hoogte voor nodig.

Mijn marifoon heb ik voor de veiligheid van het schip en de bemanning. Die is aangesloten op de accu en op de antenne, verder niet. Niet eens via een schakelpaneel of hoofdschakelaar. Hoe minder onderdelen hoe minder kans op storing. Ook is er geen kans op aardlussen of andere ongein in het signaal pad. Daarom komt er op mijn boot ook geen splitter. Wel hebben we een lage AIS antenne (op 3,5 meter) daarmee ontvangen we schepen tot op zo'n 50 mijl, dat is meer dan ver genoeg.

Als je gebruik maakt van een RVS spriet is een speciale AIS variant beslist geen marketing prietpraat. (waar haal je het vandaan)? Dunne sprietjes zijn veel smalbandiger dan dikke glasvezel sprieten en hebben moeite om de hele marifoonband te bestrijken. Toegegeven, in het geval van een Celmar-0 hebben we het over een goede AIS antenne versus een uitstekende AIS antenne. Een standaard marifoon spriet voldoet prima voor de doorsnee zeiler, maar dat betekend niet dat een antenne die afgestemd is op de AIS kanalen "marketing onzin" is.

Mijn noodantenne ligt nog steeds in het bakje binnen en door een loze coax kabel die door de boot loopt, kan ik eenvoudig alles op alles aansluiten. zelfs de portofoon (SH HX851) kan op een van de drie marifoon antennes aangesloten worden. Daarmee heb ik meer dan voldoende redundantie. Bovendien hebben we een nog een back-up AIS ontvanger in de vaste marifoon (SH GX2200) en die is ook in de kuip uit te lezen via de extra handset. Het is een knappe ORC controleur die deze installatie zou afkeuren.

En wat de Watch-eye tranceiver betreft, die heeft als grote plus ten opzichte van zijn naaste concurrent (Em-Track) het voordeel dat ze waterdicht is (IPx7). We hebben de AIS aangesloten en middels N2K aan onze MFD gekoppeld en het werkte meteen, zonder dat we iets ingesteld hebben, anders dan het invoeren van de MMSI, maar dat hadden we thuis al gedaan. De Watch-eye AIS heeft de hele zomer feilloos gewerkt en doet dat nog steeds.
Laatst bewerkt: 12 sept 2017 13:20 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: WatchEye Ais transponder classe B 12 sept 2017 14:29 #871887

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Joshua Slocum schreef :
Hans V schreef :
antenne voor AIS worden gebruikt
+ géén potentieel ongezonde radiogolven in de kuip

Sprak hij met zijn mobiele telefoon aan zijn oor.....

Wat bedoel je met "potentieel"? Het is gevaarlijk of het is niet gevaarlijk? En zou je dat gevaar eens willen onderbouwen? Welk onderzoek toont dat aan?
De signaal sterkte neemt af met een derde macht met de afstand en een AIS (class B ) zend maar met 2 tot maximaal 5 watt. Dat is evenveel als een portofoontje dat je doorgaans veel dichter bij je hersenen en ogen houdt.

Als je het hele draadje gelezen hebt zie je dat de fabrikant van de transponder waar we het over hebben aanbevelingen doet over de plaatsing van de antenne in verband met de MPE-radius van het apparaat. Negeren of onzin verklaren van dit door de fabrikant(en) aangedragen argument ging me wat ver, dat laat ik liever over aan degenen die stellig overtuigd zijn van het tegendeel. Omdat ik zelf mijn twijfels heb bij de gezondheidsschade die door een AIS klasse B zender ontstaat heb ik er het woord 'potentieel' aan toegevoegd. Voor jou is die formulering duidelijk te subtiel geweest. ;)

Hetzelfde geldt denk ik voor de rest van mijn post, die ik - voor mijn doen - beknopt heb proberen te houden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 sept 2017 14:34 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl