Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GPS signaal deelbaar?

Re: GPS signaal deelbaar? 14 feb 2013 18:24 #368796

@WADnWIND

Hoe werkt dat dan als een AIS receiver meer AIS data ontvangt/verwerkt dan ie met z'n baudrate kwijt kan? Leidt dat tot fouten of wordt een selectie gemaakt om bv alleen targets die dichtbij zijn uit te sturen? Of af te wisselen tussen verschillende targets? Ligt er een limiet vast in A/B klassen in de hoeveelheid data die verschillende AIS transponders de ether in sturen? Dacht dat ze netjes wachten op een vrij "frame"?

Ik zit niet in deze materie maar vind het wel interessant...

gr Maarten
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 18:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 14 feb 2013 18:30 #368798

WADnWIND schreef :
roozeboos schreef :

Het lijkt me een nogal kletskoek wat je beweert, met alle respect.

Dat de AIS op die snelheid niet al zijn data kwijt kan op de bus is best te begrijpen, maar daar gaat het in dit geval niet over.

Ik raad je aan om eerst eens met beide voeten op aarde te landen voor je dergelijke uitspraken doet. Ik werk elke dag met deze materie en doe een feiten relaas. Het getuigd niet van realiteits-besef als je met dergelijke opmerkingen terug komt.

Nog een keer voor de dyslectici:

Er zijn nu eenmaal meerdere toestellen op de markt die grote moeite hebben om tussen de AIS data stroom een GPS bericht te halen. Dit is geen vermoeden, dit is een feit en getest op diverse DSC marifoons.
Zo af en toe pikt de DSC dan een keer positie op, maar verliest het daarna ook weer

Ik zou je kletskoek maar zelf opeten, geeft misschien nog wat voedingstoffen voor de grijze massa.

Gelukkig weet je je mening weer lekker subtiel te geven.Ik negeer overigens moeiteloos het jammerlijke gebrek aan het respect in je post voor een mede ZF'er. Ik zie ook geen smileys, dus je zal het zelfs serieus menen.

Maar ach, omdat jij natuurlijk veel meer ervaring hebt in deze materie met je shiptron, zal ik je het voordeel van de twijfel geven.

het leven is te kort...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 18:35 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 14 feb 2013 18:52 #368806

Nachtvlinder schreef :
@WADnWIND

Hoe werkt dat dan als een AIS receiver meer AIS data ontvangt/verwerkt dan ie met z'n baudrate kwijt kan? Leidt dat tot fouten of wordt een selectie gemaakt om bv alleen targets die dichtbij zijn uit te sturen? Of af te wisselen tussen verschillende targets? Ligt er een limiet vast in A/B klassen in de hoeveelheid data die verschillende AIS transponders de ether in sturen? Dacht dat ze netjes wachten op een vrij "frame"?

Ik zit niet in deze materie maar vind het wel interessant...

gr Maarten

oje, nu zal de guru zelf mij wel weer afslachten voor het geven van het in zijn ogen onzinnige mening, maar wat dan nog.

Maarten het gaat in dit geval niet om het AIS protocol zelf,maar om het door het spugen van alle nmea berichten op de nmea bus.
vol is vol zeg maar, en dan zou het best kunnen dan de RMC berichten er niet meer tussen passen.
Dat de software van de marifoon berichten mist omdat het te druk is, gaat er met permissie bij mij niet in, juist vanwege het gedefinieerde protocol. dus wanneer het bericht er is, zal het heus wel opgepikt worden door de marifoon.
De bus wordt dus overbelast door al die AIS meldingen. hogere baudrate lost dit op.

Uit eigen doos: dezelfde GPS ontvanger die door mij in de SYM is ontworpen heeft een soortgelijk probleem. Wanneer de nmea snelheid te laag staat, en er worden veel satellieten ontvangen, kan het voorkomen dat er soms te veel meldingen doorkomen van de satelliet gegevens. De bus raakt dan te vol, en dan is er dus te weinig tijd voor alle berichten die daarnaast 1 keer per seconde moeten worden verstuurd.
Helaas valt dan net het belangrijkste bericht , RMC soms weg!
Persoonlijk zou ik als programmeur de RMC als eerste versturen, maar daar is niet voor gekozen. Oplossing is evengoed simpel, baudrate verhogen naar 9600 baud.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 18:53 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 14 feb 2013 19:11 #368816

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
roozeboos schreef :

Gelukkig weet je je mening weer lekker subtiel te geven.Ik negeer overigens moeiteloos het jammerlijke gebrek aan het respect in je post voor een mede ZF'er. Ik zie ook geen smileys, dus je zal het zelfs serieus menen.

Maar ach, omdat jij natuurlijk veel meer ervaring hebt in deze materie met je shiptron, zal ik je het voordeel van de twijfel geven.

het leven is te kort...

Rooz,

Voor mensen die mij zonder gedegen ondergrond en motivatie verslijten voor "kletskoek" kan ik nu eenmaal geen subtiliteit opbrengen.
Als je iets schrijft in de trant van "ik heb andere ervaringen met.... en mijn bevindingen tonen aan" is dat een andere benadering dan producenten voor stagiairs uit te maken en mijn verhaal voor "kletskoek.

Ik bedoel, wie is hier nu subtiel............
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 14 feb 2013 19:15 #368819

WADnWIND schreef :
roozeboos schreef :

Gelukkig weet je je mening weer lekker subtiel te geven.Ik negeer overigens moeiteloos het jammerlijke gebrek aan het respect in je post voor een mede ZF'er. Ik zie ook geen smileys, dus je zal het zelfs serieus menen.

Maar ach, omdat jij natuurlijk veel meer ervaring hebt in deze materie met je shiptron, zal ik je het voordeel van de twijfel geven.

het leven is te kort...

Rooz,

Voor mensen die mij zonder gedegen ondergrond en motivatie verslijten voor "kletskoek" kan ik nu eenmaal geen subtiliteit opbrengen.
Als je iets schrijft in de trant van "ik heb andere ervaringen met.... en mijn bevindingen tonen aan" is dat een andere benadering dan producenten voor stagiairs uit te maken en mijn verhaal voor "kletskoek.

Ik bedoel, wie is hier nu subtiel............

qoute mezelf:
Het lijkt me een nogal kletskoek wat je beweert, met alle respect.
wel de hele zin lezen aub

Maar okee, jij je zin. sorry.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 19:16 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 14 feb 2013 19:36 #368830

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hee jongens, kan de baudrate iets minder bot? :evil:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 14 feb 2013 19:51 #368839

Faran schreef :
Hee jongens, kan de baudrate iets minder bot? :evil:
ik heb net sorry gezegd!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 14 feb 2013 21:35 #368865

Met alle respect, Roozeboos, maar hier moet ik WadnWind toch gelijk geven. Ook ik heb hiermee dagelijks te maken zowel in de beroepsvaart (grote vaart) als het hogere segment pleziervaart. De, oneerbiedig gezegd, Micky Mouse spullen die, lang leve de vrije markt, rijkelijk over ons, jachies, heen wordt wordt gestrooid is in beginsel een potentieel gevaar. Een verschil van dag en nacht! Dit geldt ook voor de opleiding hiervoor, maar dat is een ander topic.

We geven kapitalen uit om ons scheepje zo goed en mooi mogelijk te maken. Maar aan veiligheid willen we blijkbaar, de goeden daar gelaten, zo min mogelijk uitgeven. Ik vindt dat onbegrijpelijk.

Als zeezeiler wil ik niet bezuinigen op mijn marifoon. Het is een eerste veiligheidsmiddel waarvan je hoopt het nooit als zodanig nodig te hebben. Helaas heb ik aan den lijve mogen ervaren hoe belangrijk dit instrument op het moment dat je hem echt nodig hebt.

Heren, ga elkaar nou geen vliegen afvangen en help de minder ervaren mensen aan zinvolle, opbouwende adviezen. Daar is dit forum toch voor?

Zo, dat moest ik nou ff kwijt... :) en nu weer gauw ontopic!

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 14 feb 2013 23:50 #368877

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
roozeboos schreef :

qoute mezelf:
Het lijkt me een nogal kletskoek wat je beweert, met alle respect.
wel de hele zin lezen aub

Maar okee, jij je zin. sorry.

Oké, E.O.S.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 14 feb 2013 23:50 #368878

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Faran schreef :
Hee jongens, kan de baudrate iets minder bot? :evil:

oke, oke we zitten alweer op 4800 baud :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 15 feb 2013 00:03 #368879

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Nachtvlinder schreef :
@WADnWIND

Hoe werkt dat dan als een AIS receiver meer AIS data ontvangt/verwerkt dan ie met z'n baudrate kwijt kan? Leidt dat tot fouten of wordt een selectie gemaakt om bv alleen targets die dichtbij zijn uit te sturen? Of af te wisselen tussen verschillende targets? Ligt er een limiet vast in A/B klassen in de hoeveelheid data die verschillende AIS transponders de ether in sturen? Dacht dat ze netjes wachten op een vrij "frame"?

Ik zit niet in deze materie maar vind het wel interessant...

gr Maarten

Dag Maarten,

In theorie past een vol belast AIS systeem binnen de baudrate 38400. Er zijn 2 AIS kanalen die elk 2250 uitzendingen kunnen verwerken, dus 4500 per minuut in totaal. In veel gevallen zal de aangesloten plotter of de computer eerder last hebben om al deze berichten te verwerken.
Ik schrijf expres berichten en geen schepen. Er zijn dus 2x 2250 tijdslots van 26,6 milliseconden per minuut. Het hoeft dus niet zo te zijn dat elk bericht een appart schip is, er zijn dus heel wat minder schepen dan er boodschappen verzonden worden. Enkele maanden geleden waren we bij het haven bedrijf Rotterdam voor onderzoek. het aansluiten van een antenne leerde ons dat er al 1700 schepen binnen bereikwaren, wat een belasting van het AIS netwerk opleverde van 50% (VDL = VHF data load). Uiteraard gaat er eerder wat mis in de lucht, n.l. vele uitzendingen die in de lucht tegen elkaar botsen (slot-collission).

Klasse-B is een apart verhaal, als 1e adviseer ik om dit eens rustig door te lezen:
www.shiptron.nl/docs/ais-info.pdf
Het probleem is inderdaad dat de huidige klasse-B transponder werken volgens het CSDTMA principe en dus op hun beurt wachten of er een slot vrij is. Zoals te verwachten is, komt een klasse-B in Rotterdam helemaal bijna nooit meer aan bod, omdat er geen vrijslot is. Dit geeft grote problemen, b.v. het passeren van de Maasmond via de jachtengeul. je denkt dat je AIS hebt en gezien wordt, echter niets blijkt minder waar. Dit baard de havendienst grote zorgen.
Er komt een klasse-B serie aan die werkt volgens SOTDMA en 12,5 watt, zoals een klasse-A dus. Dit duurt nog enkele jaren, maar in Turkeije reeds vanaf het begin verplicht.

Enfin, daar is nog héél veel over te vertellen in technisch detail, maar daar zal ik jullie hier niet mee vermoeien.
Op 9 maart ga ik daar bij:
www.zeilrace-rally.nl/index.php/cork-2013
wat meer over vertellen, alsmede AIS-sart's (plb's) etc.
(denk ik?)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 feb 2013 00:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 15 feb 2013 06:42 #368890

Belerion II schreef :
Met alle respect, Roozeboos, maar hier moet ik WadnWind toch gelijk geven. Ook ik heb hiermee dagelijks te maken zowel in de beroepsvaart (grote vaart) als het hogere segment pleziervaart. De, oneerbiedig gezegd, Micky Mouse spullen die, lang leve de vrije markt, rijkelijk over ons, jachies, heen wordt wordt gestrooid is in beginsel een potentieel gevaar. Een verschil van dag en nacht! Dit geldt ook voor de opleiding hiervoor, maar dat is een ander topic.

We geven kapitalen uit om ons scheepje zo goed en mooi mogelijk te maken. Maar aan veiligheid willen we blijkbaar, de goeden daar gelaten, zo min mogelijk uitgeven. Ik vindt dat onbegrijpelijk.
Groet,
Rob
En wat is dan je punt?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 15 feb 2013 06:43 #368892

WADnWIND schreef :
Nachtvlinder schreef :
@WADnWIND

Hoe werkt dat dan als een AIS receiver meer AIS data ontvangt/verwerkt dan ie met z'n baudrate kwijt kan? Leidt dat tot fouten of wordt een selectie gemaakt om bv alleen targets die dichtbij zijn uit te sturen? Of af te wisselen tussen verschillende targets? Ligt er een limiet vast in A/B klassen in de hoeveelheid data die verschillende AIS transponders de ether in sturen? Dacht dat ze netjes wachten op een vrij "frame"?

Ik zit niet in deze materie maar vind het wel interessant...

gr Maarten

Dag Maarten,

In theorie past een vol belast AIS systeem binnen de baudrate 38400. Er zijn 2 AIS kanalen die elk 2250 uitzendingen kunnen verwerken, dus 4500 per minuut in totaal. In veel gevallen zal de aangesloten plotter of de computer eerder last hebben om al deze berichten te verwerken.
Ik schrijf expres berichten en geen schepen. Er zijn dus 2x 2250 tijdslots van 26,6 milliseconden per minuut. Het hoeft dus niet zo te zijn dat elk bericht een appart schip is, er zijn dus heel wat minder schepen dan er boodschappen verzonden worden. Enkele maanden geleden waren we bij het haven bedrijf Rotterdam voor onderzoek. het aansluiten van een antenne leerde ons dat er al 1700 schepen binnen bereikwaren, wat een belasting van het AIS netwerk opleverde van 50% (VDL = VHF data load). Uiteraard gaat er eerder wat mis in de lucht, n.l. vele uitzendingen die in de lucht tegen elkaar botsen (slot-collission).

Klasse-B is een apart verhaal, als 1e adviseer ik om dit eens rustig door te lezen:
www.shiptron.nl/docs/ais-info.pdf
Het probleem is inderdaad dat de huidige klasse-B transponder werken volgens het CSDTMA principe en dus op hun beurt wachten of er een slot vrij is. Zoals te verwachten is, komt een klasse-B in Rotterdam helemaal bijna nooit meer aan bod, omdat er geen vrijslot is. Dit geeft grote problemen, b.v. het passeren van de Maasmond via de jachtengeul. je denkt dat je AIS hebt en gezien wordt, echter niets blijkt minder waar. Dit baard de havendienst grote zorgen.
Er komt een klasse-B serie aan die werkt volgens SOTDMA en 12,5 watt, zoals een klasse-A dus. Dit duurt nog enkele jaren, maar in Turkeije reeds vanaf het begin verplicht.

Enfin, daar is nog héél veel over te vertellen in technisch detail, maar daar zal ik jullie hier niet mee vermoeien.
Op 9 maart ga ik daar bij:
www.zeilrace-rally.nl/index.php/cork-2013
wat meer over vertellen, alsmede AIS-sart's (plb's) etc.
(denk ik?)

Dan is de enige oplossing nog een paar marifoon kanelen opofferen aan de AIS.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 15 feb 2013 06:48 #368894

En dan nog, okee, bij rotterdam loopt 't vol. Dan moet je toch al ook buiten kijken en op je qui vive zijn.

Een AIS B transponder kan vooral heel erg nuttig zijn op de plekken waar het juist erg rustig is. Laten we zeggen op 98% van de rest van het water.
Ga nou niet de sfeer kweken dat een AIS transponder maar onzin is, en toch niet werkt. Het is Heel nuttige toevoeging op je veiligheid.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 15 feb 2013 08:46 #368935

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik dacht nu wel te weten waarom de marifoon het laatste jaar geen GPS-positie meer ontvangt.. Tot ik me bedacht dat dat ding z'n GPS-data over Seatalk en niet over NMEA krijgt en dus ook niet blootgesteld wordt aan al het AIS-geleuter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 15 feb 2013 08:51 #368936

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
WADnWIND schreef :
roozeboos schreef :
maar ronald, je kan toch gewoon je nmea in van je marifoon aansluiten op de ais transponder nmea uit? dus parallel. Hooguit moet je de bitsnelheid in je marifoon goedzetten.

Leuke populaire kreet.
Noem jij eens een marifoon op waarin je de baudrate kan instellen?

Er is een "SOLAS regulatory compliance" in de maak die ook voor jachten verplicht stelt dat er op een DSC een exclusieve GPS aangesloten moet worden. Het NMEA positie signaal mag dan niet meer ergens op fuzzy wijze creatief uit gepeuterd worden. In veel gevallen blijken dit soort hobby knutsels voor 98% de reden dat DSC geen positie mee zend, buiten de helemaal niet aangesloten GPSsen.
4800 baud is en blijft de standaard.


Ik ben zinnens om ook een DSC marifoon te installeren , haalde daar trouwens vorig jaar mijn brevet voor , maar als er nu iets was dat ik daar had voor voorzien dan was/is het wel een aparte GPS receiver.
Ben het bijgevolg volledig met je eens dat je niet moet sollen of beknibbelen of apparatuur die zo van levensbelang is.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 15 feb 2013 08:59 #368941

nou je hoeft het ook weer niet te overdrijven hoor.
99,9999999 % van de tijd is er geen noodgeval en staat je marifoon wel gewoon aan. Valt de nmea uit in die tijd, dan meldt je marifoon zich met een luide piep. Wanneer je die piep nog nooit gehoord hebt, (zoals ik met mijn nmea vanuit de GP31 aangesloten op meerdere ontvangers) dan werkt het ook wel als je dan inderdaad in de nood zit. Tevens kun je de gps info zien op je marifoon scherm. Als dat mooi stabiel is, is het echt wel okay.

nb : een enkele keer hoor ik de piep, maar dan heb ik mijn GP31 nog niet aangezet.

Zou het regelmatig uitvallen, dan is het inderdaad zaak es even goed te kijken naar je bekabeling.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 15 feb 2013 09:01 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 15 feb 2013 09:09 #368944

Idd, maar het wegvallen van de sattelieten kan ook de piep veroorzaken. Ik had het al eens :-))

gr
Alex
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 15 feb 2013 09:16 #368946

en daarom moet je je ook realiseren dat DSC ook maar een hulpmiddel is. En volgens murphy kan uitvallen op het meest slechte moment. Ook al is je schip tot in de puntjes compliant en gecertificeerd.
Dus je moet altijd in staat zijn om zonder gps je positie door te geven in geval van mayhem.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 15 feb 2013 09:19 #368948

Ik vermoed dat dit behoort tot de goede zeemansschap => positie markeren op de papieren kaarten. Stel ... je batterijen laten het afweten => dan maar met de handheld zeker en hopen dat er iemand binnen de 10 mijl je hoort ? :-))
Alex
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 16 feb 2013 09:59 #369248

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
roozeboos schreef :
Dan is de enige oplossing nog een paar marifoon kanelen opofferen aan de AIS.

Dat is ook exact wat er in de afgelopen vergadering van de ITU en de IALA gebeurd is. Er komen (zijn nu)dus meer kanalen beschikbaar voor AIS. In de toekomst zullen AIS toestellen dus beschikken over 2 of 4 extra VHF ontvangers.
Deze noodzaak tot uitbreiding is gepushed door Nederland, omdat "men" ook extra data communicatie via de ais wil laten verlopen voor verkeersbegeleiding, haven management etc. Hiervoor moet er ook weer4 gesleuteld worden aan het bestaande AIS protocol ivm de status van de SRM berichten (safety related massages .
Enfin, het houdt voorlopig nog lang niet op met AIS.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 16 feb 2013 10:02 #369249

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
roozeboos schreef :
En dan nog, okee, bij rotterdam loopt 't vol. Dan moet je toch al ook buiten kijken en op je qui vive zijn.

Een AIS B transponder kan vooral heel erg nuttig zijn op de plekken waar het juist erg rustig is. Laten we zeggen op 98% van de rest van het water.
Ga nou niet de sfeer kweken dat een AIS transponder maar onzin is, en toch niet werkt. Het is Heel nuttige toevoeging op je veiligheid.

Nee, dat is niet de bedoeling, sterker nog; je hebt gelijk maar dan 99,5% nuttig ipv. 98%

Maar het is wel zaak dat de serieuze gebruikers zich bewust zijn en dus niet altijd en overal blind kunnen vertrouwen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 16 feb 2013 10:05 #369251

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
roozeboos schreef :
nou je hoeft het ook weer niet te overdrijven hoor.
99,9999999 % van de tijd is er geen noodgeval en staat je marifoon wel gewoon aan. Valt de nmea uit in die tijd, dan meldt je marifoon zich met een luide piep. Wanneer je die piep nog nooit gehoord hebt, (zoals ik met mijn nmea vanuit de GP31 aangesloten op meerdere ontvangers) dan werkt het ook wel als je dan inderdaad in de nood zit. Tevens kun je de gps info zien op je marifoon scherm. Als dat mooi stabiel is, is het echt wel okay.

nb : een enkele keer hoor ik de piep, maar dan heb ik mijn GP31 nog niet aangezet.

En daarbij blijft je positie 4 uur na het wegvallen geldig.....
Dus als de positie ergens in die vier uur af en toe terugkomt, blijft de positie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 16 feb 2013 10:13 #369255

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Alex Persijn schreef :
Ik vermoed dat dit behoort tot de goede zeemansschap => positie markeren op de papieren kaarten. Stel ... je batterijen laten het afweten => dan maar met de handheld zeker en hopen dat er iemand binnen de 10 mijl je hoort ? :-))
Alex

EDIT: Yellow Sub heeft gelijk
Op 2,5 meter hoogte ligt je horizon op 3,7 mijl
Als het tegenstation al op 10 meter zit is dit al 10,7 mijl (in theorie)

Nu weet iedereen dat 10 mijl met een porto niet reëel is.
3 mijl zou kunnen.

Maar je hebt gelijk een fix op papier is common sense.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 feb 2013 13:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS signaal deelbaar? 16 feb 2013 11:26 #369261

Ik weet niet wie het bij het verkeerde eind heeft maar hier berekent men wat anders:
www.eclecticsite.be/calc/antenneHorizon.htm
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl