Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Acculader ctek of victron

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 18:21 #421927

Misschien spijkers op laag water, maar het is geen vet maar FET. FET staat voor Field Effect Transistor. Een FET is ook geen diode. Het is of een diode of een FET. Dus geen "vet diode" :unsure:

Dit om verdere spraakverwarring te voorkomen... :)

De verschillen: een diode veroorzaakt een spannigsval van grofweg 0,7 Volt.
Een FET slechts een fractie daarvan, 0,1 volt als ik het wel heb. Hierdoor hoef je je dynamo (alternator :dry:) niet te compenseren.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 18:24 #421929

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
hoi lex die heb ik gemist excuus, ik ga hem lezen nu.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 18:31 #421934

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
ik heb hem gelezen.

enige wat ik vind is dat die 3 gescheiden uitgangen heeft.

Stel ik sluit deze aan op de accu's dan zullen deze accu's dus geladen worden door de lader.

Maar nu laad ik de accu's niet middels deze laders hoe is dan de service accu's en de startaccu aan elkaar gekoppeld om door de dynamo opgeladen te worden?

Volgens mij dus niet dus heb je dan toch een FET nodig om deze te koppelen aan de dynamo?

Maar wat als je dan de accu's middels de FET hebt aangesloten en dan ook nog op de accu's deze lader hebt? Maak je dan niet op een of andere reden kortsluiting of denk ik nu te moeilijk? :sick:
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 22:48 #421990

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
jessejohn schreef :
enige wat ik vind is dat die 3 gescheiden uitgangen heeft.

Stel ik sluit deze aan op de accu's dan zullen deze accu's dus geladen worden door de lader.

Maar nu laad ik de accu's niet middels deze laders hoe is dan de service accu's en de startaccu aan elkaar gekoppeld om door de dynamo opgeladen te worden?

Daar moet je dan inderdaad aparte voorzieningen voor treffen, zoals een laadstroomverdeler op basis van FET's of diodes.

De uitgangen op de Victron blue power serie zijn volgens mij geen volledig gescheiden laaduitgangen. Ik had me daar vorig jaar al eens in verdiept, maar niets zinvols kunnen vinden helaas.

Ik denk dat de spanning op alle drie de uitgangen gewoon altijd gelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 06 aug 2013 04:52 #422008

Bel anders even met Victron of Stroomwinkel's technische dienst. Die kunnen je vragen zeker beantwoorden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 06 aug 2013 05:48 #422030

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Jessejohn

Als ik het goed begrijp heb je 2 accu's accubanken, een voor het starten en een voor de lichtaccu "verbruikers accu" Niet zo moeilijk elke accu krijgt van de Victron acculader een + rode draad en een - zwarte draad.

Even mijn vorige aangepaste post lezen en zie de nieuwe link. Er is geen diodebrug nodig die zit al in die acculader. Vandaar het prijsverschil.

Las net op de website
De nieuwste Blue Power Charger IP20 heeft dezelfde geavanceerde 4-traps laadkarakteristiek zoals in de Multi-series. Hierdoor is deze lader bij uitstek geschikt als onderhoudslader of zelfs als voeding.
Deze acculader heeft 3 gescheiden uitgangen !!


Als deze 3 uitgangen niet gezekerd zijn moet elke uitgang een eigen 30/40 ampère zekering krijgen.

Lex
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 05:54 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 06 aug 2013 05:58 #422036

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Lex, als je alle accu's ook wilt opladen met de dynamo heb je voor dat cirquit wel nog een diodebrug / FET nodig.
jessejohn schreef :
Maar wat als je dan de accu's middels de FET hebt aangesloten en dan ook nog op de accu's deze lader hebt? Maak je dan niet op een of andere reden kortsluiting of denk ik nu te moeilijk? :sick:
Nope, binnenin de lader zijn de uitgangen ook gescheiden door diodes. Hiermee creëer je eenrichtingsverkeer. Vanuit je dynamo doet die ArgoFet hetzelfde. Alle stromen kunnen dus maar één kant op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 06 aug 2013 07:50 #422081

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Lex, als je alle accu's ook wilt opladen met de dynamo heb je voor dat cirquit wel nog een diodebrug / FET nodig.


Om een lange slepende discussie op dit forum te voorkomen en om misverstanden de wereld uit te helpen. Heb ik net contact opgenomen met technische dienst Victron zelf.

Dit begon steeds meer op en discussie te lijken en daar schiet niemand iets mee op zeker jessejohn niet.

Definitief onbetwistbaar antwoord.

Deze acculader heeft 3 echte gescheiden uitgangen waarmee onafhankelijk van elkaar 3 accu's opgeladen kunnen worden.

Ook zijn er geen zekeringen nodig de acculader is hier tegen beveiligt.

Dus Acculader plaatsen aansluiten klaar.


Verdere discussie hierover is overbodig.


Lex
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 08:12 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 06 aug 2013 08:03 #422084

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
?? Je verward dingen.

Ja de lader heeft drie gescheiden uitgangen om drie accu groepen gescheiden te laden met behulp van de walstroom. Dat stukje klopt. Aansluiten en gaan.

Maar dat heeft niks met het laden van de dynamo te maken! Als je alle accu's ook wilt laden met de dynamo, dien je de stroom die uit de dynamo komt gewoon zelf te scheiden, op wat voor manier dan ook (FET, diode, parallel relais etc).
Hoe dacht je dat 'gewoon' aan te sluiten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 06 aug 2013 08:14 #422086

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
ff schema getekend:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 06 aug 2013 08:22 #422089

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Wat heeft een auto dynamo met deze acculader te maken.

Beiden meten de accuspanning en passen hun laadspanning en laadstroom hier op aan.

Dus het maakt niets uit of beiden stroom leveren aan de accu. De Victron acculader zal de hogere accuspanning herkennen en in float mode gaan en weinig of niets laden.

Er is dus geen extra diodebrug nodig om de dynamo en de acculader te scheiden. Dit had ik namelijk ook gevraagd.

Wel bestaan er diodebruggen en een acculader aansluiting maar ik vind dit zinloos het welbekende geld over de balk gooien.

Gewoon plaatsen en aansluiten zo simpel is het.


Lex
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 08:33 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 06 aug 2013 08:23 #422091

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Dank! Dit is de uitleg die ik benodigd was en erg veel dank voor de tekening.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 06 aug 2013 08:29 #422094

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
lex63 schreef :
Wat heeft een auto dynamo met deze acculader te maken.
Lex, daar gaat het juist om, het gaat nu juist om het laden met ook de dynamo! Wij geven antwoord op de vraag van Jesse hoe hij ook beide accu's kan opladen met de dynamo van zijn motor en hoe de boel aangesloten moet zijn om beide te kunnen....

Er is inderdaad geen extra diode nodig tussen lader en dynamo maar wel een manier om de dynamo te verdelen over de accu's. Bijvoorbeeld met een doide of een fet. Die moet wel nog wel komen, hij heeft er immers nu nog maar 1 accu dus geen diode of fet.
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 08:32 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 06 aug 2013 08:34 #422100

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
jessejohn schreef :
Dank! Dit is de uitleg die ik benodigd was en erg veel dank voor de tekening.

Sorry ik had het even verkeerd begrepen dacht dat jessejohn al een diodebrug had in zijn stroomsysteem.

Inderdaad de tekening klopt als de met de dynamo twee of drie accu's op wilt laden dan heb je wel een diodebrug nodig.

Er bestaan ook diode bruggen met een speciale aansluiting voor een acculader. Dan kun je een Victron acculader kopen met een uitgang scheelt ook weer geld.

Tja deze diodebruggen zijn wel weer duurder.

Lex
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 08:49 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 06 aug 2013 08:52 #422106

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Ik moet nu ook 2 accu's aansturen vanaf de dynamo dit gebeurt dan door de fet. Zonder de fet kan ik maar 1 accu laden want ik kan dan de 2de accu niet aansluiten.

Middels de fet zorg ik dat de accu's beide worden geladen indien motor draait. Middels de acculader laad ik dan ook alle accu's. Anders kan ik zonder fet alleen maar de serviceacculaden door aan de walstroom te gaan.

Snap je?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 06 aug 2013 09:14 #422118

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
jessejohn schreef :
Ik moet nu ook 2 accu's aansturen vanaf de dynamo dit gebeurt dan door de fet. Zonder de fet kan ik maar 1 accu laden want ik kan dan de 2de accu niet aansluiten.

Middels de fet zorg ik dat de accu's beide worden geladen indien motor draait. Middels de acculader laad ik dan ook alle accu's. Anders kan ik zonder fet alleen maar de serviceacculaden door aan de walstroom te gaan.

Snap je?

Wat voor dynamo zit er op? Dacht iets te lezen dynamo/startmotor dynastart.
Hier kun je geen wonderen van verwachten.

Advies voor later of van de winter plaats een extra "wisselstroom dynamo" op je motor als daar een aandrijving voor is op de motor.

Lex
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 09:19 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 06 aug 2013 09:17 #422120

ik gebruik op de Tapas een relais die na een seconde of 20 aanspringt nadat de motor is gestart. op deze manier komt de serviceaccu parallel met de startaccu, en wordt opgeladen zonder spanningsverlies.

Tweede voordeel is dat wanneer onverhoopt de startaccu de startmotor niet rondkrijgt, na twinting seconden proberen de serviceaccu erbij komt. nog nooit meegemaakt, maar het kan wel.

maar ik heb dus maar 1 serviceaccu.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 09:17 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 07 aug 2013 16:41 #422706

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Zo vandaag diverse offertes aangevraagd voor de volgende onderdelen:

De offerte aanvraag:
Onderstaande de artikelen, de accu’s komen plus minus 4 meter van elkaar te staan dus ook graag voor onderstaande artikelen de benodigde aansluimaterialen klemmen, kabel mee nemen in de offerte.

Victron Argovet 100-3
Victron Blue power 12-25-3
Victron Battery Monitor BMV602
Victron Gelaccu 12v 110Ah


Diverse reacties terug gehad per mail waar ze me verwijzen na de prijzen op hun website en klaar.

Van george kniest niets gehoord helaas....

AquaSolor belde me netjes op en legde uit dat hij vandaag een grote bestelling moest plaatsen bij Victron en hij kon mij 25% korting geven op de producten. Ik moest hem dat even laten weten voor 15 uur. Andere aanbieders gewoon 0% korting onvoorstelbaar in deze crisis dat ze nog niets eens iets korting proberen te geven om te verkopen.

Alleen ben ik bang dat hij de benodigde kabels niet heeft mee genomen in de offerte... ben ik ook vergeten te vragen aan de telefoon maar had het wel in de mail gezet.

De accu heb ik niet besteld hij vroeg waarom ik een GEL accu nam en waarom geen AGM.

Hij heeft me er wel iets van uitgelegd dat de gel een hele andere spanning nodig heeft qua opladen etc.
Maar hoe zit het precies met de victron lader als je 1x AGM hebt en 1x normale accu qua laadproces???

De producten zijn besteld maar de accu nog niet, dit is nog een flinke uitgave en heb nu nog een zo goed als nieuwe kleine 44 Ah accu thuis staan, deze zal in de eerste instantie geplaatst worden om de koelkast te laten draaien heb getest dat ik de koelkast bijna 24 uur erop kan laten draaien en dan is de accuspanning 11,8 en slaat de koelkast uit.

Toch op korte termijn even sparen nog een accu erbij.
Wat adviseren jullie mij voor type serviceaccu.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 07 aug 2013 16:43 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 07 aug 2013 21:40 #422816

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
roozeboos schreef :
ik gebruik op de Tapas een relais die na een seconde of 20 aanspringt nadat de motor is gestart. op deze manier komt de serviceaccu parallel met de startaccu, en wordt opgeladen zonder spanningsverlies.

Tweede voordeel is dat wanneer onverhoopt de startaccu de startmotor niet rondkrijgt, na twinting seconden proberen de serviceaccu erbij komt. nog nooit meegemaakt, maar het kan wel.

maar ik heb dus maar 1 serviceaccu.

ik ben het met deze manier van laden niet eens.
rede;
als je niet 2 dezelfde en even oude accu's zo parallel oplaad gaan ze stuk.
een start accu heeft nl. een andere manier van laden , dan een service accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 07 aug 2013 22:43 #422818

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
jessejohn schreef :
Maar hoe zit het precies met de victron lader als je 1x AGM hebt en 1x normale accu qua laadproces???
Ik geloof dat mijn Ctek ladertje in onderhoudslading ("druppelen") een natte loodaccu laadt tot 14,2V en een AGM tot 14,8V, met mijn multimeter gemeten.
Er zit een knopje op waarmee ik dat kan instellen.
Hoe jouw Victron dat gaat regelen weet ik niet. Mij lijkt het wel het handigste twee dezelfde accu's te nemen, hetzij twee keer nat of twee keer AGM.
De Victron heeft ongetwijfeld een instelmogelijkheid, maar niet voor twee uitgangen verschillende spanningen. Dat lijkt me sterk.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 08 aug 2013 01:27 #422828

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Gijper schreef :
jessejohn schreef :
Maar hoe zit het precies met de victron lader als je 1x AGM hebt en 1x normale accu qua laadproces???
Ik geloof dat mijn Ctek ladertje in onderhoudslading ("druppelen") een natte loodaccu laadt tot 14,2V en een AGM tot 14,8V, met mijn multimeter gemeten.
Er zit een knopje op waarmee ik dat kan instellen.
Hoe jouw Victron dat gaat regelen weet ik niet. Mij lijkt het wel het handigste twee dezelfde accu's te nemen, hetzij twee keer nat of twee keer AGM.
De Victron heeft ongetwijfeld een instelmogelijkheid, maar niet voor twee uitgangen verschillende spanningen. Dat lijkt me sterk.

Ok, mag je op een AGM accu gewoon de motor starten? dus als start accu gebruiken?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 08 aug 2013 01:27 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 08 aug 2013 04:59 #422853

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
AGM accu's heb je ook in alle smaakjes, ligt er maar aan welke je neemt. Zo'n beetje de beste startaccu die er is (optima red top) is AGM dus ze bestaan zeker. Maar niet alle AGM's zijn weer geschikt of weer overkill en dus te duur voor de taak.

Overigens geld dat voor alle aspecten voor een accu: het ligt maar aan de accu. Mijn AGM's mogen beslist niet met meer dan 14,4v geladen worden en het liefst nog wat minder voor langere levensduur staat in de specssheet. Op zich prima te combineren met een gewone accu dus. Andere AGM's kun je weer tot 16 volt laden en hebben juist liever wat meer dan die 14,4volt. 14,6 is heel gebruikelijk.

Ik heb bij mij de hele handel (AGM licht accu's en gewone start accu) de boel zoveel mogelijk gescheiden met een klein eigen 3-fase ladertje (20 euro lidl) voor de start accu. Zo is voor beide groepen de boel optimaal. Ik kan me voorstellen dat als mijn AGM accu bank flink leeg is, en de start accu nog tjokvol dat je die laatste aan het overladen bent als die dezelfde kuur krijgt als de veel grotere en legere licht accu's.
Laatst bewerkt: 08 aug 2013 05:00 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 08 aug 2013 05:28 #422863

2linkerhanden schreef :
roozeboos schreef :
ik gebruik op de Tapas een relais die na een seconde of 20 aanspringt nadat de motor is gestart. op deze manier komt de serviceaccu parallel met de startaccu, en wordt opgeladen zonder spanningsverlies.

Tweede voordeel is dat wanneer onverhoopt de startaccu de startmotor niet rondkrijgt, na twinting seconden proberen de serviceaccu erbij komt. nog nooit meegemaakt, maar het kan wel.

maar ik heb dus maar 1 serviceaccu.

ik ben het met deze manier van laden niet eens.
rede;
als je niet 2 dezelfde en even oude accu's zo parallel oplaad gaan ze stuk.
een start accu heeft nl. een andere manier van laden , dan een service accu.
Kan zijn, maar dan kan je dus niet meer je lichtaccu meer opladen vanaf de motor. Dan zou je twee alternators moeten nemen, elk met hun eigen spanningsregelaar. De fancy laadregelingen van een moderne walstroom accu lader zitten namelijk niet in een alternator.
Het is gewoon 1 spanning, en de afgenomen stroom.
Het enige nadeel van mijn opstelling is hooguit dat de startaccu de serviceaccu gaat opladen door het relais, als de dynamo te weinig levert. Hoe dan ook, ik heb nog geen problemen opgemerkt met deze opstelling. Ik heb geen spanningsverlies, zoals met diodes, en de accus worden beide geladen.
Ik zal es kijken of ik de spanningen en stromen kan meten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 08 aug 2013 09:48 #422937

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik heb zelf ook jaren lang die relais opstelling gehad die roozenbos beschrijft, alleen dan met een ander relais

die ik had laadde eerst de startaccu tot die het ingestelde voltage bereikt had. daarna schakelde ie om naar de lichtaccu.

werkte prima omdat ik de d+ van de dynamo ook aan het relais had gezet. de accu's hadden ook geen contact met elkaar

maar een dynastart betekend wel opletten. die kennen vaak geen echte laadregeling op een diodebrug na. ze zijn er wel die hebben een 3e relais en een d+

mis je het 3e relais, dan daar zou je eigelijk een vorm van laadregeling achter moeten zetten (pwm solar laad regelaar?) voor ie je accu's overlaad.
Laatst bewerkt: 08 aug 2013 09:52 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 08 aug 2013 11:04 #422968

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12223
roozeboos schreef :
maar dan kan je dus niet meer je lichtaccu meer opladen vanaf de motor. Dan zou je twee alternators moeten nemen, elk met hun eigen spanningsregelaar.
Je moet er ook wel een verdeler tussen plaatsen, maar dan beter een scheidingsdiode of scheidingfet. Het verschil met jouw relais is dat deze de laadstroom afwisselend naar de start- of lichtaccu(-bank) sluizen, maar dat beide accubanken nooit parallel komen te staan.

Overigens zijn er volgens mij ook wel scheidingsrelais die echt wisselen van accu, zonder deze te verbinden.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 08 aug 2013 11:05 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl