Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Acculader ctek of victron

Acculader ctek of victron 03 aug 2013 12:46 #421110

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Beste mensen,

ik weet dat er al heel wat acculaders worden behandeld maar ook ik zie door de bomen het bos niet meer.

Eerder altijd een ctek lader gehad die me zeer goed beviel, nadeel was dat die zo warm werd dat je haast bang moest zijn voor brand. Reden dat ik die niet meer heb is omdat die me is afgestolen...

Nu dus de keus tussen weer een ctek of een victron 12v 15 amp.

Huidige situatie 1 accu, wat ik wil doen aangezien de koelkast erbij komt is nog een 2de accu.

de lader moet beide accu's kunnen opladen ik zit dan ook te denken aan een Cyrix relai erbij tussen aangezien wat ik zag een normale accu scheider of hoe het heet toch zo n 0,7 v verlies heeft.

ik heb een dynastart in de boot met spanningsregelaar van bosch 14,4 volt deze kun je volgens mij niet aanpassen vandaarde keus voor de Cyrix relai.

Victron levert volgens mij standaard 2 jaar garantie op producten terwijl ctek er 10 jaar voor geeft. Ze staan dus wel achter hun product echter lees ik hier en daar toch slechte reviews over ctek.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 03 aug 2013 16:08 #421152

jessejohn schreef :
Beste mensen,

ik weet dat er al heel wat acculaders worden behandeld maar ook ik zie door de bomen het bos niet meer.

Eerder altijd een ctek lader gehad die me zeer goed beviel, nadeel was dat die zo warm werd dat je haast bang moest zijn voor brand. Reden dat ik die niet meer heb is omdat die me is afgestolen...

Nu dus de keus tussen weer een ctek of een victron 12v 15 amp.

Huidige situatie 1 accu, wat ik wil doen aangezien de koelkast erbij komt is nog een 2de accu.

de lader moet beide accu's kunnen opladen ik zit dan ook te denken aan een Cyrix relai erbij tussen aangezien wat ik zag een normale accu scheider of hoe het heet toch zo n 0,7 v verlies heeft.

ik heb een dynastart in de boot met spanningsregelaar van bosch 14,4 volt deze kun je volgens mij niet aanpassen vandaarde keus voor de Cyrix relai.

Victron levert volgens mij standaard 2 jaar garantie op producten terwijl ctek er 10 jaar voor geeft. Ze staan dus wel achter hun product echter lees ik hier en daar toch slechte reviews over ctek.

Slechte reviews lees je eigenlijk over alles wel eens. Dat komt omdat er nu eenmaal makkelijker slecht nieuws wordt geschreven dan goed nieuws ( kijk maar in de kranten).
Ik heb al jaren een 7 amp Ctek en ben er zeer tevreden mee.
Heb trouwens nooit geconstateerd dat die erg heet werd hoor.
Overigens is een scheidingsrelais echt niet meer de enige mogelijkheid om verleisvrij/arm acccu's gescheiden op te laden.
Er zijn al jaren verliesvrije/arme zogen. mosfet scheiders op de markt o.a. van vetus en van victron om de duurste maar eens te noemen.
Ik heb iets van 8 jaar geleden die van Vetus gekocht (www.bootschappen.nl/vetus-accuscheider.html ) die toen net op de markt was en ben er zeer tevreden mee.
Geen merkbaar verlies .
Wel aan de prijs maar er zijn inmiddels ook goedkopere op de markt.Bijv. van Victron: www.georgekniest.nl/Catalogus/...ebrug-2/product.aspx
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 03 aug 2013 16:18 #421154

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
dank voor de tip.

ik zit ook nog te twijfelen de victron lader 12v/15 ampen de ctek.

ik weet dat de ctek een recond functie heeft waardoor je een accu weer leven in kunt blazen, dit heb ik ooit gedaan met de ctek en de accu draait nog steeds.

de recond funtie mis ik op victron lader. de reden dat ik een 15 ampere zou kiezen is dat het afhankelijk van de gebruikers natuurlijk een keer sneller laad dan de ctek.

hoe heb jij het aangesloten op je boot als ik vragen mag?
met de mosfet heb je ook nog een accu keuze schakelaar erbij tussen zitten?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 04 aug 2013 07:25 #421280

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Ik heb een keuze gemaakt.

Het is een Telwin Leader 400 geworden.
Dit is een 30A lader met 300A start functie.

Mag een acculader altijd gewoon aan de accu's gekoppeld blijven indien deze niet aan de netspanning 220v zit en dus niet laad?

Ik had zitten zoeken maar kon niets vinden.
Indien dit niet mag wat is dan een mooie oplossing om de accu toch gekoppeld te houden zodat je niet elke keer de klemmen op de accu moet zetten?

Ik wil met de lader dus 2 accu's gaan opladen indien nodig.
Op moment heb ik 1 accu aan boord dus er moet een geheel nieuwe installatie komen.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 04 aug 2013 07:53 #421292

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Dat zou je in de specs van de lader moeten kunnen vinden. Meestal gaat dat wel.
Kan je deze lader ook aan de accu laten zitten terwijl er wel spanning op staat (of moet je lader uitschakelen als de accu vol is)?

Is 30amp niet errug veel? Meestal wordt de capaciteit van een lader gezet op 10% van de accucapaciteit. Maw: heb je een accu van 300Amp aan boord?

Al veel aangeraden hier is het boek "Altijd stroom" van Victron. Zoek even bij hen op de site. Een pittig boekwerkje, maar als je een beetje om de formules heen leest blijft er zat interessante info over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 04 aug 2013 07:57 #421293

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
volgens de info die ik vond kon de lader accu's laden van 20 tot 700 Ah.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 04 aug 2013 08:14 #421302

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
P.s. reden voor deze zware lader was meer ook voor de starthulp. Altijd makkelijk voor mezelf en andere mensen.

De lader hief ik natuurlijk niet in te stellen dat die altijd 30a laad.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 04 aug 2013 08:23 #421306

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
jessejohn schreef :

De lader hief ik natuurlijk niet in te stellen dat die altijd 30a laad.

Ah, dat is inderdaad handig: instelbaar laadvermogen. Veel plezier van de lader!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 04 aug 2013 12:19 #421361

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6153
jessejohn schreef :
volgens de info die ik vond kon de lader accu's laden van 20 tot 700 Ah.
Heb je zeker voldoende aan, kun je ook televisie kijken met een koel drankje uit je koelkast, en een warme hap uit je magnetron! Vast kun je ook nog de accu van de boegschroef opladen voor de volgende afmeer sessie! :woohoo: :woohoo:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 04 aug 2013 18:33 #421474

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
jessejohn schreef :
Ik heb een keuze gemaakt.

Het is een Telwin Leader 400 geworden.
Dit is een 30A lader met 300A start functie.

Mag een acculader altijd gewoon aan de accu's gekoppeld blijven indien deze niet aan de netspanning 220v zit en dus niet laad?

Ik had zitten zoeken maar kon niets vinden.
Indien dit niet mag wat is dan een mooie oplossing om de accu toch gekoppeld te houden zodat je niet elke keer de klemmen op de accu moet zetten?

Ik wil met de lader dus 2 accu's gaan opladen indien nodig.
Op moment heb ik 1 accu aan boord dus er moet een geheel nieuwe installatie komen.
.
Ik heb net even gekeken ik raad je deze conversationele acculader af. voor iets meer geld koop je een Victron 25 ampère acculader die de accu's veel sneller op laad dan die 30 ampère Telwin Leader 400 acculader.

Deze Telwin Leader 400 is namelijk NIET microprocessor geregeld. Anno 2013 kun je het beste een Moderne acculader kopen deze zijn microprocessor geregeld via de welbekende IUoUo 3/4 trap laad procedé /laadkarakteristiek. Bulk, absorption, float.

Wat inhoud dat een accu met vol vermogen in dit geval 25 ampère word opgeladen totdat de accu 70% 80% vol is daarna pas gaat afbouwen.

Accu's worden dus veel sneller en effectiever opgeladen vergeleken met die conversationele acculader.

Victron, Mastervolt en Studer maken microprocessor geregelde acculaders. Natuurlijk zijn er nog meer merken. Laat die Chinese rommel alstublieft liggen ook al ziet het er nog zo leuk uit.

Mijn motten geef liever wat meer geld uit voor betere kwaliteit.

Lex
Laatst bewerkt: 04 aug 2013 18:55 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 04 aug 2013 21:10 #421533

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
+1. Het kost wat meer, maar je hebt ook iets dat altijd werkt, je accu's in topconditie houdt en jarenlang probleemloos mee gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 04 aug 2013 21:22 #421535

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
+nog 1. Die Telwin kost ook al > €200 volgens mij.

Bij Xenteq (voorheen Proosten) heb je voor dat geld ook al een EBC-AT acculader. Dat is wel een IUoUo lader, en ook nog eens geschikt voor 2 verschillende accu's tegelijkertijd (start- en lichtaccu van verschillende capaciteit en lading).

Zie: www.xenteq.nl/producten/recrea...aders/6-ebc-at-serie

De 20A versie kost je zo'n €200, de 30A zo'n €280. Ik heb 'm ook (de 20A versie) en hij doet het naar volle tevredenheid, zowel in de vorige boot als in de huidige. Dit soort laders kun je ook constant aangesloten laden, ze houden zelf wel in de gaten of er iets te laden valt.

Het is ook nog eens veel beter voor de levensduur van je accu's!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 04 aug 2013 21:25 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 01:01 #421545

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Hoe zit dat met een dynamo dan? Die laad de accu toch ook continue zonder te kijken hoe vol ze al zijn? Zonder afbouw in voltage etc?

Volgens de info van de fabrikant:
"Battery charger and starter for charging free electrolyte batteries (WET) with 12/24V voltage, and starting all types of petrol-driven and diesel-driven vehicles, up to 70 hp. Characteristics: choiceof normal charge, quick charge (BOOST), quick start * display of charging and starting current * protection against overloads and polarity reversal."

Nu zal ik niet altijd aan walstroom hangen en de accu's gaan laden. De lader is meer voor als de accu's onverhoopt leeg raken zonder dat ik dit in de gaten heb vandaar ook eigenlijk deze keus mede doordat deze lader dus ook een starter is tot 300A meer dan voldoende voor mijn 1 cylinder.

Hoe doen jullie het als onverwachts jullie start en licht accu's leeg zijn? Wachter tot de accu's vol zijn voor een paar uur en dan varen?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 05 aug 2013 01:33 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 07:10 #421613

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Hoewel ik niet 100% zeker ben zijn bij mijn weten alle dynamo's/alternators voorzien van een spanningsregelaar. Hoe hoger het voltage van de accu, hoe lager de lading.er zit zelfs zoiets op mijn Matchless uit 1955.

Ik heb mijn 3 accu's volledig van elkaar gescheiden gehouden. Mijn startaccu doet echt niets anders dan starten en de andere twee hebben ieder hun eigen functie/ gebruikers. Mocht een noodstart nodig zijn dan met startkabels. Slingeren kan ook nog dacht ik.
Het hierboven gegeven advies is behoorlijk solide. Heb jechet boek "Altijd stroom" al gelezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 07:35 #421623

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
jessejohn schreef :
Hoe zit dat met een dynamo dan? Die laad de accu toch ook continue zonder te kijken hoe vol ze al zijn?
100% zeker van niet. De accu zou nog geen maand meegaan en je krijgt een levensgevaarlijke situatie met het zeer explosieve knalgas.
Bij een volle accu laadt een dynamo niet.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 05 aug 2013 07:36 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 07:39 #421626

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Gijper schreef :
jessejohn schreef :
Hoe zit dat met een dynamo dan? Die laad de accu toch ook continue zonder te kijken hoe vol ze al zijn?
100% zeker van niet. De accu zou nog geen maand meegaan en je krijgt een levensgevaarlijke situatie met het zeer explosieve knalgas.
Bij een volle accu laadt een dynamo niet.

De telwin laad toch ook niet met volle accu? Zie de beschrijving van de leverancier die ik eerder poste. Overspanningsbeveilig.

Dus wat dat betreft zal die lader hetzelfde doen als een dynamo?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 07:42 #421629

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
jessejohn schreef :

Volgens de info van de fabrikant:
"Battery charger and starter for charging free electrolyte batteries (WET) with 12/24V voltage, and starting all types of petrol-driven and diesel-driven vehicles, up to 70 hp. Characteristics: choiceof normal charge, quick charge (BOOST), quick start * display of charging and starting current * protection against overloads and polarity reversal."
Precies, geen IUoUo lader dus. Slechts beveiligd tegen verkeerd om aansluiten en overbelasting van de lader zelf. Sloopt je accu als ie er lang aan hangt.
Nu zal ik niet altijd aan walstroom hangen en de accu's gaan laden. De lader is meer voor als de accu's onverhoopt leeg raken zonder dat ik dit in de gaten heb vandaar ook eigenlijk deze keus mede doordat deze lader dus ook een starter is tot 300A meer dan voldoende voor mijn 1 cylinder.
Als je de lader alleen een paar uur gebruikt als je accu's leeg zijn is het prima. Maar als je voor hetzelfde geld of iets meer een veel effcientere lader kunt krijgen die niet je accu's sloopt als je hem er lang aan laat zitten: waarom dan dit ding?
Hoe doen jullie het als onverwachts jullie start en licht accu's leeg zijn? Wachter tot de accu's vol zijn voor een paar uur en dan varen?
Accu's gaan nooit onverwacht leeg, alleen maar verwacht.
Start accu start alleen de motor en zal niet snel leeg raken. Mocht dat toch gebeuren (dashboard lampjes die per ongeluk een week lang blijven branden), kan ik starten op mijn lichtaccu's. En andersom.

Verder is nog maar de vraag of die startstroom van dat ding genoeg is. Op zich lijkt die 300A genoeg maar de benodigde aanloopstroom kan veel groter zijn. Ik krijg mijn diesel niet aan de praat met zo'n ding al zoud at wel meoten kunnen volgens de specs.
Laatst bewerkt: 05 aug 2013 07:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 07:45 #421633

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
jessejohn schreef :
De telwin laad toch ook niet met volle accu? Zie de beschrijving van de leverancier die ik eerder poste. Overspanningsbeveilig.

Dus wat dat betreft zal die lader hetzelfde doen als een dynamo?
Nee. Doorgaans betekend Overload Protection dat de lader zelf zal uitschakelen als deze overbelast wordt zodat de lader niet stuk gaat. Er staat niet dat de later minder gaat laden als de accu's overladen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 08:01 #421639

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Ok, ik heb de order geanuleerd. Word dan een victron 12/25.

Thnx voor de info!
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 17:28 #421892

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Nog even een reply via de pc dat werkt beter.
Wil jullie even bedanken voor de tips en heb nu enkele uren wat zoekwerk geproduceerd met de volgende resultaten van de setup die ik wil voor mijn situatie.

Ik heb toch gekozen voor Victron mede door de goede uitleg op hun website en de resultaten.

Victron Argovet 100-3
Victron Blue power 12-15
Victron Battery Monitor BMV602
Victron Gelaccu 12v 110Ah

Met de argovet voor 3 accu's wil ik in de eerste instant 2 accu's aansluiten en altijd een poort over dus voor in de toekomst een eventueel derde accu.

Ik neem aan dat ik met de 15a lader van victron met gemak de startaccu en de gelaccu kan laden.

Vraag wat ik niet kon vinden kan deze combie een normale accu en een combi gel accu tegelijk laden via de argovet met de 12v 15a lader van victron?

De accumonitor is dus altijd makkelijk om inzicht in de situatie te krijgen.

Op de gelaccu zullen alle accesoires komen inc. de koelkast dat is de grootste verbruiker.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 17:30 #421893

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
:laugh: Prima besluit tenslote koop je niet elke dag een acculader. LET-OP er zijn 2 uitvoeringen een uitvoering voor het laden van een accu en een uitvoering waar mee tot 3 accu's onafhankelijk kunt opladen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf geen 230 volt acculader heb omdat ik geen 230 volt generator heb. Ik heb 6 zonnepanelen va 220W 44 volt wat goed is voor voor 80% van de jaarlijkse energie behoefte. Mocht ik toch stroom nodig hebben dan heb ik een kubota dieselmotor electies startend water gekoeld met een zware 24 volt 75 ampère Bosch dynamo met een mastervolt Alpha 3 trap IUoUo laad regelaar. Draait heerlijk rustig op een laag toerental.

Alles werkt hier op 230 volt via de Victron omvormers een 24/800 voor dagelijks gebruik en een 24/3000 voor zware apparatuur als een Candy mini wasmachine.

Lex
Laatst bewerkt: 05 aug 2013 17:40 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 17:35 #421896

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
hoi lex63

die info kon ik nergens vinden van de 2 verschillende types.

bedoel je niet de 25A acculader van victron die heeft dit namelijk wel.

Die zou ik wel graag willen hebben alleen probleem hoe ga ik zoiets technisch inbouwen, de argovet zal ook het laden van de accu middels de dyname mij geval een DYNASTART regelen maar hoe combineer je dan de lader met 3 uitgangen?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 17:51 #421903

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Hoi jessejohn.

Hier heb je de uitvoering met 3 laaduitgangen wel iets duurder.
Victron 12/25/3 acculader.


Hoe je de acculader aansluit dat hangt van je stroomsysteem af meestal rechtstreeks op de accupolen veelal heeft de acculader al een zekering ingebouwd even de handleiding lezen anders moet tussen de rode plus draad een zekeringhouder geplaatst worden. De goedkoopste oplossing is een ANL zekeringhouder met een 30 ampère zekering.
Laatst bewerkt: 05 aug 2013 17:59 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 17:53 #421907

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
ok maar gaat met niet om de zekeringen.

als je een lader hebt met 1 aansluiting snap ik hem wel maar als je er nu 1 hebt met 3 aansluitingen en bijv 3 accu's en een argovet diode snap ik hem niet meer haha
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 05 aug 2013 18:05 #421916

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
jessejohn schreef :
ok maar gaat met niet om de zekeringen.

als je een lader hebt met 1 aansluiting snap ik hem wel maar als je er nu 1 hebt met 3 aansluitingen en bijv 3 accu's en een argovet diode snap ik hem niet meer haha


Jessejohn

Als ik het goed begrijp heb je 2 accu's accubanken, een voor het starten en een voor de lichtaccu "verbruikers accu" Niet zo moeilijk elke accu krijgt van de Victron acculader een + rode draad en een - zwarte draad.

Even mijn vorige aangepaste post lezen en zie de nieuwe link. Er is geen diodebrug nodig die zit al in die acculader. Vandaar het prijsverschil.

Als deze 3 uitgangen niet gezekerd zijn moet elke uitgang een eigen 30/40 ampère zekering krijgen.

Lex
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 05:25 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl