Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Acculader ctek of victron

Re: Acculader ctek of victron 08 aug 2013 11:55 #422994

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
ik heb op de boot 2x VMF 180A semitractie, hierop kan ik via keuzeschakelaar kiezen welke ik op dat moment wil gebruiken .
ook start ik hier de MD17C dan op.
de 70A altenator laad altijd beide d.m.v. Victron 100-3 Argo FET diodeblok op.(3e aansluiting gebruik ik nog niet)
zit al jaren zo en werkt prima.
wel bij 1 defecte accu BEIDE vervangen.
ik doe min. 8 jaar met een set accu's.
in de box hebben we 230V met eigen meter met aardlekschakelaar.
hierop zit de Victron Phoenix 30A aangesloten.
gebruik hiervan dus 2 uitgangen, die "zelf" regelen.
er zit een 300W Victron zs omvormer in voor o.a. laptop en tel. laden.

in de LT35 bus camper zit het anders.
op het 5 cil. Audi turbo blok kon ik simpel een 2e altenator plaatsen.
nu dus 1x 80A voor 90A startaccu en 1x 80A voor de 230A VMF semitractie hh accu.
zo kan er niets fout gaan omdat alles separaat geladen wordt.
duurste maar ook de beste oplossing.
recent een 100W zonnepaneel met Victron 70/15 regelaar op de hh accu geplaatst.
met de zon vandaag laad dit min. 5A, ruim voldoende om "vrij" te kunnen staan.
(Senseo, TV e.d. meenemen vinden absoluut onzin op vakantie)
de Victron 800W zuiver sinus omvormer is dus zwaar genoeg voor stofzuiger, boormachine, soldeerbout e.d.

Hanno
Laatst bewerkt: 08 aug 2013 12:03 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 08 aug 2013 12:14 #422998

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Dat door koppel systeem als een Tapas relais, heb dat net even opgezocht en ik word daar niet vrolijk van. Ik ben geen voorstander van dit systeem.

Ik adviseer een diodebrug met een lage spanning verval. Aangezien je een dynastart "dynamo startmotor" hebt met gering vermogen zou het mooiste een 2e dynamo zijn.

De 2e dynamo is dan alleen voor de lichtaccu, dit had ik vroeger ook zo gedaan, dat is de beste oplossing "wel veel werk"

Beugels maken laten lassen extra poelie op de motor indien nodig.

een dubbele 12 volt relais om 2 dynamo's van veldspanning te voorzien.

Maak eens een foto van je motor en plaats deze op dit topic.

Lex
Laatst bewerkt: 08 aug 2013 12:24 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 09 aug 2013 17:55 #423530

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Zo ik ben eruit en heb een schema gemaakt hopelijk willen de geleerden hier op het forum kijken of ik alles goed getekend heb zoals het aangesloten hoort te zitten.

In verband met de kwaliteit om het goed te kunnen zien hier de link:

docs.google.com/file/d/0B7vB4j...N2c/edit?usp=sharing
Bijlagen:
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 09 aug 2013 18:00 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 09 aug 2013 18:05 #423536

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
P.S. Iemand nog een idee hoe ik een akoestisch alarm erin kan verwerken voor o.a. 2x tempsensor en 1x oliedruk? en kan dit via 1 akoestische speakertje?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 09 aug 2013 18:08 #423539

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
lex63 schreef :

Maak eens een foto van je motor en plaats deze op dit topic.

Lex

je ziet het start relai nog op de motor zitten deze gaat in de toekomst nog verplaatst worden na de kast waar de elektrische installatie inzit.

J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 09 aug 2013 18:10 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 09 aug 2013 18:49 #423561

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Leuke motor ziet er goed uit.

Jij melde in begin.

ik heb een Dynastart in de boot met spanningsregelaar van bosch 14,4 volt deze kun je volgens mij niet aanpassen vandaar de keus voor de Cyrix relai.

Een Dynastart is leuk om een startaccu vol te houden is eigenlijk minder geschikt voor een uitgebreide stroomhuishouding "te weinig vermogen"

Voor een paar tientjes haal je een zware wisselstroomdynamo op de sloop. Even een vraagje op de krukaspoelie van de motor is daar nog een poelie vrij voor een 2e dynamo? Maak eens een paar foto's van de voorkant van de motor de de v snaren en poelies

De mooiste oplossing in jou situatie is toch een 2e dynamo. Krappe motor ruimte trouwens zijn dit weg neem baren panelen?

Lex
Laatst bewerkt: 09 aug 2013 18:53 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 09 aug 2013 19:16 #423572

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Hoi lex,
De dynastart kan ik niet weghalen en vervangen voor een dyname want dan kan ik niet meer starten. Ruimte voor een 2de dynamo heb ik echt niet maar heb wel een poelie vrij nog.

De spanningsregelaar regelt het volt naar 14.4. De argoFET heeft geen spanningsverlies of bijna niets zal altijd wel wat zijn natuurlijk maar voor opladen zoals in mijn situatie of dynamo's waar de laad spanning niet kon worden verhoogt is er zo.n argoFET ontwikkeld kijk maar eens naar de victron website.

De panelen van de motor zijn niet los afneembaar wel is de gehele motorkist om te klappen dat ik ruimte heb rondom de motor.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 10 aug 2013 18:08 #423885

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Ik bedoel dus er een dynamo bijplaatsen niet vervangen.

Die Dynastart blijft gewoon zitten waar hij zit. Indien mogelijk kunt je er een dynamo bijplaatsen. Hiervoor moeten er wel beugels gelast worden. Ik had er vroeger ook een 2e dynamo bijgeplaatst.

Dat werkte perfect.

Maak eens foto;s van de voorkant van de motor "de v snaren en de poelies.


Lex
Laatst bewerkt: 10 aug 2013 18:09 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 11 aug 2013 05:07 #423948

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Hoi Lex,

Ik heb geen ruimte in de kist om een extra dynamo te plaatsen.

van de victron site het volgende:

Net zoals de bekende Argo Diode laadstroomverdelers, zijn de Argo FET laadstroomverdelers bedoeld om meerdere accu's gelijktijdig te laden met één dynamo of acculader. Tijdens het ontladen zijn de accu's gescheiden door de FET’s.

In tegenstelling tot diode laadstroomverdelers hebben FET verdelers een zeer gering spanningsverlies: minder dan 0,02 Volt bij weinig stroom en 0,1 Volt bij maximale stroom.


Dus dat zou betekenen dat ik inplaats de accu's laad met 14.4 volt ze geladen worden met 14.38 V.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 05:10 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 11 aug 2013 06:43 #423988

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
ik heb de foto van de motor nog eens bekeken.
volgens mij is het best mogelijk de poelie op de krukas dubbel te maken en in de vrije ruimte aan de andere kant van de wierpot een 2e altenator te plaatsen.
wel een niet te zware b.v. max. 35A kiezen, anders geeft hij te veel pk verlies.
zo hoef je alle bestaande elektra niet aan te passen en kan de 2e op de HH accu aangesloten worden.
als je nog wat foto's van de motor kan plaatsen is betere/uitgebreide uitleg mogelijk.

ik zou hier voor kiezen, omdat een dynastart als dynamo niet zo veel levert.
de Argofet is prima (heb deze ook) maar voor de aanschafprijs heb je een goede gebruikte altenator en met een beetje knutselen een beter systeem.

Hanno
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 06:47 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 11 aug 2013 07:14 #424004

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Hoi,

ik zal vandaag naar foto's zoeken maar geloof me er is geen ruimte meer aan de andere kant van de wierpot zit de dynastart direct daaronder zit het olie filter etc.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 11 aug 2013 18:00 #424233

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
2linkerhanden melde.

aan de andere kant van de wierpot een 2e altenator te plaatsen.
wel een niet te zware b.v. max. 35A.

Prima plan je moet ook de V snaar poelie verhouding meenemen in het plan, veelal is de diameter van de motor poelie groter dan die van de dynamo om kracht PK verlies te compenseren kun je op de dynamo een grotere V snaar poelie monteren dan zou je ook een iets zwaardere dynamo kunnen nemen bijvoorbeeld 45A of 55A.




PS. Ik adviseer uitsluitend een Bosch wisselstroomdynamo te nemen betere kwaliteit en goedkoop te repareren. Te herkennen aan laadregelaar.

Ik had ooit samen met met iemand op de jachthaven een 2e dynamo in een motorbootje met een 2 cilinder Buck motor gemonteerd ook op dezelfde manier. Enig nadeel is dat er iets meer toeren nodig is voor vol laadvermogen.

Voordeel is dat je er waarschijnlijk niets van merkt tijdens het varen, met varen draai je meer dan genoeg toeren.

Ik kijk uit naar jou foto's dan kunnen we verder kijken. Je hoeft het ook nu ook niet acuut te doen dit kan ook na het vaarseizoen die toch bijna teneinde loopt.

P.S. Wel eens aan zon en/of wind energie gedacht? Er bestaan ook flexibele zonnepanelen stroken die je de mast in hijst.

Lex
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 20:48 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 13 aug 2013 18:59 #425561

proto Fet laadstroomscheider, momenteel loopt er 40 Ampere. nog een fet er naast en dan is er de scheider.
Meting: de korte draden aan de fet draden zijn nog een beetje te dun, maar over de Fet zelf 88 millivolt verlies bij 30 Ampere continue, fet koud.
100 millivolt bij 50 ampere dan hooguit 30 graden.

belasting 12 volt halogeenlampen op zwaar plaat , gloeiend heet. :)

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 13 aug 2013 19:09 #425566

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
@roozeboom

Misschien omdat het al laat is maar ik snapje post niet. Heb je het over jou test opstelling de foto of mijn schema die ik getekend heb?

Is het schema goed?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 13 aug 2013 19:45 #425574

nee staat los van jou tekening, was even bezig daarmee vanavond vandaar. Meer omdat iedereen zei/zegt dan mijn relais oplossing niet goed is.
excuses voor het inbreken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 15 aug 2013 01:22 #426056

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Hier enkele foto's die ik gemaakt had al.
Volgens de gegevens van de dynastart kan deze 11 ampere leveren, zal dus voldoende zijn voor de start accu vol te houden bij mijn bootje.

De 2de accu die bijgeplaatst gaat worden moet nog even sparen want die krengen zijn duur is een Victron AGM 165 Ah, leverancier zegt dat ik ze 50% mag ontladen voor een goede levensduur. Nu zal ik hem sporadisch ontladen tot die 50% want de meeste keren dat die vol belast zal worden is als ik een weekend weg ga bijv. de noord meetings van ZF.

Wat ik zo zie ik dat ik een heel misschien een extra dynamo bij kan plaatsen inderdaad aan de kant van het waterfilter, er zal dan een beugel gemaakt moeten worden die ik kan monteren op de motorsteun.

Eerlijk gezegd ben ik geen metaalbewerker dus wie zou mij tegen een vergoeding kunnen helpen dan?
Ook een vraag is dan dat ik dan alleen de dynastarten wil gebruiken voor het starten en niet meer om te laden mag dit? Want hij zal toch stroom gaan leveren en die kan die dan nergens meer kwijt?...

Op de foto's zie je de ruimte en de koelwaterpomp, als je deze v-snaar volgt zie je dat er een dubbele poelie zit bij het vliegwiel, op het vliegwiel zelf zit de v-snaar van de dynastarter.

Ook las ik op internet dat er mensen zijn die een extra dynamo geplaatst hebben op de keerkoppeling, nadeel is dat die dan alleen draait als je vaart. Maar wat als je ineens achteruit moet? dan draait de dynamo ook de andere kant uit toch? Mag dat?









J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 15 aug 2013 04:31 #426080

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Hoi jessejohn.

Fijn dat je foto's hebt gemaakt maar hier op zie weinig of niets van wat ik wil zien?

Daarvoor zou je toch echt 70/90cm lager een foto moeten nemen onder die grote poelie/ V-snaar schijf van de waterpomp. Heel vaag zie ik wat poelies en snaren maar allemaal heel vaag.

Kun je geen foto's nemen in de machinekamer van naast de motor ik neem aan dat je naast je motor moet kunnen komen voor onderhoud en die schorten weggehaald kunnen worden?

Lex
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader ctek of victron 15 aug 2013 04:59 #426091

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
jessejohn schreef :
Ook een vraag is dan dat ik dan alleen de dynastarten wil gebruiken voor het starten en niet meer om te laden mag dit? Want hij zal toch stroom gaan leveren en die kan die dan nergens meer kwijt?...
Als er geen stroom gevraagd wordt, zal hij die ook niet leveren en soepeler gaan draaien waardoor er geen stroom opgewekt wordt. geen probleem dus. Denk ook maar aan al die auto's waar dikke dynamo's slechts kleine startaccu's voeden, ook op lange ritten.
Ook las ik op internet dat er mensen zijn die een extra dynamo geplaatst hebben op de keerkoppeling, nadeel is dat die dan alleen draait als je vaart. Maar wat als je ineens achteruit moet? dan draait de dynamo ook de andere kant uit toch? Mag dat?
Een ander nadeel is dat je schroefas meestal 2 a 3.5 keer zo langzaam draait als de krukas. De verhoudingen van de poulies moeten daar dus op afgestemd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl