Free Bird schreef :
De shunt zal het de eerste keer wel overleven maar je gaat vast nog vaker starten.
Als je één accu hebt en je wil alleen de stroom meten naar de andere verbruikers, dan moet de shunt in de plus, ná de startmotorleiding.
Sorry, maar dit is echt een slecht advies.
Een shunt in de + plaatsen betekent dat de meetdraden dus in feite direct aan de accu hangen. Vaak ongezekerd. Ik hoop dat ze snel doorsmelten bij sluiting en niet gaan smeulen, maar het is gewoon gevaarlijk. Of je moet het direct in de verbinding op de shunt apart afzekeren met een hele kleine zekering (stel dat je als meetdraad 2x0,16mm2 gebruikt, 10 meter lang, dan wil je daar geen 5A oid hebben zitten, maar eerder 100mA).
Nogmaals, een shunt is niets meer dan een op weerstand gecalibreerd stukje koper met schroefverbindingen aan beide zijden en dat gemonteerd op een handig bevestigingsplaatje. Een shunt van 0,001 ohm komt *(ongeveer) overeen met een meter 16m2 kabel.
Dus de vraag: mag ik de kabel naar mijn startmotor verlengen met 1 meter 16m2 kabel is equivalent. En het antwoord daarop is ook ja. Het zijn kortdurende stromen en bij 200A (en ik vermoed dat je dat niet haalt met je startmotor) heb je 200mV spanningsval.
Voor wat betreft het meetbereik: ik neem aan dat je meet met een digitale multimeter. Die hebben vaak een bereik tot 200mV. Als je (een beetje) over de 200mV heengaat is dat meestal geen issue. Over het algemeen zijn meters daar prima tegen beveiligd. Dat moet ook wel, want er zou ook zomaar een inductiestroompje kunnen gaan lopen in je bekabeling als je ergens door een fors magnetisch veld vaart (hoogspanningsleidingen, etc). En trouwens, zo veel stroom trekt je startmotor nou ook weer niet.