Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen?

Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 10:26 #432704

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik heb al een tijdje een 50A/50mv shunt liggen. Deze wil ik graag een keer plaatsen om eens te kunnen zien wat de alternator (35A) doet. Dat hoeft niet continu, maar gewoon een tijdje volgen is voldoende.
Omdat de massa van het blok rechtstreeks naar de startaccu gaat wil ik de shunt in de plus plaatsen, tussen de alternator en mosfet laadstroomverdeler. Kan dat op deze manier, of moet de shunt in de massadraad?

Is het daarna gewoon een kwestie van de multimeter verbinden via de kleine schroefjes op de shunt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 10:32 #432708

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Je kunt ook overwegen om een accumonitor te plaatsen.
Bij de Victron wordt de shunt in de massadraad gemonteerd.

www.victronenergy.nl/upload/do...ev%2003%20-%20NL.pdf
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 10:37 #432711

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29526
koko schreef :
Ik heb al een tijdje een 50A/50mv shunt liggen. Deze wil ik graag een keer plaatsen om eens te kunnen zien wat de alternator (35A) doet. Dat hoeft niet continu, maar gewoon een tijdje volgen is voldoende.
Omdat de massa van het blok rechtstreeks naar de startaccu gaat wil ik de shunt in de plus plaatsen, tussen de alternator en mosfet laadstroomverdeler. Kan dat op deze manier, of moet de shunt in de massadraad?

Is het daarna gewoon een kwestie van de multimeter verbinden via de kleine schroefjes op de shunt?

Technische voor de meting maakt het niet uit, maar voor de veiligheid beveel ik aan om het in de min (-) te doen.
Je moet er wel zeker van zijn dat er geen bypass draadjes en verbindingen zijn, anders klopt de aanwijzing niet.

Je kan de shunt dus direct op de minklem van de accu plaatsten, dan heb je geen probleem met massa aan het blok. je meet dan wel alles in en uit de accu.

Als je echt alleen de dynamo wilt meten en niks anders, dan is in de plus de oplossing, maar wel even zekeringen plaatsten in de draden naar de meter toe.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 10:47 #432713

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Hoi Faran,
Een accumonitor is niet de bedoeling. Met drie accu's is me dat een te kostbare grap en gezien het gebruik versus de laadmogelijkheden ook niet meteen noodzaak. (Geen dagen achtereen op zee of voor anker).

Bedankt voor je input!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 10:50 #432715

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Je hebt er maar 1 nodig. ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 10:53 #432716

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
WADnWIND schreef :
koko schreef :
Ik heb al een tijdje een 50A/50mv shunt liggen. Deze wil ik graag een keer plaatsen om eens te kunnen zien wat de alternator (35A) doet. Dat hoeft niet continu, maar gewoon een tijdje volgen is voldoende.
Omdat de massa van het blok rechtstreeks naar de startaccu gaat wil ik de shunt in de plus plaatsen, tussen de alternator en mosfet laadstroomverdeler. Kan dat op deze manier, of moet de shunt in de massadraad?

Is het daarna gewoon een kwestie van de multimeter verbinden via de kleine schroefjes op de shunt?

Technische voor de meting maakt het niet uit, maar voor de veiligheid beveel ik aan om het in de min (-) te doen.
Je moet er wel zeker van zijn dat er geen bypass draadjes en verbindingen zijn, anders klopt de aanwijzing niet.

Je kan de shunt dus direct op de minklem van de accu plaatsten, dan heb je geen probleem met massa aan het blok. je meet dan wel alles in en uit de accu.

Als je echt alleen de dynamo wilt meten en niks anders, dan is in de plus de oplossing, maar wel even zekeringen plaatsten in de draden naar de meter toe.

Bedankt! Het is inderdaad de bedoeling de dynamo te meten om zijn werkelijke capaciteit te kunnen monitoren.
Op welk nivo moet ik de meter bechermen? Mijn plan is een multimeter te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 15:26 #432809

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
koko schreef :
Op welk nivo moet ik de meter bechermen? Mijn plan is een multimeter te gebruiken.
Als je een multimeter gaat gebruiken heb je niet veel extra bescherming nodig. Je meet 50mV over de polen van de shunt bij maximale stroom (50A). Zet hem dus in een klein spanningsbereik (200mV o.i.d.). Wat je over de shunt meet aan mV is dan de stroom door de shunt in A.

Zorg er in ieder geval voor dat je de multimeter niet per ongeluk in het mA / A bereik zet, want dan springt de zekering (hopelijk).

Jeroen.
Laatst bewerkt: 01 sept 2013 15:28 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 15:44 #432817

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Bedankt iedereen. Morgen gaat het maar eens gebeuren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 15:48 #432819

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Shunts staan in principe ALTIJD in de - leiding. (Zoals Wad-n-Wind al schreef)
Omdat je de meting nu nog met een DVM uitvoert, maakt de plaats niet uit, maar er komt een moment waarop de de meting definief wilt maken en dan maakt het wel uit waar de shunt zit. Dus in de - leiding plaatsen is de meest veilige oplossing voor je.

Groeten,

Tyn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 16:33 #432845

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18253
Op de il Cigno zit de shunt inderdaad ook op de min. In principe zou het niet uit mogen maken, al hij maar ergens in de stroomkring zit waar 'alles' doorheen gaat toch? Of zie ik dat verkeerd?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 16:45 #432855

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
tasar298 schreef :
Shunts staan in principe ALTIJD in de - leiding. (Zoals Wad-n-Wind al schreef)
Omdat je de meting nu nog met een DVM uitvoert, maakt de plaats niet uit, maar er komt een moment waarop de de meting definief wilt maken en dan maakt het wel uit waar de shunt zit. Dus in de - leiding plaatsen is de meest veilige oplossing voor je.

Groeten,

Tyn.

Bedankt voor de heads up. Ik zal het zeker onthouden. Als ik vaker of anders wil meten zal ik hem in de min plaatsen. Voor nu is het slechts om de capaciteit van de alternator/dynamo te zien. Het wordt ook zodanig aangesloten dat de shunt er in een handomdraai weer tussen uit is.


Het plan is om te zien wat er geladen word als de accu's in principe ongeveer vol zijn (bijvoorbeeld na een weekje in de thuishaven), na een avondje zeilen met normaal gebruik en een keer de accu's flink gebruiken en dus "leeg" zijn. Dan krijg ik een beetje een idee.

Ik zou het gebruik door de start-accu nog kunnen negeren natuurlijk, zo veel is dat niet. De motor start in een split second. In dat geval kan de shunt wel in de massa-kabel. Is dat veruit te prefereren boven een keertje in de plus meten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 18:34 #432906

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29526
WADnWIND schreef :
koko schreef :
Als je echt alleen de dynamo wilt meten en niks anders, dan is in de plus de oplossing, maar wel even zekeringen plaatsten in de draden naar de meter toe.

Bedankt! Het is inderdaad de bedoeling de dynamo te meten om zijn werkelijke capaciteit te kunnen monitoren.
Op welk nivo moet ik de meter bechermen? Mijn plan is een multimeter te gebruiken.

Omdat je je 2 meetdraadjes aan de volle plus hebt hangen moet je ze wel beschermen met een zekering, ie3ts rond de 1A is genoeg.


Hen3: quote hersteld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 sept 2013 04:13 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 18:35 #432908

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29526
ilCigno schreef :
Op de il Cigno zit de shunt inderdaad ook op de min. In principe zou het niet uit mogen maken, al hij maar ergens in de stroomkring zit waar 'alles' doorheen gaat toch? Of zie ik dat verkeerd?

Hij wil juist exclusief de dynamo meten die met de massa aan het blok zit....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 01 sept 2013 19:18 #432920

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
WADnWIND schreef :
ilCigno schreef :
Op de il Cigno zit de shunt inderdaad ook op de min. In principe zou het niet uit mogen maken, al hij maar ergens in de stroomkring zit waar 'alles' doorheen gaat toch? Of zie ik dat verkeerd?

Hij wil juist exclusief de dynamo meten die met de massa aan het blok zit....

Precies!
Het "probleem" is dat de massa van het motorblok (lees: ook startmotor) rechtstreeks aan de startaccu zit. Om volle bak te meten via massa moet de shunt dan dus tussen blok en accu's in met als consequentie dat de startmotor over de shunt moet starten. En dat lijkt mij wat veel van het goede. Door in de plus van de alternator/ dynamo te gaan zitten omzeil ik dat probleem.

WADnWIND: bedankt maar weer, net als alle anderen natuurlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 02 sept 2013 15:16 #433293

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Vandaag wat metinkjes verricht.
Multimeter op 200mv, shunt 50a/50mv. Dan betekent 17,4 op de meter toch 17,4mv=17,4amp?

Eerste test was met nagenoeg volle accu's. Na de start eventjes zo'n 20 amp om vrij snel in te zakken naar zo'n 7 a 8 amp. Met verbruikers aan trok dat op naar 15amp.

Na twee uurtjes met de grootverbruikers aan opnieuw testen. Nu gaf de meter bij iets boven stationair 35amp aan: das volle bak. terug naar stationair bleef hij nog zo'n 17amp leveren.
Het voltage liep langzaam op naar 13,6v, gemeten door de gps aan het eind van de kring.
Dat is mij al eens eerder opgevallen, maar na een uurtje motoren liep dat op naar 14,1v.
Volgens mij prima dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 02 sept 2013 15:21 #433297

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Volgens mij ook.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 10:49 #433581

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Sorry dat ik dit onderwerp even kaap maar ik heb ook een vraag over het plaatsen van een shunt.
Ook ik heb een shunt van 50 A.
En momenteel heb ik maar 1 accu staan.
Als ik de shunt in de - leiding zet, dan krijgt de shunt bij het starten de volledige startstroom te verwerken, en dat lijkt me niet gezond.
Of vergis ik me en kan de shunt dit wel aan?
Anders moet ik, als ik met deze opstelling het stroomverbruik en de laadstroom wil meten, het voorlopig in de + leiding doen.
Maar dan ook heb ik een probleem, want momenteel zit de startmotor en de alternator op dezelfde + leiding.
( dikke leiding naar de alternator en daar een kort dik draadje naar de startmotor. )
Dus ook dan moet ik de bekabeling aanpassen.

Daarom mijn vraag wat gebeurd er met die 50 A shunt indien ik die in startkring zet.
Brand deze dan door, verhit hij zo dat hij niet meer gekalibreerd is?
Met andere woorden is dat te proberen of kan ik beter toch maar de bekabeling aanpassen ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 11:09 #433584

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Tony2920 schreef :
Als ik de shunt in de - leiding zet, dan krijgt de shunt bij het starten de volledige startstroom te verwerken, en dat lijkt me niet gezond.
Of vergis ik me en kan de shunt dit wel aan?

Dat is geen enkel probleem.

Die shunt is niets meer dan een stukje draad met exact bekende weerstand. In jouw geval vermoed ik een 50A==50mV weerstand, dus 0,001 ohm.

Stel dat je daar kortstondig 200A over trekt. Dan wek je 200*200*.001 = 40 watt vermogen op in dat stukje "draad" (en heb je een potentiaalverschil van 200mV, dus in plaats van zeg even 12,8 volt krijgt je startmotor nog maar 12,6 volt.

Lijkt me geen enkel issue.

Trek je /continu/ 200A dan wordt het wellicht een iets ander verhaal. 40 watt wordt dan op den duur toch wel warm en dan is een shunt met lagere weerstand handiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 11:34 #433591

Tony2920 schreef :
Als ik de shunt in de - leiding zet, dan krijgt de shunt bij het starten de volledige startstroom te verwerken, en dat lijkt me niet gezond.
Of vergis ik me en kan de shunt dit wel aan?

Niet doen.

De shunt zal het de eerste keer wel overleven maar je gaat vast nog vaker starten.
Als je één accu hebt en je wil alleen de stroom meten naar de andere verbruikers, dan moet de shunt in de plus, ná de startmotorleiding.
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 11:35 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 11:47 #433597

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13829
bovendien wil je amp.meter viermaal verder de hoek dan hij kan (tenzij het een electronische is). Daar wordt de wijzer niet mooier van. Eerder haaks denk ik
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 12:15 #433604

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Free Bird schreef :
De shunt zal het de eerste keer wel overleven maar je gaat vast nog vaker starten.
Als je één accu hebt en je wil alleen de stroom meten naar de andere verbruikers, dan moet de shunt in de plus, ná de startmotorleiding.

Sorry, maar dit is echt een slecht advies.

Een shunt in de + plaatsen betekent dat de meetdraden dus in feite direct aan de accu hangen. Vaak ongezekerd. Ik hoop dat ze snel doorsmelten bij sluiting en niet gaan smeulen, maar het is gewoon gevaarlijk. Of je moet het direct in de verbinding op de shunt apart afzekeren met een hele kleine zekering (stel dat je als meetdraad 2x0,16mm2 gebruikt, 10 meter lang, dan wil je daar geen 5A oid hebben zitten, maar eerder 100mA).

Nogmaals, een shunt is niets meer dan een op weerstand gecalibreerd stukje koper met schroefverbindingen aan beide zijden en dat gemonteerd op een handig bevestigingsplaatje. Een shunt van 0,001 ohm komt *(ongeveer) overeen met een meter 16m2 kabel.

Dus de vraag: mag ik de kabel naar mijn startmotor verlengen met 1 meter 16m2 kabel is equivalent. En het antwoord daarop is ook ja. Het zijn kortdurende stromen en bij 200A (en ik vermoed dat je dat niet haalt met je startmotor) heb je 200mV spanningsval.

Voor wat betreft het meetbereik: ik neem aan dat je meet met een digitale multimeter. Die hebben vaak een bereik tot 200mV. Als je (een beetje) over de 200mV heengaat is dat meestal geen issue. Over het algemeen zijn meters daar prima tegen beveiligd. Dat moet ook wel, want er zou ook zomaar een inductiestroompje kunnen gaan lopen in je bekabeling als je ergens door een fors magnetisch veld vaart (hoogspanningsleidingen, etc). En trouwens, zo veel stroom trekt je startmotor nou ook weer niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 12:30 #433607

roelb schreef :
...Sorry, maar dit is echt een slecht advies.

Een shunt in de + plaatsen betekent dat de meetdraden dus in feite direct aan de accu hangen. Vaak ongezekerd....
Ongezekerd? Waar heb ik dat geschreven? Dat is jouw aanname. Daarom ga ik er verder ook niet op in. Ga jij maar lekker 200A elke keer door een 50A shunt sturen. We lezen het wel in de krant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 12:34 #433609

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
als je het zo bekijkt hangt de shunt tussen de - ook direct aan de accu, dus dienen exact dezelfde preventieve maatregelen genomen te worden.

en 200A door een 50A Shunt... nee beter van niet.... neem dan gewoon een 200A shunt of beter, gewoon helemaal niet starten over een shunt.

edit: jaap was me voor
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 12:41 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 12:59 #433619

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
hypervisor schreef :
als je het zo bekijkt hangt de shunt tussen de - ook direct aan de accu, dus dienen exact dezelfde preventieve maatregelen genomen te worden.

en 200A door een 50A Shunt... nee beter van niet.... neem dan gewoon een 200A shunt of beter, gewoon helemaal niet starten over een shunt.

Nogmaals, onderbouw dat nou eens. Bij 200A heb je 200mV spanningsval en 40W dissipatie van vermogen in dat stukje koper. Waarom is dat een probleem? Als je met een startmotortje al 200A haalt trouwens.

Er bestaat ook niet zoiets als een "50A shunt". Een stukje koper heeft geen maximale of minimale stroom die je er doorheen mag sturen. Een shunt heeft een weerstand, that's it. Voor continu gebruik met stromen van 200A continu is 0,001 ohm inderdaad niet zo handig. Je hebt dan een 40W kacheltje. Zo tot 100A is dat nog prima te doen (10 Watt max), daarboven zou ik inderdaad naar 0,0001 ohm gaan. Nadeel is dat je wat nauwkeurigheid kwijtraakt op kleine vermogens.

Maar dat is helemaal niet de vraag. De vraag is: "kan het kwaad als ik mijn startmotor start over deze shunt". En nee, het kan /absoluut/ geen kwaad om 0,001 ohm weerstand toe te voegen tussen een normale startmotor. Oke, als er een startmotor inligt die honderden amperes trekt is het een ander verhaal, maar de vraagsteller heeft een Dufour 2800. Gokje: Volvo Penta MD5B. Startmotor onderdeelnummer 838060, Bosch 12v/2kW motor. Maximale stroom == 160A. Dat is 25 watt vermogen in die shunt. Dat is kortstondig echt geen enkel issue. Maar die startmotor trekt in werkelijkheid nog veel minder.

Mijn startmotor zit op precies dezelfde manier geschakeld, ook met een 0,001 ohm shunt. Ik heb nog nooit meer dan 100A op het display zien staan. En let wel: 100A voor een of twee seconden is nog steeds vele malen minder warmteontwikkeling dan 50A (de acculader) gedurende meerdere uren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 13:12 #433629

roelb schreef :
....Er bestaat ook niet zoiets als een "50A shunt". Een stukje koper heeft geen maximale of minimale stroom die je er doorheen mag sturen. Een shunt heeft een weerstand, that's it...
Er zou een wet moeten zijn tegen dit soort onzin en slecht advies. Konden we je maar aansprakelijk stellen als de vraagsteller dit gelooft en zo uitvoert.

Een shunt heeft wel degelijk een maximale stroom en ik zou me er maar aan houden. Met je eigen quasi berekeningen toon je dit ook al aan trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl