Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 12v systeem vernieuwen met 1 accu systeem

Re: 12v systeem vernieuwen met 1 accu systeem 10 sept 2013 08:11 #435789

Yellow Boat schreef :
Ik gebruik Nasa al ongeveer sinds ze gestart zijn begin 90er jaren tot volle tevredenheid.Log , diepte, wind , Navtex , AIS en als ze de wat ingewikkeldere zaken zouden hebben als stuurautomaat en plotter waren die vast ook van Nasa.
Enige wat ooit kapot is gagaan is het logpaddelwieltje ( makkelijk en goedkoop uit te wisselen) en de windvaan impeller ( kon niet tegen kraaien ).
Als je met kwaliteitsmerk bedoelt veel poespas en leuke plaatjes en prijs heb je gelijk maar anders absoluut niet.
Maar ja , goedkoop kan natuurlijk niet goed zijn.....
Och , een Mercedes rijder zal ook niet gauw op een Ford overstappen.
Het omgekeerde geldt echter ook hoor....

Ik vanaf iets latere datum:
*Navtex: geeft onleesbare berichten maar meestal niets (originele antenne op 2m hoogte)

*GPS repeater: vocht achter display, hangt af en toe (oude informatie blijft staan) of karakters vallen weg

*Windset: na één seizoen glij(!)lager uitgelubberd. Vervangen door gesealed kogellagertje, na tweede seizoen electonisch defect

*AIS: hangt af en toe (je ziet dit niet maar scherm wordt niet ververst!) en vereist "power reset". Mist digit in COG informatie (bug)

Tot zover mijn ervaringen. De andere (wél) kwaliteitsmerken die ik aan boord heb doen het al 7 jaar zonder dit soort basale fouten (en hebben inderdaad ook leuke en soms nuttige extra features - vind VMG op een windset toch best handig).
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 08:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 12v systeem vernieuwen met 1 accu systeem 10 sept 2013 08:29 #435804

Mark S schreef :
Nou dat is eigenlijk de start van het dit "stroom" project.
De accu wordt niet tot nauwelijks meer geladen, dus ik start nu met een startjumper op de accupolen en dan slaat de MD6a meteen aan : )

Check dubbel check, je schrijft
Je legt de DF draad op massa en als je de motor start en optoerd zul je 14V op de losse zwarte draad (D+) moeten meten.
Neem aan dat je de massa van de multimeter bedoeld, dus de de DF draag op de "zwarte voeler en de D+ op de andere "rode voeler" van de multimeter?

Ga het eens doormeten en kijken wat er allemaal uitkomt.

Nee ik bedoel massa met de massa waaraan de min pool van de accu en de dynamo ook op aangesloten zit.

Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn. De koolborstels kunnen versleten zijn, de regulator is defect (deze klikt soms meer 50 keer per seconde) een winding kan verbrand zijn of de eigen magnetisme is verdwenen. Voor alles zijn er testjes of oplossingen voor maar dan moet je wel weten wat je doet.

Ik zou zelf eerst de eenvoudige dingen even controleren, koolborstels, luistern of je het klikken hoort of het veld opnieuw magnetiseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 12v systeem vernieuwen met 1 accu systeem 10 sept 2013 18:19 #436172

Bijlage:

Bestandsnaam: dcregelator.pdf
Bestandsgrootte:141 KB


Ik heb een schets van een Bosch regulator erbij gedaan om wat dingen te verduidelijken.

Zoals je ziet zitten er twee spoelen ingebouwd die beide geactiveerd worden door de veldspanning van de dynamo. Op beide spoelen zit ook een dikke wikkeling die in serie staat met de dynamo D+ naar de accu. Dit is de stroom begrenzing, als er teveel stroom gaat lopen dan zal een contact open gaan om de dynamo te beschermen. Ook zorgt deze stroom wikkeling ervoor dat als de stroom de verkeerde kant op gaat, van de accu naar de dynamo het contact ook wordt verbroken.

Je kan nu de bekrachtings spoel testen door de DF en de D+ los te koppelen. De DF leg je op massa (31) zodat de bekrachtings spoel eigenlijk constant bekrachtigd is. Nu meet je met je multimeter de spanning tussen (31) massa en de DF draad, zwarte meetkabel op 31 en de rode op de DF draad vanaf je dynamo. De regulator werkt nu niet mee met de dynamo en als je dan 14 volt of meer meet dan weet je dat de dynamo vooralsnog goed draait. Meet je niks of een hele lage spanning dan zul je het in de dynamo moeten zoeken.

Daar kunnen de koolborstels versleten zijn, visueel controleren.

Een wikkeling verbrand dit kun je meten met een Ohmse meting, de bekrachtigings spoel zou tussen massa en de DF 6 Ohm moeten zijn. Meet je niks dan is deze verbrand.

Het kan ook wezen dat de eigen magnetisme van dynamo verdwenen is. Deze kun je weer terug krijgen door heel eventjes de accu spanning op de D+ te zetten, een vonk(je) is genoeg. Dit allemaal doen bij een stilstaande motor.

Een vervanging regulator moet op zich geen probleem wezen maar het is belangrijk dat deze voor een 12v systeem is en de stroom begrenzing op 90 watt is geregeld. Omdat je startmotor bekrachtiging ook via deze regulator gaat zou je even op het orgineel Bosch nummer moeten zoeken. Er zijn andere fabrikanten die een vervanging voor deze uit produktie Bosch regulator hebben. Je hebt ook solid state regulator, lees electronische, die je kunt gebruiken maar dan zul je even de start verbinding moeten omleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 12v systeem vernieuwen met 1 accu systeem 10 sept 2013 19:27 #436211

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29440
Poohboot schreef :
WADnWIND schreef :
Voor de zelfbouwers onder ons, een eenvoudige MPPT regelaar:

www.otherpower.com/images/scim.../2006/solar_mppt.pdf


En de waarde van L 1 is ??

47uH bij 10A
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 12v systeem vernieuwen met 1 accu systeem 10 sept 2013 19:34 #436213

maar dat is echt geen alternatief voor een goed ontworpen mppt regelaar, deze haalt hooguit 80%. Eentje met een juist ontwerp wel 98%.
bovendien is de uitgang niet spanningsgeregeld.
lijkt me geen ontwerp om aan te bevelen.
Een beter type meet zowel stroom als spanning en regelt het zo dat het produkt daarvan zo hoog mogelijk is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 12v systeem vernieuwen met 1 accu systeem 10 sept 2013 19:35 #436214

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29440
happybuccaneer schreef :

Bijlage:

Bestandsnaam: dcregelator.pdf
Bestandsgrootte:141 KB


Ik heb een schets van een Bosch regulator erbij gedaan om wat dingen te verduidelijken.

Zoals je ziet zitten er twee spoelen ingebouwd die beide geactiveerd worden door de veldspanning van de dynamo. Op beide spoelen zit ook een dikke wikkeling die in serie staat met de dynamo D+ naar de accu. Dit is de stroom begrenzing, als er teveel stroom gaat lopen dan zal een contact open gaan om de dynamo te beschermen. Ook zorgt deze stroom wikkeling ervoor dat als de stroom de verkeerde kant op gaat, van de accu naar de dynamo het contact ook wordt verbroken.

Je kan nu de bekrachtings spoel testen door de DF en de D+ los te koppelen. De DF leg je op massa (31) zodat de bekrachtings spoel eigenlijk constant bekrachtigd is. Nu meet je met je multimeter de spanning tussen (31) massa en de DF draad, zwarte meetkabel op 31 en de rode op de DF draad vanaf je dynamo. De regulator werkt nu niet mee met de dynamo en als je dan 14 volt of meer meet dan weet je dat de dynamo vooralsnog goed draait. Meet je niks of een hele lage spanning dan zul je het in de dynamo moeten zoeken.

Daar kunnen de koolborstels versleten zijn, visueel controleren.

Een wikkeling verbrand dit kun je meten met een Ohmse meting, de bekrachtigings spoel zou tussen massa en de DF 6 Ohm moeten zijn. Meet je niks dan is deze verbrand.

Het kan ook wezen dat de eigen magnetisme van dynamo verdwenen is. Deze kun je weer terug krijgen door heel eventjes de accu spanning op de D+ te zetten, een vonk(je) is genoeg. Dit allemaal doen bij een stilstaande motor.

Een vervanging regulator moet op zich geen probleem wezen maar het is belangrijk dat deze voor een 12v systeem is en de stroom begrenzing op 90 watt is geregeld. Omdat je startmotor bekrachtiging ook via deze regulator gaat zou je even op het orgineel Bosch nummer moeten zoeken. Er zijn andere fabrikanten die een vervanging voor deze uit produktie Bosch regulator hebben. Je hebt ook solid state regulator, lees electronische, die je kunt gebruiken maar dan zul je even de start verbinding moeten omleggen.

Wat is nu de bedoeling van een stok oude gelijkstroom regelaar uit de jaren 50-70?

Vervanging zal niet makkelijk zijn denk ik?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 12v systeem vernieuwen met 1 accu systeem 10 sept 2013 22:22 #436257

Die stokoude spanningsregelaar heeft één voordeel,de boel brand niet door als je per abuis eerst het contact uitzet vóórdat je de motor gestopt hebt. Dit is althans mijn ervaring.Vooral in het begin dacht
ik net zoals bij een auto...contact uit,klaar is Kees. Nee dus,die motor bleef gewoon doorstampen :woohoo: . Oh ja...die stophandel uittrekken en toen werd het pas stil :whistle: .

Groeten,K.Brouwer
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 22:39 door K.Brouwer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 12v systeem vernieuwen met 1 accu systeem 11 sept 2013 03:36 #436263

K.Brouwer schreef :
Die stokoude spanningsregelaar heeft één voordeel,de boel brand niet door als je per abuis eerst het contact uitzet vóórdat je de motor gestopt hebt

Dat kan een voordeel zijn als je laadstroom via je contactslot (of daaraangekoppeld relais) zou lopen, maar dit hoeft niet het geval te zijn! Ik kan (normale wisselstroomdynamo+regelaar) ook gewoon het contact uitzetten. Pas als ik de accu af zou koppelen is er kans op schade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 12v systeem vernieuwen met 1 accu systeem 11 sept 2013 03:38 #436264

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
ik zal om te beginnen eens de spanningsregelaar vernieuwen door het type wat ik je door gaf. Kijk even goed of je nog ergens een start-relai hebt zitten zo (vroeger zat deze bij de spanningsregelaar in).

De oude op de foto is lijkt mij aan het eind, nieuwe spanningsregelaar van bosch kost je 5 tientjes. Daarna motor starten en laten lopen en kijken of die dan bijlaat. Laad die nog niet bij dan zal ik de koolborstels er eens uit halen, best kant dat die ook op zijn.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 12v systeem vernieuwen met 1 accu systeem 11 sept 2013 06:18 #436325

Ik zou hem ook gewoon vernieuwen, er zijn vervangings regulators te koop. Het blijft een elektro mechanisch systeem en de spannings regeling maakt 50-200 contact per seconde. De contact vlakken kunnen ingebrand zijn of helemaal versleten wezen. De luchtspleet tussen de contacten moet ook precies op maat wezen omdat dit evenredig is met in-uit schakelspanning.

De dynamo zelf kan ook versleten wezen, koolborstels. In tegenstelling tot een moderne 3 fase alternator wekt de rotor de laadstroom op en zit de bekrachtings spoel op de stator. Je hebt dan geen diodes nodig om gelijk stroom te krijgen want dat doet de sleepring met de koolborstels.

Die sleepring en koolborstels worden dan ook veel zwaarder belast en kunnen na tientallen jaren goed versleten wezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl