BartWNL schreef :
I
k zou het bereik van je vhf niet ophangen aan hoeveel ais echo's je ontvangt
Voor zover ik weet, zijn het aantal echo's wat je op je ais schermpje te zien krijg grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid schepen.
De ais kan maximaal zoveel schepen te gelijk weergeven.
Dat houdt in dat het apparaat automatisch zijn bereik verkleint als er teveel echo's zijn.
Andersom werkt dat net zo, als er weinig schepen zijn (met ais) dan gaat hij verder kijken.
Als ik het me goed herinner is er zelfs een bepaalde grens, waarbij de ais overgaat tot 'relayen' (weet zo 1,2,3, het correcte Nederlandse woord niet) Wat inhoudt dat de ais signalen van andere schepen gaat doorsturen.
Dit laatste is te zien doordat je op rustig water een groter bereik lijkt te hebben dan het theoretische bereik van je VHF doet vermoeden.
*Hiermee wil ik trouwens niet ontkennen dat de VHF vaak een groter bereik heeft dan word opgegeven. Maar in het opgegeven bereik zit vaak een marge/percentage dingetje. Daarbinnen heb je zoveel kans op een goed bereik *waarschijnlijk 95% ofzo* (Voor iemand met statistiek achtergrond: R95) en daar buiten word het minder.
Zeg 't maar als ik helemaal fout zit.
Bart
Dat heb je mij ook niet horen zeggen , dat gaat alleen over het ontvangst bereik.
En dat maximum speelt hoofdzakelijk een rol bij de ontvangers met een eigen scherm en niet bij een plotter.
Ik heb er tenminste nog nooit wat van gemerkt maar ik zal wel eens in de handleidingen kijken.
Overigens is zo'n AIS plaatje ook de enige manier om hier iets van het ontvangstbereik te laten zien , vandaar.
Wat wel degelijk zo is , is dat ik nog nooit problemen met zenden of ontvangst heb gehad , ook niet bij wat grotere afstanden.Het is , op open water dan , sowieso beduidend meer dan een mijl of 15.
Dat van dat relayeren heb ik nog nooit gelezen dus als je daar een linkje over kunt posten zou ik en waarschijnlijk ook wel andere forumleden daar zeer in zijn geinteresseerd.
Je bent toch niet in de war met het relayeren van DSC/GMDSS oproepen hè?
Ik lees heel vaak dit soort "afbreek" verhalen over AIS maar ik moet zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met het niet binnenkrijgen van signalen.Behalve dan één keer toen een groot vrachtschip zijn AIS niet aan had staan. Na mijn oproep op kanaal 16 ( kon de naam gelukkig wel lezen) verscheen hij plotseling op mijn scherm zonder verder commentaar via de marifoon.
Ad