Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accu opladen op motor

Re: Accu opladen op motor 10 mei 2016 23:09 #734076

  • Nynke
  • Nynke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
henkvd schreef :
De conclusie is dat de regelaar geen regelaar is maar een brugcel die heel is.

Beste Henk, zelf jij kunt niet in dat zwarte doosje kijken.
1. Meten is weten
2. Door met een meter te kijken naar wat dat ding hoe en wanneer doet kom
je wel wat dichter bij wat je niet kunt zien.
3. Ik weet als geen ander wat een brugcel is, maar van dit zwarte doosje
zou ik graag een schema willen hebben!
4. Het is hoe dan ook een brugcel met een regelaar, waarvan de laatste
zijn normale regelende werk doet wanneer er een accu op aangesloten is.

Als antwoord op de AI800 16V vraag... Ik vermoed dat er een bedradingsprobleem is. De spanning op de accu zal nooit zomaar naar 16V oplopen. Waar en hoe is
er gemeten?
Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 11 mei 2016 05:27 #734090

  • Al800
  • Al800's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Nynke schreef :
henkvd schreef :
De conclusie is dat de regelaar geen regelaar is maar een brugcel die heel is.

Beste Henk, zelf jij kunt niet in dat zwarte doosje kijken.
1. Meten is weten
2. Door met een meter te kijken naar wat dat ding hoe en wanneer doet kom
je wel wat dichter bij wat je niet kunt zien.
3. Ik weet als geen ander wat een brugcel is, maar van dit zwarte doosje
zou ik graag een schema willen hebben!
4. Het is hoe dan ook een brugcel met een regelaar, waarvan de laatste
zijn normale regelende werk doet wanneer er een accu op aangesloten is.

Als antwoord op de AI800 16V vraag... Ik vermoed dat er een bedradingsprobleem is. De spanning op de accu zal nooit zomaar naar 16V oplopen. Waar en hoe is
er gemeten?


Er is geen bedradings probleem, ik ben een elektromonteur en heb de gehele installatie onlangs vervangen. De spanning wordt zowel op het boord instrument als op een universeel meter aangegeven .
Beide meters zijn rechtstreeks op de accu aangesloten , waarvan het boord instrument permanent.
Als de motor niet draaid dan neemt de walstroom lader het over , deze geeft netjes 14,2 volt aan bij een volle accu, ga je dan varen loopt de spanning op naar 16volt en raakt de accu overladen (ik heb een 40`Ah)
Dat ding is dus gewoon een brugcel... Dat principe wat jij beschrijft van die auto dynamo werkt met 1 anker wikkeling en een aparte stator wikkeling die geregeld wordt. In de BBM zit maar 1 of 2 losse parallel geschakelde laadspoelen . Als er iets geregeld word dan zou dit moeten gebeuren met een spannings regelaar. Maar dat is bij Yamaha niet het geval, nergens in de service manual staat ook maar iets vermeld over de maximale laad spannings.

Ik ga er dus een extra regelaar bij zetten om overladen te voorkomen.
Laatst bewerkt: 11 mei 2016 05:32 door Al800. Reden: Tikfoutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 11 mei 2016 16:50 #734288

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Bij een BB motor onder de 100 PK vind je zelfde of nooit iets anders dan een brugcel, een regelaar is dus een zeer zeldzaam voor komend iets.

Goedkoopste oplossing is een regelaar van een motorfiets, wel zoeken voor een 2 draads systeem, de meeste zijn 3 fase.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 12 mei 2016 14:45 #734496

  • Al800
  • Al800's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
henkvd schreef :
Bij een BB motor onder de 100 PK vind je zelfde of nooit iets anders dan een brugcel, een regelaar is dus een zeer zeldzaam voor komend iets.

Goedkoopste oplossing is een regelaar van een motorfiets, wel zoeken voor een 2 draads systeem, de meeste zijn 3 fase.


Yep,,,heb ik besteld op EBay, nu maar wachten tot hij er is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 12 sept 2016 11:50 #767030

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Ik zit met hetzelfde probleem; ik wil mijn accu opladen d.m.v. de 12V aansluiting op mijn Yamaha FT6. Overbeladen zou het probleem zijn ivm het ontbreken van een spanningsbegrenzer.
Nu lees ik twee stellingen in dit topic: 'Ja kan veilig' en 'nee, kan niet veilig'.

Mijn eerste vraag is dan ook; heeft er iemand eigen ervaring met het opladen van zijn accu met een Yamaha ft6/8? Zo ja, kan dat veilig, dus zonder overbeladen?

Verder lees ik dat als het niet veilig kan, de oplossing gevonden kan worden in het plaatsen van een regelaar van een motorfiets. Maar dan moet deze wel 'tweedraads' zijn.
Betekent dat dat de regelaar 4 aansluitingen moet hebben (2 ingaand en 2 uitgaand)? En van welk type motorfiets zou er dan een regelaar gebruikt kunnen worden?

Alvast veel dank voor de hulp! Vind het maar een lastig onderwerp...
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 11:52 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 12 sept 2016 12:33 #767047

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
Ik heb net voor mijn 6pk mercury 1996 zo'n set gekocht. Vóór de aankoop de boel even doorgemeten om te kijken of het heel is. Wat ik gemeten heb:

de spoel is gewoon een enkele spoel, zonder een aparte winding voor bekrachtiging. Je kan dus niet met een regelaar de spanning regelen.
het zwarte kastje is een Diode. Zeg maar: een ontzettend simpele gelijkrichter.

Als je dit spul monteert dan wekt de spoel stroom op, die via de diode de accu in gaat. Er zal op dat moment een hoge spanning op de accu staan, maar kennelijk is dat met dit systeem de bedoeling. Ben benieuwd hoe hoof die spanning wordt en wat een lampje daar van vindt.

Een regelaar voor een motorfiets is een interessante optie. Daar wil nog wel eens een ander systeem in zitten: een driefasen dynamo
klik
Benieuwd hoe dat zal gaan werken op één fase

Aan de andere kant: die simpele laders voor bb motoren zijn al jaren op de markt. Als je lampjes of electronica daar van kapot gingen was dat onderhand wel bekend.

Als we zes weken verder zijn heb ik de motor weer thuis en zal de boel monteren en eens meten. Wordt vervolgt

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 14 sept 2016 14:30 #767757

roblisto schreef :
Ik heb net voor mijn 6pk mercury 1996 zo'n set gekocht. Vóór de aankoop de boel even doorgemeten om te kijken of het heel is. Wat ik gemeten heb:

de spoel is gewoon een enkele spoel, zonder een aparte winding voor bekrachtiging. Je kan dus niet met een regelaar de spanning regelen.
het zwarte kastje is een Diode. Zeg maar: een ontzettend simpele gelijkrichter.

Als je dit spul monteert dan wekt de spoel stroom op, die via de diode de accu in gaat. Er zal op dat moment een hoge spanning op de accu staan, maar kennelijk is dat met dit systeem de bedoeling. Ben benieuwd hoe hoof die spanning wordt en wat een lampje daar van vindt.

Een regelaar voor een motorfiets is een interessante optie. Daar wil nog wel eens een ander systeem in zitten: een driefasen dynamo
klik
Benieuwd hoe dat zal gaan werken op één fase

Aan de andere kant: die simpele laders voor bb motoren zijn al jaren op de markt. Als je lampjes of electronica daar van kapot gingen was dat onderhand wel bekend.

Als we zes weken verder zijn heb ik de motor weer thuis en zal de boel monteren en eens meten. Wordt vervolgt

Gr Rob

Een regelaar voor een zonnepaneel werkt meestal ook prima. Die kan ook nog dingen als druppelladen en afschakelen als de accuspanning onder een bepaalde waarde komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 14 sept 2016 16:29 #767786

Ik heb hetzelfde probleem met mijn yamaha 8C (laatste serie tweetakt 8 pk). Met een (goedkope) multimeter meet ik bij 3/4 gas ook ruim 15V. De motor is aangesloten op een 45 ah accu dus ben ook bang voor overladen. Om die reden zette ik bij lang op de motor varen altijd alle verbruikers die ik heb (nav. verlichting + marifoon) aan om zoveel mogelijk stroom te gebruiken. Dat ging 3 jaar goed tot afgelopen vakantie ...
Na ca. 1,5 uur op 3/4 gas motoren rook ik de geur van verhitte elektronica. Na een inspectie in de kajuit bleek de marifoon ongeveer te koken, het scherm was troebel geworden en de koelribben waren kokend heet. Snel de hoofdschakelaar omgezet en na een uurtje voorzichtig weer opgestart en alles bleek wonder boven wonder als vanouds te werken. Wat ik me nu afvraag:

- Mijn idee is dat de accu vol was, en de weerstand daarvan dusdanig opliep dat de laadstroom rechtstreeks het circuit in de boot in ging. Hierdoor stond er dus 15V op de apparatuur. Is dat mogelijk?

- Ik wil voor komende zomer e.e.a. oplossen. Een regelaar er tussen gaat echter niet want ik heb een elektrische start en de start- en laadstroom gaat door dezelfde twee-aderige kabel (=origineel). Zou ik ook in de motor een regelaar kunnen inbouwen (dus tussen gelijkrichter en aansluiting elektrische start)?

- Stel dat ik een schakelaar in de laadkabel zet. Wat gebeurt er op het moment dat ik deze met draaiende motor zou omzetten en de stroom dus afsluit? Oftewel; waar 'blijft de stroom' als er geen accu is aangesloten?

Gezien voorgaande reacties hoop ik dat iemand de kennis heeft hier iets over te kunnen zeggen ... Alvast bedankt!
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Laatst bewerkt: 14 sept 2016 16:32 door Stockpaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 14 sept 2016 17:23 #767796

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Het doorgaan met laden en daarmee het overladen van accu's is een probleem waar ik ook mee word geconfronteerd bij de inzet van een hydrogenerator waarvan de generator ook van een 'ongeregeld' type is met permanente magneten. De uitgangsspanning is afhankelijk van de belasting. Daar is niet veel aan te doen. Zou je de belasting afschakelen dan gaat de spanning omhoog en dat kan zo hoog zijn, dat er doorslag van onderdelen ontstaat.

Bij een hydrogenerator kun je deze dan uit het water halen, bij een draaiende bbm kun je dat niet. Aangezien je de bbm ook zonder het aansluiten van de laadspoel kunt gebruiken... een schakeling die alarmeert op het moment dat de spanning (te) hoog wordt.



Bij het te hoog worden van de spanning schakelt het rechter gedeelte van de schakeling een piëzobuzzer in en die dingen maken een dermate irritant, door merg en been dringend, geluid, dat je echt wel de stekker 'uit de motor' trekt. Dat is beslist eerder dan dat de marifoon doorbrandt!

Dus geen oplossing voor jullie probleem, maar iets om te voorkomen dat het probleem schade oplevert.
Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 15 sept 2016 07:14 #767910

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik had vroeger een Yamaha ft8 met laadspoel. Daar zat wel een regelaar tussen, dus geen last van alle problemen hier. Maar, omdat ik twee accu's wilde kunnen laden heb ik de laadstroomdraad los gekoppeld van de voedingsdraad naar startmotor. Dat was heel simpel, want de laaddraad werd simpel bij de startmotordraad gekoppeld om zo een draadje te besparen. Koppeling losmaken en je laden en starten gaat gescheiden.

Daarna heb ik er een 1-1 schakelaar tussen gezet. Bij wisselen van accu even de motor uit, schakelaar om zetten en weer verder. Voor het leuke had ik er nog een voltmeter en een ampere meter bij geknutseld.

Als je de laadstroomkabel loshaalt van de startkabel kan je er een regelaar tussen zetten. Desnoods eentje uit de klassieke motorfietswereld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 12 okt 2016 11:40 #775253

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
even een update:

er blijkt al een spoel in de motor te zitten. Die geeft 13 V wissel af onbelast. Na het plaatsen van een diode 8V gelijkspanning, bij 3/4 gas motor. Dat is niet voldoende om een accu te laden.

mogelijk is de diode voor een ander type spoel, of moet je bij deze spoel met een brugcel werken. ga ik achteraan.
Of is de spoel stuk. Kan ik nog niet zo goed vaststellen want ik krijg het vliegwiel niet van de mercury.

Wordt vervolgt....

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 12 okt 2016 12:02 #775259

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Je meter is niet geschikt om onbelast te meten, brugcel er tussen, aan de accu en dan pas meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 12 okt 2016 13:06 #775273

Die 13 Volt zal ook niet kloppen want die spoelen in een buitenboordmotor leveren geen wisselspanning maar een soort pulserende gelijkspanning en die kun je met normale wisselspanningsmeters niet meten.Eigenlijk is dat heltzefde wat er uit een diode komt als je die een wisselspanning laat gelijkrichten.In jouw geval levert die diode alleen spanningsverlies op. Doordat een multimeter die pulsen niet "bij kan benen"meet je bovendien een stuk minder dan de pieken van die pulserende gelijkstroom.
Ook het simpelweg gelijkrichten met een diode gaat niet tevredenstellend. Daarvoor leveren de buitenboordmotorfabrikanten een speciale laadregelaar die overigens ook maar maximaal iets van 12,5 Volt levert.
Ik heb ooit ook zoiets aangeschaft voor de buitenboordmotor op mijn eerste boot en die kon de accu een beetje op niveau houden maar beslist niet vol krijgen.
Die spoelen zijn eigenlijk ook niet bedoeld om een accu te laden maar om direct boordverlichting te voeden.
Ook boordinstrumenten kun je er i.h.a. niet zomaar op aansluiten.
Mijn advies(je) ; koop een zonnepaneel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 12 okt 2016 13:14 #775275

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
@YB sinds wanneer leveren laadspoelen een gelijkspanning ?
Gelijkrichten met een brugcel gaat prima, freq is nog laag genoeg.
Laadstroom bij volgas zal tegen vallen verwacht daar geen wonderen van.
Laatst bewerkt: 12 okt 2016 13:16 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 12 okt 2016 14:49 #775324

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Bij enkelvoudige gelijkrichting van een sinusvormige wisselspanning U (eff), ontstaat een pulserende gelijkspanning met een topwaarde van (1.41 * U) - 0.7 V. De duty cycle is minder dan 50%, de meeste simpele multimeters verstaan zoiets niet goed.

Zolang de accu niet overladen/overleden is heeft deze, naast zijn functie als energiereservoir, ook een stabiliserende functie naar de verbruikers toe. Eenmaal overladen valt deze werking, door de toegenomen inwendige weerstand, weg en wordt in voorkomende gevallen, aangesloten apparatuur gefrituurd. De allesomvattende oplossing is een laadregelaar tussen bbm en accu. Ongetwijfeld te koop, en naar ik aanneem, zweven er, voor de zelfbouw liefhebbers, talrijke schema's op internet .
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 12 okt 2016 14:50 #775325

henkvd schreef :
@YB sinds wanneer leveren laadspoelen een gelijkspanning ?
Gelijkrichten met een brugcel gaat prima, freq is nog laag genoeg.
Laadstroom bij volgas zal tegen vallen verwacht daar geen wonderen van.

Een pulserende gelijkspanning dus een spanning die altijd plus is maar dan in pieken of blokvormige pieken.
Dat ziet er een beetje uit als een wisselspanning na een diode zonder dat die is afgevlakt waarbij dus ook de negatieve pieken als het ware "omgeklapt" zijn naar de pluskant.Een beetje als de onderste in het plaatje. Met een diodebrug krijg je het middelste plaatje als je een wisselspanning gelijkricht
Alleen een diode of diodebrug is dus echt niet genoeg om een mooie gelijkmatige gelijkspanning te krijgen , zeker niet van een pulserende gelijkspanning. Die zul je moeten uitvlakken om een gelijkmatige spanning te krijgen. Voor verlichting is dat pulsen niet erg , zie je toch niet maar electronica vindt dat i.h.a. niet zo leuk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 12 okt 2016 14:56 #775327

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
@ YB Een accu is een prima condensator (heel groot) om de boel af te vlakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 12 okt 2016 15:27 #775336

De wisselspanning van pakweg 13V, wordt NA gelijkrichten met een willekeurige standaard brugcel een heel stuk hoger, wordt meer dan 16V gelijkspanning.
Dat het een pulserende gelijkspanning is interesseert de accu niet, die vlakt dat keurig af.

Heb het vele malen op een BB motor geplaatst. Nooit problemen.
Één klant vond het te duur om NA die brugcel een regelaartje te plaatsen, die had na een aantal uren flink motoren de accu leeggekookt.
Daarna was ze overtuigd dat een regelaartje toch wel handiger was.
Dat regelaartje kan het eenvoudigste zonpaneel regelaartje zijn dat de stroom van de spoel aankan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 31 dec 2016 13:32 #795980

Stockpaert schreef :
Ik heb hetzelfde probleem met mijn yamaha 8C (laatste serie tweetakt 8 pk). Met een (goedkope) multimeter meet ik bij 3/4 gas ook ruim 15V. De motor is aangesloten op een 45 ah accu dus ben ook bang voor overladen. Om die reden zette ik bij lang op de motor varen altijd alle verbruikers die ik heb (nav. verlichting + marifoon) aan om zoveel mogelijk stroom te gebruiken. Dat ging 3 jaar goed tot afgelopen vakantie ...
Na ca. 1,5 uur op 3/4 gas motoren rook ik de geur van verhitte elektronica. Na een inspectie in de kajuit bleek de marifoon ongeveer te koken, het scherm was troebel geworden en de koelribben waren kokend heet. Snel de hoofdschakelaar omgezet en na een uurtje voorzichtig weer opgestart en alles bleek wonder boven wonder als vanouds te werken. Wat ik me nu afvraag:

- Mijn idee is dat de accu vol was, en de weerstand daarvan dusdanig opliep dat de laadstroom rechtstreeks het circuit in de boot in ging. Hierdoor stond er dus 15V op de apparatuur. Is dat mogelijk?

- Ik wil voor komende zomer e.e.a. oplossen. Een regelaar er tussen gaat echter niet want ik heb een elektrische start en de start- en laadstroom gaat door dezelfde twee-aderige kabel (=origineel). Zou ik ook in de motor een regelaar kunnen inbouwen (dus tussen gelijkrichter en aansluiting elektrische start)?


Gezien voorgaande reacties hoop ik dat iemand de kennis heeft hier iets over te kunnen zeggen ... Alvast bedankt!

Besten,

Hopelijk is het geen probleem dit oude topic weer te vervolgen. Maar zoals aangegeven wil ik deze winter e.e.a. aanpakken. Inmiddels een laadregelaar gekocht (www.conrad.nl/nl/kemo-m174-sol...2-v-16-a-084532.html). Het idee is om start- en laadstroom te scheiden door deze in de motor los te koppelen en een apart laadcircuit naar de accu te maken. Starten kan dan via de originele kabels.

Bijgevoegd foto's van hoe het op de motor zit (en dat lijkt origineel te zijn).

De startstroom komt voor op de motor binnen, één kabel, laten we zeggen de -, gaat rechtstreeks naar de startmotor (in het plaatje in lichtgroen aangegeven). De + gaat rechtstreeks naar het startrelais en van daar naar de startmotor (in het plaatje in rood aangegeven). Tot zover het startcircuit, dat is mij verder duidelijk.

Nu het laadcircuit. Op de ingaande pool van het startrelais is nóg een kabel aangesloten, veel dunner dan de startkabel. Deze gaat via een 10A zekering naar een zwart kastje in de motor en van daaruit de kabelboom in. Ik vermoed dat dit de + van de laadstroom is die uit de gelijkrichter komt (dat zwarte kastje misschien?) en zo op de laadkabel zit aangesloten.

Nu mijn vragen:

- Het vreemde is dat er op de - van de startstroom nergens een extra kabeltje is aangesloten terwijl er toch echt een 'laad -' naar de accu zal moeten gaan. Iemand een suggestie hoe dit misschien zit?
- Is het zwarte kastje de gelijkrichter of zit deze elders in de motor? En hoe zou ik deze herkennen?
- Waar kan ik de laadstroom het beste aftappen?

Alle niet-genoemde bedrading uit de foto's loopt via de kabelboom naar de andere zijde van het blok en spruit daar uit richting de ontstekingsunit en de 'computer'.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen ....

Alvast een goede jaarwisseling!
Bijlagen:
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 31 dec 2016 13:45 #795987

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
De min loopt via het chassis van de motor en de dikke zwarte kabel naar de min pool naar je accu.
Laadstroom aftappen, neem de rode draad met zekeringhouder los op het startrelais, breng deze draad naar de ingang van je laadregelaar.
de gelijkrichter is zichtbaar op foto 2.


Nu is het even de vraag hoe je regelaar is opgebouwd en wat doe je met de min ingang hiervan.

Zitten de minnen van het regelaar kastje met elkaar door verbonden ? ( meten) dan zou er geen draad op hoeven aangesloten te worden.
Zou het werken door deze naar de min van de accu te brengen.
Laatst bewerkt: 31 dec 2016 13:46 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 31 dec 2016 14:12 #795993

De kabels om te starten kun je laten zoals ze zijn.
De uitgang van de gelijkrichter losnemen en daartussen de regelaar zetten.
Die 15V op de ingang van de regelaar.
De uitgang van de regelaar op de + van startmotorkabel, de - gewoon aan massa.

Wanneer de laadspoel niet meer dan 25V levert kan het een simpele zon paneel regelaar zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 01 jan 2017 10:53 #796172

Bedankt voor jullie reactie Henk en Saeftinghe.

Ik geloof dat ik het bijna begrijp:
- De plus aftappen bij de gelijkrichter (die rode draad met de zekering) en met nieuwe kabel naar de ingaande plus van de regelaar (die op de boot komt).
- De uitgaande plus van de regelaar naar de pluspool van de accu.
- Als de in- en uitgaande min van de regelaar intern verbonden zijn volstaat dan een kabel van één van deze minnen naar de minpool van de accu.

Bij het leveren van stroom fungeert de bestaande 'startkabelmin' dan als mindraad? Mijn gevoel zegt dat de laadregelaar tussen de laadspoel en de accu moet zitten en dat is dan niet het geval?

En als de minnen van de regelaar niet intern gekoppeld zijn (ik zal zo even meten), hebben jullie een idee hoe het dan zou moeten?

Bedankt voor de hulp!
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 01 jan 2017 14:06 #796211

De regelaar onder de BBM kap lijkt me het meest practisch wanneer er plaats voor is.

Er zullen minimaal 4 aansluitpunten zijn op de regelaar:
+ ingang en uitgang en -ingang en uitgang.

Plus en min van de gelijkrichter op de ingang.
Uitgang min op de min van de kabel die naar de starter gaat.
Uitgang plus op de plus van de accu die op de start motor zit.
Klaar is het werkje.

Kan de regelaar niet in onder de motorkap dan de plus- en mindraad van de gelijkrichter los nemen van de accudraad naar de startmotor en verlengen naar de plaats waar de regelaar komt.
De plus uitgang van de regelaar direct op de accu plus.
De min uitgang direct op de accu min.
Klaar is het karweitje.

Meet eerst de MAXIMALE open spanning die vanaf de regelaar komt bij maximum toeren.
Deze moet lager zijn dan de ingang spanning van de regelaar.
Ik verwacht bij een BBM geen hogere spanning dan 24V.
Die kun je dus direct aansluiten op de plus van een goedkope zon paneel regelaar, net wat er voorhanden is binnen het bedrag dat je uitgeven wilt.

Wanneer je denkt in de nabije (of verre) toekomst ook nog één of meerdere zon panelen te plaatsen, dan zou ik nu al een MPPT regelaar aanschaffen.
Een 75/15 of 75/10 Victron kun je drie panelen in serie zetten, dit samen met de draad die uit je motor gelijkrichter komt.
De regelaar zit dan alvast op z´n plaats.

(Ik ben wat aan het experimenteren met zonpanelen in diverse configuraties, en kom steeds meer tot de overtuiging dat je zoveel als mogelijk panelen in serie moet zetten voor het beste resultaat.
Voor een 10A laadregelaar is 150wP aan zonpanelen in zuid Spanje prima.
In NL zou ik tot 150% overcapaciteit gaan, er is daar veel minder zon.)


Oh ja, Wanneer je begint met zon panelen en je hebt b.v. een 75/10, dan zou je als eerste een 50Wp paneel zetten en dan, wanneer je aan uitbreiding toe bent zet je er gewoon één of twee in serie bij, je hoeft dan alleen de panelen te plaatsen en je bedrading blijft zoals hij is.
Laatst bewerkt: 01 jan 2017 14:12 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 02 jan 2017 18:25 #796506

Bedankt. De regelaar (die heb ik inmiddels gekocht, zie paar berichten hoger) past helaas niet in de motor, bovendien kan de regelaar volgens de handleiding warm worden en dat lijkt me niet zo lekker in een benzinemotor. Dus hij komt op de boot en er komend aparte kabels van de motor naar de regelaar en van daar naar de accu.

Het probleem is de uitgaande min op de motor. Op de gelijkrichter kan ik geen mindraad ontdekken. Ik vermoed dat deze gewoon op het blok gekoppeld is en de min via de bevestigingsbout op het blok zit. Ik kan de min dus niet 'aftappen'. Henk stelde voor de min van de startstroom als mindraad te gebruiken wat mij erg prettig lijkt, dat scheelt weer een kabel.

Ik begrijp alleen niet hoe ik dit aan moet sluiten aangezien de regelaar een 'inkomende' en een 'uitgaande' min heeft. Wanneer ik 1 kabel van bijvoorbeeld de uitgaande min naar de accu maak, betekent dat voor mijn gevoel dat de regelaar als het ware achter de accu zit in plaats van tussen de accu en de laadspoel ...
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 02 jan 2017 18:47 #796511

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
meet eens op die regelaar of de inkomende en de uitgaande min gescheiden zijn of gekoppeld.
kan met een multimter op (laag) ohm bereik (moet <1 ohm aangeven zeg maar)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl