Stockpaert schreef :
Ik heb hetzelfde probleem met mijn yamaha 8C (laatste serie tweetakt 8 pk). Met een (goedkope) multimeter meet ik bij 3/4 gas ook ruim 15V. De motor is aangesloten op een 45 ah accu dus ben ook bang voor overladen. Om die reden zette ik bij lang op de motor varen altijd alle verbruikers die ik heb (nav. verlichting + marifoon) aan om zoveel mogelijk stroom te gebruiken. Dat ging 3 jaar goed tot afgelopen vakantie ...
Na ca. 1,5 uur op 3/4 gas motoren rook ik de geur van verhitte elektronica. Na een inspectie in de kajuit bleek de marifoon ongeveer te koken, het scherm was troebel geworden en de koelribben waren kokend heet. Snel de hoofdschakelaar omgezet en na een uurtje voorzichtig weer opgestart en alles bleek wonder boven wonder als vanouds te werken. Wat ik me nu afvraag:
- Mijn idee is dat de accu vol was, en de weerstand daarvan dusdanig opliep dat de laadstroom rechtstreeks het circuit in de boot in ging. Hierdoor stond er dus 15V op de apparatuur. Is dat mogelijk?
- Ik wil voor komende zomer e.e.a. oplossen. Een regelaar er tussen gaat echter niet want ik heb een elektrische start en de start- en laadstroom gaat door dezelfde twee-aderige kabel (=origineel). Zou ik ook in de motor een regelaar kunnen inbouwen (dus tussen gelijkrichter en aansluiting elektrische start)?
Gezien voorgaande reacties hoop ik dat iemand de kennis heeft hier iets over te kunnen zeggen ... Alvast bedankt!
Besten,
Hopelijk is het geen probleem dit oude topic weer te vervolgen. Maar zoals aangegeven wil ik deze winter e.e.a. aanpakken. Inmiddels een laadregelaar gekocht (
www.conrad.nl/nl/kemo-m174-sol...2-v-16-a-084532.html). Het idee is om start- en laadstroom te scheiden door deze in de motor los te koppelen en een apart laadcircuit naar de accu te maken. Starten kan dan via de originele kabels.
Bijgevoegd foto's van hoe het op de motor zit (en dat lijkt origineel te zijn).
De startstroom komt voor op de motor binnen, één kabel, laten we zeggen de -, gaat rechtstreeks naar de startmotor (in het plaatje in lichtgroen aangegeven). De + gaat rechtstreeks naar het startrelais en van daar naar de startmotor (in het plaatje in rood aangegeven). Tot zover het startcircuit, dat is mij verder duidelijk.
Nu het laadcircuit. Op de ingaande pool van het startrelais is nóg een kabel aangesloten, veel dunner dan de startkabel. Deze gaat via een 10A zekering naar een zwart kastje in de motor en van daaruit de kabelboom in. Ik vermoed dat dit de + van de laadstroom is die uit de gelijkrichter komt (dat zwarte kastje misschien?) en zo op de laadkabel zit aangesloten.
Nu mijn vragen:
- Het vreemde is dat er op de - van de startstroom nergens een extra kabeltje is aangesloten terwijl er toch echt een 'laad -' naar de accu zal moeten gaan. Iemand een suggestie hoe dit misschien zit?
- Is het zwarte kastje de gelijkrichter of zit deze elders in de motor? En hoe zou ik deze herkennen?
- Waar kan ik de laadstroom het beste aftappen?
Alle niet-genoemde bedrading uit de foto's loopt via de kabelboom naar de andere zijde van het blok en spruit daar uit richting de ontstekingsunit en de 'computer'.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen ....
Alvast een goede jaarwisseling!