Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accu opladen op motor

Accu opladen op motor 30 mei 2014 09:47 #519658

Beste ZF leden,

Een weekje geleden heb ik een Ctek acculader gekocht voor het opladen van een accu die gebruikt word voor een stille motor op een valkje. Ook had ik nog een accu liggen op de Fox die ik nog nooit had aangesloten of ook maar aangeraakt. Het vakje met "Hydrolic State" was ook zwart, een teken dat hij geladen moest worden.

Nou zo gezegd zo gedaan, accu lader en accu mee naar huis, aangesloten, en wonder boven wonder na 24 uur laden heb ik weer een groen vakje bij "Hydrolic State" :lol: . Volgende stap is hem op de boot aan te sluiten. Nu wil ik het hier zo doen dat hij op de motor (8pk, 4takt, 2 cilinder, buitenboord Yamaha) opgeladen word. Dit heeft ooit gekund met deze boot, is mij verteld bij Ottenhome te Heeg.

Ik heb de accu nu aangesloten met de normale aansluitingen daarvoor op de boot en mijn navigatie ligt doet het in elk geval. Toplicht moet ik nog bekijken (aarde kabeltje moet opnieuw gesoldeerd worden op de plug op dek. Toen ging ik kijken naar hoe ik dan stroom uit mijn motor naar de accu krijg... en hier loop ik vast. :dry:

Ik heb twee draden lopen vanuit mijn bakkist aan backboord die voor de plus en min uit de motor zijn. Ook de aansluitingen op de motor denk ik gevonden te hebben, zie fotos. Gemeten staat er op deze uitgang 1.3 V gelijkspanning. Dit zou betekenen dat de stroom na het dynamo al is gelijkgericht. Maar kan ik deze spanning dan zo op mijn accu systeem aansluiten en laat dat dan de accu op als ik de motor laat draaien?

Ik heb een beetje het idee dat ik wat mis, of is het echt zo simpel?


De accu:




Aansluitingen vanuit accu waar 1.3 V gelijk op staat (rood plus en groen min?)




Overzichtje:



Groetjes,

Thijs
Laatst bewerkt: 30 mei 2014 09:49 door Thijs.Fox22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 30 mei 2014 09:59 #519661

Zo van de foto te zien zou ik verwachten dat op die draadjes wisselspanning staat, ik zie geen brugcel.
De spoel op de motor geeft wisselspanning, die moet gelijkgericht worden en daarna moet de spanning begrenst worden op zo´n 14,2 volt.

Wanneer de spanning niet geregeld wordt is een BB motor goed in staat om de accu te overladen.

Je meet met draaiende motor mag ik aan nemen.
Maakt hij voldoende toeren?
Meestal geeft een stationair draaiende motor weinig spanning.

Let op dat je metertje op wissel- of gelijkspanning staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 30 mei 2014 10:20 #519665

Die 1,3 Volt geeft al aan dat het een "wisselspanning"is , tenminste als je niet 13 Volt bedoelt :unsure:
Overigens is het waarschijnlijk ook geen echte wisselspanning maar een pulserende gelijkspanning

Pulserende gelijkspanning

wisselspanning
Simpelweg gelijkrichten gaat daarom niet.
Dat je zo weinig meet komt doordat de meter die snelle pulsen "niet bij akn houden".
Er zijn voor buitenboordmotoren wel speciale gelijkrichters te koop om een accu te kunnen laden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 30 mei 2014 11:17 #519678

Als ik zo naar je foto kijk, is het een redelijk nieuwe Yamaha 4 takt, klopt dat? Daar zit volgens mij standaard al een gelijkrichter in.
Hoe meet je die 1.3V? Bij stationair toerental?
De motor geeft pas een redelijk spanning bij hogere toerentallen, vanaf halfgas, zeg maar.
De spoel moet iets van 4 tot 6 A kunnen leveren. Sluit er eens een 12V lampje op aan, laat de motor op toeren komen en meet dan nog eens.

Volgens mij is het alleen een gelijkrichter en geen laadcontroller. Zo maar op je accu aansluiten kan wel eens tot overladen lijden en daar gaat je accu stuk van. Je zou er een laadregelaar voor een zonnepaneel tussen kunnen zetten (eentje voor 10 A of meer), dat werkt prima.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 30 mei 2014 11:32 #519681

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Download even de gebruiksaanwijzing van je motor en lees wat zij hierover schrijven. Dan weet je ook gelijk of je de goede pennen te pakken hebt.

Als je inderdaad pas boven de 12 volt komt bij half gas of meer dan ga je er bar weinig aan hebben overigens. 8 pk in een 22-voeter is dusdanig overgedimensioneerd dat je zelden met half gas (of meer) zult varen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 30 mei 2014 12:39 #519694

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Als er een gelijkrichter op zit ( denk het wel ) is deze te vinden en te herkennen als een blok met koelribben naast de bougies.

Aansluiten:

De + van de accu sluit je aan op de rode draad die je al gevonden hebt en de min van de accu sluit je aan op het chassis van de motor onder een bout waar nog meer aarddingen zitten, staat net nog op de foto of een ander geschikt punt.

Met laden moet je met deze motoren opletten, voor een buitenboordmotor is er een redelijk grote laadstroom ( 10 A) deze is echter ongeregeld, schakelaar er tussen zetten om de laadstroom te onderbreken of een geschikte solar laadregelaar er tussen zetten, je zal de eerste high trust eigenaar niet zijn die z'n accu sloopt, standaard wordt er al een grote accu geadviseerd om dit enigszins te voorkomen ( 70Ah )
Laatst bewerkt: 30 mei 2014 12:42 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 30 mei 2014 12:55 #519702

De bruggelijkrichter is gevonden:



En inderdaad de 1,3 V is gemeten op een stationair draaiende motor (en laten we de 1,3 op ongeveer houden aangezien dit is gemeten met een multimeter <= 150,-).
Morgen zal ik de spanning eens meten met het gas half open en de waardes hier posten. (ik vaar inderdaad bijna nooit met meer dan half gas, alleen maar benzine verspilling tegen die tijd....)

Een schakelaar ertussen om de laadstroom te onderbreken ga ik ook zeker doen, had ik misschien even erbij moeten zetten ;).

Thijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 30 mei 2014 12:59 #519704

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Nu is het beter te zien, sluit de min van de accu aan onder een van de bouten van de startmotor houder, waar de min van de gelijkrichter ook al op zit , de zwarte draad.
Laatst bewerkt: 30 mei 2014 13:04 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 24 apr 2016 07:56 #728791

  • Nynke
  • Nynke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Het onderwerp is al een beetje bejaard, maar blijkbaar nog steeds actueel. Het advies van HENKvd over de aansluiting is zonder meer juist.
2 jaar geleden heb ik een Yamaha FT8DMHL gekocht met een laadstroomvoorziening.
Deze heb ik feitelijk zonder veel nadenken aangesloten zoals ook door HENKvd aanbevolen. De zwarte draad helaas wel op het dichtstbijzijnde motorblokboutje en dat MOET het boutje zijn waarop de zwarte draad van de stroomregelaar aan is bevestigd. Het zou niet uit mogen maken maar toch! De foto's van de motor vertonen een grote overeenkomst met mijn motor. Let daarom ook even op het zwarte doosje
onder de gelijkrichter regelaar (vermoedelijk onderdeel 68T-81960-00 maar dat terzijde) naast de bougies. Dat zou best eens een afvlakcircuit kunnen zijn, waardoor van de uitgaande spanning van de regelaar geen pulserende (zoals in de afbeelding) maar een keurige gelijkspanning gemaakt wordt. Over het aansluiten van de accu heb ik me uitgebreid laten voorlichten door Yamaha dealer van Wieren in Sneek. Een van de redenen daarvoor was het feit dat in de gebruikershandleiding van de motor niets te vinden is over dit onderwerp. Zelfs over de specificatie van de (ook op de foto zichtbare) bedrading is daarin niets te vinden. En dus ten dele maar hier. Vanaf de stroomspoel (onder het vliegwiel) komen 2 groene draden, waarop (laten we zeggen) bij draaiende motor wisselspanning staat. De spanning neemt toe bij een hoger toerental. De stroomspoel is (voor alle duidelijkheid) op geen enkele manier gekoppeld aan het CDI motorontstekings circuit. Deze groene draden zijn te vinden door de rode
draad te volgen, die vanaf de (afvlak) regelaar komt. Met deze rode draad gaan 2 groene draden naar het aansluitblok en op die plek worden stroomspoel draden met
de regelaar verbonden. Door ze los te koppelen kan oa. de stroomspoel doorgemeten worden (liever niet bij een draaiende motor). Bij een defect stroomspoel) zou een andere weerstand (dan evt. vermeld in de werkplaats handleiding) gemeten kunnen worden. Een zeer hoge weerstand of kortsluiting naar
het motorblok kan op een defecte stroomspoel wijzen. Door op de stroomspoel een meetweerstand aan te sluiten, kan met de handstart de wisselspanning gemeten worden over de weerstand (doe dit niet met een draaiende motor!). Geen wisselspanning wijst op een defecte stroomspoel (reparatie is duur en kan in principe alleen door een vakman uitgevoerd worden). We sluiten de stroomspoel weer op de regelaar aan (de draadjes mogen verwisseld worden; let er ook op dat
aan een van de draden van de regelaar zowel een bus als banaansteker zit. Gebruik daarvan dus niet beide). Wanneer alles weer vast zit, dan gaat de rode draad van de regelaar door naar een blokje, waarin een 10 A zekering met een reserve zit. Meestal wordt de accu rechtstreeks op de reeds genoemde manier op de accu aangeloten. De zekering is kennelijk bedoeld om evt. gevolgen van kortsluiting op te vangen. Het heeft in ieder geval niets te maken met het evt.
onderbreken van een te hoge laadstroom (Voor de genoemde motor maximaal ca. 5A).
Bij een niet aangesloten accu moet over de rode en de zwarte uitgaande draden dus bij een draaiende motor een gelijkspanning van 14 tot 15 Volt komen te staan.
Meet deze spanning bij voorkeur over een meetweerstand (bijv. een lamp; maak geen kortsluiting!). Wanneer er geen spanning wordt gemeten en/of de lamp brand niet, dan kan de regelaar defect zijn of is er een bedradings probleem(pje).
In mijn geval is vorig jaar de 100Ah AGM ontladen via een aangesloten koelkast (die normaliter uit staat ivm. de zeer hoge belasting; Wordt alleen gebruikt als er walstroom is). Van Wieren voornoemd heeft mij omstandig uitgelegd dat de AGM accu als gevolg beschadigd is dan wel waardeloos (Volgens andere accu deskundigen zou een AGM er beter tegen moeten kunnen, maar er zit een kern van waarheid in deze stelling). Hoe dan ook een niet geladen accu is voor een acculader, zoals in deze, feitelijk een kortsluiting en dus mijn vraag hoe kortsluitvast is de genoemde Yamaha accu lader (volgens de folder altijd genoeg stroom etc.). Over dit onderwerp moet ik nog even nadenken. Desalniettemin was van Wieren duidelijk, hou er rekening mee dat een (langdurende) overbelasting bijv. door kortsluiting onherroepelijk het einde betekend van oa. de stroomspoel.
Mijn aarzeling heeft in dit verband vooral te maken met het feit dat dit probleem zich in de praktijk (bijv. in auto's) zelden voordoet. Maar gelijktijdig besef ik dat een Yamaha FT8 buitenboordmotor met een laadinrichting niet bedoeld is om een lege of defekte accu (door welke oorzaak dan ook) op te laden. Ik hoop dat ik iedereen op het Forum een beetje bijgepraat heb. Commentaar is welkom :-)
Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 24 apr 2016 14:27 #728978

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
De verondersteld regelaar, regulator, is niets meer of minder dan een gelijkrichter, er is dus geen sprake van enige regeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 24 apr 2016 17:28 #729027

De schipper zou zelf de regelaar kunnen zijn, een voltmetertje en een schakelaar.
Boven de 14,2 V zet de schipper de schakelaar op UIT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 24 apr 2016 22:04 #729134

  • Nynke
  • Nynke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
De sites waarop de gelijkrichter wordt vermeld, wordt meestal ook van een regelaar gesproken. Ook van Wieren (Yamaha dealer Sneek) had het over een thyristor regeling in dit blokje (zou ook voor een auto accu regelaar van toepassing zijn). Persoonlijk heb ook ik, in deze, enige moeite met het begrip regelaar. Over de stroomspoel kan ik nog opmerken, dat deze op het "anker" onder het vliegwiel gemonteerd zit. In het vliegwiel zitten 2 of meer magneten, die telkens bij het passeren van de stroomspoel daarin een soort sinusvormige spanning opwekken. Tussen de "sinussen" zit een korte pauze. Ik weet niet hoe een analoge wisselspanningsmeter daarop reageert. Voor het interpreteren van een digitale meter stand is het hoe dan ook dubbel oppassen. Verder heb ik vermeld dat er op de rode draad na de zekering over de meetweerstand een afgevlakte gelijkspanning komt te staan. Wanneer de Volt meter op wisselspanning afgesteld staat, dan veroorzaakt de rimpel op het signaal voor een zwakke meteruitslag bij een draaiende motor. In mijn geval ca. 0,15 Volt. Uit dit gegeven put ik nog een beetje hoop dat er met mijn stroomspoel minder fout is dan door van Wieren werd verondersteld :-) Voor het meten van de uitgaande spanning moet de meter uiteraard niet op wissel maar op gelijkspanning ingesteld worden.
Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 25 apr 2016 13:35 #729325

  • Nynke
  • Nynke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Hallo Henk,

Bedankt voor je regelaar commentaar. Door het slechte weer had ik een paar probleempjes om e.e.a. via een paar metingen op een rijtje te zetten. Dat is vandaag wel gelukt. De spoelweerstand van mijn FT8 is nauwelijks meetbaar. Ik heb geen sluiting naar de motormassa kunnen constateren. Vervolgens de onbelaste wisselspanning direct over de spoel gemeten door een paar keer aan het startkoord te trekken. Mijn digitale meter gaf een duidelijk positieve uitslag.
Daarna een belasting van 82 ohm (draad weerstand) over de spoel aangebracht, de motor gestart en de effectieve 'wissel' spanning over de weerstand gemeten. Deze liep bij het draaien aan de gashandle op tot boven de 80 Volt. En de weerstand werd, zoals verwacht, bij die spanning bloedheet. Kortom de spoel is nog heel.
Daarna, na het weer koppelen van de brugcel nog een test gedaan door de weerstand tussen de rode draad van de brugcel en de motormassa aan te sluiten. Er werd slechts een geringe en niet stabiele gelijkspanning over de weerstand gemeten. Waardoor ik de conclusie trok dat de brugcel overleden was. Een nieuwe (Klijzing; e 106 incl verzendkosten) is inmiddels in aantocht. Verder geconstateerd dat het ronde geval onder de brugcel geen deel uitmaakt van het laadcircuit. Zoals reeds gemeld wordt bij de brugcel veelvuldig gemeld dat het tevens een (als ik sommigen mag geloven slechte) regulator is. Ik heb thuis nog geprobeerd om iets meer te weten te komen over het defekt, maar helaas... Het blijft een zwart doosje. Uiteraard ga ik na de installatie van de nieuwe brugcel opnieuw meten. Ook dan zal ik de resultaten op het forum melden.
Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 25 apr 2016 19:53 #729470

a ik heb mijn twijfels of de draadjes waar 1.3V op staat wel voor het laden van een accu zijn.
b ik heb mijn twijfel of het blokje met de ribbels wel de gelijkrichter is.

Nu wat positiever.

Een Yamaha 8pk wordt op dit moment zonder laadspoel geleverd. Laadspoel/gelijkrichter is een optie.

Kennis van mij heeft recent voor zijn zeilbootje een 6pk yamaha gekocht met een 12V/6A laadspoel/gelijkrichter/regelaar als optie gemonteerd. Hier komt gewoon een twee-aderige kabel uit de motor die je op de accu kan aansluiten.

Accuspanning loopt zelf bij stationair toerental op tot 13,6V. Dat zal dus wel laden.

TS noemt Ottenhome, mogelijk ligt TS dus in de buurt van Heeg. Zou even navraag kunnen doen bij Scheepsmotoren Heeg, zijn redelijk grote yamaha dealer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 25 apr 2016 20:49 #729490

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
A ) de gemeten 1,3 Volt komt uit een oud topic dat was een meting op de verkeerde draad combinatie, groen is geen min, maar 1 van de draden van de spoel, het bewuste stekkertje is trouwens voor een toerenteller.

B ) dat ribbel ding is de gelijkrichter, nieuw model, de oude is platter.

De huidige met handstart wordt uitgeleverd zonder laadspoel, alle vorige modellen hadden allemaal een laadspoel, zonder laadspoel, zal je ook geen groene draden vinden en geen gelijkrichter.
Laatst bewerkt: 25 apr 2016 20:49 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 25 apr 2016 21:34 #729509

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
106 euro voor een brugcel.
mijn idee, je heb je laten tillen :sick: :sick:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 25 apr 2016 22:19 #729517

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
sy helios schreef :
106 euro voor een brugcel.
mijn idee, je heb je laten tillen :sick: :sick:

Ja en Nee, het had idd een heel stuk goedkoper met een brugcel mogelijk geweest, houd je ca 100 euro in de pocket.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen op motor 25 apr 2016 23:45 #729526

  • Nynke
  • Nynke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Bij Conrad kun je ze voor e 0,10 kopen, maar dan weet je zeker dat zo'n ding nog voor de motor loopt wordt opgeblazen. Uiteraard heb ik naar alternatieven gezocht en gevonden, maar vervolgens voor zekerheid gekozen. Ik herinner toch maar even aan de woorden van de Yamaha dealer van Wieren uit Sneek. Ik hield als gevolg rekening met een kapotte stroomspoel en vanwege de daarmee verbonden kosten als enige optie alsdan verder zonder laadstroom voor de accu (tenzij Yamaha de reparatie onder garantie zou laten vallen; Maar uit de woorden van van Wieren... Lege accu... eigen schuld dikke bult). Nog even geinformeerd bij mijn buurman... Wanneer de koelkast de Accu van een vrachtwagen leegtrekt, dan gaat er een alarm af. Helaas niet in mijn boot. De suggestie alsof de Yamaha dealer uit Heeg beter advies geeft dan van Wieren... Ik kon met zijn advies verder en dat is belangrijker. Over de laadstroom optie... Lees mijn eerdere antwoorden... De Yamaha folder van de FT8 doet vermoeden dat de laadspoel een optie is, maar in de praktijk zijn de FT8 zonder blijkbaar zeldzaam.
Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 25 apr 2016 23:56 #729527

  • Nynke
  • Nynke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Blijkbaar is dit een reactie op een antwoord van 2014. Ik heb nooit 1.3 V ergens op gemeten. Het blokje met de ribbels is (zie ook de antwoorden van Henk) een gelijkrichter.
Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 29 apr 2016 20:32 #730780

  • Al800
  • Al800's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Nynke schreef :
Blijkbaar is dit een reactie op een antwoord van 2014. Ik heb nooit 1.3 V ergens op gemeten. Het blokje met de ribbels is (zie ook de antwoorden van Henk) een gelijkrichter.

Ik heb zelf een FT8DEL

Ik ben het met je eens, dat blokje is een gelijkrichter.

In het service manual wordt gesproken van een rectifier/regulator...met een onbelaste piek uitgangs spanning van 27volt bij 3500omw.... Nergens in de manual wordt de maximale uitgangs spanning vermeld als er een belasting of een accu is aangesloten.

Als mijn accu leeg is dan is de spanning eerst 12,5volt , maar na een uurtje varen is het al 15volt...
Zet ik de motor dan af dan is mijn accu spanning 13,2 volt MAW stampvol ,vaar ik daarna nog langer dan loopt de spanning zelfs op naar 16volt.... Daar wordt ik niet vrolijk van!

Vandaar ik denk dat het blokje niet een regulator is maar een doodgewone gelijkrichter...
Ik zit er zelfs aan te denken om er een echt laadcircuit in te bouwen zodat mijn accu niet overladen wordt.

Ik vind het maar ZOZO dat Yamaha een laad mogenlijkheid aanbiedt die eigenlijk niet goed werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 29 apr 2016 22:16 #730794

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Dat is niet alleen Yamaha, geen enkele buitenboordmotor onder de 100 pk heeft een laadregeling, pas bij grote motoren is er sprake van een laadregeling, voor de rest geen.
Bij de meeste motoren is dat eigenlijk geen probleem de laadstroom is erg laag en er is pas sprake van enig laden bij flink veel toeren, alleen de Yamaha werkmotoren hebben een redelijke laadstroom, om het koken een beetje tegen te gaan adviseerde ze altijd een minimale capaciteit van 70Ah.
Nu kun je dit op 2 manieren oplossen, bv een solar regelaar er tussen, of een schakelaar zoals op heel oude Yamaha's ( jaren 70 ) voorkwam.
Laatst bewerkt: 29 apr 2016 22:29 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 30 apr 2016 17:19 #730968

  • Al800
  • Al800's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
henkvd schreef :
Dat is niet alleen Yamaha, geen enkele buitenboordmotor onder de 100 pk heeft een laadregeling, pas bij grote motoren is er sprake van een laadregeling, voor de rest geen.
Bij de meeste motoren is dat eigenlijk geen probleem de laadstroom is erg laag en er is pas sprake van enig laden bij flink veel toeren, alleen de Yamaha werkmotoren hebben een redelijke laadstroom, om het koken een beetje tegen te gaan adviseerde ze altijd een minimale capaciteit van 70Ah.
Nu kun je dit op 2 manieren oplossen, bv een solar regelaar er tussen, of een schakelaar zoals op heel oude Yamaha's ( jaren 70 ) voorkwam.

Zoals ik al zei...het is maar ZOZO....??!
Maw,, om te voorkomen dat je accu overlaad moet je er maar een te zware accu aanhangen...Terwijl hij prima start op een veel lichtere....40AH.
Ik vind het maar een zuinige oplossing van Yamaha,,,een simpele bromfiets heeft tegenwoordig al een laad regelaar...

Ik zet er dus een regulator tussen en heb er al een unversele besteld op EBay.
Hopelijk begrens die dan de spanning tot 14,2 volt want het heeft me vorig jaar al een accu gekost.

Indien er intresse zal ik mijn bevinding posten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 30 apr 2016 18:21 #730993

  • Nynke
  • Nynke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Hallo allemaal,

Inmiddels is mijn nieuwe brugcel/regelaar al weer vervangen door de oude. Ook is de - van de accu nu op dezelfde schroef als de zwarte draad van de brugcel aangesloten. De onbelaste spanning van mijn 100 Ah AGM accu is ca. 13 Volt. Wanneer de motor draait (iets meer dan stationair) dan loopt de spanning op de
accu op naar 14,2 volt. Een duidelijk teken dat de accu laad installatie van
de Yamaha FT8 zijn werk naar behoren doet. Tot zover het goede nieuws met de deur in huis.
Voor iedereen, die de details wil weten:
Van de stroomspoel onder het vliegwiel komen 2 groene draden (bus banaan stekkers).
De weerstand van de stroomspoel is heel erg laag (Mijn meter gaf 0 aan).
De spoel tevens doorgemeten op kortsluiting naar de motor massa (Kortsluiting kan op een defecte spoel wijzen).
Door op die draden een meet- (draad)weerstand van 82 ohm aan te sluiten heb ik over die weerstand een 'wissel' spanning gemeten van boven de 80 Veff bij een
iets meer dan stationair draaiende motor (Dat is na gelijkrichten flink meer dan
de accuspanning). De meetweerstand werd daarbij heet en dus trok ik tot mijn genoegen dat in ieder geval de stroomspoel (het duurste ding als de evt. reparatiekosten er bij geteld worden) nog heel was.
Vervolgens de boel weer normaal aangesloten d.w.z. de groene sroomspoel draden
met de groene en groen/witte draad van de brugcel en vervolgens de genoemde meetweerstand tussen de rode en zwarte draad van de brugcel. Bij een stationair draaiende motor heb ik een gelijkspanning van ca. 5 Volt gemeten. Door de gashandle verder open te draaien daalde die spanning abrupt naar een veel lagere
waarde (ca 0,5 Volt). Dat vond ik vreemd en pastte totaal niet bij wat ik
van een brugcel verwachtte. Dus toch een regelaar in het zwarte brugcel doosje
met de ribbels? Om het zeker te weten heb ik de brugcel mee naar huis genomen
en aldaar op weerstand doorgenomen (zowel de oude als de inmiddels ontvangen nieuwe brugcel). Volgens de specificatie van mijn digitale meter meet die in de diode stand het voltage over de diode. In de voorwaartse richting telkens ca. 0,56 Volt voor elk van de diodes van (wat ik tot dan beschouwde als) de brug.
In de andere richting werd zoals verwacht gespert. Prima waarden voor silicium
diodes. Ook gemeten van rood naar zwart in voorwaartse richting mat ik de dubbele
diode spanning van ca. 1.3 Volt. De enige uitzondering was tussen groen/wit en zwart. De voorwaartse richting was iets lager dan 0,56 Volt en in de tegenwaartse
richting 1,2 Volt (Een teken dat een gewone brugcel defect is). Ik heb op deze manier geen verschillen kunnen constateren tussen de oude en de nieuwe brugcel.
Het gedrag van de nieuwe brugcel bij de reeds eerder gemelde belasting met de meetweerstand was eveneens als vanouds. De verklaring van het instorten van de spanning van 5 naar 0,5 Volt kan ik niet geven op basis van het schema van de brugcel (Ik heb veel van dit soort brugcellen gezien, maar op de internetsites
schitterden de schema's van de inhoud door afwezigheid!). De enige conclusie die ik wel kon trekken was er zit iets meer in het zwarte dosje dan alleen een bruggelijkrichter. Ik herhaal nog maar even dat de meetweerstand als belasting
van het zwarte doosje niet warm werd (Een op dezelfde manier aangesloten lampje
brandde niet). Dat bracht mij op het idee, dat het onbekende dingetje in het zwarte doosje ingrijpt zodra de uitgaande spanning boven een bepaald nivo komt.
Zoals hiervoor genoemd bereikt die spanning (op de groene draden) aan de ingang
van het zwarte doosje bij een ohmse belasting (zoals van de weerstand of het lampje) al snel 80 Volt wissel en waarschijnlijk nog veel hoger als er op de stroomspoel helemaal niets is aangesloten (Normaal loopt er alsdan ook geen
stroom en is alleen bepalend of de doorslagspanning niet te hoog wordt).
Een accu als belasting tussen de uitgaande rode en de zwarte draad van het zwarte doosje is afgezien van de onbelaste spanning van de accu feitelijk een bijna kortsluiting. Zelfs bij een behoorlijke laadstroom zal de spanning over de accu nauwelijks stijgen. De wisselspanning op de op die manier aangesloten stroomspoel zal als gevolg zelfs bij hoge toeren dalen (tot ca 48 Volt als ik anderen mag geloven; maar het zou m.i. best nog wel iets lager kunnen zijn wanneer de spoel zijn maximale stroom levert). Het onbekende dingetje (een thyristor?) in het zwarte doosje grijpt in zodra de spanning op de uitgang (dus over de accu) te hoog oploopt. Voor een volle accu wordt de laadstroom fors
afgeknepen. LET OP: Dit geeft geen afdoende beveiliging tegen overladen, maar
de stroomsterkte waarmee dat gebeurd is hoe dan ook laag. Blijf desalniettemin waakzaam.
Met het bovenstaande is dus duidelijk geworden dat het zwarte doosje een
gelijkrichter en een laadstroomregelaar bevat (Sorry HENKvd, maar ik neem aan
dat je het sportief opvat en net als ik vooral anderen zoals bedoeld vooruit wilt helpen). Evenzeer is duidelijk geworden dat bijv. de navigatie lichten niet rechtstreeks op de Yamaha FT8 met stroomspoel etc. aangesloten kunnen worden.
In alle gevallen moet er een 12 Volt accu geplaatst worden.
Met van Wieren (Yamaha dealer Sneek) ben ik eens dat voorzichtigheid gepast is
bij het aansluiten van een koelkast op de accu. Het kan zomaar gebeuren dat
de accu door de koelkast leeggetrokken wordt. Alsdan is opladen door een FT8 (Dit
gaat feitelijk op voor alle soortgelijke installaties) geen optie. Eem kapotte accu (intern kortgesloten accu) kan er voor zorgen dat er flinke schade aan het
laadstroom circuit (in casu dus de buitenboord motor) kan ontstaan. De zekering
in de motor beschermt alleen tegen het kortsluiten van de accu.
Tot slot:
De werking van de gelijkrichter/regelaar zoals gebruikt in de FT8 komt overeen met een (via de) stator van een moderne auto (wisselstroom dynamo) te regelen laadspanning (ook dan is een accu noodzakelijk!). Langs die weg wordt het magnetisch veld van de stator bij een te hoog oplopende spanning van de (wel) met een gewone brugcel uitgeruste rotor teruggeregeld. Practisch betekend dit dat een dergelijke stator regelaar dus ook in de FT8 gebruikt zou kunnen worden.
Echter doe het toch maar niet, want daarmee komt ook de aanspaak op Yamaha garantie te vervallen!

Jammer dat Yamaha onvoldoende informatie verschaft. Probeer er mee te leven.

Iedereen bedankt voor commentaar en gaarne bereid op nog resterende vragen, voor zover mogelijk, te beantwoorden.
Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 02 mei 2016 21:36 #731709

  • Al800
  • Al800's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Dus de conclusie is als de spanning oploopt naar 16volt dat de rectifier/regulator stuk is.
Of is dat een eigenschap van deze regelaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu opladen op motor 02 mei 2016 22:36 #731736

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
De conclusie is dat de regelaar geen regelaar is maar een brugcel die heel is.
Laatst bewerkt: 02 mei 2016 22:36 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl