Het onderwerp is al een beetje bejaard, maar blijkbaar nog steeds actueel. Het advies van HENKvd over de aansluiting is zonder meer juist.
2 jaar geleden heb ik een Yamaha FT8DMHL gekocht met een laadstroomvoorziening.
Deze heb ik feitelijk zonder veel nadenken aangesloten zoals ook door HENKvd aanbevolen. De zwarte draad helaas wel op het dichtstbijzijnde motorblokboutje en dat MOET het boutje zijn waarop de zwarte draad van de stroomregelaar aan is bevestigd. Het zou niet uit mogen maken maar toch! De foto's van de motor vertonen een grote overeenkomst met mijn motor. Let daarom ook even op het zwarte doosje
onder de gelijkrichter regelaar (vermoedelijk onderdeel 68T-81960-00 maar dat terzijde) naast de bougies. Dat zou best eens een afvlakcircuit kunnen zijn, waardoor van de uitgaande spanning van de regelaar geen pulserende (zoals in de afbeelding) maar een keurige gelijkspanning gemaakt wordt. Over het aansluiten van de accu heb ik me uitgebreid laten voorlichten door Yamaha dealer van Wieren in Sneek. Een van de redenen daarvoor was het feit dat in de gebruikershandleiding van de motor niets te vinden is over dit onderwerp. Zelfs over de specificatie van de (ook op de foto zichtbare) bedrading is daarin niets te vinden. En dus ten dele maar hier. Vanaf de stroomspoel (onder het vliegwiel) komen 2 groene draden, waarop (laten we zeggen) bij draaiende motor wisselspanning staat. De spanning neemt toe bij een hoger toerental. De stroomspoel is (voor alle duidelijkheid) op geen enkele manier gekoppeld aan het CDI motorontstekings circuit. Deze groene draden zijn te vinden door de rode
draad te volgen, die vanaf de (afvlak) regelaar komt. Met deze rode draad gaan 2 groene draden naar het aansluitblok en op die plek worden stroomspoel draden met
de regelaar verbonden. Door ze los te koppelen kan oa. de stroomspoel doorgemeten worden (liever niet bij een draaiende motor). Bij een defect stroomspoel) zou een andere weerstand (dan evt. vermeld in de werkplaats handleiding) gemeten kunnen worden. Een zeer hoge weerstand of kortsluiting naar
het motorblok kan op een defecte stroomspoel wijzen. Door op de stroomspoel een meetweerstand aan te sluiten, kan met de handstart de wisselspanning gemeten worden over de weerstand (doe dit niet met een draaiende motor!). Geen wisselspanning wijst op een defecte stroomspoel (reparatie is duur en kan in principe alleen door een vakman uitgevoerd worden). We sluiten de stroomspoel weer op de regelaar aan (de draadjes mogen verwisseld worden; let er ook op dat
aan een van de draden van de regelaar zowel een bus als banaansteker zit. Gebruik daarvan dus niet beide). Wanneer alles weer vast zit, dan gaat de rode draad van de regelaar door naar een blokje, waarin een 10 A zekering met een reserve zit. Meestal wordt de accu rechtstreeks op de reeds genoemde manier op de accu aangeloten. De zekering is kennelijk bedoeld om evt. gevolgen van kortsluiting op te vangen. Het heeft in ieder geval niets te maken met het evt.
onderbreken van een te hoge laadstroom (Voor de genoemde motor maximaal ca. 5A).
Bij een niet aangesloten accu moet over de rode en de zwarte uitgaande draden dus bij een draaiende motor een gelijkspanning van 14 tot 15 Volt komen te staan.
Meet deze spanning bij voorkeur over een meetweerstand (bijv. een lamp; maak geen kortsluiting!). Wanneer er geen spanning wordt gemeten en/of de lamp brand niet, dan kan de regelaar defect zijn of is er een bedradings probleem(pje).
In mijn geval is vorig jaar de 100Ah AGM ontladen via een aangesloten koelkast (die normaliter uit staat ivm. de zeer hoge belasting; Wordt alleen gebruikt als er walstroom is). Van Wieren voornoemd heeft mij omstandig uitgelegd dat de AGM accu als gevolg beschadigd is dan wel waardeloos (Volgens andere accu deskundigen zou een AGM er beter tegen moeten kunnen, maar er zit een kern van waarheid in deze stelling). Hoe dan ook een niet geladen accu is voor een acculader, zoals in deze, feitelijk een kortsluiting en dus mijn vraag hoe kortsluitvast is de genoemde Yamaha accu lader (volgens de folder altijd genoeg stroom etc.). Over dit onderwerp moet ik nog even nadenken. Desalniettemin was van Wieren duidelijk, hou er rekening mee dat een (langdurende) overbelasting bijv. door kortsluiting onherroepelijk het einde betekend van oa. de stroomspoel.
Mijn aarzeling heeft in dit verband vooral te maken met het feit dat dit probleem zich in de praktijk (bijv. in auto's) zelden voordoet. Maar gelijktijdig besef ik dat een Yamaha FT8 buitenboordmotor met een laadinrichting niet bedoeld is om een lege of defekte accu (door welke oorzaak dan ook) op te laden. Ik hoop dat ik iedereen op het Forum een beetje bijgepraat heb. Commentaar is welkom