Nynke schreef :
De oorzaak van de crash
was na het openmaken direct duidelijk. De st1000 heeft geen eindschakelaars. Het motortje blijft in die standen tegen een paar rubbertjes duwen en tsja dan kan het gebeuren dat de zwakste schakel (het plastic wieltje) het begeeft. Dit gegeven doet vermoeden dat we te maken hebben met een fabrieksfout!
Willem
Als je in de service manual kijkt zie je inderdaad dat er geen enkele voorziening is die dit voorkomt. Waarschijnlijk "kijkt"de electronica alleen naar de opgenomen ampères of schakelt als uit als de koers niet meer bereikt wordt binnen een bepaalde tijd.
Zie
drive.google.com/file/d/1GIhe2...K3k/view?usp=sharing vanaf pagina 7.
Kijk je daarentegen naar de Simrads zie je dat die hall sensors hebben die "zien" of de aandrijving draait en zo het ding meteen kunnen stoppen als dat niet meer het geval is ondanks een aanstuursignaal.
Zie
drive.google.com/file/d/1lW6Kq...dqr/view?usp=sharing pagina 12 en onderstaand plaatje.
Dat is , naast de veel betere bescherming van de electronica , de reden dat ik een sterk voorstander ben van de Simrads.
Ad