Begin december ben ik een idee gaan uitwerken om op afstand m'n schip te monitoren. Na 3 weken had ik iets werkends (Proof of Concept), een website klaar en nu ben ik e.e.a. twee weken aan boord aan het testen.
Doel Boot-Remote:
* Boot op afstand monitoren
* Op afstand inschakelen diverse apparatuur
* Alarmering
* Open architectuur
* Flexibel en eenvoudig aan te passen
* Gebruik bestaande infrastructuur (GSM, WiFi, ...)
* Eenvoudig zelf te maken (door amateurs)
* Opgebouwd uit eenvoudig verkrijgbare onderdelen
* Relatief goedkoop
Alle informatie van ontwerp, bouw, onderdelen, kosten, demo video's, etc is op de volgende site te vinden:
sites.google.com/site/bootremote/
Doel van de Boot-Remote Open Hardware Project website:
Het doel van de site is om kennis van iedereen te verzamelen en zo het ontwerp van Boot-remote te verbeteren. Iedereen is welkom een bijdrage te leveren. Het ontwerp is open en beschikbaar voor iedereen. Wil je zelf iets toevoegen stuur een email naar zeildude-apestaartje-gmail-punt-com en ik zorg er voor dat je informatie kunt toevoegen en aanpassen.
Werking (voorbeelden):
1.
Indien de accuspanning te laag is, wordt een SMS verstuurd naar je mobiele telefoon. Je kunt dan een SMS terugsturen om de acculaderen in te schakelen en een aantal uren later weer uit te schakelen.
2.
Er wordt ingebroken op je schip en vervolgens ontvang je een SMS als stil alarm. Na inschakelen van politie en havenmeester kun je (in overleg) een sirene inschakelen en/of een AIS-B transponder zodat je schip getraceerd kan worden.
3.
De afsluiters aan boord dreigen te bevriezen (en er zit geen antivries in) dan krijg je een SMS. Er kan dan automatisch of handmatig een warmtebron worden ingeschakeld. Dit kan b.v. een wamterlint of dieselkachel zijn.
4.
Er breekt brand aan boord uit. Je krijgt een hierover een SMS en kunt actie ondernemen (brandweer & havenmeetser bellen).
5.
Afschakelen (galvanische scheiding) van 220V~ walstroom is wenselijk indien er geen 220V~ gebruikers ingeschakeld zijn. Stuur een SMS om walstroom aan- of aftesluiten.
6.
Indien de boot water maakt (b.v. door vorstschade) krijg je een SMS en kun je actie ondernemen. B.v. via SMS een zwaardere pomp inschakelen en havenmeester inlichten.
7.
Heb je problemen je boot te vinden in een donkere passantenhaven na een avondje hakken of vind je het prettig om over een verlichte boot te lopen, bel dan het nummer van je boot die vervolgens het deklicht enkele minuten inschakelt.