Ha afgelopen vrijdag net een lezing bijgewoond over het kompenseren van kompassen, en komt nu al van pas.
Volgens de folder zijn fluxgate kompassen zelf calibrerend. Helaas, alles wat ze doen is tijdens een calibratie rondje de (magnetische) veldsterkte meten, en dit terug rekenen tot een deviatie tabel die automatisch wordt toegepast.
Net als bij een gewoon kompas krijgt ook een fluxgate problemen als de 'storende' invloeden groot worden tov het aard magnetisch veld.
Een kompassteller zal het aanwezige scheeps magnetische veld bij het kompas opheffen door kleine magneetjes te plaatsen tegengestel aan het scheeps veld. Hierdoor is de het aardveld bij het kompas relatief ongestoord en op alle koersen ong. even sterk.
Omdat de FG niet kompenseerd maar alleen achteraf corrigeerd kan het scheepsmagnetischveld het aardveld op bepaalde koersen versterken of juist verzwakken. Zelfs zover verzwakken dat er niets overblijft.
Als je een kompas uit de midscheeps monteert resulteert dit meestal in ongelijke afwijkingen en een niet tot slecht te kompenseren kompas. Maar een FG deed toch al niet aan kompenseren, dus dat mag.
Als je een kompas laat kompenseren, zal de (goede)kompassteller ook kompenseren voor het vertikale magnetisch veld. Dit is de oorzaak van de helling fout.
Een FG kan niet compenseren voor de helling fout. En bij helling wordt de 'magnetische hefboom' groter naarmate het kompas hoger gemonteerd is. Als er geen storende vertikale magnetische komponent is, mag het kompas best wat hoger staan. (Of een kompassteller laten komen en vertikaal kompenseren
).
Kortom zover mogelijk bij storende invloeden (elektrische stroom stoort ook) vandaan.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur ook uit naar in het zicht. Dit om te voorkomen dat iemand met een mobiltje opzak op de bank gaat zitten waar het kompas net onderzit.