Tony,
Een generator dient geen of zeer weinig stroom te leveren bij stationait RPM.
De reden; De door generator geleverde stroom moet opgeteld worden bij de startmotorstroom plus de verliezen in dit proces.
Dat zou kunnen betekeenen dat er een zwaardere startmotor nodig is.
Of dat de startmotor niet snel genoeg kan rond draaien, wat de stroom zéér sterk doet stijgen.
Is er, pakweg 500 RPM nodig om de motor te starten, en het stationair RPM is (te) hoog afgesteld op, zeg, 900 RPM, dan heb je geen probleem, maar is het minimum toerental wat (te) hoog afgesteld.
Bij mij heb ik een enkele keer alarm omdat de generator niet levert op stationair RPM.
Even een beetje gas en de generator wordt bekrachtigd, RPM stationair met 20 verhogen zou dit verhelpen.
Een startmotor die niet kan draaien, te kleine startmotor in combinatie met een wat zwakke accu en/of een geblokkeerde motor, geeft een kortsluiting.
Probeer niet door te starten met je auto in de versnelling en op de handrem.
Hieraan gaat je startmotor eraan met risico op brand.
Een generator levert z´n maximale stroom bij ongeveer 1500RPM. Meer toeren levert geen hogere stroom. (verzadiging van magneetvelden, hierover kan Peper of Roos veel meer vertellen)
Van stationair, pakweg zo´n 700 RPM tot 1500 RPM gaat de stroom zeer steil omhoog.
Stroom gaat ALTIJD van eeen hogere spanning naar een lagere, De hoeveelheid wordt bepaald door het spanningsverschil. En dit wordt weer door andere oorzaken bepaald.
Een accu geeft meer tegenspanning wanneer hij hoger geladen is en de inwendige weerstand verandert ook, De chemie van het zuur.
Dat heeft Peper al beschreven.
Verder ben ik van mening dat de meningen van Peper en Saeftinghe niet zo tegenstrijdig zijn.
Er is wel wat verschil in de waarde die de één geeft aan een eigenschap dan de ander.
We zijn het echt wel eens dat alles zo veel als mogelijk gelijk moet zijn bij parallel geschakelde accu´s.
Maar de één beoordeelt het wat anders dan de ander.
Ik denk dat het best wel meevalt bij zo nu en dan een andere capaciteit accu parallel te laden. Permanent parallel schakelen dien je te vermijden, maar een Kleinere accu kun je best laden uit de (veel) grotere. Bij voorkeur met een diode er tussen.
Mijn batterijtjes voor zaklampjes en multimetertjes worden gewoon uit de hoofdaccu geladen.
En dat is echt een behoorlijk verschil in capaciteit. En het heeft al decenia lang geen enkel probleem opgeleverd.
De hoofdaccu ziet dit gewoon als verbruikers.
Ik zal zeker niet proberen m´n motor te starten met een heleboel 1,2V batterijtjes in serie/parallel schakeling.
Peper heeft veel meer oog voor de chemie binnen de accu, ik kijk veel meer naar de praktische dingen, zoals wat is er voorhanden waarmee ik het problem kan oplossen.
Zoals twee dagen terug.
iemand ankerde een beetje kort op een bank, tij kentert en hij komt helemaal plat op de bank te liggen.
Bij vloed is hij weer vrij, geen zichtbare schade. (Hij had waarschijnlijk geen vloeistof accu´s)
Hij gaat aan de steiger en plugt in, de aardlek tript en blijft trippen. Vermoedelijk wat (zout) bilge water in de bedrading.
Goede raad hoeft niet duur te zijn.
Draden los en proberen.
We kunnen de storing lokaliseren, maar het is 1 mei alle winkels dicht.
Hij moet weg (vliegreis) dus maak ik iets dat werkt, maar dat zeker niet het ideale is. Met spullen die beschikbaar zijn. (Roeien met de riemen die je hebt)
Maar het werkt voor de tijd die nodig is om het echt in orde te brengen.
Laat ik zeggen dat het niet de schoonheids prijs verdient.
Binnekort is hij terug, laat ik hopen dat niemand het ziet in die tijd vóór het goed gedaan wordt.
Heb ik nu weer de langste