Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu elektromotor bijboot opladen

Accu elektromotor bijboot opladen 02 mei 2015 08:05 #621478

Gewoon parallel zetten met de rest van de accu´s lijkt me een prima manier.
Bij voorkeur wanneer er stroom geleverd wordt door, om ´t even welke lader.

Elke accu ziet alleen maar de spanning die hij aangeboden krijgt, onverschillig of die nu van een andere accu komt of van welke lader dan ook maar.

Komt de stroom van een andere accu, die hoger geladen is, dan is de minder geladen accu gewoon één van de verbruikers.
Laden vanuit een andere accu, die eerder door welke bron dan ook geladen is, betekent een rendement van ongeveer 65% ten opzichte van direct uit een andere bron laden, zoals een zon paneel.
Er heeft dan 2 keer extra de chemische omzetting plaats, stroom naar chemie om accu 1 te laden en chemie naar stroom wanneer accu 2 geladen wordt.

Vanaf alleen een andere accu zal het ook veel langer duren voor de bijboot accu vol zal zijn omdat aangeboden spanning lager is dan van de laders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 02 mei 2015 08:28 #621482

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Nu hebben Saeftinghe en ik onze visie over het al dan niet parallel schakelen van accu's in een ander draadje uitgebreid uit de doeken gedaan. In het kort:
Saeftinghe gaat er vanuit dat 2 verschillende accu's bij laden en ontladen een spanning hebben die gerelateerd is aan de laadtoestand en dat deze spanning voor beide accu's omhoog loopt tot de eind laadspanning is bereikt.
Peper gaat ervan uit dat de stroom door de inwendige weerstand de de accuspanning bepaalt en dat deze inwendige weerstand (ook voor gelijke accu's) per accu verschilt.

Dat betekent dat volgens de Saeftinghe Theorie, je de accu's gewoon parallel mag schakelen, de laadspanning zal het verschil gewoon vereffenen.

Volgens de Peper Theorie moet je dat niet doen, omdat de accu met de hoogste inwendige weerstand (meestal de accu met de laagste capaciteit in Ah) dan het slechtst wordt geladen en zal gaan sulfateren.

Dan heb je nu 2 visies die je niet wilt gaan uitproberen, want dat kost je dan een accu. Wat je wel kunt doen, is de accu via een aparte zonnepaneel regelaar op het zonnepaneel aansluiten. Dan wordt de accu veilig geladen vanuit het zonnepaneel. Je moet de accu dan niet parallel aan de service accu zetten, want dan werkt het niet en je kunt de accu dan niet gebruiken als vergroting van de service accu capaciteit. Je zult dan wel de beschikking hebben over een (meestal) volle accu voor jouw EBBM.

Groeten, Peper.

PS: Ik vind jouw verhaal helemaal niet zo lang ;) Ik schrijf ze meestal veel langer! :whistle:
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 02 mei 2015 08:29 door Peper. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 02 mei 2015 12:44 #621522

Peper gaat ervan uit dat de stroom door de inwendige weerstand de de accuspanning bepaalt en dat deze inwendige weerstand (ook voor gelijke accu's) per accu verschilt.


Saeftinghe is het helemaal eens met deze stelling.

Volgens de Peper Theorie moet je dat niet doen, omdat de accu met de hoogste inwendige weerstand (meestal de accu met de laagste capaciteit in Ah) dan het slechtst wordt geladen en zal gaan sulfateren.

Hier zet ik een vraagteken bij.
En wel om de volgende reden:
Een willekeurige spanningsbron, pak weg de generator, die bij stationair toerental niet meer dan zo´n 12,5 a 13 volt genereert.
Elke willekeurige accu ziet deze spanning, maar weet niet hoe die ontstaat.
Er zal zo´n 2A sttroom lopen, daarmee zal, al dan niet geladen worden, dit afhankelijk van de toestand van de aangesloten accu.

Is die accu groot dan duurt het laden lang, is die accu klein dan duurt het laden minder lang.
Nu zet ik hieraan een tweede accu parallel.
Bij gelijke capaciteit deelt de stroom zich in twee takken van elke 1A.
Twee weerstanden parallel geven de helft van iedere weerstand apart.

Bij ongelijk capaciteit zullen de gesplitste stromen zich aanpassen aan de weerstand van de accu´s, stel 1,3 en 0,7A
Wat is die 0,7A anders dan een vorm van druppel laden?
De ene accu heeft geen idee of er nog wat anders op die spanning staat, hij voelt alleen maar die 13V en laat daarbij die 0,7A door.

Met een andere aangeleverde spanning zullen de getallen veranderen, maar niet het principe.

Wat wèl het geval is, is dat de kleinere eerder vol is en dan meer weerstand opbouwt.
De kleinere is bij ontladen ook wat eerder leeg.

Wanneer dus ongelijke accu´s permanent parallel staan zal de kleinere fluctueren tussen, pakweg 35% en 100% lading.
De grotere zal fluctueren tussen 55% en 100% laadtoestand.
Dit betekend dat de kleinere het zwaarder heeft dan de grotere, en dus eerder zal overlijden.

Dit overlijden kenmerkt zich door het uitvallen van één cel en daarmee wordt de spanning zo´n 10 a 11V maximaal.
NA dit overlijden probeert de grotere accu een spanning van 12,8V te handhaven zonder dat er geladen wordt.
Dit lijdt tot een stroom naar de kleinere accu en een spanningsval over beide accu´s.
De grote accu wordt, wanneer dit verschijnsel niet wordt waargenomen door op het voltmetertje(!) te kijken, en de overleden accu los te koppelen, dan ook tot ver onder die 50% ontladen.
En dat is het kritieke moment om in te grijpen---zodra de voltmeter aangeeft dat er iets mis is.

Ook met gelijke accu´s komt het moment dat één cel van een accu de geest geeft.
Alleen duurt dit wat langer en zullen de andere accu´s ook niet ver van hun einde zijn.
Wanneer je linker schoen versleten is, mag je ook verwachten dat de rechte niet meer in nieuwstaat is.

Mijn voorlaatste set accu´s(3x 150Ah) gaf een wat lagere spanning op het metertje, niet echt alarmerend, maar het was het eerste symptoom.
De winkel op de hoek had maar één accu.
Die dacht ik er tussen te plaatsen en dan de andere te vervangen zodra hij ze kon leveren.
Je kunt best een tijdje ongelijke accu´s parallel zetten. Zo kort als mogelijk natuurlijk.

Het bleek dat de "nieuwe" accu slechter was dan degene die ik afdankte. Hij had 5 jaar achter in het rijtje gestaan zonder op te laden, telkens nieuwe er voor, die dan weer eerst verkocht werden.
Met enige aandrang de accu terug naar de winkel en het geld naar mij. En naar een andere leverancier die wèl 3 Echt nieuwe accu´s had.
Die staan inmiddels 8 jaar aan boord, zonder enig probleem.

In de tijd dat ik nog werkte heb ik heel wat accu´s geleverd.
Soms ook aan lieden die "zuinig" deden en dan na ruim een jaar kwamen klagen dat die rot accu al de geest had gegeven.
Een paar oorzaken: Laden zonder regelaar op de BBmotor, geen water bijvullen, te ver onder die 12 volt op het metertje ontladen.

Maar de accu voor een bijbootje zal niet permanent parallel staan aan de hoofdaccu en ook véél kleiner zijn verwacht ik.
Die kun je zien als een verbruiker die je aan of uit zet.
Waarbij het in mijn optiek vanzelfsprekend is dat je de spanning van de hoofd accu goed in de gaten houdt.

Het allermooiste is natuurlijk een eigen paneeltje op de bijboot die automatisch laadt.
Maar je hebt dan goede kans dat een ander het bijbootje voor je opbergt.
Een zon paneel er speciaal voor aanschaffen lijkt me wat overdreven.
Start en hoofd accu worden toch ook gelijk geladen, wel met een diode ertussen, maar die zou je ook in de draad naar die bijboot accu kunnen zetten.
Aanpassen aan het gebruik van het bijbootje.

Ik leer graag iets bij, mocht er ergens een hiaat in mijn onderbouwing zitten dan verneem ik dat graag, ook goed onderbouwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 02 mei 2015 13:56 #621527

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Nou, daaraan zal ik voldoen!
Het volgende in je bewering is niet waar:
Bij gelijke capaciteit deelt de stroom zich in twee takken van elke 1A.
Het gaat niet om gelijke capaciteit, maar om gelijke inwendige weerstand. Bij een gelijke inwendige weerstand zullen de stromen zich gelijk verdelen.
Daar zit tevens het probleem, je zult niet weten of die inwendige weerstand gelijk is. Is dat zo, en dat is bij een gelijke capaciteit, gelijke ladingstoestand, gelijke levensduur en een gelijk aantal laad en ontlaad cycli wel mogelijk, pas dan zal de laadstroom zich gelijk verdelen. Dit is eerder een uitzondering dan een regel. Het kan dus goed gaan, maar dan moet je zeker accu's van gelijke capaciteit, levensduur, ladingstoestand parallel schakelen waarbij ook nog eens als voorwaarde wordt gesteld dat de aansluiting naar de accu's precies even lang zijn om de uitwendige weerstand in elk geval gelijk te houden. Met verschillende accu's zal dit nooit gebeuren en maak je ze onverbiddelijk kapot, bij gelijke accu's die tijdens hun leven gaan verschillen gebeurt dit ook.
Het is onbelangrijk welke stroom of spanningsbron de stroom in de accu's brengt, stroom is stroom en heeft geen kleuren o.i.d. Er moet wel een grens aan die stroom worden gesteld en dat is de 'gasontwikkelingsgrens', op het moment dat er elektrolyse optreedt (de accu 'kookt') is de laadstroom te hoog, ongeacht bij welke spanning dit gebeurt. Voor lood-zwavelzuur accu's is een veilig lage stroom die geen elektrolyse veroorzaakt, een stroom van 0,1 van de capaciteit in Ah (10A voor een accu van 100Ah). Je kunt wel 'snelladen' met 30 of 40A, maar dan moet je de accu ook goed onderhouden en het elektrolyt nauwgezet aanvullen. Hier heeft Saeftinghe volkomen gelijk in! Ben je goed voor je 'spullen', dan zijn de 'spullen' ook goed voor jou! Gedurende een beperkte tijd en met goede monitoring 2 accu's parallel schakelen kan wel (zoals het parallel schakelen van een startaccu van een auto met een draaiende motor aan een lege startaccu van een auto die niet wil starten en vervolgens die auto starten en de accu's weer apart opladen). De tijdsduur van parallelschakeling is dan minder dan 2 minuten. Nu heb ik de indruk dat dit voor de TS geen haalbare zaak is. Hij wil die extra accu aan boord hebben en parallel laden met de hele installatie, zonder een eigen regelaar voor die accu. Dan is niet de vraag of die accu kapot gaat, maar wanneer.

Wat niet zichtbaar is, is de 'zwammige' aangroei van lood en loodoxide op de platen bij snel laden met hogere stromen. Dit betekent slijtage voor de accu. Is de accu eenmaal 'vol' (bij ca. 13,8V), dan wordt alle stroom omgezet in elektrolyse van het zwavelzuur, ontstaat er een hogere zwavelzuur concentratie, die sulfatering weer bevorderd.

Ja, een eigen paneeltje met simpele regelaar om de bijboot accu te laden, zou een prima oplossing zijn, maar heeft TS ruimte voor een een dergelijke installatie?

Saeftinghe en ik gaan de strijd aan met Albert 45 om de langste posts :woohoo:
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 02 mei 2015 18:42 #621573

Weer ben ik het grootste deel met je eens.
Het is zeker niet de vraag OF de accu´s kapot gaan, maar wanneer.
Wanneer dat "wanneer" één jaar is, dan is dat behoorlijk slecht.
Wanneer het 10 jaar wordt vind ik dat redelijk normaal.
Niets heeft immers het eeuwige le4ven. Helaas ikzelf ook niet.

En daar gaat eigenlijk het interpretatie verschil over.

Mogelijk ga ik er ten onrechte van uit dat iedereen vanzelfsprekend goed op z´n spullen let.
Met het aantal keeren dat ik het heb zien misgaan zou ik eigenlijk heel wat minder optimistisch moeten zijn.

De theoretische stelling dat de stroom zich gelijk verdeelt zal inderdaad zeldzaam zijn. Dat geef ik ook aan in m´n voorbeeldje, die 1,3 en 0,7.
Bij "gelijke" accu´s zal dat ergens bij 1,01 en 0,99 liggen. En zal tijdstip "wanneer" vele jaren later zijn dan bij dat grotere verschil
Ik heb de gewoonte om te meten wat er te meten valt.
De drie accu´s bij mij aan boord hebben vrijwel gelijke lengte bedrading.
Theoretisch zou ik alle drie gelijk moeten meten, dat is niet het geval.
Die stromen, zowel laad en ontlaad stroom verschillen per meting en per accu.
Maar wanneer ik middel komt het aardig gelijk uit.
Ik wijt dat aan het niet precies gelijk zijn van het vloeistofniveau na bijvullen. Gemiddeld zal het wel gelijk zijn.
Dit bevestigde je in een andere post.

Ook ben ik met je eens dat de laadstroom niet al te hoog mag zijn bij lood accu´s.
Zeker niet bij GEL of AGM. Bij vloeistof kun je nog ingrijpen door bij te vullen.
Bij onderhoudsvrij, Gel en AGM ben je kwijt wat er uit ontsnapt.
Dit is dan ook de reden dat ik voor die instalatie op dat huisje voor vloeistf gekozen heb. Lithium is niet aan de orde vanwege de prijs.

Ook zal ik nooit gebruik maken van die opgevoerde regelaars die nogal eens een generator te warm laten worden en veel te snel laden dan goed is voor de accu.
Daarom is die AAN - UIT regelaar die ik voor m´n molentje heb gemaakt op 13,7 volt gesteld en niet op 14 volt.
De zonpanelen stoppen bij 14,2, soms op 14,3 en na een uurtje zakt dat naar 13,5.
Ik denk dat dit een prima uitvoering is. De accu´s gaan in elk geval veel langer mee dan wat ik in mijn omgeving zie. Ik moet wel regelmatig bijvullen.

Het gebeurt ook wel dat er iemand anders accu aan de mijne gekoppeld wordt omdat ze leeg gestart zijn.
Te weinig om een goed onderbouwde mening te vormen over de schade die kan ontstaan.

Uit ervaring en beredenering kom ik toch weer tot de conclusie dat het exact gelijk zijn van parallel wel iets is om naar te streven, maar dat het lang niet zo zwaar als nadeel weegt als altijd gesteld wordt.
Ik denk zelfs dat het te herleiden is tot een wat afwijkende cel in één van de parallel geschakelde accu´s, niet nauwkeurig bijvullen zou een reden kunnen zijn en dat is dan weer een serieprobleem waardoor de interne weerstand van één accu iets anders is en de stroom dus niet helemaal evenredig verdeeld wordt.
Dat verklaard ook de wisselende stromen die ik per accu meet, ik meen daar een zekere relatie in te zien met het bijvullen van de vloeistof.
Er zijn nog te weinig metingen om daar een opinie over te kunnen vormen.

Een experiment ligt mogelijk in´t verschiet. Voor die panelen van dat huisje heb ik dezelfde accu´s als aan boord besteld, maar er zijn ook kleinere accu´s aanwezig die een jaar of zes oud zijn.
Eens kijken of ik die parallel kan zetten met mijn huidige accu´s en kijken wat er gebeurt.
De nieuwe zet ik dan aan boord. Dat zal dan wel m´n laatste set worden.

En bij verschil tussen theorie en praktijk ben ik de mening toegedaan dat de praktijk in zo´n geval gelijk heeft en bij de theorie iets vergeten is of verkeerd geintrepeteerd.

Peper, die pepertjes in je plaatje worden door de eigenaar van dat huisje gekweekt, met nog een hoop andere dingen. De man experimenteert met allerlei agrarische dingen.
Ik probeer daar wat van te leren, voor ´t geval het nodig zou zijn om in de toekomst echt helemaal zelf voorzienend te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 02 mei 2015 18:48 #621575

Ha
:cheer: volgens mij heb ik de langste post :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 02 mei 2015 20:42 #621605

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Saeftinghe schreef :

snip 8-- Een willekeurige spanningsbron, pak weg de generator, die bij stationair toerental niet meer dan zo´n 12,5 a 13 volt genereert.


Ik merk dit bij mijn motor in ieder geval niet,
met stationair toerental gaat de spanning van mijn alternator na verloop van tijd tot aan de 14,4 V.
Ook de alternator van mijn auto geeft hetzelfde te zien.
Dit gebeurd bij goed geladen start accu na ongeveer 10 a 15 minuten.
Het kan zijn dat dit te maken heeft dat mijn motor recent is, maar ik denk dat de meeste motoren van pakweg minder dan 10 jaar oud hetzelfde beeld zullen geven.
Tenzij de accu half leeg is, zullen ze na korte tijd zeg 15 minuten tegen de 14,4 V zitten.
Graag verneem ik of deze situatie bij mij een uitzondering dan wel de regel is.

Voor het laden van de extra accu van de bijboot, zou ik een extra scheidingsdiode of laadrelais aanraden. Misschien nog liever de scheidingsdiode, omdat er dan ook geen sprake is van parallel schakelen van accu's.
Maar zoals je aangeeft heb je eer een laadrelais bijgekregen en kan je dat perfect hiervoor gebruiken.

Waar ik over twijfel:
- Wat gebeurt er als alleen het zonnepaneel bijlaadt, in de situatie dat de bijboot accu bijna leeg is, de service accu bv nog 13,5 V geeft. Gaat de bijbootaccu dan m'n serviceaccu leegtrekken op het moment dat het zonnepaneel 14,x volt geeft, en dus de accuscheider "open" gaat?


Als ik de uitleg van een laadrelais juist heb gelezen, sluit deze de bijboot-accu aan zodra de spanning over de primaire accu een bepaalde waarde bereikt. Dan gaat de bijboot-accu laden, en hierdoor zakt de spanning. De meeste stroom gaat nu naar de bijboot-accu, gaat de primaire accu ook stroom gaan leveren dan zakt de spanning hierover (redelijk snel) tot onder de 13,5V en gaat het relais terug open. En laad alleen de primaire accu.
Je kunt dit zelf nameten met een multimeter.

- ik heb ergens opgepikt dat laders bij 2 parallel geschakelde accu's aangesloten moeten worden op de plus van accu 1 , en op de min van accu 2, is dat echt zo? Gezien de dikke kabel tussen de accu's zou dat toch niet uit moeten maken?

Dit heb ik ook in op verschillende plaatsen gelezen, en de uitleg hiervan is wel begrijpelijk.
Maar dit is vooral van belang voor permanent parallel geschakelde accu's die in feite 1 accubank vormen. Voor jou toepassing is dit niet van belang.

- ook heb ik ergens opgepikt dat je bij parallel geschakelde accu's, gelijke accu's moet hebben, anders gaat 1 accu hard achteruit. Wordt dat veroorzaakt bij laden (zoals in beoogde set up), of bij belasting van ongelijke accu's? (Niet het geval in beoogde set up)

Ook dit wel belangrijk voor accu's die deel uitmaken van een accubank, niet voor de toepassing die jij wil. ( omdat anders 1 van de accu's van de accubank meer zal moeten werken als de andere, en daardoor sneller verslijt. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 02 mei 2015 21:02 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 02 mei 2015 22:41 #621628

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ff checken of ik het (half snap)

Bij laden van 2 verschillende accu's wordt 1 meer/sneller geladen door verschil in weerstand.
Wat ik niet snap, als de accu' met de minste weerstand als eerste is opgeladen, dan zal de weerstand van die accu toch toenemen, en daarmee het verschil in weerstand opheffen, zodat de 2e accu het verschil kan bijlopen?...of is mijn aanname dat een volle accu meer weerstand heeft dan een lege verkeerd?

Klopt het dat een bijkomend probleem van parralel geschakelde accu's ook een probleem bij ontladen is omdat een slechtere/kleinere accu sneller een lagere spanning zal hebben dan het sterkere broertje, en dientengevolge het sterkere broertje naar beneden zal trekken?

Ik ben nog niet bij de oplossing, behalve een apart zonnepaneel (geen optie), maar leer wel weer wat bij :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 07:28 #621643

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@ Ejob: En jij vond jouw posts lang... B) Ik heb de indruk dat je meer krijgt dan waarom je vroeg.

Je kunt 2 accu's voor korte tijd parallel schakelen voor een belasting (zoals bij het starten van een auto met startkabels). Ze moeten dan apart van elkaar weer worden geladen.

De inwendige weerstand van een accu hangt onder meer af van de concentratie van zwavelzuur in het elektrolyt. Hoe hoger de concentratie van zwavelzuur des te meer geladen ionen zich in het zwavelzuur bevinden, des te lager de inwendige weerstand van de accu. Echter naarmate de concentratie toeneemt, neemt ook de (laad)spanning toe, met als gevolg dat de laadstroom bij een bijna volle accu wel iets hoger is. Dit is niet heel erg veel.

Een kleinere accu (lagere capaciteit in Ah) zal sneller leeg zijn en daardoor daalt de spanning sneller en zullen de platen ook sneller sulfateren. Dit lood sulfaat op de platen is isolerend en de inwendige weerstand neemt dan toe. Door de sneller dalende spanning van de kleine accu, zal de grotere accu het overnemen en als de spanning van de grotere accu hoger is dan die van de kleine accu zal de grote accu zich ontladen in de kleine. De kleinere accu wordt intensiever gebruikt dan de grote en zal dus ook meer slijten (lees sulfateren). De stroom uit de grote accu loopt dan wel door de kleine accu heen, maar zal deze door het sulfateren van de platen niet of nauwelijks laden. Je bent die energie dan gewoon kwijt en deze wordt omgezet naar warmte.

Je hoeft geen extra zonnepaneel met lader op je boot te nemen voor deze extra accu. Je kunt 2 laadregelaars op 1 zonnepaneel aansluiten en via die laadregelaars de bijbehorende accu's veilig opladen. De laadregelaar, zelfs de meest simpele, houdt rekening met de ladingstoestand en capaciteit van de accu. Er gaat dan wel minder lading naar elke afzonderlijke accu toe (dat vindt ook plaats als de zon wat minder schijnt!), maar de verdeling van die lading blijft veilig en zal de accu's niet extra doen verslijten zoals mogelijk is bij een 'knalharde' parallel schakeling. Daarom kun je de accu voor je ebbm beter niet als extra service accu gebruiken, want dan staat deze wel parallel en ook nog parallel aan een veel grotere accu... Volgens de wet van Murphy is de ebbm accu dan leeg op het moment dat je deze juist nodig hebt. :evil:

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 09:51 #621692

Uhmmm.... volgens mij is interne weerstand slechts een deel van het verhaal, want als de spanning van een accu oploopt zal die toch minder stroom trekken, waardoor de mindere accu met lagere spanning meer stroom krijgt?
I=U/R -> hogere accu spanning, (delta) U kleiner -> I kleiner, of verandert R dan weer?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 03 mei 2015 10:01 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 10:25 #621706

twee regelaars op 1 zonnepaneel Peper?
dat zouden lijkt mij dan geen mppt types moeten zijn. dat kan niet goed gaan qua regelen, toch?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 11:51 #621729

Tony,

Een generator dient geen of zeer weinig stroom te leveren bij stationait RPM.
De reden; De door generator geleverde stroom moet opgeteld worden bij de startmotorstroom plus de verliezen in dit proces.

Dat zou kunnen betekeenen dat er een zwaardere startmotor nodig is.
Of dat de startmotor niet snel genoeg kan rond draaien, wat de stroom zéér sterk doet stijgen.

Is er, pakweg 500 RPM nodig om de motor te starten, en het stationair RPM is (te) hoog afgesteld op, zeg, 900 RPM, dan heb je geen probleem, maar is het minimum toerental wat (te) hoog afgesteld.
Bij mij heb ik een enkele keer alarm omdat de generator niet levert op stationair RPM.
Even een beetje gas en de generator wordt bekrachtigd, RPM stationair met 20 verhogen zou dit verhelpen.

Een startmotor die niet kan draaien, te kleine startmotor in combinatie met een wat zwakke accu en/of een geblokkeerde motor, geeft een kortsluiting.
Probeer niet door te starten met je auto in de versnelling en op de handrem.
Hieraan gaat je startmotor eraan met risico op brand.

Een generator levert z´n maximale stroom bij ongeveer 1500RPM. Meer toeren levert geen hogere stroom. (verzadiging van magneetvelden, hierover kan Peper of Roos veel meer vertellen)
Van stationair, pakweg zo´n 700 RPM tot 1500 RPM gaat de stroom zeer steil omhoog.


Stroom gaat ALTIJD van eeen hogere spanning naar een lagere, De hoeveelheid wordt bepaald door het spanningsverschil. En dit wordt weer door andere oorzaken bepaald.
Een accu geeft meer tegenspanning wanneer hij hoger geladen is en de inwendige weerstand verandert ook, De chemie van het zuur.
Dat heeft Peper al beschreven.


Verder ben ik van mening dat de meningen van Peper en Saeftinghe niet zo tegenstrijdig zijn.
Er is wel wat verschil in de waarde die de één geeft aan een eigenschap dan de ander.
We zijn het echt wel eens dat alles zo veel als mogelijk gelijk moet zijn bij parallel geschakelde accu´s.
Maar de één beoordeelt het wat anders dan de ander.
Ik denk dat het best wel meevalt bij zo nu en dan een andere capaciteit accu parallel te laden. Permanent parallel schakelen dien je te vermijden, maar een Kleinere accu kun je best laden uit de (veel) grotere. Bij voorkeur met een diode er tussen.
Mijn batterijtjes voor zaklampjes en multimetertjes worden gewoon uit de hoofdaccu geladen.
En dat is echt een behoorlijk verschil in capaciteit. En het heeft al decenia lang geen enkel probleem opgeleverd.
De hoofdaccu ziet dit gewoon als verbruikers.
Ik zal zeker niet proberen m´n motor te starten met een heleboel 1,2V batterijtjes in serie/parallel schakeling.

Peper heeft veel meer oog voor de chemie binnen de accu, ik kijk veel meer naar de praktische dingen, zoals wat is er voorhanden waarmee ik het problem kan oplossen.

Zoals twee dagen terug.
iemand ankerde een beetje kort op een bank, tij kentert en hij komt helemaal plat op de bank te liggen.
Bij vloed is hij weer vrij, geen zichtbare schade. (Hij had waarschijnlijk geen vloeistof accu´s)
Hij gaat aan de steiger en plugt in, de aardlek tript en blijft trippen. Vermoedelijk wat (zout) bilge water in de bedrading.
Goede raad hoeft niet duur te zijn.
Draden los en proberen.
We kunnen de storing lokaliseren, maar het is 1 mei alle winkels dicht.
Hij moet weg (vliegreis) dus maak ik iets dat werkt, maar dat zeker niet het ideale is. Met spullen die beschikbaar zijn. (Roeien met de riemen die je hebt)
Maar het werkt voor de tijd die nodig is om het echt in orde te brengen.
Laat ik zeggen dat het niet de schoonheids prijs verdient.
Binnekort is hij terug, laat ik hopen dat niemand het ziet in die tijd vóór het goed gedaan wordt.

:cheer: Heb ik nu weer de langste :laugh:
Laatst bewerkt: 03 mei 2015 12:51 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 13:10 #621771

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@ captain koek:
Stijgen van de accuspanning doet de stroom dalen en daarmee daalt ook de spanning over de inwendige weerstand, waardoor de stroom weer toeneemt enzovoort tot er een nieuwe balans is ontstaan.
En ja, als de concentratie van het zwavelzuur toeneemt bij het laden, komen er meer vrije geladen ionen beschikbaar waardoor de inwendige weerstand weer afneemt.
Er zijn ongeveer 4 mechanismen in actie bij het laden van een accu en dan hebben we het nog niet over de temperatuur gehad... Het is heel complex.

@ roozeboos:
In mijn zoektocht naar boosters en omvormers hebben alle mppt-laders een ic met een 'undervoltage lock out system'. Dat wil zeggen indien het paneel niet voldoende vermogen kan leveren, stopt het oscilleren en wordt de accu niet geladen. Bij pwm laders gebeurt precies hetzelfde, de duty cycle wordt 0 en er loopt geen stroom naar de accu. Indien een installatie met 1 paneel onvoldoende aanbiedt om 2 accu's te laden, stopt het systeem (iets wat het met 1 regelaar en 1 accu ook zou doen als er minder zon op het paneel valt) en worden de accu's geladen met wat het paneel 'nog kan krijgen'. Een mppt regelaar zet daarbij stroom om in spanning (boost regeling) of spanning om in stroom (buck regeling). Hierbij wordt de laadtoestand van de accu en de daarmee verbonden spanning nauwkeurig in het optimum gevolgd.
Er kan zowel een mppt regelaar worden gebruikt als een pwm regelaar worden gebruikt. Ik kan geen bespiegelingen doen over een eventuele rendementstoename van de ene installatie boven de andere. Het zal wel een paar % schelen en daarmee ook €uri schelen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 13:58 #621789

ik doelde niet op de uitgang, maar op de ingangen. een mppt regelaar belast volgens mij de paneel op de meest optimale manier. Wanneer je twee regelaars op 1 paneel zet gaat het dan mis, omdat ze allebei het meest optimale punt gaan zoeken en dat gaat nooit precies tegelijk natuurlijk. het lijkt me dat dit behoorlijk gaat schommelen.
maar wellicht zit ik ernaast, en gaat het wel goed.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 14:43 #621806

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Je zit wel goed! Er zal ook wel een regelaar zijn die de voorkeur krijgt, maar het is de 'undervoltage lock out' die bepaalt of de regelaar iets gaat doorlaten. Daarna zal de regelaar zoeken naar het maximal power point van het paneel. Dat is geen continu proces, maar gaat met een interval. Tussen de intervallen moet de regelaar het doen met het aangeboden vermogen. Levert het paneel al vermogen naar een andere accu, dan verschuift het maximal power point en zal de regelaar zich hierop instellen.
Het is goed mogelijk dat dit schommelt, maar dat mag op de lange duur in de verdeling van de lading en de scheiding van de accu's niets uitmaken. Het is met name de scheiding van de accu's waar het hier om gaat. Een pwm regelaar doet dit op dezelfde wijze.
Heel mooi zou zijn een mppt regelaar met 2 uitgangen voor 2 verschillende accu's, maar ik weet niet of die wel bestaan.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 16:26 #621832

Saeftinghe schreef :
Tony,

Stroom gaat ALTIJD van eeen hogere spanning naar een lagere, De hoeveelheid wordt bepaald door het spanningsverschil. En dit wordt weer door andere oorzaken bepaald.

Ja zo kan ik ook lange postings krijgen.
Even de fabeltjeskrant kopieren :-)

Gelukkig gaat er ook stroom van lagere naar hogere spanning, anders zou het toch echt wel een keertje op zijn.
Dus dat altijd zou ik maar veel kleiner schrijven! En liever weg halen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 16:55 #621843

Paradyske,

Leg eens uit met onderbouwde argumenten, dat zou helpen om het te begrijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 17:07 #621847

In een schakelende voeding (boost) loopt in de spoel, de stroom in de vrijloopfase van laag naar hoog.
In een accu/batterij loopt de stroom van de min naar de plus.
In een transformator (secundaire zijde) ook.
In een zonnepaneel, idem dito.

Kortom, in alles waar elektrische energie uit komt :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 03 mei 2015 17:08 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 17:20 #621852

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ok...een extra laadregelaar aan m'n paneeltje knopen zie ik wel zitten.
Hoe gaat dat werken als ik de ebbm accu loskoppen? Gaat die regelaar dan niet volledig van het pad?


Dan heb ik wel een situatie waarin ik de ebbm accu niet op motor of acculader kan laden. Evt op lossen door met een schakelaar tijdelijk parallel op de service accu's te plaatsen lijkt me.(wanneer ik snel wil laden)

Even een andere gekke gedachte:

Wat als op de (2e) zp regelaar van de ebbm, niet het zonnepaneel als input wordt aangesloten, maar mijn service accu's, en daarmee acculader/dynamo, aanwezige zp laadregelaar. Dan wordt op het moment dat de ebbm accu vol is "verbinding verbroken" met de service accu's en is de boel netjes gescheiden toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 17:24 #621858

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Peper schreef :
@ Ejob: En jij vond jouw posts lang... B) Ik heb de indruk dat je meer krijgt dan waarom je vroeg.

Nou idd:). Maar fijn, ik leer hard bij hier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 17:32 #621860

Paradyske,

Ik kan je logica niet volgen.
Beweer je nu echt dat het water van een rivier tegen de berg op stroomt?

Dat water komt daar door eerst verdamping en daarna condensatie, waarna het weer naar beneden stroomt door de zwaartekracht.
Er komt energie van buiten af in die dit circuit veroorzaakt.

Bij electra is dat niet echt anders.
IN de accu vindt chemie plaats die het spul aandrijft, dus gewoon van hoog naar laag, naar mijn mening.
Maar ik denk dat een discussie hierover ver van het onderwerp van dit draadje ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 17:35 #621861

Ejob,

Die accu loskoppelen is niet anders dan een verbruiker uitzetten.
Het zal zeker wat gevolgen hebben, de stroom die niet meer naar die "gebruiker" gaat komt beschikbaar voor iets anders.
In dit geval voor het wat meer laden van de andere accu´s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 17:44 #621864

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Saeftinghe schreef :
Ejob,

Die accu loskoppelen is niet anders dan een verbruiker uitzetten.
Het zal zeker wat gevolgen hebben, de stroom die niet meer naar die "gebruiker" gaat komt beschikbaar voor iets anders.
In dit geval voor het wat meer laden van de andere accu´s.

Ik bedoelde loskoppelen van de ebbm accu van de laadregelaar.
Dan "denkt" die laad regelaar toch dat er een accu met 0v spanning aanhangt, en gaat deze proberen te laden. (Ergens gelezen dat die laadregleaars daar kapot van gaan)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 17:55 #621869

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Overigens...vandaag na inspectie van m'n installatie ontdekt dat mijn start accu niet aan de victron phoenix compact multi hangt. (Ik blijk 2 dynamo's op m'n motor te hebben, tenminste dat maak ik er van :))
Net in de manual ontdekt dst in die machine een slotje zit voor een startaccu, slechts 4a, maar dat zou ook een optie zijn.

Ik haal uit de manual echter niet uit de manual hoe de victron omgaat met laden via dat slot.
Iemand bekend met deze victron? Laadt hij eerst de accu op het "start accu slot", volgens dezelfde intilligente manier als de service accu's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu elektromotor bijboot opladen 03 mei 2015 17:55 #621870

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ejob schreef :
Ok...een extra laadregelaar aan m'n paneeltje knopen zie ik wel zitten.
Hoe gaat dat werken als ik de ebbm accu loskoppen? Gaat die regelaar dan niet volledig van het pad?
Nee die regelaar heeft een beveiliging op de eind laadspanning. Als die wordt bereikt schakelt de regelaar af. Het loskoppelen van de accu levert meteen het bereiken van die eind laadspanning op.
Ejob schreef :
Dan heb ik wel een situatie waarin ik de ebbm accu niet op motor of acculader kan laden. Evt op lossen door met een schakelaar tijdelijk parallel op de service accu's te plaatsen lijkt me.(wanneer ik snel wil laden)
Ik voorspel je dat je daarmee een accu kapot gaat maken. Die schakelaar vergeet je ooit open te zetten, de aansluitkabels van de accu maken een keer kortsluiting, de lege accu vormt een kortsluiting voor de al wat vollere accu en nog een paar andere voorvallen.
Ejob schreef :
Even een andere gekke gedachte:

Wat als op de (2e) zp regelaar van de ebbm, niet het zonnepaneel als input wordt aangesloten, maar mijn service accu's, en daarmee acculader/dynamo, aanwezige zp laadregelaar. Dan wordt op het moment dat de ebbm accu vol is "verbinding verbroken" met de service accu's en is de boel netjes gescheiden toch?
Kan ik van hieruit niets van zeggen, want ik ken de installatie niet goed genoeg. Ik kan je wel zeggen dat de meeste zonnepanelen een nominaal spanning hebben van 17V in het maximum power point. Dat haalt je accu met lader en dynamo niet. Ik verwacht dat er niets wordt geladen. Als je het een keer gaat proberen, laat ons het resultaat dan eens weten, het is een interessant experiment.
Groeten Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 03 mei 2015 17:56 door Peper. Reden: css foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl