Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aansluiten Evolution stuurautomaat

Aansluiten Evolution stuurautomaat 14 sept 2015 18:59 #662012

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16933
We hebben ook de aanschaf van een nieuwe Raymarine Evo 100 stuurautomaat in de planning
en meteen ook vraagtekens of dat het allemaal wel goed aangesloten kan worden, ik heb een setupje gemaakt met een verzoek aan jullie om commentaar en advies!
De Shipmodule mux maakt geen vertaalslag van nmea 0183 naar seatalk maar misschien kan ik alle berichten via een Actisense NGW 1 STNG laten lopen richting de SeatalkNG stuurautomaat en weer terug natuurlijk!
Ik vraag me af ten eerste natuurlijk: gaat dit werken zo?
Kan die Actisense ook de gecombineerde info van de mux omzetten naar de stuurautomaat èn de info van de automaat weer retour via de nmea in en uitgang van de mux?
Kan die Actisense dat allemaal ook nog op hoge snelheid van 38400?
Linkje naar de Actisense:
www.raymarine-shop.nl/Actisens...-2000-naar-DeviceNet
Grz,
Holtere


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 14 sept 2015 19:07 #662028

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
De ST60(?) Tridata en Wind geven SEATALK, ik zou die op de SEATALK van de EVO100 aansluiten.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 14 sept 2015 20:38 #662143

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16933
De Evo lust geen seatalk. Alleen SeatalkNG!
Er moet dus wat tussen :huh:

Grz,
Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 14 sept 2015 20:56 #662156

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
holtere schreef :
De Evo lust geen seatalk. Alleen SeatalkNG!
Er moet dus wat tussen :huh:

Grz,
Holtere

Volgens het plaatje gebruik je een ST - STng converter... dus geen probleem

Heeft de plotter N2K?

Bgrds, Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 14 sept 2015 23:18 #662203

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Het schema klopt niet. Je moet feitelijk drie datanetwerkjes maken en aan elkaar knopen:
Seatalk ng
Seatalk 1
NMEA0183

Deze hussel je nu door elkaar!

Het Seatalk ng deel wordt gevormd door de EV100, de P70 en de sensormodule. Deze koppel je allen met witte spur kabels aan de blauwe backbone. Ook de rode voedingskabel komt op de backbone.

Door middel van de Raymarine ST-STng converter koppel je het Seatalk ng net aan het Seatalk 1 net (gele aansluiting). Dit laatste bestaat uit je ST60 instrumenten en je plotter.

Door middel van de mux (?) koppel je het Seatalk1 net aan het NMEA0183 net. Hierin zitten onder meer je marifoon en GPS. Als de mux niet vertaalt dan moet je daarvoor nog een aparte Seatalk1-NMEA0183 converter kopen.

In mijn draadje over de Evolution stuurautomaat vind je het schema zoals ik gebruikt heb.
Edit: dit plaatje dus
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 14 sept 2015 23:26 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 15 sept 2015 09:15 #662279

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16933
Heeft de plotter N2K?
Ja, Inderdaad, de Garmin 721 heeft nmea 0183 op 4800 of 38400 èn nmea 2000!

@Ilcigno:
Ja, ik heb je schema wel goed bekeken maar ik wil graag gebruik maken van de mux pc/wifi mogelijkheden en ik hoop eigenlijk dat het zo gemakkelijker kon :huh:

Ik had overigens wat fouten in het schema! o.a. een seatalk-converter getekend i.p.v. de standaard meegeleverde backbone-set van de stuurautomaat!
De Actisense heeft een nmea ingang èn uitgang converteert heen en weer naar nmea 2000. D.m.v. een meegeleverd kabeltje passend op de backbone van seatalkNG.

Gps geeft 0183 naar mux
Ais geeft 0183 naar mux
ST 60 geeft Seatalk 1 naar de mux
Garmin plotter geeft 0183 naar mux
De evolutionset geeft d.m.v. de Actisense geconverteerde SeatalkNG als nmea 0183 naar de mux.
De mux geeft nmea retour naar USB / wifi.
De mux geeft nmea retour naar plotter.
De mux geeft nmea retour dan conversie d.m.v Actisense en als SeatalkNG naar de Evolutionset.

Breek m'n kop erover.. :silly: maar zo zou dat toch moeten kunnen?

Grz,
Holtere

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 15 sept 2015 09:20 #662286

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16933
Ik heb met Actisense gemaild en dit kreeg ik terug:

Actisense Tech Support replied:
Hi Holtere
Your understanding of how the NGW-1 works is correct, it will convert NMEA 0183 data to NMEA 2000 (and vice versa).
The baud rate the NGW-1 communicates at can be changed from 4800 to 38400 using our freely available NMEA Reader:
actisense.com/products/actisen...eader-eblreader.html
If the reason you need to change the baud rate to 38400 is because you need to translate AIS data then this cannot be achieved by simply changing the baud rate. To convert AIS data you will either need to install the AIS firmware on your NGW-1-STNG or you will need to purchase an NGW-1-ISO-AIS with an STNG-A06045 adaptor cable.
NMEA 2000 and SeaTalkNG use the same data but different connectors, so the STNG-A06045 adaptor cable (which is included in the box with the NGW-1-STNG) is just a cable that simply changes the physical connection type.
Please refer to the NGW-1 Conversion List for details of all conversions that can be performed by the NGW-1 (and just as importantly those that cannot). The latest conversion list can be downloaded here:
actisense.com/products/nmea-20.../downloads-ngw1.html
Notice there are two conversion lists, one for the standard firmware, and one for the AIS firmware.
As an extra note:
If you want to use the NGW-1 with NMEA 0183 waypoint names, they have to be purely numeric – e.g. a valid waypoint name is “73”, an invalid name is “waypoint 73” in order for the NGW-1 to correctly convert it to NMEA 2000. This is because NMEA 2000 waypoint names can only be numeric (at their lowest level). Converting NMEA 2000 waypoint names to NMEA 0183 is simple as they will automatically use the numeric value defined in NMEA 2000.
All of the “next waypoint” data is converted (via APB and RMB) by the NGW-1 but a full waypoint list transfer is currently not (as WPL is not supported). We have received a number of reports from NGW-1 customers and UK Raymarine engineers that the NGW-1 works well with their Evolution autopilot.
Best Regards,
Owen Vachell
Actisense Tech Support
________________________________________
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 15 sept 2015 09:55 #662294

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
holtere schreef :
Heeft de plotter N2K?
Ja, Inderdaad, de Garmin 721 heeft nmea 0183 op 4800 of 38400 èn nmea 2000!

@Ilcigno:
Ja, ik heb je schema wel goed bekeken maar ik wil graag gebruik maken van de mux pc/wifi mogelijkheden en ik hoop eigenlijk dat het zo gemakkelijker kon :huh:

Ik had overigens wat fouten in het schema! o.a. een seatalk-converter getekend i.p.v. de standaard meegeleverde backbone-set van de stuurautomaat!
De Actisense heeft een nmea ingang èn uitgang converteert heen en weer naar nmea 2000. D.m.v. een meegeleverd kabeltje passend op de backbone van seatalkNG.

Gps geeft 0183 naar mux
Ais geeft 0183 naar mux
ST 60 geeft Seatalk 1 naar de mux
Garmin plotter geeft 0183 naar mux
De evolutionset geeft d.m.v. de Actisense geconverteerde SeatalkNG als nmea 0183 naar de mux.
De mux geeft nmea retour naar USB / wifi.
De mux geeft nmea retour naar plotter.
De mux geeft nmea retour dan conversie d.m.v Actisense en als SeatalkNG naar de Evolutionset.

Breek m'n kop erover.. :silly: maar zo zou dat toch moeten kunnen?

Grz,
Holtere

Ik heb het ter test ook zo aangesloten en dat werkt, heb alleen Simrad apparatuur, maar voor het idee maakt dat niet uit.
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 15 sept 2015 09:55 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 15 sept 2015 10:06 #662300

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Misschien even handig om alle types van devices te geven:

1) Plotter kan je beter gelijk in NMEA2000 netwerk hangen
2) Ik kan niet in de handleding vinden of Garmin 721 Nmea0183 / Nmea2000 data bridged..
- Een bridge is een ingebouwde nmea0183/nmea2000 converter
3) Seatalk via ST-STng converter aansluiten

Wat is dat links van je VHF?

Bgrds, Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 15 sept 2015 10:28 #662309

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16933
Links van de VHF (Ray 54E) is een GPS. (oudje, MLR M2 2008)
Ais is een Digital Yacht Ait 1000 transponder
Plotter is een Garmin 721
Raymarine ST60+ log en wind.
1) Plotter kan je beter gelijk in NMEA2000 netwerk hangen
Misschien wel, dattie nmea 2000 had was had ik niet bij stilgestaan...maar als die het zo ook doet, die aansluitingen van Raymarine voor de backbone zijn niet echt gratis!
Ik kan niet in de handleding vinden of Garmin 721 Nmea0183 / Nmea2000 data bridged..
Geen idee, iemand anders misschien?
Seatalk via ST-STng converter aansluiten
Is 130 euri's extra voor de converter. Doet de mux toch al?

@ Gregor,
Dus jij gebruikt ook een Actisense voor de koppeling van nmea 0183 naar SeatalkNG?

Grz,
Holtere
Laatst bewerkt: 15 sept 2015 10:38 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 15 sept 2015 11:01 #662318

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
holtere schreef :
@ Gregor,
Dus jij gebruikt ook een Actisense voor de koppeling van nmea 0183 naar SeatalkNG?

Grz,
Holtere
Uitgang mux (=NMEA 0183) naar de Actisense-ingang; zo kan de Evo op de wind sturen. Ik laat de Actisense geen data leveren aan de MUX, was niet nodig.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 19 okt 2015 17:32 #674119

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16933
De nieuwe EVO stuurautomaat net gemonteerd en een en ander aan instellingen gedaan, ook de dockside wizzard natuurlijk.
Alles lijkt goed te werken: sturen, overstag.....maaaar de 10 graden ineens-knop doet niets (links noch rechts):huh: Intussen wat rondjes gevaren en een tochtje van ruim een uur maar niets?

Ben ik iets vergeten in te stellen?

grz,
Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 19 okt 2015 18:46 #674159

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Nee, je kunt volgens mij niets instellen dat de 10 graden knop uitschakelt. Weet je zeker dat die echt niets doen? Ik had in eerste instantie ook zo'n ervaring, omdat de ST-2000 zeer abrupt de boot 10 graden omgooide. De EVO doet dat echter veel gelijkmatiger, veel meer zoals je zelf ook zou sturen, bijna ongemerkt verlegt hij van koers. Kortom, doet hij echt niets, dan is de P70 unit niet in orde. Maar lijkt het of er niets gebeurt, maar stuurt hij wel 10 graden om dan doet hij het prima.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 19 okt 2015 19:03 #674163

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Knoppen doen niks, dus geen verschil op display? Zit de frontplaat er goed op...en werkt het zonder?

Anders waarschijnlijk omwisselen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 19 okt 2015 19:04 #674164

Heeft al jou raymarine app. Ook de nieuwste software updates.
Ik had wat comunicatie problemen. Na de update (acu, 100 en p70) was dit weg.
Thomass
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 19 okt 2015 19:05 #674167

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16933
mmmhh verdorie,
Dat laatste tochtje was meteen naar de winterstalling en de boot staat nu hoog en droog..
Voor mijn gevoel deed ie echt niets. De "hard-over time" heb ik naar schatting ingesteld op 5, dat leek me redelijk. misschien als dat te langzaam is dat dit ook effect heeft op de 10 graden knop?
Tis een First 31,7?

grz,
Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 19 okt 2015 19:11 #674170

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
De ingestelde HOT maakt niet uit, 10 graden is 10 graden. Op het droge gewoon even proberen, als de drive beweegt bij +10 of -10 is het zeer waarschijnlijk gewoon OK. Doet de drive dan helemaal niets dan is er meer aan de hand.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 19 okt 2015 19:21 #674174

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16933
Dan ben ik er bang voor.... :huh:
Ik zal de instellingen nog eens langslopen en proberen.
In geval van geen reactie toch meer even melden bij de leverancier lijkt me. Over een half jaar praat dat wel moeilijker dan nu!

Edit:
Nee, op het display zag ik ook geen wijzigingen....updaten is natuurlijk handig met een Garmin plotter aan boord. Zal eerst de firmware ook eens noteren!
Laatst bewerkt: 19 okt 2015 19:30 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 19 okt 2015 21:27 #674227

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Als het goed is wordt de set met de laatste firmware geleverd. Voor zover ik weet is er alleen een update geweest voor de EV100 die aan een hydraulische besturing gekoppeld is. Maar de post van Thomss lijkt anders uit te wijzen. Hoe dan ook, dan kan natuurlijk nooit de bediening van de knoppen beïnvloeden.

Heb je de status LED's van de EV-1 en de ACU-100 ook gecontroleerd?

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 19 okt 2015 21:28 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 19 okt 2015 22:30 #674234

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Ligt eraan wanneer aangeschaft is, ik heb 3x EV1, 1x P70 en 3x ACU update uitgevoerd..

Neem aan dat de +1 en -1 wel werkt en andere knopen? Denk daarom bijna dat of de frontplaat er niet goed opzit of misschien werkt echt niet... even frontplaat verwijderen en direct proberen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 20 okt 2015 00:00 #674241

Vraagje... de hot... die stel je in met +10 en +1 toetsen.
Heeft dat wel gewerkt????
Doe even een diagnose via de p70..
Kan je ook de knoppen testen ...

De software (laatste sept '15) = 2.17 voor de p70
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 20 okt 2015 00:02 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 20 okt 2015 06:04 #674251

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16933
De hot heb ik op 5 ingesteld....daar heb ik de + of - niet voor nodig toch?
Diagnose geeft geen bijzonderheden maar vanavond weet ik wel iets meer. Ook even de rand er af klikken en de firmware checken!

grzz,
Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 20 okt 2015 12:55 #674380

holtere schreef :
De hot heb ik op 5 ingesteld....daar heb ik de + of - niet voor nodig toch?
Diagnose geeft geen bijzonderheden maar vanavond weet ik wel iets meer. Ook even de rand er af klikken en de firmware checken!

grzz,
Holtere

Hmm, jij hebt toch geen roerstand terugmelder???
Hoe moet jou Evolution dan weten wat de eindstanden zijn???



en voor het hele verhaal: klik hier

Ik denk dat bij de installatie iets niet helemaal gegaan is zoals het zou moeten,

Thomss
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 20 okt 2015 14:27 #674393

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16933
Nu snap ik hem!
Je kunt deze stap ook overslaan oftewel handmatig ingeven. Die stond op 4,5 en die heb ik op 5 ingesteld (een schatting)
Overigens is het wel zo dat het overstag-commando 1 en 10 tegelijk dus, wèl goed werkt. Aan die knoppen lijkt dus niet zoveel mis te zijn, het is louter dat hij het verrekt om 10 ineens te doen :angry:
Vandaag geen kans gezien om naar de boot te gaan en een en ander te checken...morgen dus

grz,
Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Evolution stuurautomaat 21 okt 2015 14:15 #674779

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16933
Potver...alles werkt :woohoo:
We hadden al twee keer een rondje gevaren van tien minuten, geen beweging in de 10 graden toets.
Daarna volgde een tocht van anderhalf uur naar de winterstalling. Weer geen beweging maar later ook niet meer geprobeerd! Had ik wel moeten doen na een uurtje want blijkbaar moet dat lineraisatieproces voltooid zijn wil die functie tevoorschijn komen. Nu, met de boot op de kant reageert de pilot wel op de toetsen!
Eind goed, al goed!

Dank voor het meedenken,
Holtere
Laatst bewerkt: 21 okt 2015 14:17 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl