Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: welke zekering bij accu?

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 10:56 #674731

Smelt zekeringen lijkt mij vreselijk onhandig.
Je hebt ze (als het goed is) niet dagelijks nodig, de ervaring leert dat ze dan moeilijk te vinden zijn, of de laatste is al gebruikt en geen reserve meer.
En je hebt gereedschap (soms) nodig om ze te wisselen, wat weer een risico voor kortsluiting kan zijn.
Het kost tijd, die je niet altijd hebt, om ze te wisselen.

Zo´n automaat schakelt zeker zo goed en nauwkeuriger de stroom af.
Dit op stroomsterkte door een spoeltje, en ook op temperatuur.

Ze zijn onmiddellijk te resetten, de tijd om er naar toe te gaan is voldoende hiervoor.

Eventueel de storing zoeken kost geen smelt zekeringen, je kunt onbeperkt resetten.
En ook als schakelaar gebruiken!!

En ze kosten maar enkele Euro´s, wat een enorm gewenst iets is in de zeilwereld.

Startmotoren zekeren lijkt me een beetje over de top.
Een paar jaar terug meegemaakt dat twee startmotoren niet wilden draaien.
Daar werkte de bendix als veiligheid, de kunststof delen werden zacht en de contacten verbraken.
Na de eerste werd ik er bij gehaald, de tweede zag ik gebeuren.

De schipper hield de startknop ingedrukt zonder dat de motor kon draaien!!!!!!Wist die man veel.

Of dit door de ontwerper zo gedacht was of een toevalligheid is me nooit duidelijk geworden.

Een ankerlier of boegschroef zullen meestal wat minder stroom trekken dan de startmotor.
Hier zijn prima automaten voor beschikbaar.

Over mijn hoofdschakelaar staan een paar Stotzen, één net wat groter dan het normale verbruik, een tweede kan hieraan parallel komen mocht er een extra grote verbruiker zijn.
De hoofdschakelaar staat af.

Dit werkt al een aantal decennia tot volle tevredenheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 10:59 #674733

Fantastisch al die kennis die weer beschikbaar komt op een simpele vraag.
Uiteindelijk blijkt de vraag dus niet zo simpel.
Vraag me af wat verzekeringen hierover voorschrijven. Als ik alles zo lees monteer ik liever geen zekering tussen accu en startmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 11:06 #674736

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
PvO schreef :
Allemaal leuk die zekeringen met hoge stroom waarden en afschakelgrafieken, maar hebben jullie dan ook berekend of de accu de benodigde stroom (cca) afgezet tegen de tijd wel kan ophoesten en of de bekabeling niet een beperkende factor is?.
De zekering moet juist op de kabel afgestemd worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 11:14 #674739

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Philip schreef :
PvO schreef :
Allemaal leuk die zekeringen met hoge stroom waarden en afschakelgrafieken, maar hebben jullie dan ook berekend of de accu de benodigde stroom (cca) afgezet tegen de tijd wel kan ophoesten en of de bekabeling niet een beperkende factor is?.
De zekering moet juist op de kabel afgestemd worden!
dat is waar, maar vervolgens moet de voedingsbron wel voldoende vermogen hebben om de zekering te doen laten aanspreken, anders is de zekering nutteloos en overbodig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 11:17 #674740

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Saeftinghe schreef :
Eventueel de storing zoeken kost geen smelt zekeringen, je kunt onbeperkt resetten.
En ook als schakelaar gebruiken!!

En ze kosten maar enkele Euro´s, wat een enorm gewenst iets is in de zeilwereld.

Namen en rugnummers graag!
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 11:19 #674741

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
johannesw schreef :
Fantastisch al die kennis die weer beschikbaar komt op een simpele vraag.
Uiteindelijk blijkt de vraag dus niet zo simpel.
Vraag me af wat verzekeringen hierover voorschrijven. Als ik alles zo lees monteer ik liever geen zekering tussen accu en startmotor.
niets is zo eenvoudig als het lijkt, zeker niet hier :whistle:

ik heb zelf een werf gebouwde boot uit 2005, net als mij ouders, beide geen zekering in de startkabels.

zal niet beweren, mits goed uitgevoerd, dat het niet nuttig kan zijn, maar gebruikelijk is het volgens mij niet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 11:39 #674746

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
PvO schreef :
ik heb zelf een werf gebouwde boot uit 2005, net als mij ouders, beide geen zekering in de startkabels.

zal niet beweren, mits goed uitgevoerd, dat het niet nuttig kan zijn, maar gebruikelijk is het volgens mij niet.

Ik denk dat je gelijk hebt.

Ik heb ondertussen het originele "wiring plan" opgediept. De startaccu heeft geen zekering naar de startmotor. Er is geen "overall" zekering, maar elke groep is apart gezekerd.
Af werf gebouwd, Germanischer Lloyd gecertificeerd.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 14:41 #674783

Bedankt voor deze info. Zo heb ik het op mijn boot ook uitgevoerd.
Verschillende groepen gezekerd en inderdaad op basis van draad diameters.

Nog even een opmerking over automatische zekeringen. Handig ja maar je moet ze wel in een paneel monteren. Steekzekeringkastjes zijn wat dat betreft wat handiger te bevestigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 17:26 #674828

Johannesw,

Die zekeringen klik je op een railtje, zo dicht mogelijk bij de accu´s je hebt er maar een paar nodig.


Een voor de bedrading van de accu naar het schakel paneeltje, hier zal iets rond de 25A goed passen.
Wanneer er een (veelal 300W) omvormer aanwezig is zou je 2 x 20A parallel kunnen zetten.
20A voor normaal gebruik en wanneer de omvormer zwaar belast wordt de tweede erbij.
In het paneeltje zal er één zitten voor de bedrading naar elke verbruiker, standaard 6A of 8A.
Op schepen tot een meter of 12 zal dit voldoen

Voor een boegschroef en/of ankerlier zal een 65A automaat meestal wel voldoen.

Wanneer je b.v. 80A wilt hebben, dan is 2 van 40A parallel ook goed.
Je kunt ze mechanisch koppelen zo dat ze beiden tegelijk trippen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 17:38 #674830

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Saeftinghe schreef :
Voor een boegschroef en/of ankerlier zal een 65A automaat meestal wel voldoen.

Moet dan toch een boegschroefje voor een optimistje zijn, want de kleinste Vetus boegschroef (voor bootjes van 5,5 tot 8,5 meter) trekt 200A en moet 125A T gezekerd worden.

www.vetus.com/manoeuvreersyste...ecification_contents
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 17:54 #674835

Saeftinghe schreef :

Wanneer je b.v. 80A wilt hebben, dan is 2 van 40A parallel ook goed.
Je kunt ze mechanisch koppelen zo dat ze beiden tegelijk trippen.

Zekeringen parallel lijkt mij echt een slecht plan. De stroom zal nooit gelijk over de zekeringen verdeeld worden klein verschillen tussen de zekeringen kunnen de verdeling sterk beïnvloeden, het gaat hier om milliohms.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 20:40 #674872

gewelidg topic weer, hoe bouw ik weer zooi in, wat 1x in de 999 jaar nodig zal zijn, maar gegarandeerd weer een hoop topic's gaat opleveren, help mijn motor start niet, als of een slechte hoofdschakelaar op het boordnet nog niet genoeg is.

Zorg dat je plus kabel geen sluiting kan maken met massa, veel makkelijker, betrouwbaarder, zekering niet nodig, want als je plus niet goed ligt heb je dus ZEKER een zekering nodig :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 20:50 #674874

Ja dat kun je wel zeggen, maar dan hebben we dit soort vermakelijke draadjes niet meer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 20:56 #674876

Nachtvlinder schreef :
Ja dat kun je wel zeggen, maar dan hebben we dit soort vermakelijke draadjes niet meer!

3 zekeringen serie/ parallel dan maar :evil:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 21:04 #674880

Is dat weer het nieuwste? Zekeringen parallel schakelen :sick: ?
Jongens toch. Kom op... :angry: ! Schoenmaker, hou je bij de leest :) .

En, inderdaad, hoe krijg je topics gevuld.... :laugh: .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 21 okt 2015 21:05 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 22:10 #674897

Jeroen,

Het één sluit het ander niet uit, je kunt EN goede bedrading hebben EN ze ook nog zekeren.




Die automaten hebben de mogelijkheid om ze mechanisch te verbinden, dat heeft zonder twijfel ergens een reden.
Mogelijk die milliOhms die Kees bedoeld??

Dat men hier het niet kent wil niet zeggen dat het niet toepasbaar of ondeugdelijk is.

Kom op zeg en vertel eens waarom het niet kan. Kijk maar eens goed om je heen bij grotere installatie bedrijven.


Ze zijn ook af fabriek al mechanisch aan elkaar gekoppeld te krijgen.
Ik heb ze in grote Bosch machines wel gezien met 4 aan elkaar.
En Bosch is toch niet de minste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 22:16 #674900

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
Philip schreef :
JohnBerg schreef :
Bij ons zit er, af werf, voor de service accu's zoiets in:

Ik heb bij aanleg van mijn electro ook gekozen. Wisselen zonder dat je gereedschap nodig hebt!
Wellicht niet even goed verkrijgbaar in watersportwinkels maar juist wel in vele winkels buiten de watersport zonder watersport-tax.

Inderdaad heeft ELKE installateur mes-zekeringen type DIN-00 of DIN-01
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 21 okt 2015 22:26 #674903

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
Ik lees van alles en gruwel van de mickey mouse oplossingen.

1e een zekering vanaf de bron is bedoeld als leiding beveiliging en niet tegen overbelasting.

Handige Harry opmerkingen over "je moet zorgen dat de leiding geen sluiting kan maken" zijn regelrechte nonsens.
Tijdens Het fenomeen schavielen, trillen en brand en olie moet een kabel functie behoud proberen te hebben. Als het dan toch, door onvoorziene oorzaken, fout gaat, moet er wel een leiding beveiliging zijn.

Dit houdt dus in dat start motoren ook gewoon gezekerd behoren te zijn en voorzien van een werk/nood schakelaar.

Een mes patroon gaat pas echt stuk bij 3-5x I-nominaal (snel), bij een trage versie is dat 7-9x I-nominaal.

Mespatronen zijn er tot enkele duizenden amperé. mes-zekeringen Type Din-00 gaat tot 160A, type DIN-01 gaat tot 250A etc.

Wij hebben ongeveer 40 schepen onder klasse gebouwd, binnenvaart en zee, allemaal met gezekerde startmotoren.

Het kan dus wél, het werkt dus wél.

Door gasolie kunnen neopreen of rubberen leidingen geheel verteren, en dan nog vast gemaakt met ty-raps op een stalen fundatiebalk, brrrrr.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 okt 2015 22:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 05:14 #674913

Saeftinghe schreef :
Jeroen,

Het één sluit het ander niet uit, je kunt EN goede bedrading hebben EN ze ook nog zekeren.




Die automaten hebben de mogelijkheid om ze mechanisch te verbinden, dat heeft zonder twijfel ergens een reden.
Mogelijk die milliOhms die Kees bedoeld??

Dat men hier het niet kent wil niet zeggen dat het niet toepasbaar of ondeugdelijk is.

Kom op zeg en vertel eens waarom het niet kan. Kijk maar eens goed om je heen bij grotere installatie bedrijven.


Ze zijn ook af fabriek al mechanisch aan elkaar gekoppeld te krijgen.
Ik heb ze in grote Bosch machines wel gezien met 4 aan elkaar.
En Bosch is toch niet de minste.

Sorry Saefthinge voor mijn domme opmerkingen. Zoals Bosch elke fase apart van een zekering voorziet kan TS dat op zijn boot natuurlijk ook doen.

Maar ik had even niet gezien dat TS een drie-fase startmotor heeft met per fase een aparte wisselstroom-accu.

Erg dom van mij...
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 05:19 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 05:59 #674916

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
WADnWIND schreef :

Door gasolie kunnen neopreen of rubberen leidingen geheel verteren, en dan nog vast gemaakt met ty-raps op een stalen fundatiebalk, brrrrr.

Vraagje: hoe zet je kabels dan vast? Ik gebruik juist ty raps om te voorkomen dat ze schavielen en te voorkomen dat de last op de aansluiting komt te liggen. Wat is dan een betere manier om de kabels vast te zetten? Heb trouwens geen stalen balk maar een stalen boot.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 06:36 #674920

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Drie fase automaten voor DC startmotoren geen probleem hoor, die hebben we ook wel.
Maar ja als ik sommige reacties hier lees vraag ik me af of ze wel geschikt zijn voor een zeilbootje, Airbus en Boeing stellen natuurlijk veeel minder hoge eisen dan de gebruikers hier :blink:
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 06:44 #674921

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Spirit28 schreef :
Maar ja als ik sommige reacties hier lees vraag ik me af of ze wel geschikt zijn voor een zeilbootje, Airbus en Boeing stellen natuurlijk veeel minder hoge eisen dan de gebruikers hier :blink:

Als gevolg van de hoge standaard hebben we wel bereikt dat er nog nooit een zeilboot is neergestort. ;-)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 07:06 #674922

WADnWIND schreef :
Ik lees van alles en gruwel van de mickey mouse oplossingen.

1e een zekering vanaf de bron is bedoeld als leiding beveiliging en niet tegen overbelasting.

Klopt maar hier maakt TS zich zorgen over een accu in 10000 stukjes bij kortsluiting, dus niet van toepassing.

Handige Harry opmerkingen over "je moet zorgen dat de leiding geen sluiting kan maken" zijn regelrechte nonsens.

Lijkt mij geen slecht advies, hiermee laat je iemand nadenken over deugdelijke bevestigingen en het leggen van de kabels, dus of dit nonsens is..........


Tijdens Het fenomeen schavielen, trillen en brand en olie moet een kabel functie behoud proberen te hebben. Als het dan toch, door onvoorziene oorzaken, fout gaat, moet er wel een leiding beveiliging zijn.

Leiding zal het >16mm2 wel volhouden, accu niet en kom ik terug op vorige opmerkingen

Dit houdt dus in dat start motoren ook gewoon gezekerd behoren te zijn en voorzien van een werk/nood schakelaar.

Een mes patroon gaat pas echt stuk bij 3-5x I-nominaal (snel), bij een trage versie is dat 7-9x I-nominaal.

Leuk als je een accu hebt met een koudstart stroom van aanboord van een jacht met iets van 650A, eerst je accu stuk dan je zekering

Mespatronen zijn er tot enkele duizenden amperé. mes-zekeringen Type Din-00 gaat tot 160A, type DIN-01 gaat tot 250A etc.

Wij hebben ongeveer 40 schepen onder klasse gebouwd, binnenvaart en zee, allemaal met gezekerde startmotoren.

Het kan dus wél, het werkt dus wél.

We hebben het hier over TS en geen zeevaart accu banken met grote vermogens

Door gasolie kunnen neopreen of rubberen leidingen geheel verteren, en dan nog vast gemaakt met ty-raps op een stalen fundatiebalk, brrrrr.

Ik zei niet voor niets zorg dat de bevestiging goed is, eerst was het nonsens en nu zeg je het zelfHandige Harry opmerkingen over "je moet zorgen dat de leiding geen sluiting kan maken" zijn regelrechte nonsens. gevalletje hoe praat ik mezelf in 1 bericht tegen zeg maar


maar goed het kan, het mag, maar of "valse" veiligheid in dit geval zin heeft en opweegt aan boord van een jacht is voor mij een grote vraag..........
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 07:10 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 07:13 #674925

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Geen grote vermogens?

Ik zou zeggen, loop eens naar je auto en leg een steeksleutel tussen de polen. Ben benieuwd, volgens jouw geen enkel probleem toch? en wat is nu zo'n 60Ah accutje vergeleken bij een licht accu?
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 07:23 #674927

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
WADnWIND schreef :
Ik lees van alles en gruwel van de mickey mouse oplossingen.

1e een zekering vanaf de bron is bedoeld als leiding beveiliging en niet tegen overbelasting.

Handige Harry opmerkingen over "je moet zorgen dat de leiding geen sluiting kan maken" zijn regelrechte nonsens.
Tijdens Het fenomeen schavielen, trillen en brand en olie moet een kabel functie behoud proberen te hebben. Als het dan toch, door onvoorziene oorzaken, fout gaat, moet er wel een leiding beveiliging zijn.

Dit houdt dus in dat start motoren ook gewoon gezekerd behoren te zijn en voorzien van een werk/nood schakelaar.

Een mes patroon gaat pas echt stuk bij 3-5x I-nominaal (snel), bij een trage versie is dat 7-9x I-nominaal.

Mespatronen zijn er tot enkele duizenden amperé. mes-zekeringen Type Din-00 gaat tot 160A, type DIN-01 gaat tot 250A etc.

Wij hebben ongeveer 40 schepen onder klasse gebouwd, binnenvaart en zee, allemaal met gezekerde startmotoren.

Het kan dus wél, het werkt dus wél.

Door gasolie kunnen neopreen of rubberen leidingen geheel verteren, en dan nog vast gemaakt met ty-raps op een stalen fundatiebalk, brrrrr.

Effe checken of ik een goed plan heb.

Motor M2O2 Vetus ( 12 pk 2 cylinder )
Startaccu ==> Accukeuzeschakelaar ==> Motorschakelaar ==> zekering ANL 200 A ==> startmotor.
accukabel zijn 50mm2 ( ja iets oversized ).
Schip is van glasvezel/polyester
Kan ik nog iets doen om kabels te beschermen tegen gasolie en schavielen, en wat kan ik daar best voor gebruiken. Want ik dacht ook om ze met tyraps vast te zetten.
Als er een betere methode is dan hoor ik dat graag.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl