WADnWIND schreef :
Ik lees van alles en gruwel van de mickey mouse oplossingen.
1e een zekering vanaf de bron is bedoeld als leiding beveiliging en niet tegen overbelasting.
Handige Harry opmerkingen over "je moet zorgen dat de leiding geen sluiting kan maken" zijn regelrechte nonsens.
Tijdens Het fenomeen schavielen, trillen en brand en olie moet een kabel functie behoud proberen te hebben. Als het dan toch, door onvoorziene oorzaken, fout gaat, moet er wel een leiding beveiliging zijn.
Dit houdt dus in dat start motoren ook gewoon gezekerd behoren te zijn en voorzien van een werk/nood schakelaar.
Een mes patroon gaat pas echt stuk bij 3-5x I-nominaal (snel), bij een trage versie is dat 7-9x I-nominaal.
Mespatronen zijn er tot enkele duizenden amperé. mes-zekeringen Type Din-00 gaat tot 160A, type DIN-01 gaat tot 250A etc.
Wij hebben ongeveer 40 schepen onder klasse gebouwd, binnenvaart en zee, allemaal met gezekerde startmotoren.
Het kan dus wél, het werkt dus wél.
Door gasolie kunnen neopreen of rubberen leidingen geheel verteren, en dan nog vast gemaakt met ty-raps op een stalen fundatiebalk, brrrrr.
Effe checken of ik een goed plan heb.
Motor M2O2 Vetus ( 12 pk 2 cylinder )
Startaccu ==> Accukeuzeschakelaar ==> Motorschakelaar ==> zekering ANL 200 A ==> startmotor.
accukabel zijn 50mm2 ( ja iets oversized ).
Schip is van glasvezel/polyester
Kan ik nog iets doen om kabels te beschermen tegen gasolie en schavielen, en wat kan ik daar best voor gebruiken. Want ik dacht ook om ze met tyraps vast te zetten.
Als er een betere methode is dan hoor ik dat graag.