Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: welke zekering bij accu?

welke zekering bij accu? 23 okt 2015 15:54 #675449

Johannesw,

In het grafiekje is geen tijdsduur aangegeven,
Het lijkt me een vrij korte tijdsduur te zijn, een trage zekering zal best voldoen.

Maar ik hoop altijd op het beste en reken met het slechtste.

Smeltzekeringen zijn doorgaans erg onnauwkeurig!!
Automaten zijn veel precieser op wat aangegeven is als tripstroom.
Een van vele redenen om automaten te gebruiken.
Je kunt er OOK mee werken als schakelaar, je kunt ze OOK gebruiken om andere schakelaar/automaat gelijktijdig te schakelen.
B.V. zoals in 3 fasen, alles gelijk.
Waarom moeten dat alleen die drie fasen zijn er zijn veel meer toepassingen mogelijk.
Waarom zou je die niet gebruiken wanneer het goed werkt??
Omdat het ongebruikelijk is???

Ik stel dus gebruik automaten waar het maar mogelijk is. En waar ze de juiste functie kunnen uitoefenen.
En gebruik OOK het extra wat ze in zich hebben.
Ook al is het zeer ongebruikelijk dat het toegepast wordt.

Ik zal niet afdalen naar het niveau om andermans mening belachelijk te maken.


Ik heb geen zekeringen in de startmotorkabels, maar wel in de (kleinere) Ankerlier.
De reden: de motor beschermen tegen oververhitting bij overbelasting.
Deze motor draait veel langer achter een dan een sartmotor.

Wanneer een startmotor niet wil draaien dan laat ik de knop los, dus is zekeren daar minder urgent.
Laatst bewerkt: 23 okt 2015 16:01 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 23 okt 2015 20:28 #675513

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
JohnBerg schreef :
PvO schreef :
ik heb er nog niet aan gerekend, maar vermoed dat het een hele puzzel wordt om een zekering te vinden die heel blijft tijdens starten en er uit vliegt ingeval van kortsluiting.

Dat zal idd de crux zijn. Zolang de diesel nog niet is aangeslagen en de starmotor door de compressie heen de diesel moet laten draaien zal het verschil tussen "kortsluiten" en "aanlopen" heel klein zijn.
En het kan even duren voordat de diesel aanslaat ;)

Ik snap het probleem kennelijk niet.
Iedereen weet, of kan opzoeken, het vermogen van zijn startmotor.
www.iparts.sk/terminal/bosch%20startery.pdf
Iedereen weet, of kan aflezen, zijn CCA van de accu. (cold cranking Amps). Staat altijd vermeld op de accu en zeker bij aankoop.

Ik heb b.v. een 1800 watt startmotor is nominaal 150A. Een optima redtop met minimaal 850 CCA.
160A zekering is wat krap, dus 200 of 250A is ruim voldoende.

Startkabels moeten altijd ruim bemeten zijn, maar met enig natte vinger werk is 35mm2 voldoende bij 2,5 meter.
Daar kan je aan rekenen, maar nu even niet gedaan.

Waar ligt nu de puzzel?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 okt 2015 20:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 24 okt 2015 08:55 #675591

WADnWIND schreef :
JohnBerg schreef :
PvO schreef :
ik heb er nog niet aan gerekend, maar vermoed dat het een hele puzzel wordt om een zekering te vinden die heel blijft tijdens starten en er uit vliegt ingeval van kortsluiting.

Dat zal idd de crux zijn. Zolang de diesel nog niet is aangeslagen en de starmotor door de compressie heen de diesel moet laten draaien zal het verschil tussen "kortsluiten" en "aanlopen" heel klein zijn.
En het kan even duren voordat de diesel aanslaat ;)

Ik snap het probleem kennelijk niet.
Iedereen weet, of kan opzoeken, het vermogen van zijn startmotor.
www.iparts.sk/terminal/bosch%20startery.pdf
Iedereen weet, of kan aflezen, zijn CCA van de accu. (cold cranking Amps). Staat altijd vermeld op de accu en zeker bij aankoop.

Ik heb b.v. een 1800 watt startmotor is nominaal 150A. Een optima redtop met minimaal 850 CCA.
160A zekering is wat krap, dus 200 of 250A is ruim voldoende.

Startkabels moeten altijd ruim bemeten zijn, maar met enig natte vinger werk is 35mm2 voldoende bij 2,5 meter.
Daar kan je aan rekenen, maar nu even niet gedaan.

Waar ligt nu de puzzel?

Dat je kortsluiting stevig genoeg moet zijn voor 400A :-):-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 24 okt 2015 14:32 #675651

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
It Paradyske schreef :

Dat je kortsluiting stevig genoeg moet zijn voor 400A :-):-)

Zoals ik al eerder schreef en PvO dat nóg eerder aanroerde.
Gewoon de tripstroom van je zekering jiet halen. Dát is het grote nadeel van 12 volt en veel mickey-mouse installaties.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 30 okt 2015 16:19 #677449

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
keeszeiler schreef :
Saeftinghe schreef :

Wanneer je b.v. 80A wilt hebben, dan is 2 van 40A parallel ook goed.
Je kunt ze mechanisch koppelen zo dat ze beiden tegelijk trippen.

Zekeringen parallel lijkt mij echt een slecht plan. De stroom zal nooit gelijk over de zekeringen verdeeld worden klein verschillen tussen de zekeringen kunnen de verdeling sterk beïnvloeden, het gaat hier om milliohms.
zekeringen parallel schakelen wordt weleens toegepast. Zie onderstaande foto.
De zekering moet hier wel geschikt voor zijn.

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl