JohnBerg schreef :
PvO schreef :
ik heb er nog niet aan gerekend, maar vermoed dat het een hele puzzel wordt om een zekering te vinden die heel blijft tijdens starten en er uit vliegt ingeval van kortsluiting.
Dat zal idd de crux zijn. Zolang de diesel nog niet is aangeslagen en de starmotor door de compressie heen de diesel moet laten draaien zal het verschil tussen "kortsluiten" en "aanlopen" heel klein zijn.
En het kan even duren voordat de diesel aanslaat
Ik snap het probleem kennelijk niet.
Iedereen weet, of kan opzoeken, het vermogen van zijn startmotor.
www.iparts.sk/terminal/bosch%20startery.pdf
Iedereen weet, of kan aflezen, zijn CCA van de accu. (cold cranking Amps). Staat altijd vermeld op de accu en zeker bij aankoop.
Ik heb b.v. een 1800 watt startmotor is nominaal 150A. Een optima redtop met minimaal 850 CCA.
160A zekering is wat krap, dus 200 of 250A is ruim voldoende.
Startkabels moeten altijd ruim bemeten zijn, maar met enig natte vinger werk is 35mm2 voldoende bij 2,5 meter.
Daar kan je aan rekenen, maar nu even niet gedaan.
Waar ligt nu de puzzel?