Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrische installatie herzien

Elektrische installatie herzien 09 nov 2015 11:51 #680463

zet ook meteen nummers bij de draden. kan je later zo vinden waar dat draadje dan wel naar toe loopt.
Als je hetzelfde nummer op de kabel zet uiteraard, beide kanten
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 09 nov 2015 11:51 #680464

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Waar die draad naar toe gaat kom je maar op 1 manier achter: door hem te volgen.

Maar gesteld dat ie nu naar de min van de accu's gaat, wat zegt dat dan?
Diegene die de vorige installatie heeft aangelegd was daar, laat ik het voorzichtig zeggen, niet erg bedreven in. :whistle:

En aarding en min zijn 2 verschillende dingen! Zoals je ziet is de WCD wel geaard, en de acculader ook. In de acculader zit vast en zeker een of andere koppeling tussen aarde en min, om te voldoen aan EMC (radiostoring naar buiten). Maar daar hoef je je eigenlijk niet druk om te maken ;)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 09 nov 2015 11:53 #680465

de nieuwe bekabeling bedoel ik dan. en de bestaande bekabeling volgen en meteen nummeren.
zowel op de kabel als op het schema.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 09 nov 2015 11:53 #680466

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
Eén troost heb ik: op dit moment gaat geen enkele draad ergens naartoe, want de accu's zijn van boord en verder ben ik erg veel afgeknipte eindjes tegengekomen her en der. Project!
Dank voor de tips, ik zal mijn nieuwe schema een dezer dagen posten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 09 nov 2015 12:16 #680468

Mogelijk heeft de vorige eigenaar gedacht dat ook zijn boot aan de CE normen moet voldoen ( wat niet zo is).
Die schrijft inderdaad aarding voor en niet alleen aan de kiel aar aan alle metalen delen van de boot.
Leuk gevonden maar ook een mogelijke extra oorzaak voor corrosie door lekstroompjes.
En voor bliksembeveiliging zou die aarding eerder naar de mast moeten gaan.
Als ik ooit een neiuwe boot zou kopen zou ik daar in ieder geval gelijk al die aardingen loshalen.
Tot 1998 voeren ook de meeste boten rond zonder al die aardingen . Een echet verbetering kan ik er niet in zien.

Overigens begrijp ik niet goed de plaats van de diodeverdeler.
Zoals getekend laad je altijd maar een accu of staan de beide parallel.
Beide is ongewenst , parallel omdat je dan ook makkelijker je startaccu leegtrekt naar de verbruikers.
Ik zou een startaccu altijd geheel gescheiden houden van het andere boordnet.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 09 nov 2015 13:38 #680482

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
Geen idee wat de vorige eigenaar dacht. Volgens mij is er sinds 1970 (bouwjaar van de boot) niet heel veel aan het systeem veranderd.
Dat laden van die accu's: ik heb vooralsnog twee 110Ah accu's, waarvan er eentje als startaccu werd gebruikt. Geen idee of ze het überhaupt nog doen, want ze geven allebei zwart aan in het controlevenstertje, en ik heb nog geen goede acculader (anders had ik ze ook in de berging kunnen laden).
Startaccu geheel gescheiden betekent dat die accu dus een lichtere kan zijn?

En bliksembeveiliging.. ik heb een polyester mast (echt waar!), dus alle bliksem zal via de bedrading van de toplichten en de marifoonantenne lopen. Geen aarding nodig dus, het hele systeem wordt bij de eerste de beste inslag aan elkaar gelast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 09 nov 2015 13:54 #680484

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
De accu's vormen samen met de dynastart een soort op elkaar afgestemd systeem. Vergroot je de accu capaciteit dan zal de dynastart meer tijd nodig hebben om de accu's te laden. Er dient daar dus een soort van balans in te zitten. Vaak is de start accu kleiner dan de lichtaccu. En startaccu's zijn ook anders gebouwd dan lichtaccu's.

Kon de motor nog starten op een van de accu's?
Over welke motor en dynastart hebben we het?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 09 nov 2015 19:42 #680614

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
De motor heeft twee weken geleden nog gestart op één van die accu's. Het is een Bukh DV10, die ik de dag erna alleen maar op de hand gestart kreeg.
Ik snap dat de 11 Ah die een dynastart kan leveren eigenlijk niet voldoende is voor tweemaal 110 Ah in de accu's, dan duurt het wel heel lang..
De dynamo die op de motor zat, is volledig vastgeroest, dus daar komt geen stroom meer uit. Het idee is om de dynastart alleen als startmotor te gebruiken en een zwaardere dynamo erop te zetten. En dan de twee accu's gebruiken als boordstroomvoorziening, waarbij ik ze allebei kan laden als de motor draait, en op walstroom. Een volledig gescheiden systeem maakt het voor mij alleen maar ingewikkelder. Wat zijn daar de voordelen van? Dat je altijd stroom hebt in de startaccu?
Sorry voor alle vragen, maar ik heb nog de hele winter om dit voor elkaar te krijgen. Hopelijk hoef ik geen nieuwe accu's te kopen, en blijft de 'schade' beperkt tot alle overige onderdelen van het netwerk: lader, diodeblok, schakelaars, kabels, het 220-gedeelte en alle bekabeling in de rest van de boot. Daarbij wil ik alle lampen overzetten naar led, maar misschien moet ik het in gedeelten doen. Ik wil het graag zelf doen om ook wat kosten te besparen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 09 nov 2015 19:54 #680618

Wanneer die merkjes niet meer groen laten zien (bij geladen accu), dan is in ieder geval iets mis met de betreffende cel waar dit oog in zit, mogelijk te laag vloeistof niveau, maar meer waarschijnlijk is de cel defect en daarmee dus de hele accu onbruikbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 09 nov 2015 19:56 #680620

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Duidelijk.

IMHO is een gescheiden systeem juist minder ingewikkeld.

Als de motor niet meer startte op één van de accu's dan ziet het er slecht uit. Nu je de accu's eruit hebt kun je ze in elk geval eens een paar dagen aan een lader hangen. Als ze vol zijn heb ik wel een paar simpele testen voor je om te zien of de accu nog goed is ;)

Tekenen dan maar, want daar beginnen alle goede ontwerpen mee. Het praat en veranderd veel gemakkelijker in een tekening, dan in een live installatie :P

Heb je al iets op het oog qua dynamo en accu lader?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 09 nov 2015 20:00 #680623

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
Haha, ja, ik ga tekenen. Een gescheiden systeem is inderdaad gemakkelijker, zit er nu ook in, maar als ik het koppel kan ik kiezen welke accu ik gebruik, en kan ik misschien makkelijker beide accu's combineren om langer stroom te hebben op langere zeildagen? Hoewel, dan loop ik dus het risico dat de motor niet meer start als ik eindelijk ergens aankom.. Hmm..

Ik zag een mastervolt lader die me wel goed lijkt, ik zal een lijstje maken bij de volgende tekening, en een lijst me alle verbruikers (dan kan ik ook beter uitrekenen hoeveel stroom ik eigenlijk nodig heb).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 09 nov 2015 20:06 #680630

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Haha .. ja voelt hem al komen.

Als je dan ook nog in ogenschouw neemt dat startaccu's en service- of lichtaccu's compleet anders in elkaar zitten en eigenlijk niet uitwisselbaar zijn, dan is de keuze snel gemaakt.

Kun je ook die lastige schakelaar om tussen de accu's te wisselen op marktplaats zetten :lol:

edit: tip: probeer de tekening in stukjes te hakken: 230V deel, startaccu deel en service accu deel.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 09 nov 2015 20:07 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 09 nov 2015 20:35 #680648

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
Ja, inderdaad, drie gescheiden systemen, geweldig.. Aan de andere kant, als mijn accu's niet meer te redden zijn, dan kan ik wel een lichtere startaccu kopen, en dan een iets zwaardere lichtaccu. Pfff, keuzes keuzes. Ik ga tekenen, ik meld me weer met een nieuwe layout en een verlanglijstje.. Thanks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 11 nov 2015 12:06 #681058

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
Ok, ik heb weer zitten tekenen, toch in Powerpoint, want op de Mac werkt het niet lekker met inkscape. Gimp is ook iets te complex voor een schema als dit.
Waar ik nog mee worstel is de linkerkant van de tekening, het startgedeelte, met bilgepomp en dynamo/dynastart.
Heb ik een dynamo nodig?
Ik overweeg sterk om dit gedeelte van het boordnet toch maar door een expert te laten aanleggen, dan kijk ik wel goed mee om te zien wat er allemaal gebeurt.
Anyway, als er nog tips zijn, ik houd me aanbevolen...

Zoals jullie zien heb ik geen idee over hoe dynastart en dynamo moeten worden aangesloten. Dingen als D+, BF, B+ en zo zeggen me (nog) helemaal niks.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 11 nov 2015 17:04 #681181

  • Tim001
  • Tim001's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Kijk even naar mijn topic startrelais icm Spaningsregelaar, voor de dynastart , wordt het helder uitgelegd.

Hier de link naar het schema.

www.zeilersforum.nl/media/kune...775/diagram-md6a.png
Iets dat niet kapot is moet je niet willen repareren
Laatst bewerkt: 11 nov 2015 17:07 door Tim001.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 11 nov 2015 17:44 #681208

Skyhi schreef :
Ok, ik heb weer zitten tekenen, toch in Powerpoint, want op de Mac werkt het niet lekker met inkscape. Gimp is ook iets te complex voor een schema als dit.
Waar ik nog mee worstel is de linkerkant van de tekening, het startgedeelte, met bilgepomp en dynamo/dynastart.
Heb ik een dynamo nodig?
Ik overweeg sterk om dit gedeelte van het boordnet toch maar door een expert te laten aanleggen, dan kijk ik wel goed mee om te zien wat er allemaal gebeurt.
Anyway, als er nog tips zijn, ik houd me aanbevolen...

Zoals jullie zien heb ik geen idee over hoe dynastart en dynamo moeten worden aangesloten. Dingen als D+, BF, B+ en zo zeggen me (nog) helemaal niks.


Als leek vind ik het er wel erg duidelijk en overzichtelijk uitzien zo. Als ik mijn installatie zou moeten tekenen, is het precies zoals jij nu schets. Maar daar heb je waarschijnlijk niets aan :)

Moet je eigenlijk niet je bilgepomp (en vlotter) rechtstreeks aansluiten, dus zonder schakelaar? Dan doet ie het ook als je de hoofdschakelaar hebt uitgeschakeld?

Edit: dat heb je ook zie ik nu
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 11 nov 2015 17:48 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 11 nov 2015 20:28 #681308

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Om het zelf goed en bedrijfszeker aan te leggen is niet zo heel makkelijk. Probeer dan eens te gaan kijken bij iemand waar dat wel zo is gedaan. Verder kun je er wel heel veel van leren als je het zelf doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 11 nov 2015 21:05 #681322

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8150
Ook begrijp ik niet zo goed waarom je de dynastart en de alternator (dynamo) allebij gebruikt voor het laden van de accu. Gebruik de Dynastart maar als startmotor en zet een goede alternator er bij tbv het laden.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 11 nov 2015 21:35 #681332

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
@tim001: Ik heb je topic bijna gespeld, maar ik kan niet goed wijs uit het aansluitschema, morgen dus nog maar een keer doorpluizen..

@bertilbeumer: thanks.

@AlfaR: Ja, graag, maar ik ken even niemand in de buurt van Durgerdam waar ik kan spieken, en de grote boten die daar liggen hebben veel complexere installaties. Ik denk dat ik maar gewoon ga beginnen met de delen die ik snap, en probeer om het startgedeelte met hulp te doen (of laten doen, maar ik moet een beetje uitkijken met veel kosten daarvoor)

@Koezt: Ja, dat advies kreeg ik eerder, en in hetzelfde gesprek werd gezegd: maar je kan gewoon beginnen met de dynastart. Punt is: mijn dynamo is volledig vastgeroest, en die heb ik als oud-ijzer afgevoerd. Daar moet dan dus een nieuwe op. Kost best veel, een nieuwe dynamo.. Maar dan nog zit ik met het aansluitschema, waar ik gewoon te weinig kaas van heb gegeten. Een startrelais, diodeblok, laadregelaar, geen idee hoe het allemaal in elkaar grijpt. Het voelt als een puzzel waarvan je een eindresultaat hebt gezien, maar nog geen idee hebt hoe de stukjes in elkaar passen. Misschien toch maar beginnen met de kniptang en alles draadje voor draadje neerleggen, kijken of het werkt, en dan langzaam door naar het volgende draadje..

Ik ga morgen het topic van Tim001 nog eens lezen, en hopen dat ik dan begrijp wat een spanningsregelaar doet (is dat hetzelfde als een diodeblok/laadregelaar, of haal ik nu weer dingen door elkaar?).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 11 nov 2015 22:15 #681339

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Wie kan TS adviseren over een dynamo van de sloop?

Als ik het goed heb begrepen is er een 10 pk motor aan boord. Dan lijkt me dat je dynamo wil beperken tot een exemplaar dat maximaal 35 tot 50 ampère kan leveren?

Verder moet de draairichting overeen komen en mag de spoed niet al te veel afwijken? Dus aandrijfpoelie op de motoren vergelijken/ opmeten? Of poelie op de dynamo aanpassen aan toerental motor?

Er bestaat een goed boek over dynamo/alternator/generator van Bosch. Al heel oud en als pdf te downloaden. Heb het thuis op de laptop. Zaterdag weer thuis, kan het je eventueel mailen.
Laatst bewerkt: 11 nov 2015 22:19 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Elektrische installatie herzien 11 nov 2015 22:51 #681345

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
Thanks! Er zat een voor mij vrij standaard dynamo op. Mijn accu's zijn allebei 110Ah, en van 1 weet ik zeker dat hij nog goed is. De andere ligt aan een infuusje.. Geen idee welk type mijn oude dynamo was. De draairichting is rechtsom (de Bukh heeft een vliegwiel dat van voor naar achter kijkend rechtsom draait, klok mee dus, en de dynastart doet dat dus ook, en daar zit een v-snaar op naar de dynamo..)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 11 nov 2015 23:09 #681352

Draairichting van de Generator maakt elektrisch geen verschil, hel misschien zou de koelfan verkeerd om kunnen draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 11 nov 2015 23:11 #681353

Draairichting van de Generator maakt elektrisch geen verschil, heel misschien zou de koelfan verkeerd om kunnen draaien. Deze zou dan een ietsje minder lucht verplaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 11 nov 2015 23:48 #681358

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3462
Mischien een rare vraag maar heb je die dynastart echt weggegooid of kun je die nog terughalen.
Ik maak me sterk dat die nog te reviseren is.

Nu moet ik nog ergens een dynastart hebben liggen. Trouwens ook een wisselstroomdynamo. Alleen dat is een wat ouder model en nog al groot. Voor een paar tientjes, denk ik, heb je een moderne.

Ik zou me om die regelaar, dat aluminium kastje, niet druk maken. Als je een dynastart alleen als startmotor gebruikt heb je dat niet nodig. Hoef je je ook niet in het aansluitschema te verdiepen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische installatie herzien 12 nov 2015 08:05 #681378

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
De dynamo was vastgeroest, die is weg. De dynastart doet het nog, daar is alleen de buitenkant volledig verroest, die zit nog op de motor. Degene die hem bekeken heeft, doet niet anders dan motoronderdelen reviseren en tweedehands inzetten of doorverkopen, dus als hij zegt dat hij intern vastgeroest is, dan geloof ik dat wel. Hij ligt in een oud-ijzerbak in de werkplaats..

'niet verdiepen in aansluitschema' klinkt goed. 'paar tientjes' trouwens ook, hoewel de prijzen die ik vond richting paar honderd liepen.
Ik houd me aanbevolen voor niet-verroeste-maar-nog-prima-bruikbare onderdelen!! Nogal groot, ik kan me niet voorstellen dat het groter is dan het ding dat ik eergisteren heb weggegooid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl