Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ervaring met lithium-ion accu

ervaring met lithium-ion accu 06 nov 2019 18:38 #1098924

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Je hebt gelijk dat de grootste capaciteit tussen 3,4 en 3,2V zit. Je kunt het gebied tussen 3,2V en 3,0V beslist gebruiken voor een complete cyclus. Bij 3,0V is de cel nog steeds goed te laden (dit is ca 30% SOC of 70% DOD zo je wilt). Het laden kan problematisch worden als je onder de 2,5V komt. Er is echter ervaring met een cel die vanaf 40mV moest worden opgeladen en dat is gelukt (okee, er moest wel een truckje aan te pas komen met tijdelijk een boost in de laadspanning).
3Noreen gebruikt zijn accu tussen 3,00V en 3,25V omdat de levensduur van de cellen in dit gebied het langst is.
Ik zie het gebruik onder de 3V als een reserve waarbij je alle verbruikers afschakelt en de resterende lading nog kunt gebruiken voor noodoproepen via de marifoon en eventueel nood flits-licht. Door de lage weerstand kun je met de lading onder de 3V ook een diesel generator starten om de accu weer te laden. Dit is dan meer voor de 'elektroschippers' die geen verbrandingsmotor aan boord hebben en toch energie willen hebben voor de lange afstand op de motor.
Er zijn grafieken die suggereren dat de 'kleinste cyclus' de geringste slijtage oplevert en er zijn meldingen dat je die kleinste cyclus tussen 3,2 en 3,4V moet leggen, maar je kunt waarschijnlijk net zoveel grafieken vinden die de cyclus tussen 3,0 en 3,2V leggen voor de langste levensduur. De 'geleerden' zijn het er niet over eens.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 06 nov 2019 18:59 #1098928

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Nee, dat zie je goed. Ook die afwijking is het gevolg van de spreiding tussen de cellen. Naarmate het productieproces van de cellen beter beheerst wordt, zal de spreiding wel kleiner worden. Voorlopig zullen we met deze spreiding moeten leven.
Verder is er ook veroudering die invloed heeft op capaciteit, lading en spanning.
Één ding is zo langzamerhand wel duidelijk geworden: hoge laad en ontlaadstromen maken de cellen warm. Die warmte verkort heel sterk de levensduur van de cel. Een duidelijke aanwijzing of een hoge laad of ontlaadstroom meer schade maakt bij een bijna volle of bijna lege accu is er niet. Er is wel ervaring dat een betrekkelijk geringe laadstroom boven de 3,45V celspanning niet in meer lading wordt omgezet, maar alleen in warmte en dus cel slijtage. Overladen is uitermate slecht voor LFP cellen. Daarom veroorzaakt Float charge snel een sudden cell death. Dat geeft dan weer aanleiding om te denken dat de cel beter gebruikt kan worden tussen 3V en 3,2V, maar echte metingen zijn daar niet over te vinden.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 13 nov 2019 18:39 #1100802

Ondertussen hebben de balancers hun werk gedaan. De hele bank staat tussen 3,33 en 3,35.
Verheug me op de cel laders, zodra die er zijn gaan de 500 cellen aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl