Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ervaring met lithium-ion accu

ervaring met lithium-ion accu 21 dec 2015 22:18 #691215

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
oh sorry John, ik zit hier te blozen omdat ik het niet kan uitleggen..
Met je term "bakken" probeer ik:
Aan SB naast de mast staan 3 bakken met elk 4 cellen. De cellen in de bak staan in serie: Elke bak levert 12 volt. De drie bakken staan parallel: samen drie bakken dus 12 volt
Idem aan BB

BB en SB staan samen in serie: dat levert 24 volt..

Is het zo goed?
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 22:40 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 21 dec 2015 22:25 #691217

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik denk dat ik het snap :unsure:

In totaal dus 6 bakken, 3 aan SB, 3 aan BB. In elke bak 4 cellen. Totaal dus 24 cellen?

Deze configuratie zal voor deze chip niet gemakkelijk worden :(
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 22 dec 2015 00:52 #691237

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Hoe balancers zouden moeten werken in een configuratie waarbij cellen parallel geschakeld zijn is mij niet duidelijk. Eens in de zoveel jaar het zaakje loshalen en de cellen afzonderlijk opladen lijk mij dan zinvoller. Zo snel lopen individuele cellen niet uit de pas. Zeker niet als je niet bij elke cyclus tot het maximum gaat.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 23 dec 2015 11:27 #691264

als alles parallel staat is een balancer niet nodig. Wel moet je nog uitkijken voor te veel laden en te lage onderspanning.

Ik ben me flink aan het inlezen. ook in het actief balanceren gedoken. Bij actief stop je de energie van een te volle cel in een andere legere cel. Zo gaat er minder energie verloren. (maar is maar +- 50% effectief)
Bij passief balanceren gooi je het gewoon weg als warmte in een weerstand.
Maar actief is tien keer duurder, en verbruikt in rust ook weer meer dan de passieve.
Het zal wel passief moeten worden.

Belangrijk is dat alleen een BMS niet genoeg is. Alhoewel deze wel alarm kan geven bij foute situaties moet er ook nog wat gebeuren om de cellen niet te vernielen. De laadstroom moet dus geregeld kunnen worden. Eventueel alleen aan/uit , maar instelbaar is nog mooier. Ben wel benieuwd hoe dat moet gaan werken met de alternator.
Ook moet de pack afgeschakeld worden als de spanning te laag wordt. dat zou met een gewoon relais kunnen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 23 dec 2015 12:25 #691279

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Dat afschakelen op onderspanning is van levensbelang.
Ik heb meer lithium pakketten verspeeld door onderlading dan overlading. :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 23 dec 2015 12:30 #691280

ja dat klopt!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 23 dec 2015 13:00 #691287

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
WADnWIND: Waren dat li ion accu's van de ferrofosfaat technologie of andere technologieën? Kon je de cellen apart benaderen om ze te repareren? Ik heb mijn nieuwe, lege cellen met 100mA geladen vanaf 1,9V tot 2,8V en toen in serie met balancers van het type 'superzener' naar de (toen) aanbevolen 4,2V gebracht... 1,9V is voor een LiFePO cel erg 'leeg'. Drie jaar later blijkt bij een 'depletion test' er nog steeds 98% van de capaciteit aanwezig te zijn (houd me de toleranties in de bepaling ten goede).


Gezocht: na het betrekken van nieuwe woning: computer gestuurd BMS laadsysteem met balancers voor 16 cellen om op mij te passen. Maximale laadstroom 2A (bij 57V). ;)

Groeten, de accubatterij van Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 23 dec 2015 14:03 #691305

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Nee, dat waren nog gewone lithium polymeer cellen. De meeste gerepareerd m.b.h. een luxe Conrad lader, perfect.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 23 dec 2015 15:52 #691317

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
roozeboos schreef :
Eventueel alleen aan/uit , maar instelbaar is nog mooier. Ben wel benieuwd hoe dat moet gaan werken met de alternator.
Ook moet de pack afgeschakeld worden als de spanning te laag wordt. dat zou met een gewoon relais kunnen.

Bij mij heb ik 2 bistabiele relais tussen laders en verbruikers en de accu zitten.
Nadeel is dat als de accu's vol zijn je ook de verbinding tussen laders, zonne cellen of alternator en verbruikers verbreekt. Dus ondanks er nog stroom opgewekt wordt gaan je verbruikers uit de volle accu werken.

De alternator met een slimme regelaar heeft meestal ook een temperatuur sensor. De ingang daarvan op de regelaar kun je gebruiken om de alternator terug te regelen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 23 dec 2015 17:11 #691331

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
3Noreen schreef :
Bij mij heb ik 2 bistabiele relais tussen laders en verbruikers en de accu zitten.
Nadeel is dat als de accu's vol zijn je ook de verbinding tussen laders, zonne cellen of alternator en verbruikers verbreekt. Dus ondanks er nog stroom opgewekt wordt gaan je verbruikers uit de volle accu werken.

Dit is vrij eenvoudig op te lossen door een diode tussen de verbruikers en de accu.
De zonnepanelen dan aan de verbruikerszijde aansluiten,
Met het relais kan je dan de diode overbruggen als de accu's geladen moeten worden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 23 dec 2015 17:11 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 23 dec 2015 17:45 #691335

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
PvO schreef :
3Noreen schreef :
Bij mij heb ik 2 bistabiele relais tussen laders en verbruikers en de accu zitten.
Nadeel is dat als de accu's vol zijn je ook de verbinding tussen laders, zonne cellen of alternator en verbruikers verbreekt. Dus ondanks er nog stroom opgewekt wordt gaan je verbruikers uit de volle accu werken.

Dit is vrij eenvoudig op te lossen door een diode tussen de verbruikers en de accu.
De zonnepanelen dan aan de verbruikerszijde aansluiten,
Met het relais kan je dan de diode overbruggen als de accu's geladen moeten worden.

Als de onderspanning beveiliging werkt zijn de panelen wel aangesloten maar de verbruikers niet. Door de jou voorgestelde schakeling worden de verbruikers als nog gevoed vanuit de accu. Je heb dus een 2e diode nodig aan de laadkant naar de accu toe. Echter door de voltage drop van de diodes / fet's krijg je mogelijk problemen om je mppt regelaar goed af te regelen. Door het heel geringe spanning verschil tussen laden / ontladen van dit soort accu's is er weinig speelruimte om diodes te plaatsen.

Mijn idee is dat het allemaal niet te ingewikkeld moet. Vooral een onderspanning beveiliging per cell, is het meest zinvol. Als dat niet storingsvrij gaat dan wordt het aan boord van Noreen een Battery Protect van Victron. De kans dat 1 cel structureel uit de pas gaat neem ik dan maar.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 23 dec 2015 17:58 #691341

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
3Noreen schreef :
PvO schreef :
3Noreen schreef :
Bij mij heb ik 2 bistabiele relais tussen laders en verbruikers en de accu zitten.
Nadeel is dat als de accu's vol zijn je ook de verbinding tussen laders, zonne cellen of alternator en verbruikers verbreekt. Dus ondanks er nog stroom opgewekt wordt gaan je verbruikers uit de volle accu werken.

Dit is vrij eenvoudig op te lossen door een diode tussen de verbruikers en de accu.
De zonnepanelen dan aan de verbruikerszijde aansluiten,
Met het relais kan je dan de diode overbruggen als de accu's geladen moeten worden.

Als de onderspanning beveiliging werkt zijn de panelen wel aangesloten maar de verbruikers niet. Door de jou voorgestelde schakeling worden de verbruikers als nog gevoed vanuit de accu. Je heb dus een 2e diode nodig aan de laadkant naar de accu toe.
Geen diode volgens mij maar het tweede relais na de aansluiting van de zonnepanelen, maar voor de verbruikers.
Echter door de voltage drop van de diodes / fet's krijg je mogelijk problemen om je mppt regelaar goed af te regelen.
Hier zal je weleens gelijk in kunnen hebben, geen idee wat een regelaar doet als hij de accu's door een diode 'ziet'
Door het heel geringe spanning verschil tussen laden / ontladen van dit soort accu's is er weinig speelruimte om diodes te plaatsen.

Mijn idee is dat het allemaal niet te ingewikkeld moet. Vooral een onderspanning beveiliging per cell, is het meest zinvol. Als dat niet storingsvrij gaat dan wordt het aan boord van Noreen een Battery Protect van Victron. De kans dat 1 cel structureel uit de pas gaat neem ik dan maar.
Daar ben ik het volledig mee eens, hoe eenvoudiger hoe beter ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 23 dec 2015 18:56 #691365

3Noreen schreef :
PvO schreef :
3Noreen schreef :
Bij mij heb ik 2 bistabiele relais tussen laders en verbruikers en de accu zitten.
Nadeel is dat als de accu's vol zijn je ook de verbinding tussen laders, zonne cellen of alternator en verbruikers verbreekt. Dus ondanks er nog stroom opgewekt wordt gaan je verbruikers uit de volle accu werken.

Dit is vrij eenvoudig op te lossen door een diode tussen de verbruikers en de accu.
De zonnepanelen dan aan de verbruikerszijde aansluiten,
Met het relais kan je dan de diode overbruggen als de accu's geladen moeten worden.

Als de onderspanning beveiliging werkt zijn de panelen wel aangesloten maar de verbruikers niet. Door de jou voorgestelde schakeling worden de verbruikers als nog gevoed vanuit de accu. Je heb dus een 2e diode nodig aan de laadkant naar de accu toe. Echter door de voltage drop van de diodes / fet's krijg je mogelijk problemen om je mppt regelaar goed af te regelen. Door het heel geringe spanning verschil tussen laden / ontladen van dit soort accu's is er weinig speelruimte om diodes te plaatsen.

Mijn idee is dat het allemaal niet te ingewikkeld moet. Vooral een onderspanning beveiliging per cell, is het meest zinvol. Als dat niet storingsvrij gaat dan wordt het aan boord van Noreen een Battery Protect van Victron. De kans dat 1 cel structureel uit de pas gaat neem ik dan maar.

Zo hebben we het ook geregeld, de laders kan je redelijk instellen zodat de overspanning niet optreedt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 23 dec 2015 18:56 #691366

3Noreen schreef :
PvO schreef :
3Noreen schreef :
Bij mij heb ik 2 bistabiele relais tussen laders en verbruikers en de accu zitten.
Nadeel is dat als de accu's vol zijn je ook de verbinding tussen laders, zonne cellen of alternator en verbruikers verbreekt. Dus ondanks er nog stroom opgewekt wordt gaan je verbruikers uit de volle accu werken.



Mijn idee is dat het allemaal niet te ingewikkeld moet. Vooral een onderspanning beveiliging per cell, is het meest zinvol. Als dat niet storingsvrij gaat dan wordt het aan boord van Noreen een Battery Protect van Victron. De kans dat 1 cel structureel uit de pas gaat neem ik dan maar.

Zo hebben we dat ook aangepakt. Tot er natuurlijk iets beters op dit forum wordt ontwikkeld ;-)
Laatst bewerkt: 23 dec 2015 18:57 door alweereengijp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 05 okt 2016 16:27 #773248

Even een korte update want de onbedoelde praktijktest is geweest.

Het systeem: We hebben 12 gele winston cellen van 160ah aan boord, initieel geladen naar 4,8V. 3 clusters (van 4 in serie) die parallel staan. De bovengrens wordt bewaakt door alleen geregelde laders te gebruiken (victron), de ondergrens wordt bewaakt door een battery protect van victron.
Bij te diep ontladen gaat eerst de accumonitor alarm slaan en als ontladen dan nog verder doorzet worden de gebruikers door de battery protect afgekoppeld. De laders kunnen dan nog wel hun werk doen. Elke cel heeft ook nog een balancer printje maar die doet pas wat als ik handmatig een hogere laadspanning opzet met een aparte voeding. Dat doe ik eind van het seizoen. 15,5V / 3A er op en net zolang tot alle balancers warm worden. Dan zijn alle cellen weer op gelijke spanning. Dat duurt nog geen minuut, dus de cellen lopen keurig gelijk op.

De onbedoelde praktijktest is dus geweest: licht en navigatie vergeten uit te doen en na twee weken was het op. En gelukkig heeft de constructie keurig gewerkt. De verbruikers waren uitgeschakeld en het zonnepaneel was vrolijk weer aan het opladen geslagen. Na een week zat het systeem weer op 100% vol.
De diepste ontlading is 542 ah geweest volgens de monitor. Dat is meer dan ik had verwacht. Dacht dat het bij maximaal 450 ah wel klaar zou zijn want de onder en bovengrens zijn vrij behoudend ingesteld (11,2 en 14,4).

Kortom, deze KISS oplossing heeft tot nu toe keurig gewerkt. En verbazend hoeveel meer effect een zonnepaneel heeft als deze aan een lifepo4 systeem levert.

alweereengijp schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
3Noreen schreef :
Bij mij heb ik 2 bistabiele relais tussen laders en verbruikers en de accu zitten.
Nadeel is dat als de accu's vol zijn je ook de verbinding tussen laders, zonne cellen of alternator en verbruikers verbreekt. Dus ondanks er nog stroom opgewekt wordt gaan je verbruikers uit de volle accu werken.

Dit is vrij eenvoudig op te lossen door een diode tussen de verbruikers en de accu.
De zonnepanelen dan aan de verbruikerszijde aansluiten,
Met het relais kan je dan de diode overbruggen als de accu's geladen moeten worden.

Als de onderspanning beveiliging werkt zijn de panelen wel aangesloten maar de verbruikers niet. Door de jou voorgestelde schakeling worden de verbruikers als nog gevoed vanuit de accu. Je heb dus een 2e diode nodig aan de laadkant naar de accu toe. Echter door de voltage drop van de diodes / fet's krijg je mogelijk problemen om je mppt regelaar goed af te regelen. Door het heel geringe spanning verschil tussen laden / ontladen van dit soort accu's is er weinig speelruimte om diodes te plaatsen.

Mijn idee is dat het allemaal niet te ingewikkeld moet. Vooral een onderspanning beveiliging per cell, is het meest zinvol. Als dat niet storingsvrij gaat dan wordt het aan boord van Noreen een Battery Protect van Victron. De kans dat 1 cel structureel uit de pas gaat neem ik dan maar.

Zo hebben we het ook geregeld, de laders kan je redelijk instellen zodat de overspanning niet optreedt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 05 okt 2016 16:39 #773253

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Lees ik dat goed... 4,8V initieel geladen... dan heb je 2 praktijktests in één uitgevoerd! Waar heb je dat vandaan? Of is het een typfout en moet het 3,8V zijn.
Als je echt tot 4,8V hebt geladen heb je tevens de maximale laadspanning getest en moeten we 3Noreen gaan reanimeren als hij dit leest!

Wil je lang met je cellen doen, dan kun je de cellen aan het einde van seizoen beter niet laden! Bij 3V celspanning blijven de cellen het langst goed. Niet opladen, tenzij ze op 2,5V of lager zitten.

Eigenlijk heb je de cellen schandalig mishandeld! En toch komen ze er nog goed uit! Je krijgt het niet veel robuuster dan LiFePO4 cellen. De meeste Loodzwavelzuur accu's zouden na jouw test gewoon hardstikke dood zijn geweest.
Mazzelaar!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 05 okt 2016 17:16 #773269

Oeps, inderdaad 3,8!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 16 mei 2017 09:17 #835589

Weer even een korte update:

Na ruim een half jaar weer eens gekeken naar de spanning van de individuele cellen. De set is dagelijks in gebruik. Lopen perfect gelijk nog steeds. Balanceren niet nodig, alle 12 precies gelijk. Dit alles zonder BMS, balanceren of wat dan ook. Achteraf gezien zijn de balanceer printjes eigenlijk niet nodig. Zolang je onder en bovengrens van ontladen-laden maar echt goed regelt.
alweereengijp schreef :
Even een korte update want de onbedoelde praktijktest is geweest.

Het systeem: We hebben 12 gele winston cellen van 160ah aan boord, initieel geladen naar 4,8V3,8V. 3 clusters (van 4 in serie) die parallel staan. De bovengrens wordt bewaakt door alleen geregelde laders te gebruiken (victron), de ondergrens wordt bewaakt door een battery protect van victron.
Bij te diep ontladen gaat eerst de accumonitor alarm slaan en als ontladen dan nog verder doorzet worden de gebruikers door de battery protect afgekoppeld. De laders kunnen dan nog wel hun werk doen. Elke cel heeft ook nog een balancer printje maar die doet pas wat als ik handmatig een hogere laadspanning opzet met een aparte voeding. Dat doe ik eind van het seizoen. 15,5V / 3A er op en net zolang tot alle balancers warm worden. Dan zijn alle cellen weer op gelijke spanning. Dat duurt nog geen minuut, dus de cellen lopen keurig gelijk op.

De onbedoelde praktijktest is dus geweest: licht en navigatie vergeten uit te doen en na twee weken was het op. En gelukkig heeft de constructie keurig gewerkt. De verbruikers waren uitgeschakeld en het zonnepaneel was vrolijk weer aan het opladen geslagen. Na een week zat het systeem weer op 100% vol.
De diepste ontlading is 542 ah geweest volgens de monitor. Dat is meer dan ik had verwacht. Dacht dat het bij maximaal 450 ah wel klaar zou zijn want de onder en bovengrens zijn vrij behoudend ingesteld (11,2 en 14,4).

Kortom, deze KISS oplossing heeft tot nu toe keurig gewerkt. En verbazend hoeveel meer effect een zonnepaneel heeft als deze aan een lifepo4 systeem levert.

alweereengijp schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
3Noreen schreef :
Bij mij heb ik 2 bistabiele relais tussen laders en verbruikers en de accu zitten.
Nadeel is dat als de accu's vol zijn je ook de verbinding tussen laders, zonne cellen of alternator en verbruikers verbreekt. Dus ondanks er nog stroom opgewekt wordt gaan je verbruikers uit de volle accu werken.

Dit is vrij eenvoudig op te lossen door een diode tussen de verbruikers en de accu.
De zonnepanelen dan aan de verbruikerszijde aansluiten,
Met het relais kan je dan de diode overbruggen als de accu's geladen moeten worden.

Als de onderspanning beveiliging werkt zijn de panelen wel aangesloten maar de verbruikers niet. Door de jou voorgestelde schakeling worden de verbruikers als nog gevoed vanuit de accu. Je heb dus een 2e diode nodig aan de laadkant naar de accu toe. Echter door de voltage drop van de diodes / fet's krijg je mogelijk problemen om je mppt regelaar goed af te regelen. Door het heel geringe spanning verschil tussen laden / ontladen van dit soort accu's is er weinig speelruimte om diodes te plaatsen.

Mijn idee is dat het allemaal niet te ingewikkeld moet. Vooral een onderspanning beveiliging per cell, is het meest zinvol. Als dat niet storingsvrij gaat dan wordt het aan boord van Noreen een Battery Protect van Victron. De kans dat 1 cel structureel uit de pas gaat neem ik dan maar.

Zo hebben we het ook geregeld, de laders kan je redelijk instellen zodat de overspanning niet optreedt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 06 nov 2019 11:42 #1098823

alweereengijp schreef :
Even een korte update want de onbedoelde praktijktest is geweest.

Het systeem: We hebben 12 gele winston cellen van 160ah aan boord, initieel geladen naar 3,8V. 3 clusters (van 4 in serie) die parallel staan. De bovengrens wordt bewaakt door alleen geregelde laders te gebruiken (victron), de ondergrens wordt bewaakt door een battery protect van victron.
Bij te diep ontladen gaat eerst de accumonitor alarm slaan en als ontladen dan nog verder doorzet worden de gebruikers door de battery protect afgekoppeld. De laders kunnen dan nog wel hun werk doen. Elke cel heeft ook nog een balancer printje maar die doet pas wat als ik handmatig een hogere laadspanning opzet met een aparte voeding. Dat doe ik eind van het seizoen. 15,5V / 3A er op en net zolang tot alle balancers warm worden. Dan zijn alle cellen weer op gelijke spanning. Dat duurt nog geen minuut, dus de cellen lopen keurig gelijk op.

De onbedoelde praktijktest is dus geweest: licht en navigatie vergeten uit te doen en na twee weken was het op. En gelukkig heeft de constructie keurig gewerkt. De verbruikers waren uitgeschakeld en het zonnepaneel was vrolijk weer aan het opladen geslagen. Na een week zat het systeem weer op 100% vol.
De diepste ontlading is 542 ah geweest volgens de monitor. Dat is meer dan ik had verwacht. Dacht dat het bij maximaal 450 ah wel klaar zou zijn want de onder en bovengrens zijn vrij behoudend ingesteld (11,2 en 14,4).

Kortom, deze KISS oplossing heeft tot nu toe keurig gewerkt. En verbazend hoeveel meer effect een zonnepaneel heeft als deze aan een lifepo4 systeem levert.
[/quote]

Weer een aantal jaar verder, tijd voor een update. Ondanks het voornemen om elk seizoen de balancers aan het werk te zetten is dat nooit gebeurt. Eigenlijk volledig vergeten dat er een accu was... Met enige regelmaat bleek de victron de ondergrens bewaakt te hebben, maar had het zonnepaneel de accu's ook al weer aangevuld dus over tot de orde van de dag. Nu had ik een lekkage aan een raam en daardoor was er water op de shunt gelekt en die is daardoor verrot. De accumonitor geeft nu geen thuis. Dus toch met een beetje buikpijn snel de multimeter gepakt om te kijken of alles met die dure batterij nog in orde was.
Het volgende beeld:

+
3,32
3,21
3,32
3,31
-
-
3,29
3,28
3,28
3,28
+
+
3,29
3,27
3,28
3,29
-

Eigenlijk een steekproef met n=3 want er staan drie sets parallel.
Dus dit is het resultaat vanaf 2016 tot aan 2019 dagelijks gebruik zonder enig omkijken of BMS bij een totale rampgebruiker.

Wat vinden de experts van bovenstaande waarden?


ps, de dynamo's op de diesels staan op een optima gel accu met een cytrix relais naar de huisaccu. tussen cytrix en huisaccu zit een 16mm2 accukabel. De laadstroom bij een hongerige accubank en twee motoren aan is ongeveer 30-80 amp. Kennelijk zijn er voldoende weerstanden tussen om de dynamo niet te overvragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 06 nov 2019 13:00 #1098849

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
De waarden komen overeen met iets meer dan de nominale spanning van een cel. Doordat je 3x4 500Ah cellen parallel hebt staan, is het een wonder dat je dynamo niet is gesneuveld. Misschien is je 'Citrix' relais de redding. De inwendige weerstand van 3 sets parallel is extreem laag en betekent bijna een kortsluiting voor je dynamo. De grote totaal capaciteit is waarschijnlijk je redding tegen onbalans en overladen en ook heb je dan een accu aan boord die bijna nooit leeg raakt. De grootte van de capaciteit van de accubank zorgt ervoor dat je ruim binnen de marges blijft. Kijk wel uit als je met de 'Kattekwaad' een oversteek op de motor naar Engeland maakt! Dan zou het kunnen dat je de accu's in het 'overlaad-gebied' brengt.
Nooit vergeten dat 'zonder geluk vaart niemand wel'.
Bises, Poivre.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 06 nov 2019 14:44 #1098868

Dit zijn de 160 Ah cellen heer Poivre, de 500 staan nog te wachten op iets leuks.
Kijk nog Ff goed naar de gequote tekst.
Het printje pakt per cel 1,7 amp als spanning te hoog wordt. Dynamo komt niet bij de drempel. Maar als er ergens een lader kapot is en te hoog gaat is er 24 amp ruimte om weg te stoken. Dat redden de zonnecellen niet. Dat zijn de enige onbewaakte laders...

Als straks de 500 cellen er in gaan zal ik voor de dynamo iets moeten. Of per cel een potige cellader ...
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 14:49 door alweereengijp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 06 nov 2019 15:07 #1098877

Die 3,21V cel is wel aardig uit balans met de rest. Die cel is een stuk leger dan de andere cellen. De boel moet gebalanceerd worden en de capaciteit getest.
alweereengijp schreef :
alweereengijp schreef :
Even een korte update want de onbedoelde praktijktest is geweest.

Het systeem: We hebben 12 gele winston cellen van 160ah aan boord, initieel geladen naar 3,8V. 3 clusters (van 4 in serie) die parallel staan. De bovengrens wordt bewaakt door alleen geregelde laders te gebruiken (victron), de ondergrens wordt bewaakt door een battery protect van victron.
Bij te diep ontladen gaat eerst de accumonitor alarm slaan en als ontladen dan nog verder doorzet worden de gebruikers door de battery protect afgekoppeld. De laders kunnen dan nog wel hun werk doen. Elke cel heeft ook nog een balancer printje maar die doet pas wat als ik handmatig een hogere laadspanning opzet met een aparte voeding. Dat doe ik eind van het seizoen. 15,5V / 3A er op en net zolang tot alle balancers warm worden. Dan zijn alle cellen weer op gelijke spanning. Dat duurt nog geen minuut, dus de cellen lopen keurig gelijk op.

De onbedoelde praktijktest is dus geweest: licht en navigatie vergeten uit te doen en na twee weken was het op. En gelukkig heeft de constructie keurig gewerkt. De verbruikers waren uitgeschakeld en het zonnepaneel was vrolijk weer aan het opladen geslagen. Na een week zat het systeem weer op 100% vol.
De diepste ontlading is 542 ah geweest volgens de monitor. Dat is meer dan ik had verwacht. Dacht dat het bij maximaal 450 ah wel klaar zou zijn want de onder en bovengrens zijn vrij behoudend ingesteld (11,2 en 14,4).

Kortom, deze KISS oplossing heeft tot nu toe keurig gewerkt. En verbazend hoeveel meer effect een zonnepaneel heeft als deze aan een lifepo4 systeem levert.

Weer een aantal jaar verder, tijd voor een update. Ondanks het voornemen om elk seizoen de balancers aan het werk te zetten is dat nooit gebeurt. Eigenlijk volledig vergeten dat er een accu was... Met enige regelmaat bleek de victron de ondergrens bewaakt te hebben, maar had het zonnepaneel de accu's ook al weer aangevuld dus over tot de orde van de dag. Nu had ik een lekkage aan een raam en daardoor was er water op de shunt gelekt en die is daardoor verrot. De accumonitor geeft nu geen thuis. Dus toch met een beetje buikpijn snel de multimeter gepakt om te kijken of alles met die dure batterij nog in orde was.
Het volgende beeld:

+
3,32
3,21
3,32
3,31
-
-
3,29
3,28
3,28
3,28
+
+
3,29
3,27
3,28
3,29
-

Eigenlijk een steekproef met n=3 want er staan drie sets parallel.
Dus dit is het resultaat vanaf 2016 tot aan 2019 dagelijks gebruik zonder enig omkijken of BMS bij een totale rampgebruiker.

Wat vinden de experts van bovenstaande waarden?


ps, de dynamo's op de diesels staan op een optima gel accu met een cytrix relais naar de huisaccu. tussen cytrix en huisaccu zit een 16mm2 accukabel. De laadstroom bij een hongerige accubank en twee motoren aan is ongeveer 30-80 amp. Kennelijk zijn er voldoende weerstanden tussen om de dynamo niet te overvragen.[/quote]
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 06 nov 2019 16:11 #1098888

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
@OFRI:
Een onderzoek naar laden en ontladen van LFP cellen (CC laden met 0,4c) tot 3,4V en dan omschakelen naar CV met 3,45V geeft een spreiding weer van 120mV over 4 cellen (bij overladen, tot een spanning van 3,8V, dat dan weer wel). Daaruit zou je kunnen concluderen dat een onbalans tussen de cellen van 120mV niet kan worden aangemerkt als onbalans, maar als een spanningsverschil dat kennelijk door de bouw van de cel wordt veroorzaakt.
Dat kan bij individueel laden niet voorkomen, dan stopt de laadstroom bij 3,4V laadspanning (of bij een instelbare eind-laadspanning naar keuze). De cel die dan nog niet de 3,4V heeft bereikt wordt met een lage stroom bijgeladen tot 'vol'.

@un autre vire jibe:
Er zijn 4 3,3V SMPS laders van 30A onderweg. Die kun je afregelen naar 3,45V en dan kun je 4 cellen via de walstroom doorlopend laden. Op 8 december beëindig ik de test en dan hebben 4 72Ah cellen 365 dagen aan een dergelijk laadsysteem gelegen... En zijn dan nooit overladen geweest!
Ik heb jouw eerdere bericht inderdaad verkeerd gelezen, maar als je het voor elkaar krijgt 3x4 160Ah accubanken niet te overladen, dan zal je dat ook niet waarschijnlijk lukken met een 1x500Ah accubank, want dat is bijna dezelfde capaciteit.
Vaar je uit met 4 x 500Ah in serie die keurig per cel op 3,4V staan, dan zul je flink moeite moeten doen (helemaal diep ontladen van de accu) om daar zoveel onbalans in te krijgen dat het serieel laden met de dynamo één van de cellen kapot maakt.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 16:12 door Peper. Reden: dubbeling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 06 nov 2019 17:36 #1098907

Ik volg je niet Peper.

Veruit het grootste deel van de capaciteit zit in het 3,4 tot 3,2Volt segment. Daaronder en daarboven kom je in de krommingen terecht. Daaruit volgt dat er tussen een accu op 3,3 en 3,2 volt 10tallen procenten capaciteit zit. Maw de 3,2V cel is een stuk leger dan de rest.

Dat is ook precies mijn ervaring. Hondersten V verschil tussen cel prima, is het meer; niet prima. Let op: in het gebied tussen 3,2-3,4V. In dat gebied zit je bij normaal gebruik toch bijna altijd met je cellen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 17:37 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met lithium-ion accu 06 nov 2019 18:24 #1098920

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Only Fools Rush in schreef :
Veruit het grootste deel van de capaciteit zit in het 3,4 tot 3,2Volt segment. Daaronder en daarboven kom je in de krommingen terecht. Daaruit volgt dat er tussen een accu op 3,3 en 3,2 volt 10tallen procenten capaciteit zit. Maw de 3,2V cel is een stuk leger dan de rest.

zo heb ik het ook begrepen
en net mijn cellen even snel nagemeten , allemaal 3.32 - 3.33v en SoC is 71% , coulomb counter staat op -175Ah

3.21v kan zo maar 40-50% SoC afwijken van de 3.32v cel ? , of zie ik dat nu verkeerd ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl