Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 24V dynamo extra

24V dynamo extra 14 nov 2015 16:06 #681964

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
Ik ben nieuw op dit forum en wil graag de elektra herzien van mijn zeiljacht en voor het huishoudelijke deel een 24V boordnet aanleggen.
Om tijdens het draaien van de motor (Volvo Penta 58Pk) de accus op te laden bekijk ik de volgende opties.

1 een extra dynamo plaatsen van 24V (zijn daar onderdelen voor?) denk met name aan een dubbel krukaspoelie.

2 dynamo van 24V en via het 24V boordnet de start accu opladen met een aparte laadregelaar (dit heeft mijn voorkeur). vraag is of zo'n lader bestaat, zat aan een solar regelaar te denken maar vraag me af of deze stroombegrenzing heeft.

3 Een 12V lader via de omvormer, een makkelijke weg maar niet bepaald energie vriendelijk.
eerst naar 230V met de 3KW omvormer van Victron en dan een ladertje naar 12V. Nadeel is dat als de omvormer defect is je ook de 12V accu niet meer kan laden.

De installatie is als volgt bedacht.
Accupakket 24V 360Ah
Omvormr Victron Phoenix 3000VA
Lader Victron Scylla 24V 80A
Windmolen plus zonnepanelen

Ik overweeg ook nog een aparte 12V systeem voor de navigatie en communicatie apparatuur.
Daar heb ik ook al een paar mooie accus voor staan.

Ik ben redelijk technisch en goed thuis in electronica dus kan ook zelf wel een laadregeling van 24 naar 12V bouwen maar als ik het met spul dat in de handel is kan oplossen dan heeft dat mijn voorkeur. De vraag aan jullie is dan ook welke oplossingen er al eerder zijn bedacht, heeft toch weinig zin om het wiel steeds opnieuw uit te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 14 nov 2015 16:16 #681967

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik zou voor optie 2 i.c.m. een Sterling regelaar gaan.

En als je de 12 V installatie niet te gek groot maakt kun je deze uit het 24V systeem laden, zonder al te grote verliezen. Daar zijn zat laders voor te krijgen.

Je zou zelfs de 12V service accu's helemaal weg kunnen laten, en deze helemaal uit een DC/DC converter kunnen voeden. En dan een simpele 24 -> 12 lader voor de startaccu.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 14 nov 2015 16:18 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 14 nov 2015 16:16 #681968

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Welkom op het forum!

Niet direct een antwoord op je vraag, maar wat is de reden om te kiezen voor een 24V systeem?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 14 nov 2015 16:58 #681974

Een extra 24 v dynamo op je VP gaat heel goed, er zijn standaard steunen en poelie's te koop.
Op mijn boot heb ik aparte regelaars en aparte laders
Grote stroomverbruikers zijn 24v gevoed

Voor de 24v accubank gebruik ik 4x 12v a 230 ah (serie/par) tot 460 ah
Voor 12v accubank gebruik ik 2x 12v a 230 ah (par) tot 460 ah
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 14 nov 2015 17:05 #681975

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
PvO schreef :
Welkom op het forum!

Niet direct een antwoord op je vraag, maar wat is de reden om te kiezen voor een 24V systeem?

Met 24V heb je lagere stromen, zeker met een 3KW omvormer kan het bij 12V erg hoog oplopen.

Een aantal componenten zoals de omvormer en lader heb ik al

De 12V service groep zou met een kleine accu van 24Ah gaan (heb ik ook al), in principe alleen voor de GPS, Marifoon en SSB. Deze groep wil ik een beetje storingvrij houden en moet korstondig aardig vermogen leveren, ik zie een DCDC converter in combinatie met een 100W zender niet zo zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 14 nov 2015 17:35 #681977

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ratman schreef :
PvO schreef :
Welkom op het forum!

Niet direct een antwoord op je vraag, maar wat is de reden om te kiezen voor een 24V systeem?

Met 24V heb je lagere stromen, zeker met een 3KW omvormer kan het bij 12V erg hoog oplopen.

Een aantal componenten zoals de omvormer en lader heb ik al

De 12V service groep zou met een kleine accu van 24Ah gaan (heb ik ook al), in principe alleen voor de GPS, Marifoon en SSB. Deze groep wil ik een beetje storingvrij houden en moet korstondig aardig vermogen leveren, ik zie een DCDC converter in combinatie met een 100W zender niet zo zitten.
in dat geval sluit mij aan bij het advies van johnberg om voor de 12v een of meerdere (ze kunnen ook parallel) dcdc omvormers te gebruiken
en voor startaccu een aparte lader op 230 of 24v.

Puur uit nieuwsgierigheid, verlichting, koelkast ed is dat 230 of 24v?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 14 nov 2015 17:38 #681979

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Als je een 12V cirduit buffert met een eigen accu, kun je beter een 24->12V omvormer MET accu laad karakterestiek nemen. Ik heb een standaard omvormer, en dat heeft als gevolg dat na 2 a 3 jaar de (buffer)accu de geest geeft omdat deze nooit goed geladen wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 15 nov 2015 19:32 #682272

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
Puur uit nieuwsgierigheid, verlichting, koelkast ed is dat 230 of 24v?

Verlichting:
12V Led, wil ik aansluiten via een DC/DC converter zodat deze een stabiele 12V krijgt.
Comm en nav apparatuur: 12V net
Koelkast: 24V

verder wil ik zoveel mogelijk op 24V laten draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 15 nov 2015 19:55 #682282

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
rooiedirk schreef :
Als je een 12V cirduit buffert met een eigen accu, kun je beter een 24->12V omvormer MET accu laad karakterestiek nemen. Ik heb een standaard omvormer, en dat heeft als gevolg dat na 2 a 3 jaar de (buffer)accu de geest geeft omdat deze nooit goed geladen wordt.

Die ben ik dus nog niet tegen gekomen.

Ik overweeg om zelf een powercontroller te bouwen welke meteen ook de DC DC converter van de Led verlichting bevat maar wil eerst eens kijken of zoiets te koop is.
Deze zou dan voor de laadcircuits inderdaad eerst naar 14,4V (boost) laden en na enige tijd teruggaan naar 13,8V (float). Keuze mogelijkheid voor 5 of 10A, een en ander regelen met een microcontroller lijkt me het mooist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 15 nov 2015 20:05 #682290

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Je kunt beter een kant en klare lader kopen die op 24V in draait, en een separate 24/12 DC/DC converter.

Het bouwen van een switch mode acculader is nog een hele uitdaging (understatement). En hoewel een lineaire regeling nog goed zelf te doen is, wil je dat eigenlijk niet vanwege de verliezen.

n.b. een accu moet je in 3 stappen laden: bulk, absorptie en float.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 16 nov 2015 06:48 #682344

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
De 24V lader zou bij de dynomo zitten, ik overweeg de mastervolt dynamo welke geleverd wordt met een losse laadregelaar. Deze heeft ook de benodigde karakteristieken voor de 24V accu, De DCDC converter naar 14,4 zou aardig zijn voor de start accu en service accu maar dan moeten deze alleen werken als de motor draait (cyclisch laden dus). In een DC DC converter zitten geen laad karakteristieken, die kan ik wel inbouwen via een micro controller bij zelfbouw.

Het bouwen van een switched regelaar is inderdaad iets lastiger dan een lineaire regeling maar is zeker (bij voldoende electronica kennis) wel te doen, ik ben in deze techniek wel redelijk thuis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 16 nov 2015 11:21 #682448

Wanneer je van 24V naar 12V wilt, met een eigen 12V accu, dan lijkt me de meest practische oplossing om daar een simpel zon paneel regelaartje tussen te zetten.
Prijs is vanaf 15 euro.
Zijn allemaal geschikt voor èn 12V èn 24V.
De ingang spanning mag 50V bedragen.
De uitgang spanning wordt bepaald door de aangesloten accu.

Dan heb je voor een klein prijsje een prima geregelde lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 17 nov 2015 10:25 #682765

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
Saeftinghe schreef :
Wanneer je van 24V naar 12V wilt, met een eigen 12V accu, dan lijkt me de meest practische oplossing om daar een simpel zon paneel regelaartje tussen te zetten.
Prijs is vanaf 15 euro.
Zijn allemaal geschikt voor èn 12V èn 24V.
De ingang spanning mag 50V bedragen.
De uitgang spanning wordt bepaald door de aangesloten accu.

Dan heb je voor een klein prijsje een prima geregelde lader.

Dat leek me ook een goed idee alleen de eerste de beste laadregelaar die ik een keer geprobeerd heb ging ver over de maximaal toegstane stroom heen (niet begrensd) en blies de zekeringen eruit. Ik kan wel eens in overleg gaan met Victron Energy over hoe het zit met hun laadregelaars, solar laadregelaars gaan er van uit dat het zonnepaneel zelf al een grenswaarde heeft van de maximale stroom. Als de accu leeg is koppelt deze het paneel direct aan de accu, doe je dit met een accupakket van 24V dat 10000A kan leveren dan heb je vuurwerk. Een MPPT regelaar ziet een bron met zeer lage inwendige weerstand en kan wellicht in de war raken als er een andere bron is dan een zonnepaneel of windmolen.

Ik heb verder nog van Victron een paar DC-DC converters gevonden welke instelbaar zijn en volgens de site geschikt zijn voor accu laden, daar zit alleen geen laadkarakteristiek in maar je kan ze wel schakelen. Ik zou deze bijvoorbeeld alleen kunnen aanzetten tijdens het draaien van de dieselmotor, dan kun je doorladen tot 14,4V met eventuele automatische uitschakeling als de accu vol is.

Ik denk dat ik de tweede 12V accu laat vervallen en daarvoor in de plaats een zware DC-DC converter neem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 17 nov 2015 10:36 #682767

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ratman schreef :
Een MPPT regelaar ziet een bron met zeer lage inwendige weerstand en kan wellicht in de war raken als er een andere bron is dan een zonnepaneel of windmolen.

Alleen een zonnepaneel, een windmolen heeft een totaal andere karakteristiek. Dat geeft ook vuurwerk vreemde resultaten als je die aan een MPPT regelaar aansluit.

Ratman schreef :
Ik heb verder nog van Victron een paar DC-DC converters gevonden welke instelbaar zijn en volgens de site geschikt zijn voor accu laden, daar zit alleen geen laadkarakteristiek in maar je kan ze wel schakelen. Ik zou deze bijvoorbeeld alleen kunnen aanzetten tijdens het draaien van de dieselmotor, dan kun je doorladen tot 14,4V met eventuele automatische uitschakeling als de accu vol is.
Alle regelbare Orion DC/DC converters van Victron zijn geschikt om accu's te laden. Je moet het laden van accu's niet onderschatten, dat komt tamelijk spits!

Ratman schreef :
Dat leek me ook een goed idee alleen de eerste de beste laadregelaar die ik een keer geprobeerd heb ging ver over de maximaal toegstane stroom heen (niet begrensd) en blies de zekeringen eruit.
Je gaf eerder aan dat je zelf een switch mode acculader zou kunnen maken(ontwerpen?). Dan zou je toch eigenlijk moeten snappen wat hier gebeurt?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 17 nov 2015 11:17 #682786

Ratman,

Ik ken niet de regelaar die je hebt gebruikt. Welke was het?

Hij moet de ingang spanning aan kunnen, welke dus duidelijk boven de 24V moet liggen. Ergens in de buurt van 40V minimaal.

Zover mij bekend zijn (Victron) regelaars kortsluit bestendig. Gewoon zoals het hoort te zijn.
Op een 70 /15 heb ik bij vrij lege accu´s en zware verbruikers aan wel eens 20A gemeten. De zekering, ook 20A bleef heel.
Ook op een 15A FOX PWM wel eens 18A gezien.


Een windmolentje kan wel een spanning van 100V gaan leveren wanneer er geen stroom afname is. Bij volle accu dus.
Wanneer je daar een PWM op aansluit gaat het mis.
Ik heb ooit een AirX molentje opnieuw gewikkeld zodat er bij zwakke wind al geladen wordt. Onbelaste spanning, bij wat meer wind liep op tot 70V
Een 100 / 15 van Victron regelde goed hiermee.
Maar wel liep het toerental van de molen onaangenaam hoog op door de geringe belasting.
Molens dienen andere regelaars, aan molen eigenschappen aangepast, te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 19 nov 2015 07:36 #683312

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
JohnBerg schreef :
Je gaf eerder aan dat je zelf een switch mode acculader zou kunnen maken(ontwerpen?). Dan zou je toch eigenlijk moeten snappen wat hier gebeurt?

Dat snap ik ook best, ik weet het merk niet meer van de regelaar (zo'n merk dat je niet kan onthouden). Het was zeker geen Mastervolt of Victron, ik denk dat deze in elk geval niet begrenzd was en ben daarom ook voorzichtig met het toepassen van zonneregelaars in deze toepassing. Ik denk zeker dat de Victron regelaars wel wat beter in elkaar zitten en beveiligingen hebben, ik heb dit merk hoog zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 19 nov 2015 08:57 #683335

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ratman schreef :
JohnBerg schreef :
Je gaf eerder aan dat je zelf een switch mode acculader zou kunnen maken(ontwerpen?). Dan zou je toch eigenlijk moeten snappen wat hier gebeurt?

Dat snap ik ook best, ik weet het merk niet meer van de regelaar (zo'n merk dat je niet kan onthouden). Het was zeker geen Mastervolt of Victron, ik denk dat deze in elk geval niet begrenzd was en ben daarom ook voorzichtig met het toepassen van zonneregelaars in deze toepassing. Ik denk zeker dat de Victron regelaars wel wat beter in elkaar zitten en beveiligingen hebben, ik heb dit merk hoog zitten.

Hint: MPPT = ??
Wat gebeurt er als je een MPPT regelaar voedt vanuit een dynamo/accu??
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 19 nov 2015 11:40 #683383

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
JohnBerg schreef :

Hint: MPPT = ??
Wat gebeurt er als je een MPPT regelaar voedt vanuit een dynamo/accu??

MPPT zoekt naar de hoogste stroom naar de accu bij een bepaalde spannings afgifte/inwendige weerstand van het zonnepaneel, bij een accu is de inwendige weerstand heel laag dus zal in de ideale situatie een extreem hoge stroom gaan lopen totdat accu vol is. Als de regelaar geen begrenzing heeft zal hij eindeloos veel stroom kunnen leveren, in de praktijk is er zeker bij switchmode schakelingen sprake van enige begrenzing.
Als een MPPT regelaar netjes bij 10A begrenst dan denk ik dat hij best bruikbaar is.

Meten is weten zou ik zeggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 19 nov 2015 12:17 #683391

Ratman,

Waarom zou je een MPPT tussen GENERATOR en accu zetten??
De generator HEEFT al een eigen regelaar, begrensd op of 12V of 24V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 22 nov 2015 12:54 #684124

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
Saeftinghe schreef :
Ratman,

Waarom zou je een MPPT tussen GENERATOR en accu zetten??
De generator HEEFT al een eigen regelaar, begrensd op of 12V of 24V.

De generator levert 24V en de startaccu is 12V, daar moet wel iets tussen.
Ik overweeg trouwens om toch twee dynamos op de motor te zetten of toch alles op 12V...
alleen heb ik dan niks meer aan die mooie omvormer en lader hier.
Bij 12V moet ik ook een zwaardere dynamo zoeken om in korte tijd de accus vol te krijgen dus ik denk dat ik toch vasthoud aan het 24V verhaal.

Voor de volvo penta (MB21B) heb ik dan een dubbele krukaspoelie nodig en een montage beugel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 22 nov 2015 17:55 #684233

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Waarom dan niet een dc/dc converter ertussen? Lekker simpel. Kun je zelf aan/uit zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 26 nov 2015 07:20 #685019

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
AlfaR schreef :
Waarom dan niet een dc/dc converter ertussen? Lekker simpel. Kun je zelf aan/uit zetten.
Dat gaat het worden denk ik, ik heb inmiddels een dynamo te pakken van 24V 80A. Een DC DC converter ertussen is wel een oplossing maar bekijk of het mechanisch mogelijk is om gewoon twee dynamos op de motor aan te sluiten. Ik moet toch een dubbele poelie hebben voor de 24V dynamo dus dan kan ik de extra V snaar ook langs een 12V dynamo laten lopen.
Volgende week komt de dieselmotor en dan kan ik eens gaan passen en meten.
Een geschikte DCDC converter is de Victron Orion 24/12-25, deze kan 25A leveren dat volgens mij genoeg is om een start accu even bij te laden na het starten. Je kan deze ook schakelen op het contact slot zodat de start accu alleen geladen wordt als de motor loopt, deze wordt dan net zo behandeld als een startaccu normaal in een voertuig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 26 nov 2015 10:14 #685038

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 943
Je schrijft dat je de extra V snaar ook langs de 12V dynamo wil laten lopen. Zorg dan wel dat de hoek die de V snaar bij de poelie maakt groot genoeg is. Of, in andere woorden, zorg dat de snaar over een groot genoeg deel van de omtrek van de poelie loopt.

Ik heb eerder op een schip gevaren waar ook twee dynamo's op 1 snaar zaten en waarbij de "contacthoek" van de snaar met poelie nog geen 90 graden was. Dit had als gevolg dat de snaar enorm strak gespannen moest worden om niet te gaan slippen. Daaruit volgde weer een snelle slijtage van de snaar (ging nog geen seizoen mee) en natuurlijk hele grote krachten op het geheel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 01 dec 2015 08:28 #685990

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
Ik heb een 24V 80A dynamo van Bosch, daar zit een dubbel poelie op van ca 10cm diameter welke groter is dan normaal. IK wil nu zelf een poelie draaien op de draaibank maar vraag me af wat de beste diameter zou moeten zijn, motor is een Volvo Penta MD21B.
wat is een gezond toerental voor de dynamo?
moet de poelie veel groter zijn of is deze dynamo speciaal gemaakt voor lage toeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24V dynamo extra 01 dec 2015 08:38 #685993

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Als je een type nummer hebt van de dynamo dan kun je wel opzoeken wat de specificaties zijn. Daar hoort ook het toerental bereik bij.

Hou er rekening mee dat de dynamo via het W contact ook de toerenteller aanstuurt. Het hangt nog af van het soort toerenteller in hoeverre je die kunt instellen om het juiste toerental weer te geven. Volvo gebruikt VDO toerentellers, en daar kun je alleen het aantal cilinders bij instellen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl