Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 17 nov 2015 20:48 #682951

  • Tim001
  • Tim001's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Besgte forumgenoten,

Even een vraagje over het aansluiten van de Victro Argon FET 200 op mijn betsaande schema voor de Volvo penta MD6A

Waar moet de B+ aansluiting van de Victro naar toe

ik heb een dynastart (dus geen dynamo)

Ik twijfel tussen de 30H van de spanningsregelaar of de B=/30 van de spanningsregelaar,

Wie kan me even helpen in deze duistere dagen.

bij voorbaat dank.
Iets dat niet kapot is moet je niet willen repareren
Laatst bewerkt: 17 nov 2015 20:49 door Tim001.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 17 nov 2015 21:02 #682955

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Hou je er rekening mee dat de piekstroom uit de Dynastart 11 A is, 7,5A continue?
Als je daar 3 accu's mee gaat laden ga je daar gegarandeerd overheen!
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 17 nov 2015 21:05 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 17 nov 2015 21:04 #682958

  • Tim001
  • Tim001's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Beste John,

Er worden enkel 2 accus aangesloten, wat bedoel je precie met aansluiting 30

is dit de B+/30
of de 30h

van de spanningsregelaar

Bij voorbaat dank
Iets dat niet kapot is moet je niet willen repareren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 17 nov 2015 21:12 #682960

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Hij moet aan de B+/30.

Maar ook met 2 accu's wordt het problematisch, zie het plaatje uit de workshop manual:



Je mag niet meer dan 60Ah installeren aan die dynastart.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 17 nov 2015 21:28 #682967

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Waarom kan dat dan niet? Gaat de spanningsregelaar dan kapot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 17 nov 2015 21:34 #682968

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
De spanningsregelaar is maar een simpele schakelaar, die zal het wel overleven.

Ik denk dat, na langdurig te hoge belasting, de wikkelingen te warm worden en daardoor "doorbranden". Dat doorbranden is dan geen onderbreking in de wikkeling maar een sluiting tussen 2 windingen die naast elkaar liggen. Dat komt dan doordat de schellak isolatie te warm is geworden. En dan einde oefening.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 06:43 #683002

  • Tim001
  • Tim001's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
John,

Je bedoelt dan dat het dynamogedeelte van de dynastart het zal gaan begeven?

Wat is dan de oplossing als ik twee accu's heb van pakweg 60 AH heb?
Iets dat niet kapot is moet je niet willen repareren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 08:14 #683020

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Ik snap het, puur overbelasting dus. Dat kan ik me wel voorstellen ja.
De Dynastart is er nooit voor bedoeld om service-accu's te gaan laden.

Nu denk ik dat het met 2 accu's van 60Ah wel mee gaat vallen hoor. De ene is de start accu, die is zo weer vol. De tweede zal niet heel snel geladen gaan worden. Maar je weet ook wel dat de dyna geen wisselstroomdynamo is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 08:23 #683022

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Met twee 60 Ah accu's zal het idd heel lange tijd goed gaan, zeker wanneer de één van de twee een startaccu is.
Maar een warme zomerdag en een flink ontladen accu zouden dan wel eens de randvoorwaarden kunnen zijn om hem toch naar zijn grootje te helpen.

Zoals met alles moet je eigenlijk gewoon binnen de specificaties blijven die de fabrikant opgeeft.

Oplossing zou een aparte dynamo kunnen zijn.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 09:53 #683050

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Of een Cyrix, eerst de start en dan pas de serice-accu laden. Probleem opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 16:36 #683165

  • Tim001
  • Tim001's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Duidelijk, ik was al op zoek naar de oplossing voor een separate wisselstroomdynamo,
Echter begrijp ik het relaas van AlfaR. Niet over de cytrix, het principe is toch bij beide dat eerst accu 1 geladen wordt en er dan automatisch overgeschakeld wordt naar accu 2 .
Dan wordt toch maar 1 accu tegelijkertijd geladen, zou dan theoretisch hetzelfde zijn als er maar een accu aangesloten zou zijn of zie ik iets cruciaals over het hoofd?
Iets dat niet kapot is moet je niet willen repareren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 16:57 #683171

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@Tim001: Het is me niet helemaal duidelijk wat je in de vorige post bedoeld? Misschien de tekst wat aanpassen?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 17:23 #683180

  • Tim001
  • Tim001's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Ik bedoel dat een cytrix en de argon Fet beide toch als functie hebbem de accu's om De beurt op te laden en toch niet beide tegelijk, dat betekend dan toch dat er maar een accu gelijktijdig geladen wordt, als dat zo is begrijp ik niet dat twee accu's teveel zouden zijn omdat er dan toch afwisselend geladen wordt.

Het gaat bij mij om twee accu's van beide rond de 58 AH waarvan inderdaad een accu de Spartacus is, dus nog niet direct zorgelijk zoals ik las maar toch beter voor mij om te gaan voor de aparte dynamo met w contact voor de toerenteller (eerder probleem) wat zou dan een goede capaciteit zijn voor deze aan te schaffen wisselstroomdynamo met beide genoemde accu's en de argon Fet 200 voor deze twee accu's? Mogelijk gelet om een latere uitbreiding van een derde accu of de twee accu's van een hogere AH.
Iets dat niet kapot is moet je niet willen repareren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 17:53 #683184

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
De Argofet 200-2 is een diodeblok (voor 200A !!). Bij een diodeblok worden de aangesloten accu's gelijktijdig geladen. De dynamo moet dus berekend zijn om de totale capaciteit te kunnen laden.

De Victron Citrix is een schakelaar, die in 1 van 2 standen kan staan. Eerst word de ene accu geladen, en als deze vol is gaat de schakelaar om. Daarna wordt de andere accu geladen. De dynamo moet berekend zijn op de grootste van van de twee accu's.

Als vuistregel mag je aannemen dat de totaal te laden accucapaciteit ongeveer 10x de laadstroom van de dynamo mag/moet zijn. Voor de dynastart is de nominale stroom 7,5A, dus te totaal te laden capaciteit ongeveer 75 Ah.
Neem je een 50A dynamo dan zou je daar ongeveer 500Ah capaciteit mee kunnen laden.

n.b. : let op het veelvuldig gebruik van het woordje ongeveer B)
n.b. 2: Je diodeblok is wel heel ruim gedimensioneerd, dat is meer iets voor een 60 footer B)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 18 nov 2015 17:58 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 18:20 #683194

  • Tim001
  • Tim001's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Helemaal duidelijk, is werd verward door het afzonderlijk opladen van de cytix en het tegelijk laden van de argon Fet . Dat is nu duidelijk wat het verschil,is.

De beste oplossing lijkt me nu tocht, overgaan naar een aparte wisselstroomdynamo van rond de 35 AH, met w-aansluiting en maken van de juiste bevestiging op de md6a deze in combinatie met de argon Fet 200 (want die heb ik liggen) om dan mijn beide accu's van beide 58 AH op te laden, is dit correct of moeten dan ook de accu's groter worden of de dynamo meer of minder AH zijn?

Tussentijds zal ik de argon Fet niet gaan gebruiken en met het bestaande systeem overgaan tot de cytrix, zodat in ieder geval mijn 1-2-both schakelaar kan vervalen.

Ik hoop hiermee de juiste keuze te hebbem gemaakt qua uitrusting en AH versus dynamo vermogen.
Iets dat niet kapot is moet je niet willen repareren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 19:01 #683212

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Het geheel van dynamo, diodeblok, accu's e.d. is een op elkaar afgestemd systeem. Daar hoort een zekere mate van balans in te zitten. Nou heb je daar best ook nog wel wat vrijheid in.

Dat je diodeblok heel ruim bemeten is, kan helemaal geen kwaad. Dat kun je zien als extra ruimte voor uitbreiding, die je voorlopig niet gebruikt.

De stroom die een dynamo kan leveren heeft een directe relatie met het toerental. Meestal wordt het zo gedimensioneerd dat als de motor het maximale toerental draait, de dynamo ook zijn maximale stroom aflevert. Bij de keuze van je poelie moet je daar dan ook wel wat rekening mee houden.

De accu's zijn nog toleranter qua specificaties. Ook al laad je (korstondig) met 1/5 van de capaciteit, dan zal de nog niet direct grote gevolgen hebben voor de levensduur.

Een 35A dynamo is misschien wat over gedimensioneerd voor een startaccu van 58Ah en een lichtaccu van 58Ah. Het zal zeker wel werken, en het zal van je gedrag aan boord (hoever ontlaad je de lichtaccu, 58Ah is echt heel weinig) afhangen in hoeverre de hoge laadstroom de levensduur van de accu beïnvloed.
Vaker te veel ontladen zal slecht zijn voor de levensduur, en daarna laden met een te hoge stroom gaat dan niet echt helpen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 18 nov 2015 19:12 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 19:20 #683218

  • Tim001
  • Tim001's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Oké kan ik dan wel de accesoiresaccu verhogen naar een pak weg 100 AH met dezelfde opstelling als ik heb geschetst, dus met dynamo 35 AH
Iets dat niet kapot is moet je niet willen repareren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 19:27 #683222

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Gemakkelijk. Daarmee komt er meer balans in het systeem.
Als je een grotere accu kwijt kunt zou dat ook nog goed kunnen
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 19:40 #683230

  • Tim001
  • Tim001's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Dank je voor alles John,

Zo een toewijding van forumleden zoals jij zijn echt bijzonder waardevol voor een forum als dit.

De kennis die je zo gemakkelijk overbrengt en blijft reageren op soms onbenullige vragen vind ik enorm goed van je.

Nogmaals dank.
Iets dat niet kapot is moet je niet willen repareren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 21:05 #683270

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Een Cyrix en geen Cytrix, is een relais wat in eerste instantie de startaccu gaat laden en als de Cyrix meet dat deze vol is, wordt de tweede accu ook geladen.
Het is dus een parallel schakelaar en geen omschakelaar.

Het is dus niet zo dat de startaccu dan afgeschakeld wordt. Dit is de belangrijkste accu en blijft dat ook altijd.

Het is in jouw geval verreweg het eenvoudigst om er een Cyrix of ander merk laadregelaar tussen te plaatsen. Een grote accucapaciteit heb je ook niet, dus dat is het probleem ook niet.

Jammer dat je het diodeblok al hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 21:45 #683278

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@AlfaR: mijn post over de Cyrix was misschien wat kort door de bocht :silly:
Het is idd zo dat de accu's parallel geschakeld worden, als de startaccu vol is.
En dat is ook weer wat kort door de bocht, want eigenlijk wordt er parallel geschakeld op het moment dat de bulk lading van de startaccu voorbij is, met een vertraging die afhankelijk is van de bereikte spanning.

Uiteindelijk komt het er dan toch op neer dat de accu's min of meer sequentieel geladen worden, en de eerdere berekening blijft staan.

Alhoewel er zeker een aantal voordelen aan de Cyrix zitten, zie ik ook wel wat nadelen. Met name als de leeftijd en/of capaciteit van de verschillende accu's veel van elkaar verschillen. Ook zie ik wel wat problemen met duale laders.

Maar omdat TS al een diodeblok heeft wordt het een wat academische discussie.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 22:13 #683286

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Hetzelfde kun je stellen voor het diodeblok eigenlijk. Als de startaccu vol is, en als het goed is, is ie dat,hoeveel stroom gaat daar nog naar toe?
Dus de laadstroom gaat verder volledig naar de tweede accu. Je bent dus eigenlijk maar 1 accu aan het laden.


@Tim: gebruik je de accu erg intensief? Koelkast? Zitten er ook zonnepanelen op aangesloten? Dat zijn ook allemaal factoren die meespelen.

Ik zie de problemen hier niet zo, in de praktijk zou ik het gewoon inbouwen en wil je meer laadstroom, dan zal er een extra dynamo bij moeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 18 nov 2015 22:25 #683288

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik was er in de hele beschouwing ook van uit gegaan dat je in beginsel maar 1 accu laad. Normaliter zal er even wat stroom naar de startaccu lopen, en daarna zal alles in de service accu gaan.

Maar accu's verouderen en hebben ook zelfontlading. Voor hetzelfde geld start je na de winterstop een aantal keren flink door. De startaccu had dan al minder lading vanwege de stop, en wordt dan ook nog een tijd flink belast. En als je dan gaat laden ga je ineens ruim over de specificatie heen.

Het zal best een tijd goed gaan, maar ik blijf van mening dat je binnen de specificaties moet blijven die een fabrikant opgeeft.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 19 nov 2015 03:20 #683300

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
@JohnBerg:
Wat mij verbaasd is dat de dynostart meer zou gaan leveren als er grotere vraag is en zo zichzelf om zeep helpt. Ik heb altijd gedacht dat een dynamo simpelweg een max capaciteit heeft. Meer zit er niet in, dus meer krijg je er ook niet uit. Ik zou verwachten dat de dynostart aan het begin even die 11Amp kan leveren en onder invloed van de warmteontwikkeling zichzelf terugregelt naar die 7,5 amp, ongeacht de laadstatus van de accu. Ik zag in de specs geen maximale laadduur vermeld staan en zou verwachten dat die 7,5Amp gewoon geleverd kan worden, altijd.
Dat 7,5Amp niet veel is ben ik met je eens natuurlijk en dat je dus niet al te hoge verwachtingen ( lees:accucapaciteit) moet hebben lijkt me helder. Niet vanwege het doorbranden van het ding, maar vanwege de enorme tijd die de motor moet draaien om een grotere accubank alsnog weer gevuld te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiting victro Argon FET naar MD6A 19 nov 2015 06:30 #683304

  • Tim001
  • Tim001's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Ik ben geen grote verbruiker, zie je ook wel aan de opstelling, wel een koelkast maar dan ook weer een zonnepaneel van 20 die de koelkast voor 80% bij houdt, verder radio en marifoon, dus niets spannend maar je weet maar nooit als ik volgend jaar 2 of 3 dagen weg wil onafhankelijk van walstroom Zodoende.
Iets dat niet kapot is moet je niet willen repareren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl