Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 01 @12:00AM
ZF Pinstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrisch koken aan boord

Elektrisch koken aan boord 11 dec 2015 23:53 #688739

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 13931
Geeft wel een hoop gedoe en investering als je niet wil koken op gas. Als je de koppelingen niet kunt afsoppen, omdat je er niet bij kan, kun je ook zo'n apparaat aanschaffen:

www.mk-fix.nl/akties/aktie-gassnuffelaar/
Arjan (Team ZeilersForum)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Oost west, thuis is het ook niet alles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 08:22 #688749

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
In geval er LiPo (of aanverwante) accu's gebruikt zouden worden, hoeft het allemaal niet zo'n probleem te zijn. Je hebt dan niet eens zo gek veel capaciteit nodig.

Echter, dan kun je niks met je Victron laders, dynamo's en dieselgenerator. Die moeten dan aangepast/vervangen worden om met LiPo's te kunnen werken.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 09:06 #688760

JohnBerg, vergeet alsjeblieft de LiPo categorie. LiFePo of LiMn prima, maar die LiPo troep... alleen al bij het horen van de term... :sick:
Vwb het laden: je hebt misschien een BMS nodig, maar verder kun je prima op Victron spul voortborduren hoor. En waarom denk je dat dynamo vervangen moeten worden?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 12 dec 2015 09:07 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 09:28 #688767

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
captain koek schreef :
En waarom denk je dat dynamo vervangen moeten worden?

Een dynamo is ontworpen om loodaccu's te laden. Li-ion (en aanverwanten :lol: ) hebben een totaal andere laadcurve, die bovendien veel nauwkeuriger nagelopen moet worden dan een loodaccu. Je zult de dynamo ook niet moeten vervangen, maar er iets tussen moeten zetten de Li-ion's te laden (en te balanceren)

Zo moet een loodaccu geladen worden. De dynamo doet alleen het linkse deel (bulk en een deel absorbtion) van de curve:



En zo een Li-ion (en aanverwanten :lol: )

Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 12 dec 2015 13:49 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 09:50 #688770

Ik begrijp je gedachte volkomen, maar tegenwoordig bieden diverse handelaren ook 12V LiFePo4 pakketten aan die je direct in je auto/boot of wat dan ook kunt plaatsen. Niet de mooiste oplossing, maar volgens die lieden kan het.
Maar goed, handelaren en verkopers zeggen wel vaker iets dat twijfelachtig is... :lol:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 09:53 #688774

Ratman schreef :
.....
Iets met alcohol of petroleum of wat dan ook als backup of ter afwisseling vind ik nog wel een aardig idee, aan diesel heb ik ook zitten denken maar krijg aan alle kanten te horen dat deze apparaten onbetrouwbaar zijn. Dat laatste werd ook door de lokale watersportwinkel met klem afgeraden, kom je weer bij gas uit...

Origo 3000 op alcohol is supersimpel en betrouwbaar. Alcohol-, benzine- en dieselvergassers zijn wel wat complexer/storingsgevoeliger en hebben inderdaad af en toe onderhoud nodig...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 12 dec 2015 09:53 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 09:59 #688775

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
captain koek schreef :
Ik begrijp je gedachte volkomen, maar tegenwoordig bieden diverse handelaren ook 12V LiFePo4 pakketten aan die je direct in je auto/boot of wat dan ook kunt plaatsen. Niet de mooiste oplossing, maar volgens die lieden kan het.
Maar goed, handelaren en verkopers zeggen wel vaker iets dat twijfelachtig is... :lol:

Yep. Ik heb net de bank van Victron zitten bekijken. Die heeft dus een BMS (Battery Managment System) in de accubank ingebouwd.

Het eerste waar ik naar keek waren de laad- en ontlaadstromen. Victron geeft hier 1C / 1,5C op. Toen was ik eigenlijk al klaar. Ik zou er veel meer uit willen halen. Laden zou ik afhankelijk van de temperatuur willen kunnen doen, en om te ontladen zou ik minstens 5C of liever nog 10C willen hebben.
Voor mij zou hem dat zeker niet worden.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 10:01 #688776

Inderdaad, het kan veel mooier!
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 10:17 #688779

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
captain koek schreef :
Origo 3000 op alcohol is supersimpel en betrouwbaar. Alcohol-, benzine- en dieselvergassers zijn wel wat complexer/storingsgevoeliger en hebben inderdaad af en toe onderhoud nodig...
Het "probleem" van de Origo is de slechte verrkrijgbaarheid van de brandalcohol in het buitenland. Overigens hebben wij er zelf vele jaren probleemloos op gekookt. Afgezien van de verkrijgbaarheid dan. Zouden wij alleen in NL varen was Origo wel de eerrste keus. Maar dat doen we niet. Daarom waarschijnlijk diesel of mischien wel electrisch. In ieder geval komt er geen gas aan boord.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 12 dec 2015 10:28 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 10:21 #688781

JohnBerg schreef :
captain koek schreef :
Ik begrijp je gedachte volkomen, maar tegenwoordig bieden diverse handelaren ook 12V LiFePo4 pakketten aan die je direct in je auto/boot of wat dan ook kunt plaatsen. Niet de mooiste oplossing, maar volgens die lieden kan het.
Maar goed, handelaren en verkopers zeggen wel vaker iets dat twijfelachtig is... :lol:

Yep. Ik heb net de bank van Victron zitten bekijken. Die heeft dus een BMS (Battery Managment System) in de accubank ingebouwd.

Het eerste waar ik naar keek waren de laad- en ontlaadstromen. Victron geeft hier 1C / 1,5C op. Toen was ik eigenlijk al klaar. Ik zou er veel meer uit willen halen. Laden zou ik afhankelijk van de temperatuur willen kunnen doen, en om te ontladen zou ik minstens 5C of liever nog 10C willen hebben.
Voor mij zou hem dat zeker niet worden.

De accu uit die gelinkte datasheet kost > eur 3000. Voor een 24V systeem heb je er in ieder geval 2 nodig. Kostbaar allemaal. Een intelligente fluistergenerator kost ook eur 10000, maar daar heb je (denk ik) veel meer aan...

Ik zou in jouw geval voor gas (of bij incidenteel van de walstroom) een origo kiezen; 2 origo's geeft je ook 4 pitten tenslotte. Ben je voor eur 300 klaar ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 10:23 #688782

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Nachtvlinder schreef :
De accu uit die gelinkte datasheet kost > eur 3000. Voor een 24V systeem heb je er in ieder geval 2 nodig. Kostbaar allemaal. Een intelligente fluistergenerator kost ook eur 10000, maar daar heb je (denk ik) veel meer aan...

Waarom zou je er twee nodig hebben?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 10:25 #688783

..Oeps, verkeerd gekeken. Wat kost die 24V accu uit jouw datasheet dan eigenlijk??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 10:30 #688784

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
Er zijn echt veel goedkopere oplossingen met Li-ion. Lees de eerder genoemde draadjes.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 11:03 #688790

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4413
JohnBerg schreef :
en om te ontladen zou ik minstens 5C of liever nog 10C willen hebben.
Voor mij zou hem dat zeker niet worden.

10C op een 180Ah@24volt is ruim 43kW. Waarvoor zou je dat soort vermogens nodig hebben ? Afgezien van de bekabeling en brandgevaar wat het met zich meebrengt. Ter vergelijking een woonhuis aansluiting is niet meer dan 3 x 3,8kw.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Laatst bewerkt: 12 dec 2015 11:03 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 11:19 #688794

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
In mijn electrische auto zie ik dat soort vermogens heen en weer gaan, zowel in als uit.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 12:52 #688815

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6232
als je naar lithium gaat kijken is de enige goede oplossing de zogenaamde "prismatische" LiFePO4 cel. Dit type cel kan wel 5C geven, evt ook 10C, maar is daar niet echt voor gemaakt: dan moet je andere chemie en andere bouw nemen: cilindrische cellen.
Over een en ander is op het forum al best veel geschreven. Zoek maar.
Er zijn een klein aantal ervaringsdeskundigen daarmee hier op het forum. Ikzelf, op m'n eigen manier, vaar er al 4 jaar mee rond voor m'n aandrijving (24V, 270AH). Peper heeft er ervaring mee, ik meen waddenwind is er mee bezig. Noballast ook toch?
Hier is een leverancier: www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/
Hier is een blog die erg veel info geeft: gwl-power.tumblr.com/tagged/WinstonBattery
Laatst bewerkt: 12 dec 2015 12:56 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 13:06 #688817

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Sunday schreef :
als je naar lithium gaat kijken is de enige goede oplossing de zogenaamde "prismatische" LiFePO4 cel.

Toch wel raar dan dat Tesla Motors niet voor de "enige goede oplossing" heeft gekozen!
Ik vind de "Model S" toch wel een gave bak. Maar helaas .. verkeerde accu's :woohoo:
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 12 dec 2015 13:07 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 13:07 #688818

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6232
Nee hoor! Logisch! Zij willen wel 10C trekken.
Mijn drone trekt soms wel 30C uit cilindrisch. Kijk hier: www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1608752
Laatst bewerkt: 12 dec 2015 13:14 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 13:08 #688819

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Sunday schreef :
Nee hoor! Logisch! Zij willen wel 10C trekken

Maar dat wil ik voor mijn boegschroef en ankerlier ook!
En on topic: voor mijn Senseo ook!
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 12 dec 2015 13:09 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 13:10 #688822

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6232
OK, dan moet je kiezen voor andere chemie en cilindrisch. Succes dan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 13:16 #688825

Ik gebruik nu zo'n zes jaar a123 LiFePo, naar volle tevredenheid.
Hoe zijn jullie ervaringen met merkloze of Winston LiFePo? Is de kwaliteit en duurzaamheid goed?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 13:24 #688827

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6232
Chinese marine stopt ze in hun onderzeeƫrs: aardig bankje overigens!
gwl-power.tumblr.com/tagged/submarines
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 13:35 #688830

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2881
captain koek schreef :
Ik gebruik nu zo'n zes jaar a123 LiFePo, naar volle tevredenheid.
Hoe zijn jullie ervaringen met merkloze of Winston LiFePo? Is de kwaliteit en duurzaamheid goed?

kijk eens hier: www.zeilersforum.nl/index.php/...met-lithium-ion-accu

Voor de lange afstanden heb ik in het voorbije seizoen dit gebruikt:

benzine microgenerator 2kW
Voor de komende seizoenen ga ik over op dit:

diesel microgenerator 3kW
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 13:42 #688831

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Elektrisch koken is heel wat anders dan elektrisch varen!

@Peper: toch weer dieselen? Of ga je hybride varen?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 12 dec 2015 13:43 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch koken aan boord 12 dec 2015 14:18 #688841

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2881
JohnBerg schreef :
Elektrisch koken is heel wat anders dan elektrisch varen!

@Peper: toch weer dieselen? Of ga je hybride varen?

Tja, op een zeilboot heeft elektrisch koken juist heel veel overeenkomst met elektrisch varen... Ik ben daar eens meer filosofisch over bezig geweest en zal er over posten, maar als voorproefje:
"Op een zeilboot kook je 24uur per dag" en "Op een zeilboot vaar je 24uur per dag op de motor".
Als je op deze beweringen 'onjuist' invult, kan het ook elektrisch. Als je op deze beweringen 'juist' invult, kun je beter een aparte energiebron voor koken en varen nemen.
Ik beloof jullie een lange post met een filosofische inslag over zeilen, 'motoren' en 'service energie opslag'!

Voor de enthousiaste zelfbouwers: ga eens naar Youtube en type 'induction heater' in... Lachen! Maar ze smelten wel even een spijker... Dan kun je er dus ook op koken.

@JB: ik heb nooit gedieseld en wel ooit 2T gemotord. Het woord hybride gebruik ik niet, een zeilboot met een peddel is al een hybride en dan vaar ik dus altijd wel hybride.
Nee, ik blijf elektrisch als 2e aandrijving gebruiken en ga voor de lange trip de accu's met de diesel opladen indien nodig. Dat heb ik het afgelopen seizoen met benzine gedaan, maar ik vind dat te brandgevaarlijk.
Jij wilt wel met 10c werken? Lithium titanaat is je oplossing, mag je met 10c ontladen en opladen! Kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wat (eigenlijk Watt :whistle: )
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.249 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl