Peper schreef :
Voor de TS:
Velen gaan er van uit dat op lange reizen de capaciteit van de service accu voldoende moet zijn om 3 x 24 uur autonoom te zijn.
En nu de klapper: Dan moet je ook in 3 dagen zoveel surplus aan energie kunnen opwekken, dat je in 3 dagen de service accu weer kunt vol laden. Surplus zijnde de energie die je boven het gemiddelde 24 uurs gebruik kunt opwekken. Deze regel is alleen geldig bij gebruik van Li-ion accu's. Bij lood-zwavelzuur accu's moet je ze snel vol kunnen laden, anders sulfateren ze. Lood-zwavelzuur accu's moet je in één dag weer vol kunnen laden.
TS: je hebt een gemiddeld verbruik opgesteld. Reken dat eens om naar Ah. Jouw service accu's moeten dan 3 x zoveel Ah aan effectieve capaciteit hebben (anders is er geen autonomie gedurende drie dagen). Op basis van de soort accu's kun je nu bepalen hoeveel Ah je weer terug moet kunnen laden. Dat is dan het gemiddelde aantal Ah's dat je per 24 uur verbruikt plus 33% daarvan (bij Li-ion accu's, bij loodzwavelzuur accu's moet je maximaal 2x het 24 uurs verbruik kunnen laden).
Wat als het 4 dagen niet waait en de zon niet schijnt... Dan zit je diep in de shit! De dynamo op de motor is dan een back up totdat de diesel op is. Je moet er niet van uitgaan dat de dynamo ook nog je accu's oplaadt. Gebeurt dat wel... mooi, maar dan is het een reguliere energie bron geworden met een absoluut schandalig laag rendement tegen zeer hoge kosten.
Voor de elektrische vaarders (zoals Sunday en ik) is dat zelfs geen optie, want wij hebben geen dieselmotor aan boord. Die hard's zoals Sunday gaan dan stilliggen en wachten tot het waait en de de zon weer schijnt en de accu weer oplaadt. Dan varen ze weer verder.
Softy's zoals ik nemen dan een u-generator aan boord (die veel beter laadt dan een dynamo/alternator op een motor) en zitten dan in de herrie en de stank en varen verder.
Zorg dus altijd voor een goed doortimmerd Plan B, waarbij je het verbruik tot een minimum kunt beperken als de energie aanvoer ooit komt stil te liggen.
Hoe groot is de kans dat je 3 dagen geen kruimel aan energie (zon of wind) binnen krijgt... Ik denk klein, maar niet onmogelijk!
Op basis van het bovenstaande kun je capaciteit van de accubank en de laadvermogens berekenen. Blijkt de boot dan te klein te zijn om de installatie te dragen, zijn er 3 opties:
Neem een u-generator aan boord.
Neem een grotere boot.
Reduceer het verbruik.
Grotere accu's of grotere dynamo's op de motor komen in dit rijtje niet voor...
Groeten, Peper.
uit de discussie haal ik het volgende:
bovenstaande is volgens mij precies de reden, waarom een grotere accu niet de enige oplossing is: of je hebt na 1 dag een probleem (bij kleine accucapaciteit, of na 3 dagen (bij 3 maal zo grote cap)
dus de oplossing moet ergens anders liggen: uitgaande van zonnepanelen en een windgenerator:
de accucap. moet minimaal zijn (en dit keer 2 vanwege 50 % ontladen bij lood) wat je in de situatie geen zon, geen wind verbruikt Dan kan je in de volgende situaties zitten:
's nachts
1. je ligt voor anker, dan kun je het verbruik minderen, door alleen anker alarm en ankerlicht te gebruiken, koelkast uit, verlichting minimaliseren (LED), drinkwater uit flessen, of met voetpomp uit tank halen, watermaker alleen met motor aan gebruiken in nood, e.d.
2. varend (dobberend), ik stel me dan voor, dat ik 's nachts dobberen niet graag doe, en dus staat de motor bij=> accu's vol, probleem opgelost.. en anders als 1 oplossen, verbruik drastisch reduceren, het probleem klein houden.
overdag geen wind, mist:
3. voor anker geen wind en hele dag mist, verbruik minimaliseren als bij 1, bij mist is temp laag, dus KK kan uit, radar stand by hele dag, eventueel 1 uur motor bij om accu op te laden
4. varend, geen wind (?) en hele dag mist: radar en AIS een, motor aan en probleem opgelost
overdag geen wind en bewolkt weer.. hoe groot is de kans dat dit samen gaat, en anders oplossen als 1. kans bij bewolkt weer is dat er ook wind zal zijn is groter dan andersom.
de oplossing is dus zorg dat ten alle tijden dat de accu vol is en vol blijft, elke dag, evenals laptop, telefoon en andere elektrische apparaten met accu's, en zodra opbrengst terugloopt naar 0, verbruik reduceren en aanpassen aan de laadstroom (uit weinig on of wind), oud gezegde: tering naar de nering zetten.
als je dit niet doet, heb je na x dagen altijd een probleem, en hoe groter de accucapaciteit, hoe groter het laadprobleem, dus maak het probleem niet groter dan nodig, en zorg voor kleine, maar niet overbemeten accucapaciteit. Zodra je schaarste creeert wordt je creatief in de oplossing. en de schaarste moet niet levensbedreigend worden, dus zorg ten alle tijden, dat je voldoende diesel en drinkwater hebt voor 4-5 dagen (zonder dat je watermaker nodig hebt) bijv.
de actie is dus: zorg dat je voldoende watervoorraad hebt, voldoende dieselvoorraad hebt en alle accu's voortdurend 100 % opgeladen zijn.
de vraag lood of LiFePO4 is verder nog wel een interessante, maar vanuit mijn vraag niet direct relevant.
dus stel minimaal verbruik in de nacht is 25 Ah bij geen wind geen zon, dan cap nodig van 50 Ah. => 1 uur motor aan en accu is weer vol, verbruik overdag ook minimaliseren je bent op wereldreis, dus waarom zou je gaan klussen met elektrische apparaten als je geen stroom kunt opwekken, overdag zelfde verhaal geen wind/zon verbruik reduceren en eind van de dag 1 uur motor aan. einde van de dag weer 1 uur motor aan.
voor calamiteiten, dat er geen wind is, geen zon is en de motor niet wil starten, zou je wat extra capaciteit willen hebben. zodat je eventuele reparaties kunt uitvoeren, SSB kunt gebruiken en eventueel satelliettelefoon kunt gebruiken, (maar die was al opgeladen). extra cap hiervoor schat ik in op 50 Ah. ik kom dus niet echt veel hoger uit.
wij hebben geen kinderen en kunnen dus met minimaal verbruik een paar dagen uit de voeten.
mijn huidige accu cap is 140 Ah, en gezien de discussie zou dit vanuit mijn oogpunt voldoende moeten zijn. eventueel omschakelen naar LiFePO4 is nog een optie die ik graag verder onderzoek.
dank voor jullie reactie tot zover.
Michel